Ezen a listán tíz olyan teljesítményt igyekeztem összegyűjteni a 2019-es szezonból, ami szerintem kiemelkedő volt.
10. Lando Norris erős kezdése Bahreinben
A McLaren ifjú tehetsége nagyszerűen mutatkozott be a Forma-1-ben. Már Ausztráliában letette a névjegyét, amikor is a nyolcadik helyre kvalifikálta magát, azonban akkor azt nem tudta pontszerzésre váltani, s csak tizenkettedik lett.
Két héttel később, Bahreinben ismét sikerült bejutnia az időmérőn a Q3-ba. Noha ott csak tizedik lett, de az előtte végző Romain Grosjean három helyes rajtbüntetést kapott, miután a Q1-ben feltartotta őt. Norris ezzel a kilencedik rajthelyet örökölte meg, amit most pontszerzésre is váltott.
Pedig nagyon nem indult jól a versenye! A rajtot követő tülekedésben egy ízben a 6-os 7-es kanyarban letért a pályáról, és mire visszatért visszaesett a tizennegyedik pozícióba. Innen aztán sikerült felverekednie magát a legjobb tízbe, bemutatva az év egyik legszebb előzését Pierre Gasly-val szemben, akit a 4-es fordulóban előzött körbe kívülről! (Az alábbi linken megtekinthető az előzés -> https://www.youtube.com/watch?v=Ri7zIjZIEOY)
Norris egészen a hetedik helyig jött előre, mikor is négy körrel a verseny vége előtt az előtte haladó Nico Hülkenberg műszaki hiba miatt kénytelen volt lehúzódni a pályáról. Ezzel megörökölte a hatodik helyet, melyet meg is őrzött a leintésig.
Norris élete második Forma-1-es futamán a középmezőny legjobbja lett (igaz ehhez csapattársa, Sainz kiesése is kellett, aki Verstappennel harcolva kapott defektet) annak ellenére is, hogy a rajtnál visszaesett a mezőny sűrűjébe, de onnan sikerült a lehető legjobb pozícióig előreverekednie magát, ezért kap helyet a listámon.
9. Valtteri Bottas űrideje Barcelonában
Valtteri Bottas nagyon erősen kezdte a 2019-es évet, mely okán egy ideig úgy tűnt, hogy reális esélyei lehetnek Lewis Hamilton ellen a világbajnoki címre. Ennek egyik legnagyobb jelét pont a Spanyol Nagydíj időmérőjén mutatta meg, ahol nem kevesebb, mint hat tizeddel győzte le csapattársát.
Bottas azonban a futamon nem tudta tartani az időmérőn nyújtott elképesztő tempóját, már a rajtnál elveszítette vezető helyét, s végül csak második lett. Innentől kezdve egyre inkább maradt el Hamiltontól.
8. Albon parádés bemutatkozása a Red Bullnál
A nyári szünet slágertémája Alexander Albon és Pierre Gasly helycseréje volt a Red Bullnál. A Belga Nagydíjon Albonra így igen nagy figyelem hárult, aki 12 Toro Rossónál eltöltött versenyt követően ülhetett be a Red Bull egyik ülésébe.
Albon alapból hendikeppel kezdte a hétvégét, ugyanis erőforráselemek cseréje miatt csak a mezőny végéről (végül a 17. helyről) kezdhette meg első nagy bikás futamát.
És még micsoda versenyt teljesített!
A rajtot követő kavarodást (illetve az előtte rajtoló Sainz lefulladását) kiihasználva rögtön sikerült feljönnie a tizenharmadik helyre. Ezt követően pedig szebbnél szebb előzéseket bemutatva verekedte magát minél előrébb a mezőnyben, míg nem az utolsó körben Sergio Perez félig a füvön való megelőzésével (és Norris kiesésével) megszerezte az ötödik helyet! (Ezen a linken megtekinthető Albon nagyszerű teljesítménye-> https://www.youtube.com/watch?v=CLt1IouHgxg)
Albonnal kapcsolatban még annyit fűznék hozzá, hogy nem ez az egy verseny volt 2019-ben, amikor is a mezőny végéről kellett előreverekednie magát. Kínában, még a Toro Rosso színeiben a bokszutcából indulva végzett a tizedik helyen, míg Szocsiban az utolsó helyről jött fel egészen az ötödik helyig. A választás végül azért a Belga Nagydíjon bemutatott teljesítményére esett, mivel ez volt az első Red Bullnál eltöltött versenye, amely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy 2020-ban is a csapatnál versenyezhet.
7. Leclerc győzelme a Ferrari hazájában
Egy héttel Forma-1-es karrierje első győzelmét követően (melyet a futam előtti napon az F2-es futamon halálos balesetet szenvedő barátjának, Anthonie Hubertnek ajánlott) Leclerc a Ferrari hazai futamán, az Olasz Nagydíjon is győzni tudott.
Nem volt ez annyira egyszerű feladat. Bár a pole-t sikerült megszereznie a nevetségesen végződő időmérőn, a futamon előbb Lewis Hamilton, majd Valtteri Bottas támadásait kellett visszavernie. A két Mercedes pilóta közül Hamilton volt az, aki nagyobb fenyegetést jelentett rá, aki a 23. körben nagyon közel járt ahhoz, hogy megelőzze monacói ellenfelét, aki a szabályok legvékső határáig (talán egy picit azon túl is) ment el védekezése során, s terelte le ellenfelfelét a pályáról. Ezért egy utolsó figyelmeztetést kapott, ám Hamilton ezután már csak akkor tudott támadási közelségbe kerülni hozzá, mikor a 36. körben letért az első sikánnál a pályáról. Leclerc ezután több hibát már nem vétett a futamon, megnyerve ezzel a 2010 után ismét a Ferrarinak a hazai futamát.
6. Daniel Ricciardo kanadai parádéja
A Renault és Daniel Ricciardo 2019-es szezonjáról sok jót sajnos nem lehet elmondani. Azonban a nem túl pozitív szezonban is volt pár pozitív momentum, közülük is az egyik legnagyobb az ausztrál versenyző kanadai időmérős eredménye.
Ricciardo a negyedik leggyorsabb volt a montreali versenypályán megelőzve a nála jobb autóben ülő Pierre Gasly-t és Valtteri Bottast, és csak 151 ezreddel maradt el a harmadik időt autózó Charles Leclerc eredményétől!
A futamon a Renault teljesítménye miatt már nem tudta felvenni a kesztyűt az élmezőny versenyzőivel, de így is hatodik lett. A monzai negyedik hely mellett, ez a hétvége volt a legerősebb számára az év során.
5. Lewis Hamilton klasszikusokhoz beillő győzelme
2019-ben Lewis Hamilton tizenegy futamgyőzelmet szerzett. Számomra ezen győzelmek közül a Magyar Nagydíjon aratott győzelme emelkedik ki a legjobban.
Az időmérőn csak a harmadik rajthelyet szerezte meg, a rajtot követően sikerült Bottasszal szemben megszereznie a második helyet (aki a 3-as kanyarban előbb vele, majd Leclerc-kel is koccant, megsértve ezzel első vezetőszárnyát), majd ezt követően üldözőbe vette az élete első pole pozícióját ünneplő Max Verstappent, akivel aztán az egész versenyt végig küzdötték.
Mivel a Hungaroringen nehéz előzni, így a Mercedes taktikai módon igyekezett a Red Bull felett győzelmet aratni. Ezen okokból kifolyólag az első boxkiállását csak hat körrel később hajtotta végre, mint holland ellenfele. Ugyan ezzel lemaradása vele szemben több másodpercre nőtt, azonban Hamilton olyan tempót diktált, hogy alig pr kör alatt utolérte ellenfelét- volt mikor 2 másodperccel volt nála gyorsabb.
Azonban hiába támadta meg Verstappent, a Red Bull versenyzője gyönyörűen verte vissza támadásait. Hamilton és a Mercedes ekkor észlelték, hogy azonos taktikával nem sok esélyük van Verstappennel szemben, így másodjára is kihozták a boxba 22 körrel a verseny vége előtt. Ennyi kör állt Hamilton rendelkezésére, hogy a közepes gumikon ledolgozza Verstappennel szembeni 20 másodpercnyi lemaradását.
Ez végül nemcsak, hogy sikerült, de négy körrel a verseny vége előtt meg is előzte ellenfelét, megnyerve karrierje során hetedik alkalommal a Magyar Nagydíjat.
Hamilton győzelme azért is volt különleges, mert a boxkiállását követően végig képes volt hibamentesen olyan köröket futni, amikkel utol tudta érni Verstappent. Ez a fajta kötélen való táncolás mutatta meg Hamilton igazi klasszisát.
4. Verstappen brazil visszavágója
A két pilóta közötti visszavágóra a Brazil Nagydíjon került sor, ám most más kimenettel ért véget a verseny: Verstappen karrierje egyik legnagyobb győzelmét aratta, míg Hamilton végül Albonnal való ütközése miatt harmadik helyezését is elveszítette.
Verstappen ezen a hétvégén mutatta meg igazán, hogy miért kell majd tartania a Mercedesnek és Hamiltonnak 2020-ban, hogyha a Red Bull-Honda egy picivel még közelebb kerül hozzájuk.
A szombati időmérőtől kezdve Verstappen majdhogynem érinthetetlen volt, egyedül Lewis Hamilton tudta vele felvenni a tempót, aki az első kiállást követően át is ugrotta őt, azonban csak alig egy körig tudott előtte maradni, mivel Verstappen az új, még teljesen be nem tapadó gumikon olyan elképesztő kivezető kört teljesített, hogy előbb Leclerc-et előzte meg egy kanyarral Hamilton előzését követően, majd a célegyenes végén magát a hatszoros világbajnokot is maga mögé utasította.
Hamilton még egy alkalommal vezethette futamot, mikor is csapattársa kiesése miatt beküldték a biztonsági autót, melyre reagálva a Red Bull lágy gumikra váltott Verstappennel, aki ezzel ugyan visszaesett Hamilton mögé a második helyre, azonban olyan jól kapta el az újraindítást, hogy rögtön az első kanyarban, a külső íven visszaszerezte vezető pozícióját. Ezt pedig még egy második biztonsági autós fázis (Ferrarik balesete miatti) sem tudta tőle elvenni.
Ez a versenyzés Verstappentől egy igazi 10/10-es produkció volt.
3. Carlos Sainz "láthatatlan" dobogója
Szegény Sainzot egész évben elkerülte a kamera, pedig több nagyszerű versenyt is teljesített az év során, köztük is a legnagyszerűbb a Brazil Nagydíjon.
A McLaren spanyolja műszaki hiba miatt nem tudott mért időt teljesíteni a kvalifikáción, így a futamot csak az utolsó helyről kezdhette meg. A 71 körös verseny során nagyon sok szép, vakmerő előzést bemutatva lépkedett folyamatosan előre.
Mivel a mezőnyből egyedüliként egy kiállásos taktikával versenyzett, így az utolsó biztonsági autós fázist követően nagyon oda kellett figyelnie arra, hogy a frisebb, lágyabb gumikon mögötte autózó Kimi Räikkönen ne tudja megelőzni. 2007 világbajnokának támadásait visszaverve ugyan a pályán negyedikként ért célba, de Hamilton futam utáni büntetésével előreléphetett a harmadik helyre, karrierje első Forma-1-es dobogós helyezését megszerezve ezzel!
Remélhetőleg 2020-ban a kamera majd többször fogja őt mutatni a pályán és egy igazi pódiumi ceremóniában is lehet majd része.
2. Russell Hungaroringi csodája
Ha valakinek van/volt kételye George Russell teljesítményével kapcsolatban, annak csak ajánlani lehet a Magyar Nagydíj időmérőjén bemutatott produkcióját.
A 2019-es Williams finoman fogalmazva is egy nagyon gyenge autó volt. A 2015-ös Manor szintjéhez lehetett leginkább hasonlítani, így ezzel az autóval nagy csodákat nem nagyon lehetett elérni.
Ezzel szemben George Russellnek így is majdnem sikerült az év legnagyobb meglepetését szolgálnia azzal, hogy a Magyar Nagydíj időmérőjén továbbjusson a Q2-be. Sokáig a legjobb tizenöt, azaz továbbjutók között szerepelt a neve, azonban a legvégén Nico Hülkenberg elvette tőle a továbbjutást, s végzett a tizenhatodik helyen. Ám így is csak 53 ezreddel maradt el a tizenötödik helyen továbbjutó Romain Grosjeantól, miközben olyan pilótákat előzött meg, mint Sergio Perez (Racing Point), Daniel Ricciardo (Renault), Lance Stroll (Racing Point).
Ugyan a legjobb tizenöt közé nem sikerült bekerülnie az időmérőn, a futamot Antonio Giovinazzi büntetésével így is ebben a pozícióban kezdhette meg, nem is akármilyen első körrel! Noha Perez megelőzte őt az első kanyarokban, Russell előbb Magnussent autózta körbe a 4-es kanyarban (ráadásul kívülről!), majd Kvjat mellett is elment az 5-ös fordulóban.
A futamot végül a tizenhatodik helyen fejezte be, megelőzve Strollt és Giovinazzit, akik egyaránt versenyképesebb autókkal versenyeztek.
Russell ezzel a teljesítményével bebizonyította, hogy nagyon sok potenciál rendelkezik benne, s csak remélni lehet, hogy a Mercedes nem tartja sokáig őt a Williams kötelékében.
1. Pierre Gasly dobogója
Az évértélő cikkben Gasly brazíliai dobogóját az év második legszebb pillanatának választottam, ahogyan a francia feltámadását is az év meglepetései közé soroltam. Tény és való, hogy Gasly 2019-es éve nagyon fordulatosra sikeredett, melynek csúcspontját a Brazil Nagydíjon érte el.
Az időmérőn is ő volt a középmezőny leggyorsabbja úgy, hogy közben csapattársa, Danyiil Kvjat a Q1-ből sem jutott tovább. Gasly aztán a futamon is átmentette ezt a formáját, aznap teljesen kiemelkedett a középmezőnyből, végig ott autózott az élmezőny pilótái mögött, kihasználva az ő balszerencséjüket.
Előbb Bottas, majd a két Ferrari esett ki előle, majd Hamilton második kiállásával hirtelen ott találta magát a két Red Bull mögött a harmadik helyen. Az újraindítást követően már csak két kör volt hátra, azonban a dobogóra reálisan nem volt sok esélye, Hamilton egyből meg is előzte őt a frisebb lágy gumikon. Azonban a brit nagy igyekezetében összeütközött Albonnal, így a 23 éves francia feljött a második helyre.
Ekkor csak sejteni lehetett Hamilton büntetését, így az utolsó körben a két versenyző között igazi csata alakult ki a második helyért, amit aztán egy gyorsulási verseny döntött el Gasly javára.
Bámulatos teljesítmény volt ez Gasly-tól, különösen annak tükrében, milyen nagy megpróbáltatásokon ment keresztül a szezon során. Számomra ezért is az ő brazíliai dobogója az év egyik legnagyobb teljesítménye.
Képek: McLaren (Twitter), formula1.com, Mercedes-AMG F1 (Twitter), Aston Martin Red Bull Racing (Twitter), Scuderia Ferrari (Twitter), Rokit Williams Racing (Twitter)