Nagyon izgalmas futamot hozott az F2-esek szahíri főfutama, ahol Júki Cunoda nagy lépést tett a Forma-1-es debütálása felé, miközben Nyikita Mazepin kőkemény védekezéseivel hívta fel magára a figyelmet. Mick Schumacher pedig a tizennyolcadik helyről való indulása ellenére is megerősítette első helyét a bajnokságba, míg csapata, a Prema első F2-es bajnoki címét ünnepelhette.
Tartalom
> Júki Cunoda: F1-es ülést érő győzelem?
> Guanyu Zhou: tizenegyedik helyről, öt másodperces időbüntetéssel a második helyre
> Az ügyeletes rosszfiú: Nyikita Mazepin
> Mick Schumacher bajnoki címet érő felzárkozása?
> Le tud dolgozni 14 pontot Callum Ilott a vasárnapi sprintfutamon?
> A futam vesztese: Christian Lundgaard
> 2017 után ismét a Prema nyerte a csapatok bajnokságát
Júki Cunoda: F1-es ülést érő győzelem?
A Forma-1-es paddockban már egy ideje terjed(t) az a pletyka, mely szerint, ha a Red Bull és a Honda protezsáltjának, Júki Cunodának összejön az év végén az F1-hez szükséges elegendő szuperlicensz pontszám, akkor jövőre megkapja Danyiil Kvjat helyét a Scuderia AlphaTaurinál.
A covid helyzet miatt idén a fiatal pilótáknak nem 40, hanem 35 pontot kell összegyűjteniük, amit ráadásul nem az elmúlt három, hanem négy szezonuk alapján. Cunodának ennek értelmében mindenképpen a bajnokság legjobb öt versenyzője között kell végeznie, és ennek szellemében is vágott neki a hétvégének.
Az időmérőn megszerezte idie negyedik pole pozícióját, ami egyben azt is jelentette számára, hogy maradt még matematikai esélye a bajnoki címre. De ez annyira matematikai esély volt, hogy ahhoz a hétvége 44 megszerezhető pontjából mind a negyvennégyet megszerezze.
Cunoda a rajtnál jó ütemben jött el, azonban az 1-es kanyarhoz közeledve, nem védte le a belső ívet, amit a második helyről induló Nyikita Mazepin egyből kihasznált, és beugrott mellé. Az orosz végül megelőzte őt, és manőverével a japán versenyző lendületet veszített, aminek révén Robert Svarcman is elment mellette, így Cunoda hirtelen a harmadik helyen találta magát.
A futam első felében Cunoda okosan, inkább odafigyelve lágy gumijaira csak követte a két orosz ellenfelét, mígnem a 12. körben elkezdte támadni a második helyen haladó Svarcmant. A Prema orosz versenyzőjét végül a 13. kör kezdetén, a célegyenes végén előzte meg, amit követően üldözőbe vette a futamot vezető Mazepint.
A másik orosz versenyzőt már nem kellett megelőznie, Mazepin a 16. körben jött a bokszba kemény keveréká gumikért. Egy fordulóval később Cunoda is követte, s bár sikerült az éppen Svarcmant akkor megelőző Mazepin elé visszajönnie, azonban sokáig nem maradt a két orosz előtt, akik kihasználva abroncsaik már felmelegedtek, megelőzték őt.
Cunoda ezt követően is azt a taktikát alkalmazta, mint a futam elején, hogy csak az abroncsai állapotára figyelt, hogy ne használja túl azokat. Nagyon okos, úgynevezett tyre-managementet hajtott végre, és a 48 körös futam 36. körében újfent megelőzve Robert Svarcmant feljött a második helyre.
Ekkor még közel két másodperc volt a lemaradása a futamot vezető Mazepinnel szemben, de mivel ő jobban meg tudta óvni kemény keverékű abroncsait, így folyamatosan jött fel az oroszra, aki ellen végül a 44. körben indított támadást a célegyenesben. Mazepin nagyon nem akarta hagyni, hogy Cunoda megelőzze őt, így kökeményen védekezett ellene, szó szerint leterelve őt a pályáról. Ez azonban a Carlin versenyzőjét nem zavarta, és bár a pálya határain túl, de megelőzte Mazepint, amivel végül idei harmadik F2-es győzelmét szerezte meg.
Ugyan a futamot követően kivizsgálták a győzelmet érő előzését, de büntetést nem ő, hanem az őt leszorító Mazepin kapott. Cunoda ennél szebb Mikulás-csomag várhat, ugyanis győzelmével biztossá vált, hogy élete első F2-es szezonját a legjobb öt közöt zárja, sőt az utolsó, 15+2 pontot érő sprintfutamnak úgy vághat neki, hogy a bajnokság negyedik helyezettje, Robert Svarcman csak egy tökéletes versennyel, azaz a maximális 17 ponttal tudná csak megelőzni, hiszen 15 pont jelenleg a kettőjük között a differencia.
Cunoda ezzel a futamgyőzelmével is bebizonyította mindenkinek, hogy Helmut Markóék nem véletlenül szeretnének neki bizalmat szavazni az AlphaTaurinál. A rajtját leszámítva az egész futamon hibátlanul versenyzett, a gumikkal képes volt jól bánni, és a Mazepin ellen is végig nyugodtan, tiszta fejjel, s egyben taktikusan harcolt. Mindezt tette úgy, hogy ő nem nyúlt olyan aljas módszerekhez, mint orosz kollégája.
Ha az egész évet is figyelembe vesszük, akkor is azt mondhatjuk, hogy Júki Cunoda megérdemelten érdemelné ki az AlphaTauri ülését.
> Guanyu Zhou: tizenegyedik helyről, öt másodperces időbüntetéssel a második helyre
A Renault kínai származású junior versenyzőjének idén nem volt túl jó szezonja, azonban Zhou a Főfutamon bebizonyította, hogy nem egy ügyetlen versenyző, sőt!
Cunoda mellett ő volt a futam másik nagy hőse, hiszen második helyezését a tizenegyedik helyről rajtolva szerezte meg úgy, hogy bokszkiállásakor véletlenül gyorsan hajtott a bokszutcában, ami miatt utólag öt másodperces időbüntetést kapott a versenyfelügyelőktől. Mindezek ellenére is képes volt akkora előnyt kiautózni, hogy a 48 körös versenyt végül a második helyen zárja.
Teljesítményét egy szóval lehet tökéletesen leírni, mégpedig a kiváló szóval.
> Az ügyeletes rosszfiú: Nyikita Mazepin
Ha Cunoda és Zhou volt a verseny két hőse, akkor a Nyikita Mazepin volt annak a rosszfiúja, de ennél csúnyább jelzőkkel is lehetne illetni őt.
Pedig nagyon jól kezdte a versenyt, nagyszerűen vette reagálta le, hogy Cunoda a rajtnál az 1-es kanyar féktávjánál nem védte le előle a belső ívet, amit kihasználva egyből az élre állt. Első helyét a bokszkiállások után is képes volt visszaszerezni, azonban az ő autója alatt a futam második felében a kemény keverékű gumik hamarabb elkoptak, mint riválisain, így az utolsó öt-hat körben egyszerre három versenyző (Cunoda, Drugovich, Zhou) loholt szorosan a nyakában.
Mazepin érezte, hogy a győzelmet megtartani nem lesz egyszerű, ezért pedig átment állat-üzemmódba, és a lehető legkeményebb módon próbálta megőrizni pozícióját.
Kettő plusz egy olyan incidens volt, amivel átlépte a szabályosság határát. Ebből kettő volt olyan, ahol teljesen, egy pedig pont annak a határmezsgyéjén mozgott.
Előbb Júki Cunodát terelte le a pályáról, majd az utolsó körben Felipe Drugovich ellen védekezett őrült módjára. A célegyenesben majdhogynem felkente a falra brazil ellenfelét, majd nem sokkal később a 3-as kanyarból kijövet, ahogyan 2012-ben Rosberg, úgy most ő zárta le az utat Drugovich előtt, hogy annak a baleset elkerülése véget le kellett mennie a pályáról.
Végül ezekkel a piszkos manőverekkel megőrizte harmadik helyét, de sokáig nem örülhetett, mert a Cunoda-féle incidensért és Drugovich leszorítása miatt is kapott egy-egy öt másodperces időbüntetést, amivel visszacsúszott a kilencedik helyre. Ha ez nem lett volna elég, kapott további két büntetőpontot, amivel 11 pontnál jár, ami csak azért érdekes, mivel tizenkettőnél egy futamos eltiltást adnak a pilótáknak.
Mazepin szerencséjére, ezeket a büntetőpontokat nem fogja felvinni a Forma-1-be, különben a Haas már most szólhat Pietro Fittipaldinak.
> Mick Schumacher bajnoki címet érő felzárkozása?
Miközben a Haas egyik versenyzője megmutatta, hogy miért nem egy közkedvelt alak, addig a másik leendő versenyzőjük bebizonyította, hogy nem a neve miatt fog felkerülni a Forma-1-be.
Mick Schumacher a borzalmasra sikeredett kvalifikációt követően (amelynek végén Roy Nissanyval is ütközött) csak a tizennyolcadik helyről várhatta a piros lámpák kialvását, míg legfőbb ellenfele, Callum Ilott a kilencedikről.
Mick rajtja nem volt most jó, ám ennek ellenére is sikerült az első kör végére három pozíciót javítania (ebből egy Lundgaard lefulladása által szerzett). Szerencséje is volt egy ízben, ugyanis az 1-es kanyarban az egyik pilótatársa hozzáért jobb hátsó kerekéhez, ami szerencsés módon nem kapott defektet.
Schumacher ezt követően nagy tempóval haladt előre. A negyedik körben már a tizenharmadik helyen autózott, a tizenhatodik körben, Armstrong megelőzését követően pedig már bajnoki riválisát, Callum Ilottot támadta. Kettőjük között végül nem alakult ki párharc, mivel a kört követően a brit versenyző bejött a bokszba kemény keverékű gumikért.
Schumacher egészen a 30. körig várt arra, hogy kemény keverékű abroncsait lágyakra cserélje, amelyet követően a futamot a tizenkettedik helyről folytathatta.
Egy héttel korábban hasonló taktikán volt, ám akkor a lágy gumik nagyon hamar elkoptak alatta, ami most is félő volt, de szerencséjére ezúttal a piros oldalfalú gumikon végig határon tudott autózni. A leggyorsabb kört megfutva, egészen a hetedik helyig jött előre, ami végül Nyikita Mazepin utólagos büntetésével egy hatodik helyet jelentett számára.
Mick ezen a futamon újfent bebizonyította, hogy mik is az erősségei; végig nagyszerűen olvasta a versenyt, és az egyik legjobb versenytempóval verekedte előre magát a verseny folyamán, ahol a rajtpozíciójához képest ő nyerte a legtöbb helyezést. A pályán tizenegy, de Mazepin büntetésével végül tizenkét helyet javított a rajtpozíciójához képest. Alighanem nem sokan számítottak arra, hogy a pocsékul alakult időmérőt egy ilyen zseniális versennyel fogja kijavítani.
Mivel legfőbb bajnoki riválisa, Callum Ilott csak egy pozícióval végzett előtte, és Schumachernek sikerült a két bónuszpontot érő leggyorsabb kört megfutnia, így kettőjük között nem változott a pontkülönbség, azaz az évad utolsó versenyének úgy vágnak neki, hogy Mick 14 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot, ami majdhogynem behozhatatlan. Ha Mick minimum a hatodik helyen ér célba a 15+2 pontos vasárnapi Sprintfutamon, akkor az F3-as Európa-bajnokságot követően az F2-es bajnokságot is megnyeri.
> Le tud dolgozni 14 pontot Callum Ilott a vasárnapi sprintfutamon?
Ha volt ember, aki nem örült Mick fantasztikus felzárkozásának, akkor az Callum Ilott volt. Ilott hiába indult kilenc hellyel előrébb, mint bajnoki riválisa, végül csak egy pozícióval előzte meg őt, és mivel Micknek sikerült a leggyorsabb kört is megfutnia, így végül egyetlen pontot sem tudott hozni rajta; marat a tizennégy pontos lemaradása.
Ez a tizennégy pont a Főfutam előtt még nem volt sok, hiszen a Főfutammal együtt még negyvennégy pont volt szerezhető. Most viszont már majdhogynem behozhatatlan a lemaradása, hiszen ahhoz, hogy minimális esélye legyen a bajnoki elsőséghez, ahhoz muszáj minimum a második helyen végeznie, de leginkább győznie! Második hellyel csak akkor lehet bajnok, ha Schumacher mellette nullázik, ő pedig még megfutja a leggyorsabb kört. Ez esetben a bajnokságban pontegyenlőség áll fent, de mivel Ilottnak van több futamgyőzelme (3-2), ő lenne a bajnok.
Ha Ilottnak sikerül nyernie, amihez még meg is tudná szerezni a leggyorsabb körért járó két bónuszpontot, akkor emellett abban is kell reménykednie, hogy német riválisa nem végez a hatodik helynél jobb pozícióban. Ha Mick a négy pontot érő hatodik helyen ér célba, akkor ő a bajnok.
Nem túl kecsegtetőek Ilott esélyei, aki ráadásul a sprintversenyt csak Mick mögött/mellől a negyedik helyről kezdheti meg (Mick a harmadik helyről fog rajtolni).
Hajszálvékony bajnoki esélyeivel a 22 éves versenyző is tisztában van, aki a főfutamot követően elmondta, hogy a minimális esélyei ellenére sem adja fel, hiszen bármi megtörténhet.
"Normál körülmények esetén, nagyon nehéz lenne megnyerni a bajnokságot; nem lehetetlen, de nagyon nehéz lenne. Az idei bajnokság nagyon hullámzó volt, szóval meglátjuk, mi fog történni.
"Én továbbra is küzdeni fogok, és a lehető legjobb versenyt teljesíteni, amit csak tudok. Ha ezt teszem, akkor lesz esély arra, hogy számomra jól alakuljanak a dolgok. Valószínűleg nem, de meglátjuk. Nagyon nincs mit veszítenem, úgyhogy megpróbálom elérni a lehető legjobb eredményt, ami csak lehetséges."
> A futam vesztese: Christian Lundgaard
A hatodik helyről induló Lundgaard versenye rögtön a piros lámpák kialvásakor megpecsételődött, ugyanis autója a rajtrácson ragadt. Ugyan később sikerült elindulni, de ekkor már akkora lemaradásban volt a teljes mezőnnyel szemben, hogy komoly eredményre már nem volt esélye, amivel a bajnoki bronzéremre teljesen elvesztette esélyét.
Az ART Grand Prix dán versenyzője a futamot végül a 21. helyen fejezte be, közel 1 percet kapva a győztes Cunodától.
> Prema első csapatbajnoki címe
A Prema már szombaton is ünnepelhetett, hiszen Svarcman negyedik és Schumacher hatodik helyezése egyben azt is jelentette, hogy egy futammal a bajnokság vége előtt sikerült bebiztosítaniuk a 2020-as csapat bajnoki címet.
Az olasz csapat 2017-ben debütált a Forma-2-ben, s bár abban az évben ők adták az F2-es bajnokság egyéni bajnokát Charles Leclerc személyében, a csapat bajnoki címről 15 ponttal lemaradtak a Russian Time mögött.
Most viszont összejött a csapat bajnoki cím, ráadásul a főfutamot követően sikerült megdönteniük az az évi egyéni pontrekordjukat (380), hiszen az utolsó futamot megelőzően 386 ponttal rendelkeznek.
A DAMS tavalyi 418 pontos rekordját már nem fogják tudni megdönteni, azonban az F2-es bajnokság 2017-es újraindítása óta ők lehetnek a második csapat, amelyik eléri az 400 pontot egy szezonon belül. Ehhez a Schumacher-Svarcman párosnak 14 pontot kell összegyűjteniük, ami bár soknak tűnik, de nem lehetetlen küldetés.
Bajnokság állása a Főfutamot követően
Képek: Formula 2 (Twitter)
Forrás: fiaformula2.com