Lewis Hamilton győzelmével zárult az elképesztően őrült első Toszkán Nagydíj, ahol nem kevesebb, mint három állórajt is volt. Bottas lett a második, Albon harmadik helyezésével pedig első Forma-1-es dobogós helyezését szerezte meg.
Verőfényes napsütés fogadta a Forma-1 mezőnyét Mugellóban, a Ferrari ünnepi 1000. nagydíjának versenyén. A levegő hőmérséklete 30, a pályáé 45 Celsius-fok volt a sportág történelmének első Toszkán Nagydíján.
A gumikiosztásnál az idei évben először a lágy gumiké volt a főszerep. A húsz versenyző közül, csak öten nem a Pirelli piros oldalfalú gumikat választották a futam kezdéséhez. Név szerint: Danyiil Kvjat (11. hely), Kimi Räikkönen (12. hely), Romain Grosjean (15. hely), George Russell (18. hely) és Nicholas Latifi (19. hely).
Max Verstappen futama már a rajt előtti pillanatokban a kelleténél izgalmasabbra sikeredett, ahol kérdéses volt, hogy egyáltalán el tud-e rajtolni az 59 körös Toszkán Nagydíjon. Már a rajtrácsra kivezető körön erőforrás problémákra panaszkodott. A nagyon gyors munkára képes szerelői egyből nekiláttak a probléma orvoslásának. Végül Verstappen beült az autóba, de ekkor még kérdéses volt, hogy egyáltalán képes lesz versenyezni a harmadik rajthelyről indulva.
A Toszkán Nagydíj rajtja nagyon eseménydúsra sikeredett. Valtteri Bottasnak sikerült lerajtolnia csapattársát, Lewis Hamiltont, aki mellett egy pillanatra úgy nézett ki, hogy a harmadik helyről rajtoló Max Verstappen is el fog tudni menni, azonban a rajt előtti motorhibája előjött, és egy idő után már nem gyorsult tovább az autója, így körülötte mindenki megelőzte őt. (Verstappen amíg egy erős rajttal 6 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 200 kmh/h-ra, addig a Bottas 4,7 alatt.)
Az egyes kanyart még megúszták a versenyzők baleset nélkül, addig a 3-as kanyarban bekövetkezett a káosz.
Előbb a 3-as kanyarból kijövet Carlos Sainz forgott keresztbe, amit többen el tudtak ugyan kerülni, azonban Vettelnek ez már nem sikerült, így a két versenyző összeért egymással, amiben Vettel első vezetőszárnya megsérült.
Ennél nagyobbat szólt sűrű középmezőnyben történő csata. A 3-as kanyar felé haladva Räikkönen, Gasly és Grosjean nagyon szorosan haladtak egymás mellett, túl szorosan ahhoz, aminek következtében a három autó összeért egymással. Gasly és Grosjean a kavicságyba csúszott, Räikkönen pedig magatehetetlenül belecsúszott az előtte fékező Verstappenbe, aki emiatt szintén a kavicságyban kötött ki. Ugyan a holland versenyző megpróbált kijönni a kavicságyból, azonban autóját már elásta a kavicságy.
Nem Verstappen volt az egyetlen, aki kavicságyban ragadt. Az Olasz Nagydíj győztese, Pierre Gasly versenye is csak három kanyarig tartott, addig Grosjean túlélve a balesetet, visszatért a pályára.
A kör végén Räikkönen és Vettel kénytelen volt behajtani bokszba szárnycserére.
Természetesen a balesetet követően egyből pályára küldték a biztonsági autót.
Az állás ekkor: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Leclerc, 4. Albon, 5. Stroll, 6. Ricciardo, 7. Perez, 8. Norris, 9. Kvjat, 10. Ocon, 11. Russell, 12. Magnussen, 13. Latifi, 14. Giovinazzi, 15. Sainz, 16. Grosjean, 17. Räikkönen, 18. Vettel.
A biztonsági autó a 6. kör végén hagyta el a pályát, és a 7. körben újraindult a verseny.
Vagyis indult volna, ugyanis a mezőny hátsó felében annyira feltorlódott a mezőny, hogy a már versenytempóban haladó Latifinek, hogy elkerülje a balesetet az előtte még az új rajtra készülődő Magnussennel szemben. Azonban a mögötte haladó Giovinazzi is hasonló versenytempóban közlekedett, így mikor Latifi félrehúzódott előtte, akkor ő már nem tudott reagálni a még szinte álló Magnussenre, és hátulról belehajtott a dán Haasába. Ez pedig egy hatalmas láncreakciót indított el, amiben belekerült Latifi, Sainz, akiknek egyaránt véget ért a versenyük, még a start/célvonal előtt.
A hatalmas balesetben szerencsére senki sem sérült meg komolyabban, igaz Sainz fájlalta az elején a bal csuklóját, viszont a versenyt piros zászlóval leállították, hasonlóan az egy héttel korábbi Olasz Nagydíjhoz.
A piros zászló fázis alatt a két Mercedes lágyról közepes gumikra váltottak, rajtuk kívül még George Russell és Kimi Räikkönen választotta a második startra közepes gumikat, a többiek lágyakon voltak.
Viszont a rajtrácsra nem tizennégyen, hanem csak tizenhárman sorakoztak fel, ugyanis Esteban Oconnak olyan műszaki gondjai voltak, hogy azzal nem tudta folytatni a futamot.
A második rajt előtti rajtsorrend: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Leclerc, 4. Albon, 5. Stroll, 6. Ricciardo, 7. Perez, 8. Norris, 9. Kvjat, 10. Russell, 11. Räikkönen, 12. Vettel, 13. Grosjean.
A futam a 10. körrel folytatódott, ahol bár Lewis Hamilton a második rajtot sem kapta el annyira jól, azonban Bottas szélárnyékát kihasználva folyamatosan közeledett a finnre, majd az 1-es kanyarban, a külső íven sokkal rövidebbet tudott fékezni, amivel visszaszerezte a vezetést.
A negyedik helyről rajtoló Alexander Albonnak nem sikerült jól a második újraindítás, és visszaesett a hetedik helyre.
Állás a 10. kör végén: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Leclerc, 4. Stroll, 5. Perez, 6. Ricciardo, 7. Albon, 8. Norris, 9. Kvjat, 10. Räikkönen, 11. Russell, 12. Grosjean, 13. Vettel.
Leclerc ugyan sikeresen megvédte harmadik helyét a második rajtnál, azonban a lágy gumik elkopása és a Ferrari-motor gyengesége miatt, akik arra járt, az mind megelőzte őt. Előbb Stroll előzte meg őt a 18. körben, majd a következőben az időközben Perezt is megelőző Ricciardo, a 20. körben, a két körrel korábban Perezt megelőző Albon, a 21. körben pedig Perez is elment mellette, amivel a monacói visszaesett a hetedik helyre.
A 21. kör végén pedig bejött a bokszba, ahol "C-taktikára" váltva kemény keverékű gumikat kapott.
A harmadik helyért ezután kezdett éledezni egy harc Stroll és Ricciardo között. A Renault ausztrálja gyorsabban volt, mint a kanadai versenyző.
A 28. körben Ricciardo jött a bokszba közepes gumikért. Strollt csapata a 31. körben hozta közepes abroncsokért, azonban a kanadai csak az ausztrál mögé tudott visszatérni a pályára, így a Renault elévágásos taktikája kifizetódott.
Ugyanebben a körben Valtteri Bottas jelezte csapatának, hogy a gumijai teljesen elkoptak a gumijai, ami miatt az addig két másodperces hátránya hét másodpercre nőtt. A kör végén a finn be is jött a bokszba, ahol kemény keverékű gumikat kapott.
Egy körrel később jött csapattársa, Lewis Hamilton is a bokszba, s bármennyire is kérte Bottas a verseny korábbi szakaszában, hogy ellentétes gumikat kapjon, a brit versenyző is ugyanúgy kemény keverékű gumit kapott.
Állás a 33. körben, miután mindenki volt kint a bokszban: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Ricciardo, 4. Stroll, 5. Albon, 6. Perez, 7. Norris, 8. Leclerc, 9. Kvjat, 10. Russell, 11. Vettel, 12. Grosjean, 13. Vettel.
Az élen ekkor a két Mercedes messze elhúzva a többiektől vezették a futamot, sőt még a két versenyző között is bő hat másodperc volt a differencia, amikor jött az üzenet a két autónak, hogy kerüljék el az összes kerékvetőt.
Az izgalmakat ekkor a harmadik helyért folyó küzdelem szolgáltatta, amire hárman is reálisan pályáztak a futam ezen szakaszában. Daniel Ricciardo autózott a harmadik helyen, akit közel másfél másodperccel követett Strollt, akit pedig a leggyorsabb köröket sorra megfutó Albon követett ugyanekkora különbséggel.
Azonban ebből nagy küzdelem végül nem lett, ugyanis a verseny 44. körében, a két Aarrabiata kanyar között Lance Stroll kapott bal hátsó defektet, és nagy tempóval a gumifalba csapódott. Szerencsére Stroll nem sérült meg, viszont autója és a gumifal annyira megrongálódott, hogy újra meg kellett szakítani a verseny piros zászlóval, pedig többen is a bokszba hajtottak kerékcserére.
A harmadik újraindítás előtti rajtrács, ahol mind a tizenkét versenyző lágy gumikon volt: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Ricciardo, 4. Albon, 5. Perez, 6. Norris, 7. Kvjat, 8. Leclerc, 9. Russell, 10. Vettel, 11. Grosjean, 12. Räikkönen.
A futam a 47. körben folytatódott tovább.
Lewis Hamilton a harmadik állórajtnál már megőrizte vezető helyét, miközben mögötte Daniel Ricciardo lerajtolta Bottast, ezzel pedig feljött a második helyre. Azonban sokáig ennek a pozíciónak nem örülhetett, ugyanis a következő kör kezdetén Bottas visszaelőzte őt.
Ezt követően Ricciardóra Alexander Albon érkezett meg, aki első Forma-1-es dobogójáért hajtott. Albon az 51. körben autózta körbe az 1-es kanyarban, a külső íven Ricciardót, ezzel pedig feljött a harmadik helyre.
Albon ettől az előzéstől annyira megtáltosodott, hogy a második helyért támadta Valtteri Bottast az 53. körben. Ugyan a DRS-t tudta Albon használni, de nem tudott elég közel kerülni hozzá, miközben a következő körben a finn teljesített egy leggyorsabb kört, amivel leszakította magáról a Red Bull versenyzőjét.
Bottas ugyan ezt követően képes volt közel kerülnie a futamot vezető csapattársához, de nem annyira, hogy megtámadja, így ez azt jelentette, hogy Lewis Hamilton nyerte meg az első Toszkán Nagydíjat, amivel pályafutása 90. futamgyőzelmét szerezte meg. Leggyorsabb kört megfutva, a maximális 26 pontot gyűjtötte be.
Bottasnak végül be kellett érnie a második hellyel, a harmadik helyen pedig az az Alexander Albon végzett, aki ezzel Forma-1-es pályafutása első dobogós helyezését szerezte meg.
Daniel Ricciardo hiába szerette volna, de végül lemaradt a dobogóról, és végül negyedik hozta be a Renault-t.
Sergio Perez lett az ötödik, megelőzve Lando Norrist és Danyiil Kvjatot.
Ugyan Kimi Räikkönen ért célba nyolcadiknak, de mivel kapott egy öt másodperces időbüntetést, mivel a harmadik biztonsági autós fázisnál szabálytalanul hajtott be a bokszba, így a futamot a kilencedik helyen zárta, de így is képes volt megszerezni idei első pontjait.
Nyolcadik helyet Charles Leclerc örökölte meg, míg az utolsó pontszerző helyet a másik Ferrarival Sebastian Vettel szerezte meg, akire az utolsó körökben megpróbált felzárkózni George Russell.
Russell így maradt a tizenegyedik, ami idei legjobb helyezése is egyben.
Az utolsó, tizenkettedik helyen Romain Grosjean ért célba.
Képek: Formula 1 (Twitter), Mercedes-AMG F1