Lewis Hamilton nyerte a három állórajtos Toszkán Nagydíjat

Lewis Hamilton győzelmével zárult az elképesztően őrült első Toszkán Nagydíj, ahol nem kevesebb, mint három állórajt is volt. Bottas lett a második, Albon harmadik helyezésével pedig első Forma-1-es dobogós helyezését szerezte meg.

 

Verőfényes napsütés fogadta a Forma-1 mezőnyét Mugellóban, a Ferrari ünnepi 1000. nagydíjának versenyén. A levegő hőmérséklete 30, a pályáé 45 Celsius-fok volt a sportág történelmének első Toszkán Nagydíján.

A gumikiosztásnál az idei évben először a lágy gumiké volt a főszerep. A húsz versenyző közül, csak öten nem a Pirelli piros oldalfalú gumikat választották a futam kezdéséhez. Név szerint: Danyiil Kvjat (11. hely), Kimi Räikkönen (12. hely), Romain Grosjean (15. hely), George Russell (18. hely) és Nicholas Latifi (19. hely).

Max Verstappen futama már a rajt előtti pillanatokban a kelleténél izgalmasabbra sikeredett, ahol kérdéses volt, hogy egyáltalán el tud-e rajtolni az 59 körös Toszkán Nagydíjon. Már a rajtrácsra kivezető körön erőforrás problémákra panaszkodott. A nagyon gyors munkára képes szerelői egyből nekiláttak a probléma orvoslásának. Végül Verstappen beült az autóba, de ekkor még kérdéses volt, hogy egyáltalán képes lesz versenyezni a harmadik rajthelyről indulva.

 

A Toszkán Nagydíj rajtja nagyon eseménydúsra sikeredett. Valtteri Bottasnak sikerült lerajtolnia csapattársát, Lewis Hamiltont, aki mellett egy pillanatra úgy nézett ki, hogy a harmadik helyről rajtoló Max Verstappen is el fog tudni menni, azonban a rajt előtti motorhibája előjött, és egy idő után már nem gyorsult tovább az autója, így körülötte mindenki megelőzte őt. (Verstappen amíg egy erős rajttal 6 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 200 kmh/h-ra, addig a Bottas 4,7 alatt.)

Az egyes kanyart még megúszták a versenyzők baleset nélkül, addig a 3-as kanyarban bekövetkezett a káosz. 

Előbb a 3-as kanyarból kijövet Carlos Sainz forgott keresztbe, amit többen el tudtak ugyan kerülni, azonban Vettelnek ez már nem sikerült, így a két versenyző összeért egymással, amiben Vettel első vezetőszárnya megsérült.

Ennél nagyobbat szólt sűrű középmezőnyben történő csata. A 3-as kanyar felé haladva Räikkönen, Gasly és Grosjean nagyon szorosan haladtak egymás mellett, túl szorosan ahhoz, aminek következtében a három autó összeért egymással. Gasly és Grosjean a kavicságyba csúszott, Räikkönen pedig magatehetetlenül belecsúszott az előtte fékező Verstappenbe, aki emiatt szintén a kavicságyban kötött ki. Ugyan a holland versenyző megpróbált kijönni a kavicságyból, azonban autóját már elásta a kavicságy. 

Nem Verstappen volt az egyetlen, aki kavicságyban ragadt. Az Olasz Nagydíj győztese, Pierre Gasly versenye is csak három kanyarig tartott, addig Grosjean túlélve a balesetet, visszatért a pályára.

A kör végén Räikkönen és Vettel kénytelen volt behajtani bokszba szárnycserére.

Természetesen a balesetet követően egyből pályára küldték a biztonsági autót.

 

Az állás ekkor: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Leclerc, 4. Albon, 5. Stroll, 6. Ricciardo, 7. Perez, 8. Norris, 9. Kvjat, 10. Ocon, 11. Russell, 12. Magnussen, 13. Latifi, 14. Giovinazzi, 15. Sainz, 16. Grosjean, 17. Räikkönen, 18. Vettel.

A biztonsági autó a 6. kör végén hagyta el a pályát, és a 7. körben újraindult a verseny.

Vagyis indult volna, ugyanis a mezőny hátsó felében annyira feltorlódott a mezőny, hogy a már versenytempóban haladó Latifinek, hogy elkerülje a balesetet az előtte még az új rajtra készülődő Magnussennel szemben. Azonban a mögötte haladó Giovinazzi is hasonló versenytempóban közlekedett, így mikor Latifi félrehúzódott előtte, akkor ő már nem tudott reagálni a még szinte álló Magnussenre, és hátulról belehajtott a dán Haasába. Ez pedig egy hatalmas láncreakciót indított el, amiben belekerült Latifi, Sainz, akiknek egyaránt véget ért a versenyük, még a start/célvonal előtt.

A hatalmas balesetben szerencsére senki sem sérült meg komolyabban, igaz Sainz fájlalta az elején a bal csuklóját, viszont a versenyt piros zászlóval leállították, hasonlóan az egy héttel korábbi Olasz Nagydíjhoz.

A piros zászló fázis alatt a két Mercedes lágyról közepes gumikra váltottak, rajtuk kívül még George Russell és Kimi Räikkönen választotta a második startra közepes gumikat, a többiek lágyakon voltak.

Viszont a rajtrácsra nem tizennégyen, hanem csak tizenhárman sorakoztak fel, ugyanis Esteban Oconnak olyan műszaki gondjai voltak, hogy azzal nem tudta folytatni a futamot.

 

 

A második rajt előtti rajtsorrend: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Leclerc, 4. Albon, 5. Stroll, 6. Ricciardo, 7. Perez, 8. Norris, 9. Kvjat, 10. Russell, 11. Räikkönen, 12. Vettel, 13. Grosjean.

A futam a 10. körrel folytatódott, ahol bár Lewis Hamilton a második rajtot sem kapta el annyira jól, azonban Bottas szélárnyékát kihasználva folyamatosan közeledett a finnre, majd az 1-es kanyarban, a külső íven sokkal rövidebbet tudott fékezni, amivel visszaszerezte a vezetést.

A negyedik helyről rajtoló Alexander Albonnak nem sikerült jól a második újraindítás, és visszaesett a hetedik helyre.

Állás a 10. kör végén: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Leclerc, 4. Stroll, 5. Perez, 6. Ricciardo, 7. Albon, 8. Norris, 9. Kvjat, 10. Räikkönen, 11. Russell, 12. Grosjean, 13. Vettel.

Leclerc ugyan sikeresen megvédte harmadik helyét a második rajtnál, azonban a lágy gumik elkopása és a Ferrari-motor gyengesége miatt, akik arra járt, az mind megelőzte őt. Előbb Stroll előzte meg őt a 18. körben, majd a következőben az időközben Perezt is megelőző Ricciardo, a 20. körben, a két körrel korábban Perezt megelőző Albon, a 21. körben pedig Perez is elment mellette, amivel a monacói visszaesett a hetedik helyre. 

A 21. kör végén pedig bejött a bokszba, ahol "C-taktikára" váltva kemény keverékű gumikat kapott.

A harmadik helyért ezután kezdett éledezni egy harc Stroll és Ricciardo között. A Renault ausztrálja gyorsabban volt, mint a kanadai versenyző.

A 28. körben Ricciardo jött a bokszba közepes gumikért. Strollt csapata a 31. körben hozta közepes abroncsokért, azonban a kanadai csak az ausztrál mögé tudott visszatérni a pályára, így a Renault elévágásos taktikája kifizetódott.

Ugyanebben a körben Valtteri Bottas jelezte csapatának, hogy a gumijai teljesen elkoptak a gumijai, ami miatt az addig két másodperces hátránya hét másodpercre nőtt. A kör végén a finn be is jött a bokszba, ahol kemény keverékű gumikat kapott.

Egy körrel később jött csapattársa, Lewis Hamilton is a bokszba, s bármennyire is kérte Bottas a verseny korábbi szakaszában, hogy ellentétes gumikat kapjon, a brit versenyző is ugyanúgy kemény keverékű gumit kapott.

Állás a 33. körben, miután mindenki volt kint a bokszban: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Ricciardo, 4. Stroll, 5. Albon, 6. Perez, 7. Norris, 8. Leclerc, 9. Kvjat, 10. Russell, 11. Vettel, 12. Grosjean, 13. Vettel.

Az élen ekkor a két Mercedes messze elhúzva a többiektől vezették a futamot, sőt még a két versenyző között is bő hat másodperc volt a differencia, amikor jött az üzenet a két autónak, hogy kerüljék el az összes kerékvetőt.

Az izgalmakat ekkor a harmadik helyért folyó küzdelem szolgáltatta, amire hárman is reálisan pályáztak a futam ezen szakaszában. Daniel Ricciardo autózott a harmadik helyen, akit közel másfél másodperccel követett Strollt, akit pedig a leggyorsabb köröket sorra megfutó Albon követett ugyanekkora különbséggel.

Azonban ebből nagy küzdelem végül nem lett, ugyanis a verseny 44. körében, a két Aarrabiata kanyar között Lance Stroll kapott bal hátsó defektet, és nagy tempóval a gumifalba csapódott. Szerencsére Stroll nem sérült meg, viszont autója és a gumifal annyira megrongálódott, hogy újra meg kellett szakítani a verseny piros zászlóval, pedig többen is a bokszba hajtottak kerékcserére.

 

 

A harmadik újraindítás előtti rajtrács, ahol mind a tizenkét versenyző lágy gumikon volt: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Ricciardo, 4. Albon, 5. Perez, 6. Norris, 7. Kvjat, 8. Leclerc, 9. Russell, 10. Vettel, 11. Grosjean, 12. Räikkönen.

A futam a 47. körben folytatódott tovább. 

Lewis Hamilton a harmadik állórajtnál már megőrizte vezető helyét, miközben mögötte Daniel Ricciardo lerajtolta Bottast, ezzel pedig feljött a második helyre. Azonban sokáig ennek a pozíciónak nem örülhetett, ugyanis a következő kör kezdetén Bottas visszaelőzte őt.

Ezt követően Ricciardóra Alexander Albon érkezett meg, aki első Forma-1-es dobogójáért hajtott. Albon az 51. körben autózta körbe az 1-es kanyarban, a külső íven Ricciardót, ezzel pedig feljött a harmadik helyre.

Albon ettől az előzéstől annyira megtáltosodott, hogy a második helyért támadta Valtteri Bottast az 53. körben. Ugyan a DRS-t tudta Albon használni, de nem tudott elég közel kerülni hozzá, miközben a következő körben a finn teljesített egy leggyorsabb kört, amivel leszakította magáról a Red Bull versenyzőjét.

Bottas ugyan ezt követően képes volt közel kerülnie a futamot vezető csapattársához, de nem annyira, hogy megtámadja, így ez azt jelentette, hogy Lewis Hamilton nyerte meg az első Toszkán Nagydíjat, amivel pályafutása 90. futamgyőzelmét szerezte meg. Leggyorsabb kört megfutva, a maximális 26 pontot gyűjtötte be.

Bottasnak végül be kellett érnie a második hellyel, a harmadik helyen pedig az az Alexander Albon végzett, aki ezzel Forma-1-es pályafutása első dobogós helyezését szerezte meg.

Daniel Ricciardo hiába szerette volna, de végül lemaradt a dobogóról, és végül negyedik hozta be a Renault-t.

Sergio Perez lett az ötödik, megelőzve Lando Norrist és Danyiil Kvjatot.

Ugyan Kimi Räikkönen ért célba nyolcadiknak, de mivel kapott egy öt másodperces időbüntetést, mivel a harmadik biztonsági autós fázisnál szabálytalanul hajtott be a bokszba, így a futamot a kilencedik helyen zárta, de így is képes volt megszerezni idei első pontjait.

Nyolcadik helyet Charles Leclerc örökölte meg, míg az utolsó pontszerző helyet a másik Ferrarival Sebastian Vettel szerezte meg, akire az utolsó körökben megpróbált felzárkózni George Russell. 

Russell így maradt a tizenegyedik, ami idei legjobb helyezése is egyben. 

Az utolsó, tizenkettedik helyen Romain Grosjean ért célba.

 

 

Képek: Formula 1 (Twitter), Mercedes-AMG F1 

 

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása