Egy igazán izgalmas csatát hozott a két Mercedes között 17. Portugál Nagydíj időmérő edzése, amelyet végül az utolsó pillanatban Lewis Hamilton nyert meg. Max Verstappen ezúttal is a harmadik lett, mögötte pedig zsinórban második alkalommal Charles Leclerc végzett, miközben Vettel már a Q2-ben elvérzett.
Fél órás csúszással vette kezdetét a 17. Portugál Nagydíj időmérő edzése Portimaoban. Az ok a harmadik edzés végén, Sebastian Vettel által a 14-es kanyarban felrántott csatornafedél volt, amit nem sikerült a kvalifikáció kezdetéig helyrehozni.
A három szabadedzést a Mercedes finn versenyzője, Valtteri Bottas nyerte meg, aki a legnagyobb esélyeseként várhatta a kvalifikációt. Hamilton pénteken még nem volt kibékülve autójával, szombatra viszont sikerült 26 ezredre megközelítenie finn csapattársát.
A két Mercedeshez a szabadedzéseken továbbra is Max Verstappen volt a legközelebb, aki úgy kapott ki a harmadik edzésen 158 ezreddel, az 1:16.654-es idővel az élen végző Bottastól, hogy ő az 1:16.812-es idejét a közepes gumikon teljesítette.
Verstappennek nem volt egy nyugis pénteki napja, ahol a nyitó edzésen a két Mercedes mögött a harmadik, a másodikon pedig, szintén a közepes gumikon elért idejével a második leggyorsabb volt, ugyanis a második gyakorláson, az 1-es kanyarban összeütközött Lance Strollal, aki szintén gyors körre akart elmenni. A versenybírálk az edzést követően kivizsgálta az esetet, ahol beidézték a két versenyzőt, ahol arra a konklúzióra jutottak, hogy ugyan mindketten felelőles az esetben, de nem kapnak büntetést.
Nem kapott büntetést a Renault sem, mivel a második edzésen felcseréltek a Pirelli által 2021-re tesztelt prototípus abroncsokat pilótájuknál, Daniel Ricciardónál.
Az időmérő előtti utolsó gyakorlás legnagyobb meglepetése Pierre Gasly volt, akinek autója a pénteki második edzésen egy elektronikai hiba miatt kigyulladt. A harmadik edzésen 1:16.930-as idővel a negyedik leggyorsabb volt megelőzve az ultimátumot kapó Alexander Albont, és a Ferrari fejlesztéseinek köszönhetően megtáltosodó Charles Leclerc-t.
Leclerc nagyon jól szerepelt az edzéseken. Az pénteken mind a két edzésen a negyedik, szombati harmadikon pedig a hatodik leggyorsabb volt. A Ferrari újításai csapattársának, Sebastian Vettelnek is kedveztek, aki bár a harmadik edzésen tizenegyedik lett, a pénteki második gyakorláson a közepes gumikon hatodik leggyorsabb volt, bő három tizeddel elmaradva Leclerc-től.
A harmadik edzésen jól ment a két McLaren is, hiszen az erőforráscserén idén utoljára büntetés nélkül áteső Sainz a hetedik, Norris pedig a kilencedik helyen végzett. Kettőjük közé a közepes gumikon 1:17.297-es körét teljesítő Sergio Perez fért be a Racing Pointtal.
A legjobb tízbe még Esteban Ocon fért be, aki az 1:17.666-os idejét szintén a közepeseken érte el.
Q1
Helyi idő szerint 14:30-kor kezdetét vette a 17. Portugál Nagydíj időmérő edzésen, az első, amelyet az Algarve versenypályán rendeztek meg.
A Q1-ben a hétvége során először nem Valtteri Bottas volt a leggyorsabb egy edzés szakaszban, hanem csapattársa, Lewis Hamilton, aki 1:16.828-al végzett az élen. Bottas ráadásul csak a harmadik leggyorsabb volt az időmérő első felvonásában, 1:16.945-vel, 117 ezreddel elmaradva Hamiltontól. A két Mercedes közé Max Verstappen férkőzött be 1:16.879-el, 51 ezredes lemaradásban.
Mögöttük a negyedik helyen a szombati nap egyik ásza, Pierre Gasly ment tovább, 1:17.209-es idővel, 161 ezreddel megelőzve Perezt, aki mögött Leclerc, Albon és Vettel végzett.
A legjobb tízbe a Q1-ben még Lando Norris és Daniel Ricciardo fért be.
Az utolsó továbbjutó, tizenötödik helyért ismét nagy csata folyt az Alfa Romeo, a Haas és a Williams pilótái között.
A Q1 végén még Romain Grosjean állt ebben a pozícióban 1:18.364-el, de előbb jött Räikkönen, aki 163 ezreddel előzte meg őt és vette át a tizenötödik helyet, de sokáig nem örülhetett, mert George Russell újfent megvillogtatva kivételes egy körös tempóját, s 1:17.931-el továbbjutott a Q2-be. Russell csapattársa, Nicholas Latifi bő nyolc tizeddel elmaradva tőle csak az időlista végén zárta a portugál kvalifikációt.
Q2
Az időmérő középső fázisára Valtteri Bottas a közepes gumikon visszavágott Lewis Hamiltonnak, aki 358 ezreddel maradt el az ő általa futott 1:16.466-os idejétől.
A Mercedes a közepes gumikon végzett az első két helyen, még a harmadik helyen lágy gumikkal továbbjutó Max Verstappen is 572 ezreddel maradt el tőlük.
Sergio Perez 1:17.129-el a negyedik helyen jutott tovább, megelőzve a két McLarent (Sainz-Norris sorrendben) és az ezredre azonos időt teljesítő (1:17.367) Gasly-Leclerc párost. Leclerc esete volt az érdekesebb, aki a két Mercedeshez hasonlóan a közepes gumikon jutott be a legjobb tíz közé, miközben Vettel csak az utolsó, tizenötödik lett a sárga oldalfalú gumikkal.
Alexander Albon is szenvedett, de ő a lágy gumikkal, de az 1:17.411-es idejével még sikeresen bejutott a Q3-ba a kilencedik helyen.
Az utolsó, tizedik helyen az a Daniel Ricciardo jutott tovább, aki az utolsó körében a 11-es kanyarban háttal csúszott ki a pályáról, egy picit eltalálva a gumifalat a hátsó szárnyával. Szerencséjére se nem ragadt be a kavicságyba, se nem törte össze autóját, így vissza tudott térni a garázsba.
Csapattársa, Esteban Ocon 133 ezreddel elmaradva tőle a tizenegyedik helyen végzett, 12 ezreddel megelőzve Strollt, és 114-el Kvjatot.
George Russell végül a tizennegyedik helyen zárta a portugál időmérőt, ezzel is bizonyítva azt, hogy neki helye van a Forma-1-ben.
Q3
A Q3-ra a pálya állapota nagyon sokat romlott a korábbi szakaszokhoz képest, így fordulhatott elő az, hogy a Q3-ban többen is lassabbak voltak a Q1-es vagy éppen a Q2-es idejükhöz képest.
Ennek ellenére időmérő utolsó felvonása igazán izgalmasan alakult Bottas és Hamilton között, akik a 12 perces Q3 alatt végig nagyon közel voltak egymáshoz.
Az első felvonásban, ahol még lágy gumikon voltak kint Bottas autózta a gyorsabb kört 1:16.986-al 47 ezreddel megelőzve csapattársát.
A Q3 második felvonásában a két Mercedes lágyról közepes gumikra váltottak, ahol az igazán döntő fontosságú momentum az volt, hogy elsőként Hamilton hajthatott ki a pályára. Hamilton 1:16.934-el továbbjavította a pole pozíciós kört, 52 ezreddel megelőzve Bottast, aki erre 1:16.754-el válaszolt, ami 180 ezreddel volt gyorsabb.
És itt jött a kulcsfontosságú pillanat, hogy Bottasnak ekkor már nem volt lehetősége arra, hogy újabb mért körre elmenjen, miközben ez Hamiltonnak sikerült, s az időmérő legvégén, 1:16.652-vel, 102 ezreddel legyőzve Bottast, idei kilencedik, karrierje során pedig a 97. első rajthelyezését szerezte meg.
A Red Bullnál nem lépték meg Max Verstappennel azt, amit a Mercedes, így a holland a második felvonásban is a lágy gumikon volt kint, amelyekkel végül 1:16.904-el a harmadik rajtkockát szerezte meg.
Charles Leclerc újfent varázsolt a Ferrarival időmérőn, s 1:17.090-nel a negyedik helyen végzett, 133 ezreddel megelőzve Perezt, aki pedig 214 ezredet adott Alexander Albonnak.
Albon mögött a két McLaren végzett, akik között öt ezred döntött Sainz javára.
Pierre Gasly bár nagyon jól szerepelt a harmadik edzésen, a Q1-ben és a Q2-ben, a Q3-ban csak a kilencedik rajtkockát tudta megszerezni, egyedül azt a Daniel Ricciardót megelőzve, aki hátsó szárny csere miatt nem tudott részt venni a végső felvonásban.
Képek: Formula 1 (Twitter), FIA (Twitter), Mercedes-AMG F1 (Twitter)