Miért fontos Mick Schumachernek idén jól szerepelnie az F2-ben? - Saját vélemény

Michael Schumacher fiát, Micket már régóta várják a Forma-1-be, azonban a tavalyi, első F2-es szezonja közel sem alakult túl sikeresen számára, így a kételkedők tábora megnőtt azzal kapcsolatban, hogyha el is jut a Forma-1-ig, akkor az nem a teljesítménye, hanem sokkal inkább a vezetékneve miatt lesz. Ezen ok miatt pedig az idei F2-es kiírás pedig karrierje szempontjából vízválasztó lesz.

 

Kikkel is versenyez most Mick Schumacher?

 

Már csak azért is, mert megkapta csapattársának azt a Robert Shwartzmant, aki tavaly megnyerte az F3-as bajnokságot, ráadásul az orosz már most, az idei kiírás első három hétvégéjén megmutatta, hogy nem ijed meg a saját árnyékától. A Magyar Nagydíjat követően 81 ponttal vezeti a bajnokságot, míg Mick Schumacher a negyedik helyen áll 39 egységgel.

Viszont nemcsak Shwartzman az egyetlen ellenfele az idei bajnokságban, hanem másik három olyan versenyző, akik hozzá és Shwartzmanhoz hasonlóan a Ferrari Akadémia tagjai.

Hogy kik is ők?

Callum Ilott, Marcus Armstrong és Giuliano Alesi.

 

Harc az Alfa Romeo / Haas egyik üléséért

 

Mick Schumacher helyzete azért sem egyszerű idén, mert míg tavaly ő volt a Ferrari Akadémia első számú versenyzője, addig most főleg Shwartzman és Armstrong megérkezésével, illetve Callum Ilott nagyszerű teljesítménye miatt már korántsem jelenthető ki biztosan ez a megállapítás.

Sőt, három fordulót követően Shwartzman áll a bajnokság élén, ráadásul újoncként, a második pedig a brit Callum Ilott. Armstrong ugyan Schumacher mögött áll a bajnokságban a hatodik helyen, de csak öt pont köztük a differencia, azaz az új-zélandi igencsak közel van hozzá képest. Alesi eddig csak az évadnyitó futamon tudott pontot szerezni (hatodik lett), így nyolc pontjával jelenleg a bajnokság tizennegyedik helyén tanyázik, azonban ő az említett társaihoz hasonlítva, eddig még nem nyújtott annyira meggyőző teljesítményt, így ő vele most nem számolunk. (Aztán lehet, hogy a silverstone-i fordulóktól kezdődően úgy megembereli magát, hogy ő lesz az F2 első számú versenyzője, de az eddigi teljesítménye alapján erre nincs sok esély.)

Shwartzman, Ilott, Schumacher és Armstrong viszont eddig nagyon meggyőző teljesítményt nyújtottak 2020-ban, így ők négyen reménykedhetnek abban, ha az év végén a legjobb háromban, de legalább a legjobb ötben végeznek, akkor minden joggal pályázhatnak majd a Ferrari két partnercsapatának egyik üléséért.

Az Alfa Romeónál egyre jobban tartja magát az a pletyka, hogy Kimi Räikkönen az év végén visszavonul, viszont 2007 helyére vélhetően a Racing Pointtól Sebastian Vettel miatt távozó Sergio Perez érkezhet, addig a szintén Ferrari támogatottságát élvező Antonio Giovinazzi helye jelenleg még bizonytalan. Így az F2 legsikeresebb Ferrari tehetsége egy Alfa Romeós ülésben reménykedhet, főleg akkor, ha Giovinazzi nem tud Räikkönennel szemben folyamatosan meggyőzőbb teljesítményt nyújtani. 

Viszont az Alfa Romeo mellett a Ferrari másik partnercsapatánál, a Haasnál is lehet reménykedni, legalább egy pilótaülésben. Az amerikai csapatnál Romain Grosjean és Kevin Magnussen szerződése az év végén lejár, így papíron a Ferrari akár két protezsáltját is beültethetné. Azonban a realitás azt sugallja, hogy Gene Haas legalább az egyik jelenlegi versenyzőjét meg fogja tartani 21-re (vélhetően Magnussen, csapaton belül eddig ő nyújtott meggyőzőbb teljesítmény), viszont a másik ülés valószínűleg kiadó lesz. Így ha a Ferrari nem úgy fog sakkozni, hogy az egyik jelenlegi protezsáltját beültetné az Alfa Romeóba, Giovinazzit pedig átküldené a Haashoz, akkor akár arra is van esély, hogy jövőre két Ferrari-újoncot avathatunk. 

 

Ferrari Akadémián belüli pilótakeringő

 

Az szinte borítékolható, hogyha Shwartzman teljesítménye az évad második felére nem esik vissza, akkor az orosz jövőre, már csak hazája támogatottsága miatt is a Forma-1-ben fog versenyezni. Ha nem a Ferrari adja meg neki ezt, akkor a Red Bull biztosan le fog csapni rá. A Red Bull Junior csapatának vezetője, dr. Helmut Marko az F1-insider lapnak elmondta, hogy a Ferrari helyében ő az orosznak adna jövőre lehetőséget a Forma-1-ben.

"Intelligens, gyors, gumikímélő, nagyon különleges versenyző. Ha én a Ferrari helyében lennék, akkor őt ültetném jövőre az Alfába" - nyilatkozta Marko, akinek szavait érdemes komolyan vennie az olaszoknak, mert annak idején Max Verstappent a Mercedestől igazolták le, miután a németek nem tudtak 2015-re Forma-1-es ülést biztosítani neki, míg a Red Bull igen. Helmut Marko 2018-ban Lando Norrisnál is bepróbálkozott, de mivel a McLaren meg tudta oldani, hogy tehetségük 2019-re ülést kapjon, így ő nem került a Red Bullhoz. A Ferrari viszont Charles Leclerc-hez hasonlóan biztosan ragaszkodni fog hozzá, így vélhetően fog neki ülést találni 2021-re.

 

Shwartzman eddig nagyszerűen teljesít az F2-ben újoncként, így ha a Ferrari nem figyel oda rá, akkor könnyen valamelyik riválisuknál köthet ki

 

Viszont ez esetben a másik ékkövük, Mick Schumacher maradhat hoppon, amit vélhetően a csapat, már csak a legsikeresebb versenyzőjük, Michael Schumacher legendája miatt sem fog hagyni, így ha Mick képes lesz jelenlegi formáját év végig fenntartani, akkor ő is reménykedhet egy 2021-es F1-es debütálásban.

Azonban itt kanyarodunk rá a cikk címére, azaz 'miért is fontos Mick Schumachernek idén jól szerepelnie az F2-ben'? 

Ha Mick nem lesz képes legalább a második legjobb Ferraris versenyzőnek lennie a bajnokságban, akkor azon a Ferrari is elgondolkodhat, hogy biztosan esélyt adjon neki 2021-ben, nem beszélve arról sem, hogy azzal a saját junior versenyzőjével szúrhatnak ki, aki önmaga jogán kivívta a Forma-1-bekerülés jogát.

Ez esetben Callum Ilott és Marcus Armstrong járhat pórul. 

Elsősorban Callum Ilott lehet az, aki ebből a pilótakeringőből rosszul jöhet ki. Ilott külső szemlélőként figyelve egy picit idegennek érződik a Ferrari családban. Nem véletlenül hagytam ki a Forma-2 beharangozó cikkemben, azon pilóták listájából, akikre figyelni kell a szezon során. Ilott bár nem rossz versenyző, sőt, azonban a 2018-as GP3-as szezonját leszámítva, eddig egyik alacsonyabb osztályban sem tudott igazán kiemelkedni a mezőnyből. Abban az évben is Anthoine Hubert és Nikita Mazepin mögött a harmadik lett, igaz mindezt a GP3-as osztály újoncaként érte el. Viszont a 2018-as GP3-as harmadik helyezése mellett az F3-as Európa-bajnokság negyedik helyezése a legjobb eredménye, amit harmadik szezonjában sikerült elérnie. (Ezt a bajnokságot nyerte meg 2018-ban Mick Schumacher)

Tavaly, Mick Schumacherrel együtt debütált az F2-ben (a Sauber Junior Team by Charouz színeiben), és 1 pole pozícióval, kettő sprintfutamon elért harmadik helyezéssel, Mick Schumacher előtt, a 11. helyen végzett a bajnokságban, 74 ponttal. 

Viszont amennyire leírtam őt, annyira volt meglepő, hogy milyen erősen kezdte a bajnokságot: rögtön az évadnyitó Osztrák Nagydíj főfutamán megszerezte első F2-es győzelmét. Három hétvégét követően pedig 63 pontjával a második helyen áll a bajnokságban. 

Ugyan eddig jó teljesítményt nyújtott, azonban vele kapcsolatban mégsem érződik az, hogy a közeljövőben a Ferrari valamelyik partnercsapatában bemutatkozhatna a Forma-1-ben. Persze ez nagyban függhet attól is, hogy hogyan alakul a szezonja, mivel ha ő nyerné meg az F2-es bajnokságot, akkor lehet kaphat lehetőséget. (Bár ezzel szemben ellenpéldaként ott van Nyck de Vries, aki tavaly hiába lett bajnok, egyik F1-es csapatnál sem kapott ülést.)

Ilottnál az is kérdés, hogyha a mostani állásnak megfelelően érne véget a bajnokság, akkor is megadná neki az esélyt a Forma-1-ben, vagy inkább Shwartzman mellett Mick Schumachert vinné fel, aki végül vele szemben is alulmaradt. Ez esetben pedig Mick hamar megkapná azt a jelzőt, hogy nem a teljesítménye, hanem a neve miatt került be a Forma-1-be.

Így pedig eljutunk oda, hogy Schumachernek idén muszáj lesz odatennie magát, nem szerepelhet úgy, mint tavaly. 

 

Callum Ilott nagyon erősen kezdte az F2-es szezont, így ő is eséllyel pályázik a Ferrari partnercsapatainak egyik jövőbeli ülésére

 

De Micknek nemcsak Ilott lesz az ellenfele, hanem a jelenleg még öt ponttal mögötte álló Marcus Armstrong, aki újoncként szintén nagyon jól teljesít. Ő nála viszont nincs az az érzetem, mint Ilottnál, plusz nála azt is el lehet képzelni, hogyha a Ferrari nem tud neki F1-es ülést ajánlani, akkor valamelyik F1-es csapat (tippre a Red Bull) lecsapjon rá.

Az elmúlt években a Ferrari kénytelen szembenézni azzal a kellemes/nem kellemes problémával (nézőpont kérdése), hogy nagyon sok tehetséges junior versenyzőjük van. Az F2-es bajnokság magyar fordulóit követően a legjobb hatban négyen is szerepelnek, és akár az is előfordulhat, hogy végül ők négyen fognak a legjobb négyben végezni. Ez esetben pedig a logika azt mondaná, hogy az első két helyezettet vigyék fel a Forma-1-be.

Azaz akárhogy is csavarjuk, ismét odajutunk, Mick Schumachernek már csak az akadémista társai végett is jól kell teljesítenie.

Ami mellette szól, hogy Ilottnak a szuperlicensz pontokhoz (utolsó három, azaz a '18, '19 és a '20-as szezonban 40 pontot el kell érnie) a legjobb négyben, Schumachernek pedig elég a legjobb hatban végeznie. Shwartzmannak és Armstrongnak akkor is meglenne a minimum 40 pont, ha nem kapnának idén szuperlicensz pontokat. Az oroszok tehetségének 60, társának pedig 45 pontja  van, csak a '18-as és a '19-es évet vizsgálva. 

 

Balszerencsék árnyékában

 

Mick Schumacher is tisztában van azzal, hogy idén sokkal többet kell mutatnia, mint tette azt tavaly. A jó hír, hogy az első három hétvégén látottak alapján, Micknek sikerült előrelépnie. Teljesítménye sokkal jobb, mint volt tavaly, és csak amiatt nem áll jelenleg előrébb a bajnokságban, mert volt pár balszerencsés pillanata.

Az évadnyitó Osztrák Nagydíj főfutamán a második helyen haladt Callum Ilott mögött a biztonsági autós fázist követően. A verseny korábbi szakaszai alapján benne volt a pakliban, hogy ezt a versenyt Schumacher megnyerheti, azonban az újraindítás követően a 7-es kanyarban lesodródott a pályáról, visszaesve a tizenharmadik helyre, ahonnét már csak a tizenegyedik helyig tudott előrejönni. A vasárnapi sprintfutamon innen indulva végül a hetedik helyi tudott előrejönni.

 

Mick Osztrák Nagydíj főfutamán elkövetett hibája a második helyezésébe került

 

A Stájer Nagydíj esős főfutamán nagyszerű versenyzést bemutatva a kilencedik helyről egészen a negyedik helyig jött fel, és a dobogó sem sokon múlott számára. Vasárnap, a sprintfutamon is jól ment, már száraz körülmények között. Az ötödik helyről kezdte meg a futamot, de hamar feljött a harmadik helyig, és elkezdte a második helyért üldözni korábbi F3-as ellenfelét, Dan Ticktumot, amikor autójában bekapcsolódott a tűzoltókészülék, ami versenyének végét jelentette.

 

 

Nem sűrűn fordult elő, hogy egy pilóta dobogós helyezését a saját tűzoltókészülékj vesz el.

 

A Magyar Nagydíjon viszont minden összeállt: ugyan a főfutamon a gyorsan elkopó kemény keverékű gumik miatt esélye sem volt a remekül taktikázó Shwartzman és Mazepin ellen, így is két dobogós helyezést szerzett, amire eddigi F2-es pályafutása során nem volt példa. A sprintfutamon ráadásul nagyon merész manővereket is bevállalt, mint mikor a 14-es kanyarban bement vetődni az Alesit üldöző Deletraz mellé. A svájci versenyzőt ekkor, a futamot kiállás nélkül teljesítő Alesit pedig az 1-es kanyarban előzte meg. Ez a jelenet nemcsak a futam, de a hétvége jelenete is volt egyben.

Ezt tavaly sokan hiányolták Schumacherrel kapcsolatban, idén viszont úgy néz ki sikerült felvennie a bajnokság ritmusát, sikerült hozzászoknia az F2-es autókhoz. 

Ugyan az életben nincsenek 'ha'-val kezdődő mondatok, ennek ellenére érdemes az eredményeihez hozzátenni, hogy az Osztrák Nagydíj főfutamán 18 ponttól fosztotta meg magát, a Stájer Nagydíj sprintfutamán pedig minimum 10 pontot vesztett, azaz ha ezek az incidensek nem lettek volna, akkor most Mick 67 ponttal állna a bajnokság második helyén. (Emellett, ha második lett volna az Osztrák Nagydíj főfutamán, akkor a sprintversenyt a hetedik helyről kezdhette volna meg, azaz vélhetően pár pluszpontot még ott is tudott volna szerezni.)

Mivel az idei kiírás a Forma-2-ben nagyon szorosnak, izgalmasnak ígérkezik, így ezek a pontok lehet a végelszámolásban számítani fognak, azonban ha a pályán nyújtott teljesítménye az eddig látottakhoz hasonló marad (és ha nem követ el olyan hibát, mint a szezonnyitón), akkor bárhol is fog végezni, akkor nem lesz kérdés, hogy jogosan kapna-e ülést a Forma-1-ben. Ennél gyengébb teljesítménnyel is bejutottak a Forma-1-be, mióta van a szuperlicensz-szabály.

 

Mindig a második éve az erősebb 

 

Mick Schumacher eddigi formaautós karrierjében észrevehető egy tendencia: az első évben középszerű teljesítménnyel a bajnokság 10-12. helyén végez, a másodikban viszont a bajnoki címért harcol. Így volt ez az F4-ben, az F3-ban és most az F2-ben is.

És ez nem biztos, hogy véletlen lenne.

Persze nem ő lenne az első olyan versenyző, aki egy sorozatban a második évben sokkal erősebb teljesítményt nyújtva a bajnoki címért harcolna. Példa erre Pierre Gasly, aki még a GP2-es érában, az első teljes évében csak a nyolcadik lett, a második teljes évében pedig megnyerte a bajnokságot. 

Azonban nehéz olyan versenyzőt találni a közelmúltból, aki minden kategóriában, amelyben elindult, pont a második évében lett bajnokesélyes versenyző. Talán Jack Aitken volt hasonló, azonban a brit-dél-koreai versenyző a harmadik F2-es idényében már kezd megrekedni a mezőnyben.

A legtöbb példát arra lehet találni, hogy egy-egy versenyzőnek néha egynél több szezon kell ahhoz, hogy egy kategóriában az élmezőnyhöz tartozzon, ha elsőre nem sikerült. 

Mick Schumacher viszont eddig bárhol versenyzett, mindig a második szezonjában lett bajnok esélyes. Az első szezonjai általában olyanok voltak, mint egy feltérképezés, tesztelés. A két szezon között ég és föld különbség szokott lenni. Az F3 Európa-bajnokság példáját felhozva: 2017-ben Schumacher csak a tizenkettedik lett a bajnokságban, Ferdinánd Habsburg a hetedik, Ralf Aron a kilencedik. Schumacher a következő szezont magabiztos előnnyel nyerte meg, az előbb említett versenyzők közül Ralf Aron a hatodik, Ferdinand Habsburg pedig csak a tizenharmadik. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy a mezőny nagy része kicserélődött akkor, ahogyan most is az F2-ben, viszont akik maradtak, azok közül is sikerült olyanokat legyőznie, akik akkor debütáltak, mint ő.

Most is úgy tűnik, hogy Mick Schumachernek megvan a tempója arra, hogy akár az F2-es bajnokságot megnyerje, de arra mindenképpen, hogy a legjobb háromban végezzen. A kérdés az, hogy ezt a tempót sikerül-e a szezon végéig megtartania, ugyanis idén már a Ferraris társaival is kell versenyeznie, akik bár még mögötte állnak a Ferrari rangsorában, azonban ha kikap tőlük, akkor az könnyen ronthat a megítélésén, és Mick biztosan nem a neve miatt akar bekerülni a Forma-1-be.

Az idei irány eddig jó, ha ez a forma megmarad, akkor 2021-ben újra visszatér a Schumacher név a Forma-1-be!

 

Forrás: F1-insider.com, Planetf1.com

Képek: Formula 2 (Twitter), Getty Images

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása