Sztorik a Kanadai Nagydíjról

Sebastian Vettel büntetését már kiveséztük, azonban nem csak ez történt az 50. Kanadai Nagydíjon. 

 

Lance Stroll nagyszerű futama hazai közönség előtt

Ugyan a közönségszavazáson Sebastian Vettel lett a "Nap Versenyzője", ám nálam mégis a Racing Point kanadai versenyzője volt az, aki ezt a titulust kiérdemelte. Főleg azok után, amilyen rosszul alakult a futam napjáig a hétvégéje.

Különösen a szombati napja alakult rosszul a 20 éves versenyzőnek. A harmadik gyakorláson történt, hogy a bemelegítő körét teljesítő Stroll autójának hátuljából lángok csaptak fel, ami miatt a kanadai versenyző kénytelen volt visszatérni a bokszba. Először úgy tűnt, hogy hidraulikai probléma adódott a Mercedes 2-es verziójú motorjával, azonban hamar kiderült, hogy a belső égésű motor hibásodott meg. Emiatt a csapat kénytelen volt a két órával később kezdődő kvalifikációra visszaépíteni pilótájuk autójába a korábbi verziójú motort, ami már hat versenyhétvégét teljesített.

A szerelők nagyon gyors, jó munkát végeztek, így Stroll rajthoz tudott állni az időmérőn. Ott azonban nem sikerült továbbjutnia a Q2-be, pedig egy ideig úgy tűnt, hogy az utolsó sikánban elkövetett kisebb hibája ellenére is sikerült továbbkecmeregni, végül 157 ezreddel lemaradt a továbbjutástól, és csak a tizennyolcadik lett. Ebből végül a vasárnapi futamra egy tizenhetedik rajthely lett Kevin Magnussen kasztnicseréje miatt.

"Még mindig pozitív vagyok a holnapi nappal kapcsolatban. Ez a hazai versenyem, így igyekszem a legjobbamat nyújtani. Emlékszem 2017-re, mikor is egy nehéz időmérőt követően megszereztem első Forma-1-es pontjaimat Montrealban. Valami hasonlót kell most is előhúznom a zsebemből holnap" - nyilatkozta mosolyogva a kvalifikációt követően Stroll, aki már akkor érezhetett valamit a levegőben.

Ahogyan azt a futam előtti cikkben is említésre került, Lance Stroll 2017-ben szintén a 17. helyről rajtolva sikerült pontokat szereznie, amely bravúrt a mostani futamon is sikerült megismételnie!

A kanadai versenyző a kemény keverékű gumikon rajtolt (elég jól, hiszen az első kör végén már tizennegyedik volt), amikkel egészen a 45. körig kint volt a pályán. Nagyon okosan versenyzett a futam első felében, nem ment bele semmilyen felesleges csatározásokba. Ennek legjobb példáját a 12. körben láthattuk, mikor a kerékcseréjét már a 9. körben letudó Daniel Ricciardo vetődött be mellé a hosszú egyenes végén, és ő okosan elengedte az ausztrál úgy, hogy azzal ne veszítsen sok időt.

Strollnak a kemény keverékű gumikon sikerült olyan nagy előnyt kiautóznia a középmezőnyben versenyző ellenfeleihez képest, hogy a kerékcseréjét követően a tizedik helyre tért vissza, pont Danyiil Kvjat elé. 

A 66. körben nemcsak, hogy utolérte, de a hátsó egyenes végén egy gyönyörű manővert bemutatva megelőzte az addigra már a gumiijaival küszködő Carlos Sainzot, átvéve tőle a kilencedik pozíciót, amit aztán a leintésig meg is tartott. 

"Jó emlékeket idéz fel bennem ez a verseny" - nyilatkozta a futamot követően Stroll, aki lemásolta a 2017-es teljesítményét. "Hasonló volt a maihoz. A tizenhetedik helyről indultunk, és egyesével előrehaladva végül kilencedikek lettünk.

"Ez egy harcias verseny volt. Sikerült jó taktikát választanunk- a kemény keveréken rajtoltunk, amivel sikerült hosszú idei elmenni, ez volt a mai versenyünk kulcsa. Nagyszerűen menedzseltük a gumikat, így képes voltam velük nagyon-nagyon hosszú idei elmenni, végrehajtva pár előzést, ami a versenyünk kulcsa volt.

"Megelőztem Giovinazzit, a Hajtűben sikerült belül elmennem Pereznek a hazai szurkolóim előtt - éreztem az energiát, amit tőlük kaptam, és elhatároztam 'Jól van, meg fogom csinálni belülről', és sikerült! Aztán külső íven sikerült Sainzot is megelőznöm a sikánban pár körrel a verseny vége előtt, ezzel extra pontot szerezve. Ez pedig még édesebbé tette a jó eredményt, amiért sokat dolgoztunk."

Stroll emellett hozzátette, hogy ez volt élete egyik, ha nem a legjobb versenye: "Volt pár jó versenyem tavaly, csak azt senki nem látta a Williams teljesítménye miatt. Igazából minden verseny egyedi a maga módján, de ez határozottan ott van a legjobb versenyeim között, és ezt most stílusosan meg is fogom ünnepelni."

Lehet ugyan kritizálni a kanadai versenyzőt az anyagi háttere miatt, azt azonban most nem lehet tőle elvitatni, hogy az 50. Kanadai Nagydíj egyik legjobbja ő volt! 

 

Nagyszerű felvezetés a hazai nagydíjnak!

A hétvége meglepetéscsapata a gyári Renault istálló volt, akiknek versenyzői egész hétvégén nagyszerű teljesítményt nyújtottak.

Daniel Ricciardo az időmérő edzésen a 2016 óta gyári csapatként ismét jelenlévő francia csapat legjobb kvalifikációs eredményét érte el negyedik helyezésével, de csapattársa, Nico Hülkenberg sem lehetett elégedetlen, ő ugyanis a hetedik leggyorsabb volt. 

Jól sikerült kvalifikációt követően a csapat abban bízott, hogy a futam is hasonlóan jól sikerüljön, ami teljesmértékben összejött. Ugyan végül Bottas és Verstappen bejött eléjük, de a Ricciardo-Hülkenberg páros így is megszerezte a hatodik-hetedik helyet, mely az idei szezon legerősebb eredménye a csapatnak. Pontokban csak a Mercedes (38 pont) és a Ferrari (33 pont) szerzett többet, mint ők, ami mutatja, hogy mennyire erős hétvégéjük volt a francia istállónak, ami azért is jött nagyon jól számukra, mivel a következő futam pont a hazájukban lesz.

A kanadai futammal kapcsolatban még érdemes lenne kiemelni Daniel Ricciardo hősies védekezését a nála sokkal gyorsabb Valtteri Bottasszal szemben. A két versenyző párharcát élvezet volt nézni a futam során, a verseny egyik fénypontja volt, mely végül a 39. körben ért véget, miután a sikán előtt Bottas megelőzte az ausztrált, azonban a sikánban hibázott, így ellenfele a célegyenesben ugyan visszavágott, de előzni már nem tudott. 

A lágyabb szetten lévő Verstappen ellen a futam végén egyik Renault-nak sem volt esélye, még csak védekezni sem, így az elérhető maximum vasárnap délután a hatodik és a hetedik hely volt számukra. Hogy ezt mindenképpen biztosítsák, a csapatnak rá kellett szólnia Nico Hülkenberg fülére, aki köszönhetően annak, hogy 8 körrel később váltott kemény keverékű gumikra, sokkal gyorsabban tudott haladni, mint csapattársa. A csapat azonban nem szerette volna, hogyha a két versenyző küzdelme balul süljön el, ezzel kihajítva az ablakon az addig csodásan alakuló hétvégét, így megkérték Hülkenberget, hogy tartsa a pozícióját. A német versenyző ennek annyira nem örült, de azért megértette a döntést.

A csapatfőnök, Cyrill Abiteboul a futamot követőn elmondta miért tartották szükségesnek a csapatutasítást, és miért nem merték megkockáztatni, hogy elveszítsék az addig elért eredményüket:

"Daniel egy picivel használtabb gumikon volt, mint Nico, ami azért is volt így, mert ő több gyors autóval haladt együtt, ezért a gumik nem voltak annyira jó állapotban. 

"Talán Nicónak meglett volna a tempója ahhoz, hogy megelőzze őt, de azt mondtuk 'szükségünk van erre az eredményre'. Nem szeretek csapatutasítást alkalmazni, ez nem is a csapat stílusa, és nem kívánunk sok alkalommal beleszólni [pilótáink küzdelmébe]. 

"Csak azt akartam biztosítani, hogy a csapat visszajöjjön a bajnokságba, ahogyan a versenyzők is a saját bajnokságukba, hogy a következő hetektől innen folytathassuk. Ám ezen a hétvégén az volt a fontos, hogy a lehető legközelebb kerüljünk a jelenleg negyedik McLarenhez."

Ez pedig olyannyira jól sikerült, hogy a 14 pontos lemaradásukat kettő pontra sikerült lecsökkenteniük. Ez a párharc az év hátralevő részére igencsak izgalmasnak ígérkezik.

 

Hová tűnt Valtteri Bottas?

Ez a hétvége abszolút nem Valtteri Bottasé volt. Ha van a hétvégének abszolút vesztese, akkor az a finn versenyző.

Kanadára már alapból úgy érkeztünk, hogy Bottas 17 pontos lemaradásban van Hamiltonnal szemben, így ahhoz, hogy ne kerüljön lőtávolon kívülre, ahhoz muszáj lesz ismét legyőznie csapattársát, nemcsak az időmérőn! 

A hétvége még neki kedvező módon indult. Hamilton a második gyakorláson falnak vágta autóját, így nemcsak az időmérős szimulációját, de a verseny etapot is kénytelen volt kihagyni. Ám a pénteki 1 órás kényszerpihenő nem nagyon látszódott meg az ötszörös világbajnok szombati teljesítményén- a harmadik edzésen majd három tizedmásodperccel volt gyorsabb, mint Bottas.

Az időmérőn így nagy volt a nyomás a finn versenyzőn, aki talán ezért is hibázott a Q3 elején, mikor is a 2-es kanyarból kijövet rátette a fűre az autóját. Ez a hiba kísértetiesen hasonlított a tavalyi Ausztrál Nagydíj időmérőjének Q3-as szakaszában elkövetett hibájára, ám amíg ott falnak csapta Mercedesét, most sikerült azt elkerülnie, így a Q3 második felében el tudott menni egy újabb próbálkozásra. 

Az a köre viszont nemcsak nem volt gyors, de még sok hiba is volt benne, ami azt eredményezte, hogy Daniel Ricciardo és Pierre Gasly is megelőzte, így a futamot csak a hatodik rajtkockából várhatta. 

Számára a rajt jelenthette volna a legjobb lehetőséget arra, hogy minél előbb felkapaszkodjon az élről rajtoló hármashoz. Ez azért is lett volna fontos, hogy legalább a dobogó legalsó fokára fel tudjon állnia. Azonban a rajtja nem sikerült jól, Nico Hülkenberg megelőzte őt, akivel nem is tudott mit kezdeni. Egészen a német bokszba hajtásáig mögötte autózott, majd miután ő kiállt a bokszba, megpróbált minél nagyobb előnyt kiautózni a két Renault pilótával szemben. Ez egyedül Hülkenberg ellen sikerült, Ricciardo ellen nem, így az ausztrál mögé, a hatodik helyre tért vissza (ekkor még Verstappen nem állt ki a bokszba).

Ahogyan Hülkenberg, úgy Ricciardo ellen is megizzadt, csak nagy-nagy nehézség árán sikerült őt megelőzni a 39. körben. Ekkor pedig már minden esély elillant ahhoz, hogy felférjen a pódiumra. 

Csapata így azt találta ki, hogy még egy kiállást beütemeztek neki, hogy a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot bezsebeljék vele, ami szerencsére sikerült is, azonban Lewis Hamilton futamgyőzelmével, és azzal, hogy ő csak negyedik lett, hátránya máris 29 pont, ez pedig már több mint 1 futamgyőzelem.

Bottas a futam utáni interjúkban nem is rejtette véka alá csalódottságát, és máris megpróbál a következő hétvégére koncentrálni:

"Nagyon jól éreztem magamat a Q1-ben és a Q2-ben is. Még a Q2-ben megvolt az ötletem arra, hogyan és hol tudnék fejlődni, szóval addig nagyon magabiztos voltam. 

"Aztán jött egy buta hiba, ami miatt sok pontot veszítettem, ez pedig nyilvánvalóan bosszantó. Nem engedhetek meg több ilyen hétvégét magamnak, ha a világbajnoki címért szeretnék harcolni. Ezen most túl kell tennem magamat.

"Talán ez egy újabb ébresztő volt nekem. Biztos vagyok abban, hogy tanulni fogok ebből. Viszont a gondolataim már a Francia Nagydíjon járnak" - nyilatkozta a hétvégét követően a finn versenyző.

Bottasnak talán még pont jókor jött ez az "ébresztő", mert minél nagyobb lesz a lemaradása Lewis Hamiltonnal szemben, annál nehezebb lesz játékban maradni a világbajnoki címért folyó küzdelemben. A Francia Nagydíj jó képet adhat arról, hogy mennyire is lehet majd Bottasszal számolni a világbajnoki értékelésben, mert ha ott is vereséget szenved, akkor lassan már nem az lesz a kérdés ki lesz 2019 világbajnoka, hanem hogy mikor fogjuk megkoronázni Lewis Hamiltont?

 

 "Enough means enough" - Magnussen mennyből a pokolba 

Ha arra nem is volt esélye Kevin Magnussennek, hogy a középmezőny legjobbja legyen, de a pontszerzésre megvolt a tempója- egészen addig, míg a Q2 végén nem törte össze autóját. Ugyan bekerült a Q3-ba, azonban autója olyannyira megsérült, hogy csapatának a teljes kasztnit újjá kellett építenie, aminek értelmében automatikusan csak a bokszutcából kezdhette meg a vasárnapi futamot. 

Általában mikor a teljes kasztnit újjá kell építeni, akkor az esetek többségében az nem sikerül tökéletesen, így utána az autó érthető módon nem fog olyan jól működni, mint azt megelőzően. Erre valószínűleg a dán versenyző is tisztában volt, azonban olyannyira nem érezte jól magát a vasárnapi futamon, hogy rádión is elpanaszolta magát, amit nem feltétlenül kellett volna...

"Ez a legrosszabb tapasztalat, amit valaha versenyautóban szereztem" - panaszkdotot Kevin Magnussen a verseny során, akinek a tempója a Williamsek szintjén volt.

"Senki sem elégedett a tempóval. A fiúk z egész éjszakát az autó kijavításával töltötték" - vette egyből védelmébe Magnussen mérnöke a szerelőket.

"Tudom,de... tudom..."- Magnussen végig se tudta mondani a mondanivalóját, mert csapatfőnöke, Günther Steiner azonnal közbeszólt a rádión.

"Ez számunkra sem egy jó érzés, de ebből most elég! Ami sok, az sok!"- csitította le versenyzőjét a főnök.

Magnussen ezután már nem nagyon mert rosszat szólni az autóról, sőt a futam leintését követően azonnal bocsánatot kért a szerelőktól:

"Srácok... Sajnálom. Tudom, hogy ti is annyira frusztráltak vagytok, mint én. Bocsánat. És srácok a garázsba, nagy bocsánatkéréssel tartozom nektek. Ti mindig nagyszerű munkát végeztek."

Bármennyire is tűnt úgy, hogy egy jó hétvégéje lehet Magnussennek, ez végül eléggé katasztrofálisan alakult, de nem csak az ő, hanem az egész csapat számára.

Mondjuk Kanada sosem volt egy erős pályájuk, ugyanis eddig csak egyetlen egyszer sikerült pontot szerezniük, méghozzá 2017-ben Romain Grosjean révén, aki tizedik lett azon a futamon.

A következő hétvégén, Le Castellett-ben visszavághatnak majd, ahol tavaly is nagyon jól szerepeltek, főleg Kevin Magnussen révén, aki hatodik lett. Kellene is egy erős hétvége az amerikai csapatnak, mivel a konstruktőri bajnokságban visszacsúsztak a nyolcadik helyre...

 

Forrás: f1.com, motorsport.com

Képek: SportPesa Racing Point, formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása