Jogos volt vagy nem Sebastian Vettel büntetése? - Kandai Nagydíj kibeszélő

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_111955.jpg

A Forma-1 történetének egyik legmegosztóbb döntése született a vasárnapi Kanadai Nagydíjon, amely megfosztotta Sebastian Vettelt és a Ferrarit attól, hogy idei első futamgyőzelmüket szerezzék meg. 

Őszintén megmondva kellett pár nap, mire a dolgok bennem is lecsillapodtak az esettel kapcsolatban. Vasárnap, illetve még hétfőn is dühös voltam a versenybírókra amiért szerintem olyan esetet büntettek, amit nem kellett volna. Ezzel a véleménnyel nem voltam egyedül, hiszen ha valaki felmegy twitterre, akkor több volt Forma-1-es világbajnok (köztük Mario Andretti, Damon Hill, Nigel Mansell) véleményét is elolvashatja, ahol mindegyikük a büntetés ellen voltak. De az ő táborukat erősítette igazából mindenki, akinek valamilyen kapcsolódása is van/volt az autóversenyzéshez.

Jó, ez nem teljes mértékben igaz, mert Nico Rosberg a versenybírók oldalára állt, amit egyébként szintén meg lehet érteni. 

Nem véletlen, hogy ez az eset ilyen nagy indulatokat váltott ki rajongókból, a sportág szakmabeli embereiből, mivel ezzel a büntetéssel lényegében megfosztottak minket egy izgalmas csatától, egy olyan összecsapástól Lewis Hamilton és Sebastian Vettel között, amit mindenki szeretett volna látni.

De itt jön a kérdés: ha nem ők ketten lettek volna ebben a szituációban, hanem mondjuk Carlos Sainz és Danyiil Kvjat a 10. helyért csatázva, akkor is ugyanekkora felháborodás lett volna az ítélettel kapcsolatban, vagy akkor azt mindenki félretette volna, mert a középmezőny csatái annyira nem lényegesek? Pedig azok, és noha akkor egy ilyen eset nem kapott volna akkora figyelmet, mint most, de így legalább beszélhetünk arról, hogy mi az egyik baja a sokak által picit túlszabályozott Forma-1-nek.

Elsősorban leszögezném, hogy én ellene voltam és vagyok mind a mai napig Vettel büntetésének, azonban bármennyire is rossz kimondani, de megértem miért kapta.

Első körben arról lesz szó, hogy Vettelt mi alapján ítélték el, miért is kaphatott büntetést, második körben pedig leírom, hogy miért is rossz, hogy ilyenekért büntetés jár.

 

Miért kapott büntetést Vettel?

 

"A bíróság megvizsgálta a videós bizonyítékokat, és megállapította, hogy az 5-ös számú autó elhagyta a pályát a 3-as kanyarban, majd a 4-esben veszélyes módon tért vissza, lekényszerítve a pályáról a 44-es rajtszámú autót. A 44-es számú autónak óvintézkedést kellett tennie ahhoz, hogy elkerülje az ütközést" - hangzott el az FIA hivatalos indoklása, amiért megbüntették a Ferrari versenyzőjét. 

Vettel mikor elhagyta a pályát egy dologra koncentrált, hogy még azelőtt visszatérjen, mielőtt Lewis Hamilton odaér melléje. Ez valamelyest sikerült is, azonban mikor visszatért a pályára a kerékvető megdobta autóját, ami emiatt egy pillanatra túlkormányzott lett, és hogy ne forogjon meg, kénytelen volt ellenkormányozni. Ezzel viszont pont az ő külső íven megelőzni akaró Lewis Hamilton elé tért vissza, aki kénytelen volt elhagyni a pályát egy estleges baleset elkerülése végett. 

Azt mindenki elismeri, hogy Vettel nem sok mindent tudott volna másként csinálni, függetlenül attól, hogy azért törekedett arra, hogyha lehet Hamilton ne előzze meg a hibáját követően. Maga Lewis Hamilton is beismerte, hogy Vettel helyében ő is hasonlóan járt volna el, ahogyan minden egyes versenyző, aki győzni akar. Ez benne a hozzáállásukban, senki sem döntött volna úgy, hogy a hiba után szépen félreáll, hogy az őt üldöző riválisa megelőzze. Ez elképzelhetetlen.

Mindettől függetlenül azt azért látni kell, hogyha Vettel végig Hamiltonra figyel, akkor nagy eséllyel egy tőle szokásos megpördülést láthattunk volna. Most nem engedett a német, nem akart megint megpördülni, forgott ő már eleget tavaly és az idei Bahreini Nagydíjon. Inkább most arra ügyelt, hogy ne veszítse el uralmát az autója felett, amit sikerült is neki, az már pusztán szerencsétlen időzítés volt, hogy Hamilton pont a jobb oldalán akart elmenni mellette.

"Nem tudtam hova menni. Komolyan nem tudtam hova menni, nem is láttam őt! Ha keresztülmész a füvön, és visszajössz, akkor "elképesztő" tapadásod van. Hova a fenébe kellett volna mennem? Füves volt a kerekem. Az pedig már az ő hibája, hogy azt a helyet választotta, mivel ha belül marad, akkor meg tudod volna előzni" - mondta rádióján keresztül Vettel, miután közölték vele a büntetést.

És tény, ha Hamilton picit türelmesebb, akkor simán el tudott volna menni Vettel mellett a belső íven, lett volna lehetősége arra, hogy megvárja míg Vettel irányba állítsa az autóját. Mivel ezzel a hibájával nagy lendületet veszített, szabályosan nem biztos, hogy ki tudta volna védekezni. De Hamilton a külső ívet választotta, ami végül szintén kifizetődő lett számára, hiszen ezzel Vettelt belehajszolta a büntetésbe.

És mi volt az a mozdulat, amiért megkaphatta Vettel a büntetést?

Nem azért kapta, mert bevágódott Hamilton elé, hanem azért, mert miután kiegyenesítette a kormányát, ugyanúgy ott tartotta az autót a fehér vonal mellett, miközben Hamilton még ott volt mellette.

Ezt már meg lehet érteni, és ezért a szabályok szerint valóban ki lehet osztani büntetést, ugyanis azok kimondják, ha az ellenfél autójának első szárnya a te autód hátsó kerekének egy vonalába van, akkor nem zárhatod le előtte az utat. Ugyan Vettel azután szerezte vissza a kontrollt autója felett, hogy Hamilton ott volt mellette, azonban lehet megúszta volna az egész büntetést, hogyha akkor legalább annyival beljebb húzódik a pályán, hogy Hamiltonnak ne keljen még egyszer a fékre taposni. Előzni akkor sem tudott volna, ha végig ott marad mellette, mert ezután egy bal-jobb-bal kanyarkombináció következik, ami Vettelnek kedvezett volna, így e tekintetben az lett volna a helyes döntés, ha ott Vettel nem marad a fehér vonal mellett. Persze könnyű utólag okoskodni, könnyű ilyenkor ítéletet mondani, miközben Vettelnek a másodperc tört töredéke alatt kellett valamilyen döntést meghoznia.

És, hogy képekkel is bizonyítva legyen a versenybírák döntése:

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110701.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110707.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110717.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110730.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110936.jpg

Ezek a képek a pályára való visszatérés után készültek. Az első képeken még Vettel igyekszik egyenesbe hozni az alatta meginduló autót. Ez az utolsó két képen már sikerült, ekkor már stabil az autó, és Vettel fejmozgását érdemes nézni. A tükörbe néz, ahol láthatja, hogy Hamilton ott van a jobb oldalánál. És pontosan ez az a rész, ahol a versenybírák meghozzák az ítéletüket az 5 másodperc "jogosságáról"!
teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110944.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_110953_bmp.jpg

Látszik, hogy a német végig a fehér vonal mellett halad, nem nagyon akar utat engedni Hamiltonnak. Ez alapvetően nem lett volna baj, csakhogy Hamilton autója eközben ott volt mellette, így pedig már lehet amellett érvelni, hogy leszorította a britet.

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_131505.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_131510.jpg

teljes_kepernyo_rogzitese_2019_06_11_131513.jpg

Hamilton belső kamerájából az eset. Innen is tökéletesen kivehető, hogy Vettel végig lezárja előtte az utat, így a baleset elkerülése véget, kénytelen a fékre lépni, amit ráadásul kétszer is meg kell tennie!

 

Felülnézetből az eset. Innen még jobban nyomon lehet követni az esetet.

 

Jó döntés volt a büntetés?

 

Ha a szabálykönyvet vesszük alapul, akkor azt kell mondani igen, és nem azért kell a nemre voksolni, mert ez a csata két világbajnok között, ráadásul az első helyért zajlott, mert mint írtam feljebb, ha ez egy Sainz-Kvjat között történik, akkor két nap után már senki nem beszélt volna róla- ha jó döntés született volna, ha nem. Úgyhogy a bírákat olyan téren én megvédeném, hogy ugyan a szabályok szerint jártak el, következetesek is voltak, mivel tavaly Japánban egy ehhez kísértetiesen hasonló esetben szintén 5 másodperces időbüntetést róttak ki Max Verstappenre. 

Viszont én ennek ellenére rossz döntésnek tartom a büntetést- mind a kettőt. 

"Szerintem a versenybírók funkciója az, hogy a kirívóan veszélyes megmozdulásokat büntesse, ne pedig a kemény versenyzésből adódó hibákat. Ami a Kanadai Nagydíjon történt az elfogadhatatlan a mi nagyszerű sportágunk szintjén" - írta Twitteren a Forma-1 1978-as világbajnoka, Mario Andretti.

Számomra ez a tweet-bejegyzés volt az, amivel legjobban egyet tudok érteni. De nemcsak az ő véleményével osztozom, hanem mindazokéval, akik ezt a büntetést szükségtelennek tartották- mert az volt! 

Okés, a szabályok szerint lehetett büntetni, és ez a baj. Egy klasszikus idézetet hozzak fel: "Rosszak a szabályok." 

Vettel sem véletlenül nyilatkozta a futamot követően, hogy ez már nem az a sportág, amibe beleszeretet. Mert valóban, a mai Forma-1 picit túlszabályozott lett, és én itt nem az erőforrásokról beszélek, hanem a versenyzésről. Olyan esetekért büntetést adni, ami most volt az nem jó dolog- hiába van a szabálykönyvben. 

Persze félreértés ne essék, azzal a szabállyal nincsen gond, hogyha az üldöző első szárnya az üldözött hátsó kerekének a nyomvonalában van, akkor már ne lehessen blokkolni, mert valahol igen, meg kell húzni a határokat. Viszont ez az eset még szerintem pont belefért volna a tiszta versenyzés kategóriájába, mert ha ilyen csatákat nem engednek meg, akkor nem lesz értelme versenyezni, mert csak a DRS-sel való kikerüléseket láthatunk, igazi csatát nem.

A Forma-1 leghíresebb, legnagyobb összecsapását Gilles Villeneuve és René Arnoux között zajlott le az 1979-es Francia Nagydíjon, Dijonban.  Ha azt a versenyt ma rendeznék meg, akkor mind a két versenyzőt megbüntették volna, talán kis túlzással egy életre eltiltották volna őket a Forma-1-től. Pedig az emberek ilyeneket akarnak látni, ilyen legendás párharcokat. Persze kell egy határvonalat húzni, de nem kellene egyből büntetni.

 Ha valaki nem látta még, akkor azonnal pótolja, mert ez az IGAZI AUTÓVERSENYZÉS!

 

Pont az volt a probléma, hogy azonnal büntettek. Nem kellett volna. Én személy szerint egy figyelmeztetést adtam volna Vettelnek, hogyha még egy alkalommal elhagyja a pályát, vagy leszorítja a pályáról Hamiltont, akkor 5 másodperces időbüntetést kap, nem pedig egyből büntetést.

A versenybírák itt hibáztak igazán, és szomorú, hogy a figyelmeztetéseket teljesen elfelejtették. Ráadásul azzal, hogy Vettelt megbüntették azzal nem a németet, hanem a rajongókat büntették meg igazán, mivel így nem láthattuk a két többszörös világbajnok összecsapását. 

De ezért már kár is keseregni, a döntés megszületett. Én személy szerint abban bízom, hogy az esetnek legalább annyi következménye lesz, hogyha ehhez hasonló szituációt látunk majd a jövőben, akkor nem egyből büntetést fognak adni, hanem egy figyelmeztetést, mert szerintem ez lett volna a legkorrektebb dolog mindenkivel szemben.

Lehet Hamilton és a Mercedes csapata nem örült volna ennek, de ők a saját érdekeiket nézik, ahogy mindenki ebben a sportágban, és a rajongók érdekeit is valakinek néznie kell, akik igazi autóversenyzést akarnak látni, nem azt, hogyha egy kis keménykedés van, akkor a zöldasztal mellett eldöntjük kinek adunk igazat. 

Kell határvonalat húzni, ha valaki szabálytalan, akkor azt valóban büntetni kell, de a keménységet nem kellene kiölni a versenyzésből. Ezzel a döntéssel sajnos pont ezt tették, és csak remélni tudom, hogy a rajongók és az autóversenyzők hangját meghallják, ami miatt engedni fogják az autóversenyzőknek, hogy merjenek keményen harcolni egymás ellen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása