Yuki Tsunoda - A következő japán Forma-1-es versenyző?

A húsz esztendős Yuki Tsunoda eddig nagyszerűen teljesít első F2-es szezonjában, ahol hat hétvégét és tizenkét versenyt követően a negyedik helyen áll a bajnokságban. Az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost már dicsérte a Red Bull és a Honda protezsáltját, aki könnyen lehet, hogy a jövőben a Forma-1-ben fog versenyezni.

 

Utoljára a 2014-es Abu Dhabi Nagydíjon indult japán versenyző egy Forma-1-es futamon. Kamui Kobajashi neve talán azon rajongóknak is ismerősen cseng, aki csak az elmúlt öt évben kezdtek el Forma-1-et nézni. Ő volt az a japán versenyző, aki 2009-ben, az utolsó két futamon sérülésből lábadozó Timo Glockot helyettesítette a Toyotánál, és már rögtön első futamán, a Brazil Nagydíjon mindenkinek a figyelmét felhívta bátor, de ugyanakkor remekül kivitelezett manővereivel. Kobajashi hamar közönség kedvenc lett, azonban 2012 év végén, mikor hazája nagydíján, Szuzukában a Sauber mindmáig utolsó dobogós helyezését szerezte meg, szponzorpénzek hiánya miatt távoznia kellett az F1-ből. 2013-ban így nem versenyzett, 2014-ben pedig, köszönhetően annak is, hogy többen pénzt is gyűjtöttek az F1-be való visszajutásáért, az utolsó szezonját teljesítő Caterham istálló színeiben visszatért a sportágba. A Caterham az év végén csődbe ment, Austinba és Interlagosba el sem utaztak, és bár Abu Dhabiban elindultak, a csapat Forma-1-es kalandja véget ért, és ezzel Kamui Kobajashi F1-es karrierje is.

2015-ben a Honda a McLaren oldalán visszatért motorgyártóként a Forma-1-be, ahol az egyik céljuk a sikeres Forma-1-es szereplés mellett az is volt, hogy egy hazai, általuk protezsált pilótának is lehetőséget adjanak, mint tették azt 2002-től a Super Aguri 2008-as csődbejutásáig, ma már kétszeres Indy500 győztes Takuma Szatóval. 

Ám hiába támogatták Nobuharu Matsushitát és Nirei Fukuzumit, végül egyikük sem tudtak jutottak el a Forma-1-ig. Fukuzumi pedig nagy reménységnek számított. 2017 év végén, mikor második GP3-as szezonjában, két ART Grand Prix-os csapattársa, George Russell és Jack Aitken mögött a harmadik helyen végzett, még ő számított japán első számú tehetségének, akinél benne volt a pakliban, hogy a Red Bull támogatása miatt 2019/20-ban a Toro Rosso színeiben debütáljon a királykategóriában. Azonban a 2018-as F2-es szezonja nagyon gyengére sikerült, 17 pontjával csak tizenhetedik lett a bajnokságban, ezzel pedig nagyon messzire került a Forma-1-es üléstől.

2018 év végén, mikor már a Red Bull-Honda frigy is megköttetett, úgy nézett ki, a közeljövőben nem valószínű, hogy lesz olyan japán, aki eljuthat a Forma-1-ig.

És akkor jött egy európai szinten addig ismeretlen, az az évi japán F4-es bajnokság győztese, Yuki Tsunoda.

 

Már az első európai idényében letette a névjegyét

 

Yuki Tsunoda 2019-ben kezdte meg európai formaautós pályafutását. A legtöbb hazájában sikeres japán versenyző ezen a lépcsőfokon szokott megrekedni, mivel a környezetváltozás nem megy olyan könnyen nekik.

Tsunoda a Red Bull révén két bajnokságban is indult az évben, új-zélandi társával, Liam Lawsonnal. Tsunoda és Lawson az FIA F3-as bajnoksága mellett a Euroformula Open bajnokságban is versenyeztek azért, hogy szokják az európai közeget és a pályákat. 

Ez az év mindkettőjük számára a tanulásról szólt inkább, azonban a jó versenyző ismérve, hogy ennek ellenére képesek a megvillanásokra. Tsunoda és Lawson az F3-as bajnokságban futottak teljes szezon, az Euroformula bajnokságban két hétvégét, és ezzel együtt négy verseny ki kellett hagyniuk, mivel a két bajnokság programja ütközött egymással.

Tsunoda ebben a bajnokságban egy győzelemmel, további öt dobogós helyezéssel és 151 ponttal a negyedik helyen végzett 27 ponttal elmaradva a teljes szezont teljesítő Lukas Dunnerrel és 28-al csapattársa, Lawson mögött. Ha teljes szezont fut, akkor vélhetően meglett volna a harmadik hely, ugyanis Dunner a 27 pontos előnyét vele szemben pont ez alatt négy futamon gyűjtött össze. Ám itt nem is az volt a lényeg,hogy Tsunoda bajnokságot nyerjen, hanem a tapasztalatszerzés. Negyedik helyezésével hét szuperlicensz pontot gyűjtött, amihez további kettő pont jött az első Forma-3-as szezonjában elért kilencedik helyezéséért.

Tsunoda itt 26 ponttal gyűjtött többet, mint Red Bull junior társa, Liam Lawson (ő tizenegyedik lett), ráadásul a belga és az olasz hétvégéje olyan jól sikerült, hogy zsinórban három dobogós helyezését is szerzett. A Belga Nagydíj sprintfutamán szerezte meg első dobogós helyezését, ahol második lett, majd egy héttel később következett az olasz hétvége, ahol a legjobb F3-as hétvégéjét teljesítette. A főfutamon harmadik lett, a sprintfutamot pedig vizes körülmények között, a hatodik helyről indulva megnyerte! 

 

 

Ugyan az utolsó hétvégén, Szocsiban nem tudott pontot szerezni, az első F3-as évében meggyőzte teljesítményével a Red Bull Junior programjának vezetőjét, dr Helmut Markót arról, hogy Lawsonnal ellentétben, jövőre már az F2-ben versenyezzen.

 

Tsunoda és az F2-es remeklés

 

Mielőtt Forma-2-es debütálását megejtette volna, Red Bullos társához, Liam Lawsonhoz hasonlóan ő is elindult az új-zélandi Toyota Racing Seriesben, amely bajnokság futamait január közepétől február közepéig bonyolították le. Itt, első szezonjában, egy győzelemmel és két harmadik helyezéssel a negyedik helyen végzett, amivel újabb három pontot szerzett a szuperlicenszéhez. (Tudniillik a Forma-1-es szuperlicensz kiváltásánál az adott pilóta elmúlt három szezonját veszik alapul. Tsunoda esetében a 2020-as, 2019-es és 2018-as szezon számít bele, azaz jelenleg 24 ponttal rendelkezik ( 3+9+12(japán F4 megnyerése)).)

Tsunoda Forma-2-es előléptetésében lehet az is szerepet játszott a Red Bullnál, hogy a japán pilóta minél előbb megszokja az F2-es autókat, hogy majd egy-két éven belül a legjobb háromban végezzen a sorozatban. (A jelenlegi szuperlicensz szabályzat szerint, aki a legjobb háromban végez, az automatikusan megkapja az F1-be jutáshoz szükséges 40 pontot.)

Ennek ellenére Tsunoda nagyon hamar felvette a ritmust. Egyből ő volt a leggyorsabb az évadnyitó, Osztrák Nagydíj szabadedzésén, azonban az időmérőn már nem jött ki számára a lépés, így csak a tizenkettedik helyről rajtolhatott.  

Első futama sem alakult túl jól számára, rögtön a rajtot követően, a harmadik kanyarban, elmérve a féktávot ütközött Carlinos és egyben Red Bull junioros társával, Jehan Daruvalával. A futamot végül a tizennyolcadik helyen fejezte be. A sprintfutamon innen indulva a tizenegyedik lett, azaz az első hétvégén nem sikerült pontot szereznie.

A második osztrák hétvégén, már Stájer Nagydíj néven sokkal jobban alakult számára: most nemcsak a szabadedzésen, de az időmérőn is leggyorsabb tudott lenni, így rögtön a második hétvégéjén megszerezte karrierje első F2-es pole pozícióját. Az esős futamon is jól állt, azonban kerékcseréjét követően a futamot megnyerő Robert Shwartzman megelőzte őt, így a győzelem elmaradt, de második helyével első F2-es dobogós helyezését szerezte meg. A sprintverseny már nem volt ennyire jó: hetedik helyen haladt, amikor műszaki hiba miatt fel kellett adnia a futamot.

A magyar hétvége eléggé felejthetőre sikerült számára, melyet követően joggal lehetett azt gondolni, hogy a stájeri hétvége csak egy egyszeri alkalom volt a részéről.

Aztán jött a két silverstone-i hétvége, ahol sikerült összekapnia magát. Olyannyira, hogy az első silverstone-i főfutamon a kilencedik helyről indulva végzett a harmadik helyen, míg a másodikon, a két Prema utolsó körökben történő ütközésével nevető harmadikként megnyerte a futamot, első F2-es sikerét megszerezve ezzel.

A Spanyol Nagydíjon jó esélyekkel pályázott arra, hogy harmadik dobogós helyezését szerezze meg, azonban az eseménydús utolsó körben Zhou és Mazepin is megelőzte őt. Mazepin utólagos időbüntetésével végül negyedik lett, amit a másnapi sprintfutamon is megismételt.

Hat hétvégét és tizenkét futamot követően egy futamgyőzelemmel, három dobogóval és 82 ponttal a negyedik helyen áll, öt ponttal elmaradva a harmadik Christian Lundgaardtól és 39 egységgel a bajnokságot vezető Callum Ilott-tól.

 

Mennyi esély arra, hogy '21-ben vagy '22-ben ő legyen a Scuderia AlphaTauri egyik pilótája?

 

 

Tsunoda eddigi teljesítménye az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost is felfigyelt, aki a brit hétvégéket követően így vélekedett róla:

"Először is, a Red Bull és a Honda támogatja Tsunodát, mivel ő egy fantasztikus versenyző" - nyilatkozta Franz Tost Yuki Tsunodáról az olasz Motorsport.com-nak.

"Nagyon tehetséges versenyző, nagyon sok kvalitással rendelkezik, amit már megmutatott tavaly az F3-as bajnokságban, ahogyan idén is bizonyítja ezt.

"Emlékszem egy versenyre Ausztriából, amikor esős körülmények között versenyzett. Ő állt az élen, vezette a versenyt, de egy rádióhiba miatt túl későn ejtette meg kerékcseréjét, ami miatt második lett. De aztán Silverstone-ban megnyerte a versenyt.

"Még mindig fejlődik a teljesítménye, egyre-egyre tapasztaltabb lesz és én arra számítok, hogy előbb-utóbb az AlphaTauriban fog kikötni."

Tsunoda jelenleg jól áll az F2-ben. 24 szuperlicensz pontja azt jelenti, ha a legjobb öt között végez, akkor jövőre bármikor bevethető lenne a Red Bullnak a Forma-1-ben, és a Honda miatt szinte borítékolható, ha Tsunodának meglesz a licensze, akkor a Red Bull ülést fog adni neki az AlphaTaurinál, már csak azért is, hogy ezzel szimbolikusan jelezzék a japán motorgyártó felé az elköteleződésüket. 

Szóval, ha innen nézzük, akkor Tsunodának egy célja van, a legjobb ötben végezni a bajnokságban. 

Eddig elég jó úton halad e felé, ugyanis jelenleg negyedik a bajnokságban, azonban a harmadik helytől a tizedikig annyira minimális a pontkülönbség, hogy egy újabb magyarországi hétvégével Tsunoda könnyen kieshet a legjobb öt közül. A kínai Guanyu Zhoút, csak hat ponttal előzi meg, a tizedik Dan Ticktum lemaradása vele szemben pedig csak 19 pont.

Tsunoda is tisztában van azzal, hogy még kell javulnia, ha már jövőre be akar kerülni a Forma-1-be. 

"Természetesen szükségem van győzelmekre" - nyilatkozta a Motorsport Weeknek. 

"Már most sok pontom van a szezon elején, de úgy vélem a legfőbb dolog, hogy konzisztens legyen a teljesítményem. Nulla pontok, majd aztán második hely, aztán megint nullázások, és most már megvan az első hely. Azonban ez még nem kiegyensúlyozott teljesítmény.

"Több győzelemre számítok a jövőben, és erős pontokat kell szereznem a pilóták értékelésében, és akkor remélhetőleg megkaphatom 2021-ra az AlphaTauri ülését."

Tsunoda jól látja, valóban amiben fejlődnie kell az a konzisztencia. Az első három hétvégét követően, azaz hat lefutott versenyből csak egyetlen egyszer szerzett pontot, mikor a Stájer Nagydíjon pole pozícióból indulva, a leggyorsabb kört megfutva második lett, amivel 1 pont híján annyi pontot szerzett, mint a futamgyőztes Shwartzman.

Utána megint jött három verseny, ahol nem tudott pontot szerezni. 

Az első silverstone-i hétvége főfutamán ugyan harmadik lett, de a sprintversenyen megint nem tudott pontot szerezni, igaz erről nem tehetett, mivel a rajtot követően Callum Ilott megforgatta, aminek következtében lefulladt. Így négy hétvégét és nyolc futamot követően Tsunoda úgy állt, hogy csak két olyan versenye volt, ahol legalább pontot tudott szerezni, igaz ezeken rendre dobogóra is állt.

A második silverstone-i hétvégén viszont úgy néz ki fordult a kocka, és szerencsésebb is volt, mivel azóta mind a négy versenyen pontot szerzett, sőt a legrosszabb eredménye a második silverstone-i hétvége főfutamán elért hatodik helyezése volt. A sprintfutamon pedig megszerezte, a Premák hathatós segítségével, az első F2-es futamgyőzelmét. 

A legutóbbi Spanyol Nagydíjon elért két negyedik helyezése pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy feljöjjön a bajnokság hatodik helyéről a negyedikre.

Ha ezt a teljesítményt képes lesz az évad második felében is megtartani, akkor azzal sikerülhet a legjobb öt között végeznie, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a Red Bull nekiadja az egyik AlphaTauri ülést- vélhetően annak a Danyiil Kvjatnak az ülését, aki idén eddig nem teljesít meggyőzően Pierre Gasly mellett.

Viszont a konzisztens teljesítmény mellett van még egy dolog, amiben fejlődnie kell, mégpedig az időmérős tempó.

Ugyan Carlinos csapattársánál, Jehan Daruvalánál minden tekintetben jobb, azonban a mezőnyhöz viszonyítva az egy körös tempója nem elég erős. Az időmérős helyezések átlaga 8,7, amivel ezen a listán a nyolcadik helyen áll. Viszont az mindenképpen javulásra utal, hogy a legutolsó három időmérőn, mindháromszor a legjobb tíz között végzet (9-10-6 sorrendben). 

Azonban átlagosan 805 ezreddel marad el a pole pozíciótól, ami sok. Igaz ebben benne van az esős, idő előtt véget érő magyar időmérő is, ahol 2,4 másodperccel kapott ki Ilott-tól, ha ezt levesszük, akkor is 477 ezred az átlagos lemaradása, ami továbbra sem nevezhető kevésnek, különösen egy olyan géposztályban, ahol az autók mindenkinek ugyanaz, csak az autót és a pilótát felkészítő csapat jelenti a különbséget (meg persze a beállítások). 

A Stájer Nagydíjas pole pozícióját leszámítva a legkisebb hátránya az időmérő győztesétől is 432 ezred volt, ami egy olyan szoros mezőnyben, mint amilyen az F2, rengeteg pozíciónak felel meg. A második silverstone-i hétvégén ezzel a hátránnyal a főfutamot csak a tizedik helyről kezdhette meg.

Ha ezen lemaradását meg tudná felezni, akkor mindjárt nem a hatodik helytől felfele kellene rajtolnia, hanem minimum a top ötből, ami egy ennyire kiélezett bajnokságban nagyon is tud számítani.

Ezzel a japán is tisztában van, aki a Formula Scout oldalnak, így nyilatkozott a második silverstone-i hétvégét követően ezzel kapcsolatban:

"A jövőre már megvan a megfelelő magabiztosság a versenyre, azonban még fejlődnünk kell az időmérős tempónkon, hogy a versenyek könnyebbek legyenek és dobogókat szerezzünk.."

Ha képes lesz egy körön is fejlődni, illetve a futamokon is képes lesz kiegyensúlyozott, egyenletes teljesítményt nyújtani, akkor minden esélye meglesz arra, hogy a legjobb ötben végezzen, amivel pedig már kivívhatja a jövőévi Forma-1-es szereplését. A Hondánál vélhetően nagyon szorítanak neki, ahogyan a Forma-1-es fanatikusságukról híres japán szurkolók is mögötte állnak, hogy 2014 után ismét ott legyen egy nemzeti hősük a világ húsz legjobb pilótája között.

Tsunoda számára jó hírt jelenthet, hogy a következő két F2-es hétvége, azon a két pályán lesz, ahol tavaly az F3-ban dobogóra állhatott. Alighanem egy ilyen eredményben most is kiegyezne.

 

 

Forrás: planetf1.com, formulascout.com

Képek: fiaformula3.com, fiaformula2.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása