Forma-2 - 2020-as Brit Nagydíj sztoirjai

A 2020-as Forma-2-es bajnokság első silverstone-i hétvégéje nagyon izgalmasra, érdekesre sikeredett, ahol nem az eddig megszokott arcok nyertek. 

 

Első bálozók

 

A hétvége minden főbb eseményét egy olyan versenyző nyerte meg, akinek korábban még ez nem sikerült.

Kezdődött mindez a pénteki késő délutáni időmérő edzéssel, amit a brazil újonc, Felipe Drugovich nyert meg, karrierje első F2-es pole pozícióját megszerezve. (Itt nem számoljuk a sprintfutamos pole pozíciókat, Drugovich ugyanis az Osztrák Nagydíj vasárnapi sprintfutamát a pole-ból kezdhette.) Milyen jó döntést is hozott az MP Motorsport vezetősége, hogy rászólt pilótájukra, aki a Twitteren viccesen jelezte Perez pozitív koronavírus tesztje után, hogy szabad a hétvégén, amire csapata csak annyit tweetelt, hogy nem.

Ezt a pole-t azonban  nem sikerült győzelemre váltania, pedig az élmezőnyből ő volt az egyetlen, aki a kemény keverék gumikon kezdte meg a futamot. A MP Motorsport versenyzője a főfutamot végül a hetedik helyen zárta.

 

 

A főfutamot az a Nikita Mazepin nyerte meg, aki a Hungaroringen a főfutamon elért második helyezésével első F2-es dobogóját szerezte meg, most pedig sikerült a dobogón még egy lépcsőfokot megugrania. Mazepin a harmadik körben vette át először a vezetést Mick Schumacher megelőzésével, és bár kérdéses volt ekkor, hogy a futam végén a kemény gumikról közepesre váltó pilóták utol tudják-e majd érni, azonban Mazepin nagyszerűen menedzselte a gumijait és akkora előnyt autózott ki az élen, hogy könnyedén szerezte meg önmaga első F2-es győzelmét, ami egyben csapatának is az első főfutamos győzelme volt.

A sprintfutam is úgy győztest hozott, mégpedig a DAMS hazai versenyzője, Dan Ticktum személyében, akinek a sprintfutam végén igencsak kérdésessé vált az első helye, ugyanis a biztonsági autós fázisban közepes gumikra váltó Christian Lundgaard sokkal gyorsabb volt nála. Ticktum szerencséjére a versenyből nem volt hátra még egy kör, így karrierje első F2-es győzelmét szerezhette meg.

Ez pedig egyben azt is jelenti a sorozatnak, hogy az év első nyolc futamán hét különböző futamgyőztest láthattunk, egyedül a bajnokságot vezető Robert Shwartzman tudott duplázni.

A hét futamgyőztes sorrendben: Callum Ilott, Felipe Drugovich, Robert Shwartzman, Christian Lundgaard, Luca Ghiotto, Nikita Mazepin és Dan Ticktum eddig a 2020-as F2-es bajnokság futamgyőzteseinek listája. Alighanem ez a lista még bővülni fog az évad során...

 

Ilott a hullámvasúton

 

 

Callum Ilott első hazai hétvégéje igazi hullámvasút volt. Az időmérőn megint nagyszerűen ment, és egy második rajthelyet szerzett a főfutamra. Érdekesség, hogy Ilott eddig az év mind a négy időmérőjén a top háromban végzett, a Magyar Nagydíjon pedig a pole-t is megszerezte.

A második rajthely jó lehetőséget biztosított számára, főleg a bajnokságra vetítve, mivel a bajnokságot előtte 18 ponttal vezető Robert Shwartzman csak a tizennyolcadik helyről kezdhette meg a versenyt, azaz adott esetben az is megtörténhetett volna, hogy a főfutamot követően ismét Ilott vezeti a bajnokságot. 

Ezen remények a felvezetőkör pillanatában szálltak el, amikor is Ilott a rajtrácson ragadt. Csapata betolta a bokszba, viszont ez egyben azt is jelentette, hogy a főfutamot a második rajthely helyett, csak a bokszutcából, a mezőny legvégéről kezdhette meg. Ekkor talán nem sokan gondoltak arra, hogy Ilott akár pontot is fog tudni szerezni, azonban a Ferrari brit tehetsége nagyszerű futamot teljesített, és a bokszutcából indulva sikerült a 10 pontot érő ötödik helyen célba érnie. Mivel Shwartzman csak tizennegyedik lett, így hátránya nyolc pontra olvadt.

Ilott a sprintfutamot a negyedik helyről kezdhette meg, így most is minden esély megvolt arra, hogy vagy átvegye a vezetést, de legalábbis minimálisra csökkentse lemaradását Ferrari akadémista társával szemben.

A rajt nem alakult túl jól számára, mivel a 3-as kanyarban összeért Yuki Tsunodával, aki a baleset következtében nemcsak megforgott, de le is fulladt. Ezért Ilott egy öt másodperces időbüntetést kapott. Már csak ezért is, a brit versenyző az ötödik helyről nagyon hamar feljött a második helyre, és már kezdett közeledni a futamot addig magabiztosan vezető honfitársára, Dan Ticktumra, amikor is az utolsó előtti kanyarban annyira túlerőltette, hogy megforgott és lefulladt, ami versenyének végét jelentette.

Ez a hiba azért is volt különösen fájó Ilottnak, mivel a tempója alapján bőven benne volt a pakliban az, hogy még az öt másodperces időbüntetéssel is dobogós lehetett volna, ami Shwartzman újabb nullázásával egyben azt is jelentette volna, hogy most ő vezetné a bajnokságot.

A hibája ellenére, azért ez a hétvége bebizonyította azt, hogy Ilott mindenképpen a 2020-as Forma-2-es bajnokság egyik fő esélyese. Ha picit szerencsésebb, akkor bőven benne lett volna a hétvégéjében az, hogy kétszer is dobogóra álljon.

Ilyen téren a második silverstone-i hétvégére az ellenfelei felköthetik a gatyájukat, mert az első hétvége alapján Ilottot nehéz lesz majd megállítani.

 

Prema szenvedése

 

 

A hétvége abszolút csalódása a Prema Racing volt, különösen az év első három hétvégéjét követően.

Az időmérőn különösen Shwartzman szenvedett nagyon, aki csak a tizennyolcadik lett, ami eddigi F2-es pályafutása legrosszabb időmérős helyezése volt. Schumachernek az időmérő végén kisebb meglepetésre sikerült egy harmadik helyet jelentő időt autózni.

Úgy tűnt, hogy csapaton belül Schumacher lehet első silverstone-i hétvégén a csapat vezérpilótája, aki megakadályozza, hogy  Prema hasonlóan leégjen, mint a Magyar Nagydíjon az ART. Nos, Schumacher versenye nagyon jól indult, a rajtnál megelőzve Felipe Drugovichot vezette a futamot, egészen a harmadik körig, amikor is Nikita Mazepin ment el mellette.

A kiállások után Schumacher Mazepin mögé tért vissza a pályára, azaz virtuálisan a második helyen haladt, csakhogy a kemény keverékű gumik nagyon szenvedett, így a futam ezen pontjától kezdve folyamatosan veszítette a pozíciókat. Az utolsó előtti körben pedig a későbbi sprintfutamgyőztes Dan Ticktum is megelőzte, átvéve tőle a fordított rajtrácsos futam pole pozícióját. Csapatának és neki is végül a kilencedik helyért járó két pontnak is örülnie kellett, mert ha még van pár kör a versenyből, akkor a pontszerző zónából is kiszorult volna.

Shwartzman versenye sem alakult jobban, ő csak tizennegyedik lett.

A sprintfutamot, így Schumacher a kilencedik, az bajnokságot vezető Shwartzman pedig a tizennegyedik helyről kezdhette meg. Pontszerzésre ismét Schumachernek volt nagyobb esélye, és e téren jól is alakult a futama. Sokáig az utolsó pontszerző, nyolcadik helyen haladt, majd Ilott kiesésével feljött a hetedik helyre. Shwartzman is ekkor a kilencedik volt.

És akkor a Prema elkövette egy olyan taktikai hibát, amivel eldőlt, hogy a sprintfutamot pont nélkül fogják zárni. Az Ilott lefulladása miatt beküldött biztonsági autós fázist többen igyekezték azzal kihasználni, hogy bekockáztattak egy kerékcserét, ahogyan azt tette Christian Lundgaard is. Csakhogy ők rögtön az első körben megtették ezt, a Prema pedig mindezt egy körrel később ejtette meg, így Schumacher a tizenharmadik, Shwartzman pedig a tizenhetedik helyről vágott neki az utolsó három körnek.

Ráadásul Schumachernek gondjai is voltak a közepes abroncsaival, és a versenyt végül a tizenharmadik helyen célba érő csapattársa, Robert Shwartzman mögött, a tizennegyedik helyen zárta.

Az egyéni bajnokságban ugyan Shwartzmannak sikerült az élen maradnia, de a Magyar Nagydíjon még 18 pontos előnye 8 pontra csökkent, Schumacher pedig a negyedikről a kilencedik helyig esett vissza.

A csapatok bajnokságában a Prema elveszítette vezető helyét, pedig a Magyar Nagydíj után még 26 pontos előnnyel vezettek. Az UNI-Virtuosi (akik végül a sprintfutamon nulláztak) köszönhetően annak, hogy szombaton Zhou a leggyorsabb kört megfutva második lett, míg Ilott ötödik, két pontos előnnyel átvette velük szemben a vezetést.

Mivel következő forduló is Silverstone-ban lesz, ahol most nagyon szenvedtek, így igazán kérdéses lesz, hogy mire lehetnek majd képesek?

 

Kik szerezték a hétvégén a legtöbb pontot?

 

 

A pilóták közül Nikita Mazepin volt a hétvége MVP-je a maga 31 pontjával. A Hitech köszönhetően annak, hogy ennyire erős hétvégén van túl, az egyéni bajnokság tizenegyedik helyéről egészen a negyedik helyéig sikerült előrejönnie. Lemaradása honfitársával, Robert Shwartzmannal szemben pedig csak 23 pont jelenleg, ami kevesebb, mint egy főfutamos győzelem. 

Mazepin a Magyar Nagydíj óta nagyon jó formában van. Addig az év első négy versenyén csak 1 pontot szerzett, a legutóbbi négy versenyen pedig 57-et, vagyis mindenkinél többet, és ebben benne vagy egy főfutamos győzelem és egy főfutamos második helyezés.

Christian Lundgaard magyarországi hétvégéje nagyon rosszul alakult köszönhetően Luca Ghiottóval való ütközés miatt, így akkor még csak pontot sem tudott szerezni. Silverstone-ban már jobb hétvégéje volt, és 26 pontjával a hétvége második legtöbb pontját szerezte, amivel nemcsak megőrizte harmadik helyét a bajnokságban, de hátrányát is 12 pontra csökkentette Shwartzmannal szemben.

Guanyu Zhoúnak minden esélye megvolt arra, hogy a nagyszerűen végződő főfutamot követően a sprintfutamon is minimum a legjobb ötben végezzen, azonban az utolsó körben, a Chappelben kicsúszott a pályáról, így végül csak kilencedik lett, amiért a sprintversenyen nem jár pont. Pedig a Renault kínai tehetsége nagyon jól versenyzett a sprintversenyen is, sőt a futam legszebb manővere is az ő nevéhez fűződik, amikor a Stowe-ban egyszerre ment el Drugovich és Mazepin mellett. Sprintfutamos nullázása ellenére is a harmadik legtöbb pontot ő szerezte.

A sprintfutamot megnyerő Dan Ticktum F2-es karrierje második legerősebb hétvégéjét zárta (csak az évadnyitó Osztrák Nagydíjon szerzett több pontot, akkor húszat), amivel a bajnokságban bár maradt ötödik, hátránya Shwartzmannal szemben 24 pontra csökkent, így ő is lőtávolon belül van a Ferrari orosz junior pilótájához képest.

A hétvégén összesen tizenketten szereztek pontot, vagyis a mezőny felének sikerült. A pontszerzésről lemaradó pilóták közül Robert Shwartzman volt a legnagyobb vesztes. Shwartzman ennek ellenére nem veszítette vezető helyét a bajnokságban, amiben az is szerepet játszott, hogy az első három hétvégén magabiztos előnyt épített ki az üldözőkkel szemben. Azonban még egy ilyen hétvége már nem fog beleférni, ha a második brit hétvégét követően is ő akar állni az egyéni bajnokság élén.

 

2020-08-06_3.png

 

Csapatok között a Magyar Nagydíjon a Hitech Grand Prix a második legtöbb pontot (53 pont) szerezte, addig most 31 egységgel ők szerezték a legtöbbet, amivel a bajnoki negyedik helyezésüket megerősítették, és egyre jobban kezdenek feljönni a Virtuosi-Prema-ART Grand Prix hármasára.

Ha picit másképpen alakulnak az események, akkor az UNI-Virtuosi csapata 30 pontnál is többet szerezhetett volna, főleg a nulla ponttal záródó sprintfutamon. Azonban ez a 30 pont is elég volt nekik ahhoz, hogy a csapatok bajnokságában a hétvégén csak két pontot szerző Premát megelőzzék.

A Hungaroringen teljesen nullázó ART most csak egyik pilótájukkal, Christian Lundgaarddal tudtak pontot szerezni, ám így is a hétvége harmadik legeredményesebb csapata lettek.

Csapatok között a HWA és a Tridenten kívül mindenki tudott legalább egy pontot szerezni a két futam során.

 

2020-08-06_4.png

 

Bajnokság állása 

 

2020-08-06_6.png

2020-08-06_7.png

Képek: Formula 2 (Twitter), Getty Images

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása