Izgalmas hétvégét hozott a Forma-2 orosz hétvégéje, ahol a bajnokság egy jelentős fejezete lezárult. Miközben Mick Schumacher tovább növelte előnyét a bahreini dupla fordulós szezonzáró előtt, aközben Zhou megszerezte első F2-es győzelmét a nagy balesetet hozó sprintfutamon. Mindezek történtek úgy, hogy pénteken még a Carlin az idei évben eddig nem látott módon dominálta az időmérőt...
A hétvége embere
Mick Schumacher
Mick Schumacher szocsi versenyhétvégén újabb lépést tett az F2-es bajnoki cím felé. Az idei évre sokat lépett előre, és ezt a mostani hétvégén is bebizonyította.
Először is, az időmérőn ő volt az egyetlen versenyző, aki a domináló Carlin pilótákkal szemben két tizeden belül tudott lenni, majd a szombati főfutamon egy remek starttal előbb a harmadikról feljött a második helyre, majd a 28 körös verseny 19. körében, egy mesteri előzést bemutatva Tsunodával szemben átvette a vezetést, amit aztán a leintésig nem is adott át senkinek. Mick ezzel idei második főfutamos győzelmét szerezte meg, s mivel Ilott végül csak harmadik lett, így előnye vele szemben 18 pontra nőtt.
Annak ellenére, hogy a vasárnapi fordított rajtrácsos sprintfutamot Ilott kezdhette a jobb pozícióból (hatodik, Schumacher a nyolcadik helyről rajtolt), egy újabb kiváló rajttal, Mick már a 2-es kanyarban előtte volt- egészen a negyedik helyig sikerült felverekednie magát, míg Ilott visszaesett a hetedik helyre.
Schumachernek sikerült később megelőznie Aitkent,amivel feljött a harmadik helyre, amit aztán meg is őrzött, miután a futamot Ghiotto és Aitken balesete miatt piros zászlóval leintettek. Mivel a futam 75%-át nem teljesítették a pilóták, így csak félpontokat osztottak, így csak négy négy ponttal tudta növelni előnyét a bajnokságban Ilott-tal szemben, ahol két versenyhétvégével és négy versennyel a bajnokság vége előtt 22 pont az előnye.
A hétvégén szerezett 30 pontjával pedig újfent ő szerezte meg a pilóták között a legtöbb pontot, hattal megelőzve Tsunodát, és tizennéggyel Ilottot, ami a bajnoki cím szempontjából jelentősnek mondható.
Schumacher a Hungaroring, Spá és Monza után ismét kettős dobogós helyezést szerzett, amivel már négynél jár, erre pedig az F2-es bajnokság 2017-es újraindítása óta senki sem volt képes. Az eddigi rekord egy szezonon belül a három volt, ami csak Leclerc-nek (2017), Oliver Rowlandnek (2017) és Nyck de Vriesnek (2019) jött csak össze.
Ráadásul kettős pódiumával már tíz dobogós helyezésnél jár, pont annyinál, amennyit a sorozat 2017-es bajnoka, Charles Leclerc szerzett. Ennél több dobogós helyezést csak George Russell (11) és Nyck de Vries (12) szerzett egy szezonon belül. Mivel még két versenyhétvége hátravan a bajnokságból, így minden lehetőség megvan arra, hogy a bombaformába lendülő Mick végül itt egy új rekordot állítson fel. (Ha a GP2-es időszak adatai is számítanak, akkor a rekorddöntésről nem beszélnénk, mivel 2015-ben Stoffel Vandoorne 16 alkalommal pezsgőzhetett.)
Viszont érdekesség, hogy Schumacher lassan két teljes F2-es szezonja alatt eddig egyszer sem tudott időmérőt nyerni. Az már most biztos, hogyha a két bahreini hétvégén megszerezné a pole pozíciót, akkor is ő lenne az F2-es bajnokság 2017 óta számított időszakának az első olyan bajnoka, aki ötnél kevesebb időmérőt nyert- már ha fog nyerni...
(A főfutamot követően az FIA vizsgálatot indított Mick Schumacher DRS-rendszere miatt, mivel annak egyik elemét olyannal cserélték ki a monzai időmérős balesete után, amilyenre nem lehetett volna. Ám miután az FIA alaposan megvizsgálta a régi/új elemet megállapították, hogy ez nem okozott semmilyen teljesítmény előnyt a német pilótának. A csapatot egy másik eset miatt viszont 10 ezer eurós büntetéssel sújtották. A büntetést René Rosin csapvezető pitwallról történő heves gesztikuláció miatt történt, mivel a videofelvételek alapján úgy tűnt, hogy az F2 Sportszabályzat 21.5 cikkelyét sérti meg, amely kimondja, hogy tilos kommunikálni az adott esemény során olyan csapattaggal, aki nem a 12 fős személyzet része. A hivatalos közleményben kitértek arra, hogy Rosin nem szegte meg ezt, mivel bár kiabált a szerelőkhöz, nem volt hatással a kerékcserére. Ugyan négy csapat, az ART, a Carlin, a DAMS és az UNI-Virtuosi tervezte megóvni az esetet, végül nem óvtak. )
A hétvége vesztesei
Robert Shwartzman
A Prema orosz versenyzőjének hazai versenye közel sem alakult úgy, ahogyan ő előzetesen szerette volna. A főfutamot, mint legjobb orosz versenyző, a hetedik helyről kezdhette meg, azonban már a rajtot követően visszaesett a kilencedik helyre.
Helyzetét a főfutamon nem segítette az sem, hogy mikor Mick Schumacherrel azonos körben megejtett kerékcseréjekor, a jobb hátsó kerék rögzítésével több másodpercnyi értékes időt veszített. Ugyan ennek ellenére, a kiállások után még a hetedik helyen haladt, azonban a frissebb, szuperlágy gumikon levő társai, sorra előzték meg őt, így a futamot csak a tizenegyedik helyen zárta pont nélkül.
A Ghiotto és Aitken balesete miatt hét körösre rövidült sprintversenyen pedig esélye sem volt a pontszerzésre, s csak Daruvala utólagos büntetésével végzett a tizedik helyen, amiért a vasárnapi futamon nem jár pont.
Shwartzman újabb nullázásával, és azzal, hogy a hétvégén a legtöbb pontot pont a bajnokságot vezető csapattársa, Mick Schumacher szerezte, 51 pontra nőtt a lemaradása vele szemben. Ugyan matematikailag még van esélye a bajnoki címre, de ehhez a két hátralevő bahreini fordulóban szinte hibátlanul kell teljesítenie úgy, ahogy Mick teszi augusztus óta, mivel már csak 96 pontot lehet megszerezni. Reálisan nézve, ezzel a kettős nullázással alighanem kiesett a bajnoki küzdelemből.
A Prema orosz versenyzőjének a helyzete igencsak sajnálatos, hiszen Belgiumból távozva vezette a bajnokságot. Akkor 132 ponttal állt az élen, 10 ponttal megelőzve Ilottot, 21-el Tsunodát, de az ekkor még csak a negyedik helyen álló csapattársát, Mick Schumacher lemaradása is 26 pont volt!
Belgiumtól kezdve viszont csak nyolc pontot szerzett (azokat is Monzában), addig Schumacher 85 ponttal, másik riválisa, Callum Ilott pedig 47-el lett gazdagabb, de még a többi riválisai is sokkal több pontot gyűjtöttek nála. Így hiába volt a Belgium után ő a bajnokság fő esélyese, most úgy utazik Bahreinbe, hogy a bajnoki címre csak matematikai esélyei maradtak.
Christian Lundgaard
A hétvége másik nagy vesztese a dán Christian Lungaard volt, akiről Mugello után még úgy nyilatkoztam, hogy visszaverekedte magát a bajnoki küzdelembe, azonban Shwartzmanhoz hasonlóan ő is nulla ponttal távozott Szocsiból.
Ezzel pedig nemcsak bajnoki harmadik helyezését veszítette el, de 16 pontos lemaradása 46 pontosra nőtt, amit igencsak nehéz lesz már ledolgozni a hátralevő két versenyhétvégén.
Pedig nem is indult rosszul a hétvégéje, az időmérőn hatodik lett, azonban hétvége a szombati főfutam második kanyarjában megpecsételődött, amikor is belekeveredett a két Charouz és Jüri Vips balesetébe. Lundgaard teljesen vétlen volt az esetben, azonban autója felfüggesztése annyira megsérült, hogy kénytelen volt félreállni.
Hogy mennyire is volt ez a kiesés fájó, azt jól mutatja, hogy a vasárnapi sprintfutamon a huszonegyedik helyről indulva egészen a tizennegyedik pozícióig jött előre, és a végül piros zászlóval leintett versenyt a tizenharmadik helyen fejezte be, azaz nyolc pozíciót volt képes javítani rajtpozíciójánál. A tempója vélhetően meglett volna arra, hogy a legjobb tízbe, adott esetben pedig a pontszerző helyeket jelentő legjobb nyolc közi feljöjjön.
Ez a hétvége nem alakult túl jól számára, s ugyan a bajnoki címtől, mint Shwartzman ő is messze került, a dobogó harmadik fokára továbbra is minden esélye megvan, hiszen csak két pont választja el Tsunodától, de még a második helyezett Callum Ilott is csak huszonnégy ponttal előzi meg. Persze Ilott megelőzéséhez kell az is, hogy a démonjaival leszámoljon, ugyanis idén bőven kijutott neki a balszerencséből.
A hétvége csapata
Carlin
A pénteki fél órás időmérő edzés a Carlin csapatról szólt. A csapat két versenyzője, Yuki Tsunoda és Jehan Daruvala végig dominálták a kvalifikációt, esélyt sem adva a többieknek. Ilyenre pedig az idei évben még egyszer sem volt példa.
Már az időmérő előtti 45 perces edzésen látszódott, hogy a Carlin ezen a hétvégén, különösen az időmérőn nagyon erős lehet, ugyanis Luca Ghiotto mögött Tsunoda és Daruvala végzett.
Az időmérőn pedig már senki sem volt gyorsabb náluk.
A kvalifikáció első felvonásában még Daruvala volt gyorsabb csapaton belül, 1:49.068-as idővel, 252 ezreddel megelőzve Tsunodát. Sokáig úgy tűnt, hogy az indiai Daruvalának sikerül megszereznie első F2-es pole pozícióját, de az időmérő legvégén csapattársa, hat ezreddel megelőzve őt, elvette az első helyet.
A Carlinnak olyan dolgot sikerült ezzel elérnie, amire az F2 2017-es újraindítása óta korábban csak a Prema (2017) és az UNI-Virtuosi (2019) volt képes.
A főfutamot végül nem sikerült megnyerniük, noha Tsunoda sokáig jól állt, azonban a 19. körben előbb Schumacher, majd Ilott előzte meg őt. Az utolsó körben a japán pilótának a második helyet sikerült visszaszereznie, míg Daruvala az ötödik helyen ért célba, ami eddigi F2-es karrierje legjobb főfutamos eredménye (egyszer lett negyedik is, de azt az első silverstone-i hétvége sprintfutamán érte el).
A vasárnapi sprintfutamon végül csak Tsunoda szerzett pontot hatodik helyezésével. Daruvala ugyan a fordított rajtrácsos futamot a negyedik helyről kezdhette meg, és bár a piros zászló előtti utolsó teljes kört még a hetedik helyen fejezte be, amely kör alapján osztották ki végül a pontokat, azonban őt csak a tizenegyedik helyen értékelték. Ennek oka, hogy egy öt másodperces időbüntetést kapott, mivel mikor elhagyta a pályát a 2-es kanyarban, akkor nem az FIA előírásának megfelelően tért vissza a versenyben, azaz megkerülve a kihelyezett bójákat.
A Carlin csapat összességében elégedett lehet a hétvégével, hiszen a csapatok között ők szerezték a legtöbb pontot 34 egységgel.
A hétvége sztorijai
Zhou első F2-es futamgyőzelme
A tavalyi év legjobb újoncának egészen mostanáig kellett várnia első F2-es sikeréhez.
A tehetséges, szimpatikus kínai versenyző hiába villantotta meg idén többször is tehetségét, hiába állhatott eddigi F2-es karrierje során kilencszer is a dobogóra, a futamgyőzelem valahogy soha nem akart összejönni számára.
Most viszont, a sprintfutamon összejött!
A főfutamon elért nyolcadik helyezése révén a sprintversenyt az első rajtkockából kezdhette meg. Vezető pozícióját sikerült megőriznie a rajtnál, s bár Nikita Mazepin végig ott loholt szorosan a nyakán, Ghiotto-Aitken balesete megvédte a Renault kínai protezsáltját.
Függetlenül attól, hogy a piros zászló miatt a mezőny nem tudott teljes versenyt futni vasárnap, Zhou teljes mértékben megérdemelte a győzelmet, ami már nagyon érett számára. Győzelmével ő lett idén a tizenegyedik versenyző, aki nyerni tudott.
Mazepin hazai dobogója
A Hitech Grand Prix orosz versenyzője volt a hétvégén az, aki megmentette az oroszok becsületét a hétvégén. Markelovnak esélye sem volt még csak a pontszerzésre sem, Shwartzman pedig az idei év egyik legrosszabb hétvégéjén van túl.
Pedig az időmérőt követően még úgy tűnt, hogy pont Shwartzman lesz az, aki a három hazai versenyző közül a legjobb lehet a hétvégén, mivel Mazepin a tizedik, addig Markelov csak a huszadik helyről kezdhette meg a szombati főfutamot.
Mazepin azonban újfent bizonyította, hogyha egy körön nem is ő a legjobb, a versenyeken nagyon jól képes bánni a 18-colos Pirelli gumikkal. A főfutamot végül a hetedik helyen fejezte be, így a vasárnapi sprintversenyt Zhou mellől a második helyről kezdhette meg.
A rajtja nem sikerült jól. Aitken egyből lerajtolta őt, és egy pillanatig Daruvala is előtte volt, de őt a 2-es kanyarban visszaelőzte. Aitken sem maradt sokáig előtte. A Campos brit versenyzője mellett a 2. kör kezdetén, a 4-es kanyarból kijövet ment el, majd kezdte el üldözni a futamot vezető Guanyu Zhoút. Bár sikerült hamar utolérnie és árnyékként követnie kínai versenytársát, ám még mielőtt igazán támadásba tudott volna lendülni vele szemben, a versenyt megszakították piros zászlóval.
Ennek ellenére Mazepin nem lehet teljesen csalódott, hiszen második helyezésével felállhatott a dobogóra, a hazai nézők legnagyobb örömére.
Érdekesség, hogy most fordult elő először, hogy egy sprintversenyen szerzett dobogót, korábbi négy pódiumos helyezését egyaránt a főfutamokon szerezte.
Ghiotto-Aitken balesete
A hétvége leglátványosabb, egyben legdurvább jelenete Ghiotto és Aitken balesete szolgáltatta, akik a vasárnapi sprintverseny nyolcadik körében, egymás ellen harcolva értek össze a 3-as kanyarban, majd csapódtak bele a tecpro falba.
Az eset érdekessége, hogy mikor Ghiotto és Aitken összeért egymással, akkor Aitken két jobb oldali kereke egyszerre kapott defektet, ami miatt a Campos versenyzője is a falban kötött ki.
Szerencsére a balesetben egyik versenyző sem sérült meg, viszont az FIA-nak és a Pirellinek a hétvégét követően alaposan meg kell vizsgálnia a gumikat, ugyanis a rajtnál Samaia is defektet kapott, amikor összeért Hughes autójával.
Jakes Hughes első F2-es hétvégéje
A hétvégén egy újoncot is avattunk Jakes Hughes személyében. A 26 éves brit versenyző, aki hetedik lett az idei F3-as kiírásban meglepetésszerűen kapta meg a lehetőséget a BWT HWA Racelab csapattól (az F3-ban szintén a HWA csapat színeiben versenyzett), miután Nobuharu Matsushita bejelentette, hogy a mugellói hétvégét követően nem versenyez tovább az F2-ben. Helyét Giuliano Alesi helyét vette az MP Motorsportnál, Hughes pedig Alesi helyére érkezett.
Hughes úgy utazott Szocsiba, hogy korábban még csak F2-es szimulátorban sem ült, azaz a bajnokság autóját és annak speciális, 18-colos gumijait a 45 perces szabadedzésen volt először alkalma kipróbálni.
Nem voltak egyszerűek a feltételek, de Hughes nagyszerűen alkalmazkodott, mintha nem is az F3-ban, hanem az F2-ben versenyzett volna egész évben. Nem látszódott meg rajta, hogy ez még csak az első hétvégéje a sorozatban.Olyannyira nem, hogy az időmérőn rögtön képes volt legyőznie rutinosabb csapattársát, Artem Markelovot. Nem is kicsit győzte le a hazai pályán versenyző pilótát, igencsak jelentősnek mondható 486 ezreddel!
Míg Markelov a huszadik, addig ő a tizenharmadik helyről kezdhette meg első F2-es futamát, ahol végül egyet helyet javítva rajtpozíciójához képest, tizenkettedik lett.
A vasárnapi sprintverseny sajnos nem alakult ennyire jól számára. A 2-es kanyar féktávjánál többen is megelőzték őt, amivel a tizenötödik hely környékére esett vissza, majd a kanyar kijáratánál Guilherme Samaia forgatta meg őt, ami versenyének végét jelentette.
Noha a második futamon nem sikerült célba érnie, összességében pozitív volt Jakes Hughes első F2-es versenyhétvégéje.
Azt még nem lehet tudni, hogy az évadzáró két bahreini hétvégén is autóba ülhet, de látva a Szocsiban nyújtott teljesítményét, vélhetően ő fogja vezetni az HWA egyik autóját.
Bajnokság állása - Kilencen lehetnek még bajnokok Bahreinben
Végéhez közeledik az F2-es bajnokság is, igaz a szezonzáró dupla bahreini hétvégére bő másfél hónapot kell várni, azonban az már kiderült, hogy kilenc versenyző fog matematikai esélyekkel utazni az arab országba.
96 pont szerezhető még a bajnokságban, ezen belül pedig bár kilencen vannak, azonban reálisan nézve az esetet, az egyéni bajnokság Schumacher és Ilott között fog majd eldőlni, akik között csak 22 pont a differencia. Az ötödik és hatodik helyen álló Robert Shwartzman lemaradása már 51 pont, ami több, mint amennyit egy hétvégén lehet szerezni (48 pont= 4+25+2+15+2). A harmadik helyezett Yuki Tsunoda és a negyedik Christian Lundgaard helyzete sem sokkal jobb, hiszen előbbi lemaradása Mickkel szemben 44, utóbbinak pedig 46.
A hetedik helyezett Louis Deletraz 69, a nyolcadik Guanyu Zhou 71,5, míg a matematikailag még esélyes Luca Ghiotto 87 pontos lemaradással fog majd Bahreinbe utazni. Ugyan nekik van még esélyük matematikailag, azonban ahhoz, hogy közülük kerüljön ki 2020 F2-es bajnoka, ahhoz az kell, hogy az első hat helyezett versenyző ne utazzon el Bahreinbe, és még akkor sem lenne biztos, hogy le tudnák dolgozni Mickkel szembeni lemaradásukat.
Mick Schumacher messze a legjobb formában lévő versenyző
Az üldözőknek már csak azért is lesz nehéz dolga befogni Mick Schumachert Bahreinben, mivel a jelenleg pont a német versenyző az, aki a legjobb formában van a mezőnyben.
Ha csak a mostani hétvégét nézzük, akkor 30 pontjával is ő szerezte a legtöbb pontot,s bár ugyan Mugellóban nem, de összességében ő a mezőny legstabilabb versenyzője jelenleg.
Ha a legutóbbi öt versenyhétvége alapján vizsgáljuk a tabellát, akkor Mick Schumacher 130 ponttal állna az élen, 45 egységgel, azaz majdnem egy hétvégén szerezhető maximális pontszámmal megelőzve Yuki Tsunodát, aki 85 ponttal állna a második helyen.
A jelenlegi második helyezett, Callum Ilott a legutóbbi öt hétvégén csak 63 pontot gyűjtött, ami 67 ponttal kevesebb, mint amennyit Mick. Így a bajnokságban 22 pontos lemaradásban levő brit versenyzőnek a szerencse is kell ahhoz, hogyha le szeretné győzni Ferrari akadémista társát, aki a legutóbbi tíz versenyből hetet is a legjobb három között fejezett be, míg Ilott csak kettőt.
Mick még akkor is vezetné a bajnokságot, ha csak a legutolsó három forduló eredményei vetnénk össze, ráadásul itt is eléggé meg lenne lógva a többiektől. A monzai hétvégétől számítva 85 pontot szerzett, ami a maximálisan megszerezhető 144 pont 59%-át teszi ki. Ez az érték pedig magasan legnagyobb érték.
A második legtöbb pontot begyűjtő Lundgaard (56 pont) például csak a pontok 39%-át szerezte meg, míg Ilott ez idő alatt 32,6%-át! Ezek alapján nehéz kijelenteni, hogy nem Schumacher a 2020-as bajnokság első számú esélyese.
Csapatok bajnokságában még öten esélyesek
A csapatok kiírásában a két bahreini hétvégén összesen 156 pontot lehet szerezni, így itt még öten maradtak harcban, azonban a két 183 pontos csapatot, az ART Grand Prixt és a hétvégén legtöbb pontot szerző Carlint levehetjük a képletből, mivel nekik 148 pont a lemaradásuk az első helyen álló Premával szemben.
De még a harmadik helyen álló Hitech Grand Pirxt is levehetjük a reális esélyesek listájáról, noha az ő hátrányuk 87 pont, azonban az is kilenccel több, mint a maximálisan megszerezhető pontszám (78). Különösen azért vehetjük le a brit csapatot, mivel ahhoz, hogy legyen esélyük rögtön első F2-es szezonjukban megnyerni a csapatok kiírását, ahhoz először az kell, hogy megismételjék a hungaroringi formájukat, ahol 53 pontot gyűjtöttek (ennél többet egy hétvégén csak a Prema szerzett Spában, 56 egységgel), miközben az élen álló Prema alig szerez csak pontot. Ráadásul ezt a teljesítményt kétszer is meg kellene ismételni, erre pedig reálisan nem sok esély mutatkozik.
Reálisan egyedül az UNI-Virtuosinak lehet esélye a Prema ellen, akik 42,5 pontos hátránnyal állnak a második helyen. Viszont az Ilott-Zhou párossal versenyző csapat utoljára a második silverstone-i hétvégén tudott több pontot szerezni, az azt követő öt versenyhétvégén bár párszor pontszámilag meg tudták őket közelíteni, azonban mindig kevesebbet gyűjtöttek. Szocsiban két és fél ponttal maradtak alul.
Képek: Formula 2 (Twitter), fiaformula2.com (GettyImages)