Több mint 200 nap után, ismét felbőgtek a Forma-1-es motorok hivatalos versenyhétvégén. A sportág történelmének legkésőbb megrendezésére kerülő idénynyitójának első szabadedzésén a feketére festett Mercedesek voltak a leggyorsabbak, Lewis Hamilton-Valtteri Bottas sorrendben.
Felhős, borús idővel vette kezdetét több, mint 200 nap után a Forma-1 2020.as szezonjának első szabadedzése.
A levegő hőmérséklete 17, a pályáé 22 Celsius-fok volt az edzés kezdetén.
A reggeli órákban még esett az eső, az F3-as szabadedzés még vizes, de folyamatosan felszáradó pályán került megrendezésre, így a Forma-1-es pilóták száraz gumikkal kezdhették meg a gyakorlást.
Az előrejelzések szerint, 60% esélyt jósolnak a további esőre a 90 perces gyakorlás során, így a csapatok hamar ellepték a 4326 méter hosszú osztrák pályát.
Elsőként Carlos Sainz és Lando Norris hajtott ki a pályára, 2020 első hivatalos Forma-1-es edzésén. „Ó, ez gyors. Ó, ez gyooors.” – mondta Carlos Sainz a rádiójában. Őket egyből követtéka többiek, ám a csapatok ekkor még csak installációs köröket teljesítettek, ahol felmérték a pálya állapotát.
A 2020-as Forma-1-es szezon első hivatalos köridejét a McLaren brit versenyzője, Lando Norris teljesítette 1:10-es idővel, az edzés 13. percében.
Bottas 1:08.949-el egyből átvette a tőle a vezetést. Norris a következő körében visszavette tőle a vezetést 1:08.206-os idővel, hogy aztán Bottas 1:07.578-al újra az élre álljon a feketére festett Mercedesszel.
A 18. percben újra elkezdett esni az eső, így az akkor három pályán lévő pilóta (Bottas, Norris, Sainz) egyből visszajöttek a bokszba.
Szerencsére sokáig nem volt üres az osztrák pálya, ha intermediate gumikon is, de többen kihajtottak, bár Charles Leclerc egyből jelezte rádióban, hogy a pálya továbbra is száraz, hiába esett az eső. Ezt a 33. születésnapját ünneplő Sebastian Vettel is megerősített.
Noha a pálya száraznak tűnt többen is tettek egy-egy installációs kört a pályán intermediate gumikon.
Az első pilóta, aki ismét feltetette a száraz pályás gumikat, az Lewis Hamilton volt, aki 1:07.601-es idővel előbb feljött Bottas mögé a második helyre a kemény keverékű gumikon, majd 1:06.994-el a vezetést is átvette.
Sergio Perez vehette volna át Hamiltontól a vezetést, azonban a 4-es és a 6-os kanyarból kijövet elkezdett pár pillanat erejéig füstölni a Racing Point Mercedes motorja, ami miatt a kör végén bejött a bokszba, megszakítva a mért körét.
Miután elállt az eső, egyre többen döntöttek úgy, hogy slick gumikon kihajtanak a pályára, melynek állapota a folyamatos körözgetés miatt egyre jobban javult, ezáltal a köridők is egyre gyorsabbak lettek.
Hiába füstölt Perez Mercedes motorja, közel 10 perces kiállást követően újra a pályán volt lágy gumikon, és ezt követően nem tűnt úgy, hogy bármilyen probléma is lenne az autóval.
A javuló körülmények között végül a fekete-Mercedesek futották a leggyorsabb köridőket. Csapaton belül a hetedik világbajnoki címére készülő Lewis Hamilton futotta meg a leggyorsabb kört 1:04.816-os köridővel, ami egyben azt is jelentette, hogy a címvédő volt a mezőnyből az első és eddig az egyetlen versenyző, aki 1:05 alatti köridőt ért el.
Bottas végzett a második helyen 1:05.172-vel, őt a Red Bull hollandja, Max Verstappen követ, azonban az 1:05.418-as ideje 602 ezreddel elmaradt Hamilton legjobbjától.
Carlos Sainz volt az első szabadedzés negyedik leggyorsabb versenyzője, 1.05.431-es idővel, 81 ezreddel megelőzve Sergio Perezt (1:05.512) és 190 ezreddel mclarenes csapattársát, Lando Norrist (1:05.621).
Az első tízbe még Alexander Albon, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen és Charles Leclerc fért be.
A Ferrarik nem szerepeltek jól az első edzésen, Leclerc a tizedik, addig a 33. születésnapját ünneplő Vettel csak a tizenkettedik időt tudta megautózni, igaz ők a körülöttük levő pilótákkal ellentétben a legjobbjukat a közepes keverékű gumikon érték el, ami árnyalja a képet.
586 nap után ismét hivatalos Forma-1-es edzésen résztvevő Esteban Ocon lett a tizenharmadik,aki csapattársához, a nyolcadik helyen végző Daniel Ricciardóhoz hasonlóan a közepes gumikon érte el 1:06.270-es idejét. A két csapattárs között 410 ezred volt a különbség.
Oconhoz volt köthető az év első VSC-fázisa, ugyanis az edzés 70. percében autója oldaláról leesett egy elem a célegyenesben, amit a pályabírók így tudtak biztonságosan eltávolítani.
Az edzés leglátványosabb eseménye a 80. percben történt, mikor is a gyors körét befejezni igyekvő George Russell előtt a 10-es kanyarból kijövet Pierre Gasly forgott meg AlphaTaurijával. Szerencsére Russell hamar észlelte pilótatársa hibáját, így le tudott lassítani azelőtt, hogy ütközzenek.
A Virtuális Nagydíjak nem hivatalos bajnoka 1:06.495-el a tizenhetedik leggyorsabb időt autózta meg a hófehérre változó Williamsszel, ami 1,679 másodperccel maradt el honfitársa legjobbjától. A Forma-1-es bemutatkozását most megejtő csapattársa, Nicholas Latifi bő négy tizedes lemaradással hozzá képest a tizennyolcadik időt érte el.
Nem szerepelt jól az első hivatalos Forma-1-es hétvégéjét teljesítő AlphaTaurik: Gasly a tizenhatodik, Kvjat pedig csak a tizenkilencedik lett.
Az első edzés legnagyobb vesztese Romain Grosjean lett: a Haas francia versenyzőjének az edzés elején beesett a fékpedálja, amit a szerelői csak az edzés legvégére tudtak megjavítani.
Képek: Mercedes-AMG F1 (Twitter), Formula 1 (Twitter)