Az előszezoni teszt első hetét minden téren a Mercedes dominálta. A Scuderia Ferrari pedig nemcsak köridőkben, de megtett körökben is elmaradt a riválisaihoz képest. A Honda motorok pedig jelenleg a legmegbízhatóbbnak tűnnek az első hetet követően.
Kördiő - Három tizedre a körrekordtól
Arra lehetett számítani, hogy az autók a tavalyi évhez képest némiképp gyorsulni fognak, de az eléggé meglepő volt, hogy mennyit sikerült egy év alatt fejlődniük a csapatoknak. Tavaly az első teszthéten még Nico Hülkenberg (Renault) autózta a leggyorsabb kört 1:17.393-al. Most a Mercedes finn pilótája, Valtteri Bottas 1:15.732-es idővel volt a leggyorsabb, ami bő másfél másodperces javulás. Bottas ráadásul olyan gyors volt, hogy alig három tizeddel maradt csak el a tavalyi időmérőn futott 1:15.406-os körrekordjától. Nagy eséllyel ez a körrekord a második héten meg lesz döntve.
Bottas mögött a második leggyorsabb időt csapattársa, Lewis Hamilton teljesítette, aki szinténa C5-ös gumikon érte el az 1:16.516-os időt. Érdekesség, hogy a gyári Mercedesen kívül egy csapat sem tudott 1:16, de még 1:17 alatti kört sem teljesíteni!
A legközelebb ehhez az Alfa Romeo 2007-es világbajnoka, Kimi Räikkönen járt, aki a C5-ös gumikon teljesített 1:17.091-es idejével a teszthét harmadik leggyorsabbja volt. Ezt az időt Räikkönen még a második napon futotta, melyet meg is nyert.
A teszthét negyedik leggyorsabb versenyzője Esteban Ocon volt, aki az 1:17.102-es körét az utolsó napon már a C4-es gumikon érte el, hasonlóan Lance Strollhoz, aki az 1:17.338-at volt képes elérni ezeken a gumikon.
Ami viszont sokatmondó, hogy a hatodik leggyorsabb Sergio Perez az 1:17.347-es körét az első tesztnapon mág a C3-as gumikon futotta, ami azért érdekes, mivel ezeken az abroncsokon csak a két gyári Mercedes ment jobbat! (Bottas 1:17.313, míg Hamilton ennél is keményebb keverékű gumikon, a C2-es típussal 1:16.976-os idővel nyerte meg a nyitótesztnapot.) Ez alapján lehet arra számítani, hogy a középmezőnyben a 2019-es Mercedesre nagyon hajazó RP20-as Racing Point lehet a legerősebb autó, azonban ezt még így teljesen kijelenteni nem jelent.
Az összesített köridő listán a Red Bull és a Ferrari versenyzői csak a középmezőnyben foglalnak helyet, melynek oka, hogy egyik csapat sem ment rá az időmérős szimulációkra. A Red Bull versenyzői a kilencedik (Max Verstappen- 1:17.516 - C3-as keverék) és a tizenharmadik (Alexander Albon- 1:17.912 - C2-es keverék) időt érték el, a Ferrari pilótái viszont ennél szerényebb eredményeket értek el. Ebben nagyrészt az is közrejátszik, hogy a Scuderia a 2020-as tesztidényt a tavalyi évvel ellentétben igyekszik másként felépíteni, és az első hetet a Red Bullhoz hasonlóan az autójuk megismerésének szentelték. Ennek okán ők folyamatosan alacsony motormódban és megtankolt autóval teszteltek, így idejük egyáltalán nem reprezentatívak. Vettel így a C4-es gumikon elért 1:18.154-es idejével a tizennegyedik, Charles Leclerc a C3-as gumin futott 1:18.299-el a tizenhatodik leggyorsabb volt.
Viszont továbbra is fontos kihangsúlyozni, hogy ezekből az időeredményekből messzemenő következtetéseket még nem szabad levonni. Ez még csak az első hét volt, amikor is a csapatok általában bejáratják az autóikat, a köridők ekkor semennyire nem fontosak.
Körszámok- Itt is a Mercedes az élen
Az első teszthéten a Mercedes minden téren a legjobb volt a mezőnyben. Ők voltak a leggyorsabbak és ők tették meg a legtöbb kört a Circuit de Barcelona-Catalunya versenypályán.
A három tesztnapból csak a harmadikon nem ők teljesítették az adott nap legtöbb körét. Összesen a héten 494 kört tettek meg, ez 23 több, mint az őket követő Red Bulloké. A Mercedes annak ellenére is a legtöbb kört teljesítették a három nap során, hogy a második napon motorhiba miatt idő előtt abba kellett hagyniuk a gyakorlást.
Az első hét harmadik legszorgalmasabb csapata az Alfa Romeo volt, amely csapata a mezőnyből egyedüliként három versenyzővel tesztelt, 424 kört teljesített, eggyel megelőzve a McLaren duóját.
A legjobb ötbe még az AlphaTauri fért be 384 körrel. Őket a gyári Renault követi 380 körrel, ami annak ellenére szép szám a franciáktól, hogy majdnem mindennap volt kisebb-nagyobb gondjuk a technikával. A második napon pont emiatt ők voltak az első csapat a mezőnyből, amelyik egy nap nem érte el a 100 kört. Másnap ezt a csorbát kijavították, és az Ocon-Ricciardo páros úgy teljesítette a Red Bull mellett a 169 körrel a nap legtöbb körét, hogy a délutáni etap során Ricciardónak műszaki hiba miatt egyszer meg kellett állnia a pályán.
A köridők tekintetében eddig nagyon kecsegtető Racing Point a körszámok tekintetében a hetedikek voltak az első héten 371 körrel.
A megtett körök tekintetében a legnagyobb csalódást a Ferrari keltette, amely csapat csak 354 kört tudott teljesíteni- náluk csak a motorcsere miatt pénteken sok időt vesztő Williams (324), és a szintén pénteken autótörés miatt a tesztelést idő előtt befejező Haas (216) teljesített kevesebb kört. Ebben az is közrejátszik, hogy az utolsó nap délelőtti etapján Sebastian Vettel motorhiba miatt kénytelen volt megállni a pályán, a csapat pedig motorcserére kényszerült.
A Ferrari felkészülési időszaka a tavalyinak a szöges ellentettje. Akkor nemcsak, hogy nagyon gyorsnak tűntek, de még az autó is megbízhatónak tűnt, most köridők tekintetében és körök számában is a mezőny második felében foglalnak helyet. Utóbbi azért nem szerencsés, mivel a csapat ezt az első hetet az új, SF1000-re keresztelt autójuk megismerésére szánta, amihez pedig pont az kell, hogy minél több kört tegyenek meg a pályán.
Pilótákra lebontva Lewis Hamilton volt az első teszthét legszorgalmasabb versenyzője, ráadásul úgy, hogy mindegyik nap csak egy-egy fél napot kapott. A hatszoros világbajnok a három nap alatt 273 kört tett meg.
A második legtöbb kört Max Verstappen teljesítette 254 körrel, őt a 237 körös Sainz, 231 körös Giovinazzi és a 221 körös Bottas követi.
A Ferrari versenyzői itt is a mezőny második felében találhatóak: Leclerc 181 körrel a tizennegyedik, Vettel 173 körrel a tizenhatodik legtöbb kört megtevő versenyző volt.
Körök száma (Motor) - Eddig a Honda tűnik a legmegbízhatóbb erőforrásnak
Noha nem a Honda-motoros autók teljesítették a legtöbb kört a barcelonai versenypályán, átlagra lebontva, és azt is figyelemebe véve, hogy náluk volt a legkevesebb meghibásodás a Honda tűnik eddig a legmegbízhatóbb motornak a mezőnyből.
Egyedül a második nap kényszerültek motorcserére Alexander Albonnál, de ez sem műszaki hiba miatti csere volt, hanem elővigyázatosságból került sor rá, miután a Honda szakurai központjából úgy észlelték, hogy az erőforrással valami nincs minden rendben. Ezt leszámítva semmi másról nem lehet velük kapcsolatban beszámolni e tekintetben. A Honda-motor egyre megbízhatóbbnak tűnik, ráadásul Christian Horner a harmadik napot követően úgy nyilatkozott az idei évben a céljuk, hogy a szabályok keretein belül, azaz három erőforrással tervezik teljesíteni a jelenleg 21 fordulóból álló 2020-as szezont. Eddig úgy állnak a csillagjegyek, hogy ez sikerülhet.
Pedig a japán motoros csapatok az első héten a harmadik legtöbb teljesítették 854-el, a Mercedes (1187) és a Ferrari (1094) is több kört teljesített náluk.
Igen ám, de az említett két motorgyártó nem négy, hanem hat (Ferrari esetében az első teszthéten hét) versenyzőnek szállít motort, így ők lényegesen több kört tudtak teljesíteni. Pontosan ezért osztottam le átlagra a megtett körszámokat, amiből pedig a Honda jött ki a legjobban, ugyanis ők átlagosan 213 kört teljesítettek, ezzel szemben a Mercedes 197-et, a Ferrari pedig csak 156-ot!
Plusz mind a két elvileg legerősebb motorgyártót a Renault is megelőzte, amely gyártó 801 körével a legkevesebbet teljesítette, de átlagban 200-nál jártak, hiszen ők is négy versenyzővel teszteltek.
Ez azért is jó adat a franciáknak, mert a gyári csapatnál azért az utolsó két napon műszaki hiba is hátráltatta a munkálatokat, igaz ezek a meghibásodások a partnercsapatukat, a McLarent nem sújtották.
A Mercedesnél is hiába teljesítették a legtöbb kört, náluk is több műszaki meghibásodás történt, plusz kétszer motort is kellett cserélniük! Egyet a második napot követően, ráadásul a gyári csapatnál, a másikra pedig az utolsó napon került sor, miután Nicholas Latifi alatt megállt a Williams.
A Ferrarinál sem úszták meg motorcsere nélkül a három napot, s ez a csere pont a gyári csapatnál került sor a harmadik napon, miután Vettel alatt megállt az autó a pályán. Az, hogy átlagosan ők teljesítették a legkevesebb köridőt abban nagyrészt az is szerepet játszik, hogy a harmadik napon a Haas majdhogynem a teljes délutáni etapot kihagyta Magnussen balesete miatt.
Az előszezoni teszt második hete február 26-án veszi kezdetét, érdemes lesz majd azt követően visszanézni, hogy egy-egy csapat/motorgyártó hogyan teljesített önmagához képest. Illetve érdemes lesz figyelni, hogy mely csapatok mutatnak meg egy picivel többet a valós teljesítményükből, mivel az első hét eddig mindenki számára az új autó bejáratásáról szólt.
Képek: Circuit de Barcelona-Catalunya (Twitter), Scuderia AlphaTauri (Twitter),