Forma-1 2020: 10 kérdés a 2020-as szezon előtt

Kevesebb, mint két hónap múlva kezdetét veszi a 70 éves Forma-1-es világbajnokság 71. szezonja az ausztráliai Melbourne-ben. Előtte pedig összegyűjtöttünk 10 kérdést, amire kíváncsiak vagyunk az új szezon előtt.

 

1. Beállítja-e Lewis Hamilton Michael Shumacher 7 világbajnoki címét?

 

A 2020-as Forma-1-es világbajnokság legfőbb kérdése nem is lehetne más, minthogy Lewis Hamiltonnak sikerül-e beállítania Michael Shumacher hét világbajnoki címes rekordját? Azt a rekordot, amit sokan megdönthetetlennek hittek. 

Azonban Lewis Hamilton és a Mercedes annyira jól összecsiszolódott egymással, hogy Shumacher rekordjának beállítása nemcsak a csapat hibrid-érával kezdődő dominanciájának betudható. Lewis Hamilton a 2016-os világbajnoki vereségét követően annyira összekapta magát, hogy ma már a sportág egyik legkomplexebb versenyzője, így 2020-ban minden adott lesz számára a hetedik világbajnoki cím megszerzéséhez.

 

 

2. Dönt-e rekordokat a Mercedes és Lewis Hamilton?

 

A nyolc rekord, ami 2020-ban megdőlhet című cikkben már taglaltuk mely rekordok kerülhetnek veszélybe az év során. A rekorddöntések közül a legtöbbre Lewis Hamiltonnak és a Mercedesnek van esélye, így könnyen lehet, a 2020-as év az ő évük lehet, még egyszer utoljára a 2021-es változások előtt.

Hamilton mindenidők legsikeresebb Forma-1-es pilótájává avanzsálhat, csapata, a Mercedes pedig olyan szintekre juthat el, amilyenre korábban még senki. 2019-ben a zsinórban elért hat egyéni- és konstruktőri világbajnoki címükkel már sikerült egy új rekordot felállítaniuk, de olyanra még egyáltalán nem volt példa a 70 éves Forma-1 történelme során, hogy egy csapat zsinórban hét szezonban is a legjobb legyen.

 

3. Képes lesz-e Valtteri Bottas még jobban megszorongatni Lewis Hamiltont?

 

Nagyon sokat fejlődött a Mercedes finn versenyzője a 2019-es téli szünetben. Összességében 2019-ben minden téren közelebb tudott lenni Lewis Hamiltonhoz, mint addig bármelyik közös szezonjuk során. Azonban hiába futotta addigi legjobb Forma-1-es szezonját, a szezon közepén látott kisebb visszaesése miatt reálisan nem nagyon volt esélye Hamilton ellen a világbajnoki címért. 

Bottas úgy ment téli szünetre, hogy tudja, mik azok a területek ahol fejlődnie kell, ha végig pariban szeretne lenni csapattársával, és ha ezeken a területeken képes lesz fejlődést elérni, akkor lehet számítani, hogy 2020-ban még közelebb tud lenni Hamiltonhoz. Különösen akkor, ha legalább akkorát tud előrelépni, mint tette azt 2018 és 2019 között. 

 

4. Képes lesz-e Max Verstappen és a Red Bull-Honda harcolni a világbajnoki címért?

 

 

A hibrid-éra óta nem volt reális esélye a Red Bullnak harcolni a világbajnoki címért, ami látszólag is már kezdi zavarni Helmut Markóékat. A Hondával való első közös szezonjuk nagyon jól sült el, az év legvégére pedig úgy tűnt, ők lettek a Mercedes legfőbb riválisai.  

A téli szünet egyik legfőbb kérdése, vajon mennyit sikerül a Red Bull-Hondának fejlődnie? Képesek-e annyit fejlődni, hogy azzal 2020-ban reális eséllyel pályázhatnak a világbajnoki címért?

Ha igen, akkor a 2020-as szezon lehet Max Verstappen számára az első, ahol harcba szállhat a pályafutása első világbajnoki címéért. Ez pedig azt is jelentheti, hogy ez esetben megdöntheti Sebastian Vettel fiatalsági rekordját, aki 23 évesen 4 hónaposan és 11 naposan ért fel először a csúcsra.

 

5. Hogyan alakul a Ferrari házon belüli rivalizálása?

 

Az egyik legizgalmasabb topic a 2020-as szezon előtt a Ferrari házon belüli helyzete. 

A 2019-es szezonnak még úgy vágtak neki, Sebastian Vettel a kedvezményezettebb versenyző, amit meg is lehetett érteni. Ő volt a tapasztaltabb, sikeresebb, minden téren. Charles Leclerc pedig még csak a második F1-es szezonját kezdte meg akkor, így ő neki az elsőszámú feladata a tanulás volt.

Azonban a fiatal monacói olyan jól összebarátkozott az SF90-es autóval, hogy a szezon közepétől kezdve ő lett csapaton belül a gyorsabb versenyző. Monzai győzelmével pedig mindenki benne kezdte el látni a Ferrari jövőjét.

Évad végén is szinte minden tekintetben felülmúlta a rutinosabb négyszeres világbajnok csapattársát, Sebastian Vettelt, akinek a 2019-es szezonjra nagyon rosszul alakult. Önmagához képest nagyon sok vezetői hibát vétett, az évad közepén pedig a tempója is rendre elmaradt fiatalabb kollégájától. Szingapúri győzelmével viszont úgy nézett ki, sikerült megtalálnia a góllövő cipőjét, ha pedig ezt a formáját 2020-ra is meg tudja őrizni, akkor a csapatnak fel kell készülnie pár nehéz helyzetre.

 

 

A 2020-as szezonnak teljesen egyenlő feltételekkel vágnak neki, abban pedig biztosak lehetünk, hogy sem Leclerc, sem Vettel egy másodszámú versenyzői alkat, így pályán kívül hiába van meg a jó viszony közöttük, a pályán harcolni fognak egymással. Ha valakinek e tekintetben kétségei támadnának, annak a tavaly brazíliai ütközésük jól prezetálja, mennyire akarnak mind a ketten a vezérpilótai státuszba kerülni.

Az más kérdés, mi lesz akkor, ha esetleg a Ferrarinak sikerül a tavalyi autója hiányosságait orvosolni, így pedig reális esélyekkel indulni a világbajnoki címekért, akkor a csapaton belüli rivalizálás erre mennyire fogja rányomni a bélyeget?

Azt azért halkan tegyük hozzá, hogy a Ferrari karácsony előtt 2024-ig meghosszabbította Leclerc-kel a szerződését, így azt lehet sejteni, kivel számolna hosszabb távon...

 

6. Közelebb kerül-e a McLaren az élmezőnyhöz?

 

 

A 2019-es szezon legnagyobb pozitív meglepetése a McLaren teljesítménye volt. Nagyszerű szezont tudhattak magukénak, mely egyrészt köszönhető volt az autónak, egyrészt pedig a remek pilótapárosuknak, akik valamilyen téren mindenkit megleptek. A Sainz-Norris páros tavaly nagyszerű munkát végzett, s ha nem lett volna a sok műszaki hiba, akkor még jobb eredményeket is érhettek volna el.

A 2019-es alap nagyon erős, erre pedig lehet 2020-ra építkezni. A Toro Rossótól 2018 év végén érkező technikai igazgató, James Key pedig korábban már megmutatta, képes nagyszerű autókat tervezni. Szakértelmére bár elsődlegesen a 2021-es autó tervezésénél van szükség, azonban kezének nyomát már az idei autón is láthatjuk. A sportágban eddig elért eredményei miatt mindenképpen lehet arra számítani, hogy a McLaren picit elszakadva a középmezőnytől, közelebb kerüljön az élen álló trióhoz. 

Az év fő kérdése e tekintetben: vajon képesek lesznek annyira közel kerülni hozzájuk, hogy akár egy-egy alkalommal dobogós helyezéseket is szerezzenek önerőből?

 

7. Képes lesz-e a Renault feledtetni a tavalyi évüket?

 

Amíg a McLaren-Renault a tavalyi év pozitív meglepetés csapata volt, addig a gyári Renault az év negatív meglepetését hozta. 

A 2018-as évnek úgy intettek búcsút, hogy 2019-ben már szeretnének a dobogós helyekért küzdeni, aminek a közelébe nemigen kerültek. Igaz Kanadában Daniel Ricciardo révén volt egy negyedik helyezésük, majd Monzában a negyedik és az ötödik helyen értek célba, azonban ez csak két sikerélmény volt a 21 nagydíjból álló szezonból.

A mezőnyben is a negyedik erőből szépen visszaestek ötödiknek. Az a tény, hogy a világbajnokságban alulmaradtak a partnercsapatukkal, a McLarennel szemben, az eléggé rossz színben tűnteti fel őket. Ráadásul nem sokon múlott az sem, hogy a konstruktőri bajnokságot csak a hatodik helyen fejezzék be.

A 2019-es év egy nagyon rossz év volt a csapat számára. 2020-ban viszont nincs mese, muszáj lesz javulniuk, de vajon ez sikerül? 

 

8. Ez lehet Kimi Räikkönen utolsó Forma-1-es szezonja?

 

 

2007 világbajnoka talán maga sem gondolta még 2001-ben, legelső F1-es szezonja kezdetén, hogy 2020-ban is versenyezni fog. 

A 40 éves versenyző ráadásul az évad során a sportág történelmének legtöbb nagydíján rajthoz álló versenyzője is lehet. Ugyan szerződése jelenlegi csapatánál, az Alfa Romeónál az év végéig szól, azt már a felek is lenyilatkozták, adott esetben meg is hosszabbíthatják azt. 

Räikkönen már abszolút csak az autóversenyzés öröméért van jelen a Forma-1-ben, többször is kitért arra, ameddig élvezi a versenyzést, addig maradna. Persze ebben az Alfa Romeo teljesítménye is szerepet játszhat. A hinwili központú csapat tavaly nem teljesített olyan szezont, amilyet szerettek volna, illetve amilyenre az év elején számítani lehetett, s csak a konstruktőri bajnokság nyolcadik helyén végeztek. Ha erősorrendben 2020-ban is itt foglalnak helyet, akkor könnyen lehet Kimi Räikkönen sem fog hajlani a maradásra, de az is elképzelhető, hogy egy kevésbé jól alakuló szezon ellenére is szeretné magát kipróbálni a 2021-ben megújuló Forma-1-ben.

Sok ideje már nincsen a sportágban, s bár tapasztalatára, fejlesztési képességeire a csapatnak szüksége lehet a 2021-es autó megtervezésénél, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy az új generáció megérkezett. A Ferrari Akadémiájának három tagja (Mick Shumacher, Robert Shwartzman, Marcus Armstrong) pedig már most nagyon közel van ahhoz, hogy a következő években debütáljanak az F1-ben. (Róluk még lesz szó egy későbbi cikkben.)

 

9. Mire lehet képes Esteban Ocon Daniel Ricciardo mellett a Renault-nál?

 

A  The Next Generation cikksorozatban a 2020-as szezon során hétvégéről hétvégére fogjuk követni a Renault-nál visszatérő Esteban Ocon karrierjét Alexander Albon, Lando Norris, Pierre Gasly és George Russell mellett. 

Ocont az új, de talán most már nyugodtan mondhatjuk, a jelen generáció autóversenyzői közül az egyik legjobbjaként tartják számon, ezért is volt mindenki nagyon szomorú, mikor kiderült, 2019-ben nem lehet a rajtrácson.

A sportágból szerencsére nem tűnt el, az ő junior karrierjét támogató Mercedesnél töltött be fejlesztői- és tesztmunkákat, egyben a csapat tartalék versenyzője is volt a szezon során, így végül tűz közelben tudott maradni. 

A Renault 2018 nyarán majdnem leszerződtette őt Hülkenberg mellé, azonban Daniel Ricciardo, számukra is váratlan bejelentkezésének nem mondhattak nemet, így akkor Ocon hoppon maradt. Most viszont pont a sárga-fekete alakulat szerette volna őt mindenképpen a soraiban tudni, így a 23 éves pilóta náluk tér vissza a rajtrácsra.

Daniel Ricciardo személyében pedig a mezőny egyik legjobbját kapta meg csapattársnak, így a szezon során mindneképpen ki fog derülni, vagy legalábbis átfogóbb, tisztább képhet kaphatunk arról, mennyire is kell majd vele számolni a jövőben.

A Ferrari és a McLaren párosa mellett a Renault-é a legizgalmasabb a mezőnyben, számomra mindenképpen. Abban biztosak lehetünk, hogy a csapat sikeressége idén sem a pilótákon fog múlni, de kérdés, milyen lesz a csapaton belül a két pilóta között az összhang, és hogy várható-e némi rivalizálás közöttük? 

 

10. Ki tud-e lábalni a Williams a mélygödörből?

 

A Williams fennállásának legeslegrosszabb szezonja volt a tavalyi. Csak egyetlen egy világbajnoki pontot tudtak szerezni, azt is egy esővel taríktott káoszfutamon, ahol még pluszban kellett a két Alfa Romeo büntetése is. Vagyis ha nincs az Alfák büntetése, akkor a csapat pont nélkül zárta volna a szezont, ami abszolút dicstelen lett vona az egykor szebb napokat is megélt istállónak.

Az már mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a jelek szerint idén ott tudnak lenni a téli tesztek kezdetén. Ez azért is pozitív hír, mivel az idei évre kétszer négy nap helyett, csak kétszer három nap áll a csapatoknak rendelkezésre a tesztelésre.

A tavalyi szezonnál rosszabb talán nem lehet, és csak bízni lehet abban, hogy a csapatban sikerül közelebb kerülnie a középmezőnyhöz, és nem lesz minden egyes versenyhétvégén a leglasabb csapat, mint történt velük 2019-ben. 

George Russell személyében, ráadásul van egy nagyon tehetséges versenyzőjük, akikre a Forma-1-en belül sokan figyelnek függetlenül a csapat gyenge szereplésétől. Egyébként az ő ázsióját is nagyban tudja növelni, ha a csapatnak sikerül 2020-ban a középmezőnnyel felvenni a kesztyűt.

 

+1 Hoz-e izgalmas versenyeket a Forma-1 új Vietnámi, és visszatérő Holland Nagydíja? 

 

A 2020-as világbajnokság lesz a 70 éves Forma-1 leghosszabb világbajnoksága, a maga 22 helyszínével. Ebből egy lesz új, a Vietnámi Nagydíj, egy pedig egy visszatérő verseny lesz, a hollandia zandvoort versenypályán.

A két helyszín ráadásul rögtön a szezon első harmadában szerepel: az új, utcai pályával jelentkező Vietnámi Nagydíj a szezon harmadik állomásának ad otthont, a fővárosban, Hanoiban. Az 1985 után visszatérő Holland Nagydíj pedig az európai idény első versenye lesz, melyet az ötödik fordulóban rendeznek meg.

Az biztos, hogy mindkét helyszínt úgy hozták létre/alakították át, hogy az a jó, izgalmas versenyeket támogassa.

Az április 5-én megrendezésre kerülő első Vietnámi Nagydíj vonalvezetésében több ismert F1-es pálya híres pálya szakaszai is megjelenik, mint például a Nürburgringi pálya első kanyarja, a kínai pálya jellegzetes visszafordítója, de megtalálható a monacói pálya első-két kanyarja, a szuzukai S-kanyarok is. A pályán továbbá az előzések segítése végett található két nagyon hosszú egyenes, melyből az egyiknek a hossza másfél kilométer. Egy szóval egy nagyon izgalmas pályát sikerült Hermann Tilkének megalkotni.

A zandvoorti pályával szemben nekem több fenntartásom is volt: szűk, gyors, egymást követő kanyarok miatt én arra számítok, hogy a 35 év után visszatérő Holland Nagydíjon nem sok előzést fogunk látni. Ettől a helyi szervezők is tartottak, így hát alapos ráncfelvarrásnak tették ki a 4307 méter hosszú pályájukat. A pálya leginkább átalakuláson eső pontja a célegyenesre rávezető kanyarja, melyet 18 fokban megdöntik, ami a szezon során teljesen egyedülálló kihívás elé állítja a pilótákat, a csapatokat és magát a Pirellit is. 

És, hogy még izgalmasabb legyen a képlet, a szervezők jelezték, minél kevesebb információt igyekeznek a csapatoknak átadni, meggátolva őket abban, hogy már meglévő beállításokkal hajtsanak ki az újjáalakított versenypályára május elsején.

Abban biztosak lehetünk, a maguk módján mindkét versenyhelyszín nagyon egyedi, érdekes lesz, abban pedig csak bízhatunk, hogy mindkét verseny nagyon sok izgalmakat fog tartogatni a nézők számára.

 

 

Képek: formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása