Kevesebb, mint két hónap múlva kezdetét veszi a 70 éves Forma-1-es világbajnokság 71. szezonja az ausztráliai Melbourne-ben. Előtte pedig összegyűjtöttünk 10 kérdést, amire kíváncsiak vagyunk az új szezon előtt.
1. Beállítja-e Lewis Hamilton Michael Shumacher 7 világbajnoki címét?
A 2020-as Forma-1-es világbajnokság legfőbb kérdése nem is lehetne más, minthogy Lewis Hamiltonnak sikerül-e beállítania Michael Shumacher hét világbajnoki címes rekordját? Azt a rekordot, amit sokan megdönthetetlennek hittek.
Azonban Lewis Hamilton és a Mercedes annyira jól összecsiszolódott egymással, hogy Shumacher rekordjának beállítása nemcsak a csapat hibrid-érával kezdődő dominanciájának betudható. Lewis Hamilton a 2016-os világbajnoki vereségét követően annyira összekapta magát, hogy ma már a sportág egyik legkomplexebb versenyzője, így 2020-ban minden adott lesz számára a hetedik világbajnoki cím megszerzéséhez.
2. Dönt-e rekordokat a Mercedes és Lewis Hamilton?
A nyolc rekord, ami 2020-ban megdőlhet című cikkben már taglaltuk mely rekordok kerülhetnek veszélybe az év során. A rekorddöntések közül a legtöbbre Lewis Hamiltonnak és a Mercedesnek van esélye, így könnyen lehet, a 2020-as év az ő évük lehet, még egyszer utoljára a 2021-es változások előtt.
Hamilton mindenidők legsikeresebb Forma-1-es pilótájává avanzsálhat, csapata, a Mercedes pedig olyan szintekre juthat el, amilyenre korábban még senki. 2019-ben a zsinórban elért hat egyéni- és konstruktőri világbajnoki címükkel már sikerült egy új rekordot felállítaniuk, de olyanra még egyáltalán nem volt példa a 70 éves Forma-1 történelme során, hogy egy csapat zsinórban hét szezonban is a legjobb legyen.
3. Képes lesz-e Valtteri Bottas még jobban megszorongatni Lewis Hamiltont?
Nagyon sokat fejlődött a Mercedes finn versenyzője a 2019-es téli szünetben. Összességében 2019-ben minden téren közelebb tudott lenni Lewis Hamiltonhoz, mint addig bármelyik közös szezonjuk során. Azonban hiába futotta addigi legjobb Forma-1-es szezonját, a szezon közepén látott kisebb visszaesése miatt reálisan nem nagyon volt esélye Hamilton ellen a világbajnoki címért.
Bottas úgy ment téli szünetre, hogy tudja, mik azok a területek ahol fejlődnie kell, ha végig pariban szeretne lenni csapattársával, és ha ezeken a területeken képes lesz fejlődést elérni, akkor lehet számítani, hogy 2020-ban még közelebb tud lenni Hamiltonhoz. Különösen akkor, ha legalább akkorát tud előrelépni, mint tette azt 2018 és 2019 között.
4. Képes lesz-e Max Verstappen és a Red Bull-Honda harcolni a világbajnoki címért?
A hibrid-éra óta nem volt reális esélye a Red Bullnak harcolni a világbajnoki címért, ami látszólag is már kezdi zavarni Helmut Markóékat. A Hondával való első közös szezonjuk nagyon jól sült el, az év legvégére pedig úgy tűnt, ők lettek a Mercedes legfőbb riválisai.
A téli szünet egyik legfőbb kérdése, vajon mennyit sikerül a Red Bull-Hondának fejlődnie? Képesek-e annyit fejlődni, hogy azzal 2020-ban reális eséllyel pályázhatnak a világbajnoki címért?
Ha igen, akkor a 2020-as szezon lehet Max Verstappen számára az első, ahol harcba szállhat a pályafutása első világbajnoki címéért. Ez pedig azt is jelentheti, hogy ez esetben megdöntheti Sebastian Vettel fiatalsági rekordját, aki 23 évesen 4 hónaposan és 11 naposan ért fel először a csúcsra.
5. Hogyan alakul a Ferrari házon belüli rivalizálása?
Az egyik legizgalmasabb topic a 2020-as szezon előtt a Ferrari házon belüli helyzete.
A 2019-es szezonnak még úgy vágtak neki, Sebastian Vettel a kedvezményezettebb versenyző, amit meg is lehetett érteni. Ő volt a tapasztaltabb, sikeresebb, minden téren. Charles Leclerc pedig még csak a második F1-es szezonját kezdte meg akkor, így ő neki az elsőszámú feladata a tanulás volt.
Azonban a fiatal monacói olyan jól összebarátkozott az SF90-es autóval, hogy a szezon közepétől kezdve ő lett csapaton belül a gyorsabb versenyző. Monzai győzelmével pedig mindenki benne kezdte el látni a Ferrari jövőjét.
Évad végén is szinte minden tekintetben felülmúlta a rutinosabb négyszeres világbajnok csapattársát, Sebastian Vettelt, akinek a 2019-es szezonjra nagyon rosszul alakult. Önmagához képest nagyon sok vezetői hibát vétett, az évad közepén pedig a tempója is rendre elmaradt fiatalabb kollégájától. Szingapúri győzelmével viszont úgy nézett ki, sikerült megtalálnia a góllövő cipőjét, ha pedig ezt a formáját 2020-ra is meg tudja őrizni, akkor a csapatnak fel kell készülnie pár nehéz helyzetre.
A 2020-as szezonnak teljesen egyenlő feltételekkel vágnak neki, abban pedig biztosak lehetünk, hogy sem Leclerc, sem Vettel egy másodszámú versenyzői alkat, így pályán kívül hiába van meg a jó viszony közöttük, a pályán harcolni fognak egymással. Ha valakinek e tekintetben kétségei támadnának, annak a tavaly brazíliai ütközésük jól prezetálja, mennyire akarnak mind a ketten a vezérpilótai státuszba kerülni.
Az más kérdés, mi lesz akkor, ha esetleg a Ferrarinak sikerül a tavalyi autója hiányosságait orvosolni, így pedig reális esélyekkel indulni a világbajnoki címekért, akkor a csapaton belüli rivalizálás erre mennyire fogja rányomni a bélyeget?
Azt azért halkan tegyük hozzá, hogy a Ferrari karácsony előtt 2024-ig meghosszabbította Leclerc-kel a szerződését, így azt lehet sejteni, kivel számolna hosszabb távon...
6. Közelebb kerül-e a McLaren az élmezőnyhöz?
A 2019-es szezon legnagyobb pozitív meglepetése a McLaren teljesítménye volt. Nagyszerű szezont tudhattak magukénak, mely egyrészt köszönhető volt az autónak, egyrészt pedig a remek pilótapárosuknak, akik valamilyen téren mindenkit megleptek. A Sainz-Norris páros tavaly nagyszerű munkát végzett, s ha nem lett volna a sok műszaki hiba, akkor még jobb eredményeket is érhettek volna el.
A 2019-es alap nagyon erős, erre pedig lehet 2020-ra építkezni. A Toro Rossótól 2018 év végén érkező technikai igazgató, James Key pedig korábban már megmutatta, képes nagyszerű autókat tervezni. Szakértelmére bár elsődlegesen a 2021-es autó tervezésénél van szükség, azonban kezének nyomát már az idei autón is láthatjuk. A sportágban eddig elért eredményei miatt mindenképpen lehet arra számítani, hogy a McLaren picit elszakadva a középmezőnytől, közelebb kerüljön az élen álló trióhoz.
Az év fő kérdése e tekintetben: vajon képesek lesznek annyira közel kerülni hozzájuk, hogy akár egy-egy alkalommal dobogós helyezéseket is szerezzenek önerőből?
7. Képes lesz-e a Renault feledtetni a tavalyi évüket?
Amíg a McLaren-Renault a tavalyi év pozitív meglepetés csapata volt, addig a gyári Renault az év negatív meglepetését hozta.
A 2018-as évnek úgy intettek búcsút, hogy 2019-ben már szeretnének a dobogós helyekért küzdeni, aminek a közelébe nemigen kerültek. Igaz Kanadában Daniel Ricciardo révén volt egy negyedik helyezésük, majd Monzában a negyedik és az ötödik helyen értek célba, azonban ez csak két sikerélmény volt a 21 nagydíjból álló szezonból.
A mezőnyben is a negyedik erőből szépen visszaestek ötödiknek. Az a tény, hogy a világbajnokságban alulmaradtak a partnercsapatukkal, a McLarennel szemben, az eléggé rossz színben tűnteti fel őket. Ráadásul nem sokon múlott az sem, hogy a konstruktőri bajnokságot csak a hatodik helyen fejezzék be.
A 2019-es év egy nagyon rossz év volt a csapat számára. 2020-ban viszont nincs mese, muszáj lesz javulniuk, de vajon ez sikerül?
8. Ez lehet Kimi Räikkönen utolsó Forma-1-es szezonja?
2007 világbajnoka talán maga sem gondolta még 2001-ben, legelső F1-es szezonja kezdetén, hogy 2020-ban is versenyezni fog.
A 40 éves versenyző ráadásul az évad során a sportág történelmének legtöbb nagydíján rajthoz álló versenyzője is lehet. Ugyan szerződése jelenlegi csapatánál, az Alfa Romeónál az év végéig szól, azt már a felek is lenyilatkozták, adott esetben meg is hosszabbíthatják azt.
Räikkönen már abszolút csak az autóversenyzés öröméért van jelen a Forma-1-ben, többször is kitért arra, ameddig élvezi a versenyzést, addig maradna. Persze ebben az Alfa Romeo teljesítménye is szerepet játszhat. A hinwili központú csapat tavaly nem teljesített olyan szezont, amilyet szerettek volna, illetve amilyenre az év elején számítani lehetett, s csak a konstruktőri bajnokság nyolcadik helyén végeztek. Ha erősorrendben 2020-ban is itt foglalnak helyet, akkor könnyen lehet Kimi Räikkönen sem fog hajlani a maradásra, de az is elképzelhető, hogy egy kevésbé jól alakuló szezon ellenére is szeretné magát kipróbálni a 2021-ben megújuló Forma-1-ben.
Sok ideje már nincsen a sportágban, s bár tapasztalatára, fejlesztési képességeire a csapatnak szüksége lehet a 2021-es autó megtervezésénél, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy az új generáció megérkezett. A Ferrari Akadémiájának három tagja (Mick Shumacher, Robert Shwartzman, Marcus Armstrong) pedig már most nagyon közel van ahhoz, hogy a következő években debütáljanak az F1-ben. (Róluk még lesz szó egy későbbi cikkben.)
9. Mire lehet képes Esteban Ocon Daniel Ricciardo mellett a Renault-nál?
A The Next Generation cikksorozatban a 2020-as szezon során hétvégéről hétvégére fogjuk követni a Renault-nál visszatérő Esteban Ocon karrierjét Alexander Albon, Lando Norris, Pierre Gasly és George Russell mellett.
Ocont az új, de talán most már nyugodtan mondhatjuk, a jelen generáció autóversenyzői közül az egyik legjobbjaként tartják számon, ezért is volt mindenki nagyon szomorú, mikor kiderült, 2019-ben nem lehet a rajtrácson.
A sportágból szerencsére nem tűnt el, az ő junior karrierjét támogató Mercedesnél töltött be fejlesztői- és tesztmunkákat, egyben a csapat tartalék versenyzője is volt a szezon során, így végül tűz közelben tudott maradni.
A Renault 2018 nyarán majdnem leszerződtette őt Hülkenberg mellé, azonban Daniel Ricciardo, számukra is váratlan bejelentkezésének nem mondhattak nemet, így akkor Ocon hoppon maradt. Most viszont pont a sárga-fekete alakulat szerette volna őt mindenképpen a soraiban tudni, így a 23 éves pilóta náluk tér vissza a rajtrácsra.
Daniel Ricciardo személyében pedig a mezőny egyik legjobbját kapta meg csapattársnak, így a szezon során mindneképpen ki fog derülni, vagy legalábbis átfogóbb, tisztább képhet kaphatunk arról, mennyire is kell majd vele számolni a jövőben.
A Ferrari és a McLaren párosa mellett a Renault-é a legizgalmasabb a mezőnyben, számomra mindenképpen. Abban biztosak lehetünk, hogy a csapat sikeressége idén sem a pilótákon fog múlni, de kérdés, milyen lesz a csapaton belül a két pilóta között az összhang, és hogy várható-e némi rivalizálás közöttük?
10. Ki tud-e lábalni a Williams a mélygödörből?
A Williams fennállásának legeslegrosszabb szezonja volt a tavalyi. Csak egyetlen egy világbajnoki pontot tudtak szerezni, azt is egy esővel taríktott káoszfutamon, ahol még pluszban kellett a két Alfa Romeo büntetése is. Vagyis ha nincs az Alfák büntetése, akkor a csapat pont nélkül zárta volna a szezont, ami abszolút dicstelen lett vona az egykor szebb napokat is megélt istállónak.
Az már mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a jelek szerint idén ott tudnak lenni a téli tesztek kezdetén. Ez azért is pozitív hír, mivel az idei évre kétszer négy nap helyett, csak kétszer három nap áll a csapatoknak rendelkezésre a tesztelésre.
A tavalyi szezonnál rosszabb talán nem lehet, és csak bízni lehet abban, hogy a csapatban sikerül közelebb kerülnie a középmezőnyhöz, és nem lesz minden egyes versenyhétvégén a leglasabb csapat, mint történt velük 2019-ben.
George Russell személyében, ráadásul van egy nagyon tehetséges versenyzőjük, akikre a Forma-1-en belül sokan figyelnek függetlenül a csapat gyenge szereplésétől. Egyébként az ő ázsióját is nagyban tudja növelni, ha a csapatnak sikerül 2020-ban a középmezőnnyel felvenni a kesztyűt.
+1 Hoz-e izgalmas versenyeket a Forma-1 új Vietnámi, és visszatérő Holland Nagydíja?
A 2020-as világbajnokság lesz a 70 éves Forma-1 leghosszabb világbajnoksága, a maga 22 helyszínével. Ebből egy lesz új, a Vietnámi Nagydíj, egy pedig egy visszatérő verseny lesz, a hollandia zandvoort versenypályán.
A két helyszín ráadásul rögtön a szezon első harmadában szerepel: az új, utcai pályával jelentkező Vietnámi Nagydíj a szezon harmadik állomásának ad otthont, a fővárosban, Hanoiban. Az 1985 után visszatérő Holland Nagydíj pedig az európai idény első versenye lesz, melyet az ötödik fordulóban rendeznek meg.
Az biztos, hogy mindkét helyszínt úgy hozták létre/alakították át, hogy az a jó, izgalmas versenyeket támogassa.
Az április 5-én megrendezésre kerülő első Vietnámi Nagydíj vonalvezetésében több ismert F1-es pálya híres pálya szakaszai is megjelenik, mint például a Nürburgringi pálya első kanyarja, a kínai pálya jellegzetes visszafordítója, de megtalálható a monacói pálya első-két kanyarja, a szuzukai S-kanyarok is. A pályán továbbá az előzések segítése végett található két nagyon hosszú egyenes, melyből az egyiknek a hossza másfél kilométer. Egy szóval egy nagyon izgalmas pályát sikerült Hermann Tilkének megalkotni.
A zandvoorti pályával szemben nekem több fenntartásom is volt: szűk, gyors, egymást követő kanyarok miatt én arra számítok, hogy a 35 év után visszatérő Holland Nagydíjon nem sok előzést fogunk látni. Ettől a helyi szervezők is tartottak, így hát alapos ráncfelvarrásnak tették ki a 4307 méter hosszú pályájukat. A pálya leginkább átalakuláson eső pontja a célegyenesre rávezető kanyarja, melyet 18 fokban megdöntik, ami a szezon során teljesen egyedülálló kihívás elé állítja a pilótákat, a csapatokat és magát a Pirellit is.
És, hogy még izgalmasabb legyen a képlet, a szervezők jelezték, minél kevesebb információt igyekeznek a csapatoknak átadni, meggátolva őket abban, hogy már meglévő beállításokkal hajtsanak ki az újjáalakított versenypályára május elsején.
Abban biztosak lehetünk, a maguk módján mindkét versenyhelyszín nagyon egyedi, érdekes lesz, abban pedig csak bízhatunk, hogy mindkét verseny nagyon sok izgalmakat fog tartogatni a nézők számára.
Képek: formula1.com