Bottas nyerte az Amerikai Nagydíjat, Hamilton hatodjára világbajnok

Valtteri Bottas karrierje hetedik fuatmgyőzelmét szerezte meg, miután 5 körrel a verseny vége előtt megelőzte Hamiltont, akinek az utolsó körben Max Verstappen támadásait kivédekezve egy második helyezéssel szerezte meg hatodik világbajnoki címét.

 

Kellemes, őszi időben került megrendezésre a 41. Amerikai Nagydíj, ahol mindenki arra figyelt, hogyan szerzi meg Lewis Hamilton karrierje hatodik világbajnoki címét. Az ötödik rajhelyről induló Hamiltonnak igazából elég csak négy pontot szerezni ahhoz, hogy világbajnok legyen a Mercedes 200. első rajtsoros indulását szombaton megszerzó Valtteri Bottas eredményétől függetlenül. Ez pozícióra levetítve a nyolcadik hely, de ha nem sikerülne a legjobb nyolc között végeznie, ahhoz, hogy ne most legyen világbajnok, ahhoz Bottas futamgyőzelme szükséges. Ha pole-ból induló Bottas nem nyer, Hamilton mindenképpen világbajnok.

A rajt előtti pillanatokban a Red Bullnál volt némi aggodalom, ugyanis problémát észleltek a harmadik rajthelyről induló Max Verstappen DRS-vel, ami miatt kénytelenek voltak egy gyors hátsó szárnycserét végrehajtani. A Red Bull szerelői gyors munkával megoldották a cserét, így nem mozgott veszélyben a harmadik rajthelyről való indulás.

Gumiválasztásnál a közepes gumikra esett a legtöbb választás a pilóták között. Az első öt helyezett mellett, Stroll (14. hely), Grosjean (15. hely), Giovinazzi (16. hely), Russell (17. hely), Kubica (18. hely) és a bokszból rajtoló Perez választotta a sárga oldalfalú gumikat a rajtnál. Két pilóta, Nico Hülkenberg (11. hely) és Danyiil Kvjat (13. hely) pedig a legkeményebb gumikkal kezdték meg az 56 körös futamot.

 

 

Valtteri Bottas nagyon jól használta ki az első rajtkocka adta lehetőséget, megőrizte vezetői pozícióját. A második helyről rajtoló Vettel viszont hiába indult el jól a piros lámpák kialvását követően, autója megsérült, így az 1-es kanyarban Verstappen, a kanyargós szakaszon Hamilton, a 10-es kanyarban csapattársa, Charles Leclerc, a 15-ös kanyarban pedig Lando Norris is megelőzte őt az első körben. Vettel hátra esése ezután még nem állt meg, a 2. kör kezdetén, Daniel Ricciardo is elment mellette az 1-es kanyarban, visszaesve ezzel a hetedik helyre,

A rajtot nem úsztuk meg kisebb koccanás nélkül. A hatodik helyről rajtoló Alexander Albon Carlos Sainzzal koccant az 1-es kanyarban, ami végett egy pillanatra a levegőbe is emelkedett az 23-as Red Bullt. A brit-thai versenyző aztán a kör végén be is jött a bokszba, ahol közepes keverékű gumikat kapott.

Sainz nagyon sokat veszített az Albonnal való koccanással, mivel a kilencedik helyig esett vissza.

 

 

Miközben az élen Valtteri Bottas vezetésével Verstappen és Hamilton szépen lassan teljesen leszakították magukról Charles Leclerc-et, akinek már az ötödik körben 8 másodperc feletti volt a futamot vezető Bottasszal szemben a lemaradása.

A másik Ferrariban, Sebastian Vettel versenye sem alakult jobban, sőt a 8. körben véget is ért, miután a jobb hátsó felfüggesztése megadta magát. Ezzel kiderült az is, hogy miért volt olyan lassú a rajtot követően.

 

 

Amíg Vettel visszatért a Ferrarihoz, addig Lewis Hamilton szépen lassan 1 másodpercen belülre keveredett a második helyen autózó Max Verstappenhez képest. Ám mielőtt még meg tudta volna támadni holland versenyzőtársát, a Red Bull a 14. körben behozta versenyzőjét, akire feltetették a kemény keverékű gumikat.

A Mercedes egy körrel később reagált erre a cserére Valtteri Bottasszal, aki a kemény keverékű gumikon pont Verstappen elé tért vissza a pályára. A finn hamar lerázta magáról ellenfelét olyannyira, hogy a kör végén már az ideiglenesen második helyre előrelépő Charles Leclerc-et támadta, akit aztán a következő kör elején, az 1-es kanyarban előzött meg, méghozzá a külső íven.

 

 

Nem maradt sokáig Leclerc mögött Max Verstappen sem, aki a hátsó, hosszú egyenes szakasz végén ment el riválisa mellett. Verstappen noha Leclerc-et hamar lerázta magáról, Valtteri Bottas tempóját nem tudta tartani, aki elkezdte ledolgozni lemaradását az első helyet megöröklő csapattársával, Lewis Hamiltonnal szembeni lemaradását. Bottasnak ez azért is volt fontos, mivel miközben ő két kiállásos taktikán volt, addig Hamilton eggyen.

Bottas körről körre futotta a leggyorsabb a köröket, míg nem a 23. körben utol nem érte Hamiltont. Hamiltonnak ekkor jelezte a műtétje után visszatérő Peter Bonnington, hogy a kör végén jöjjön a bokszba, azonban versenyzője a pályán maradt. 

A következő kör kezdetén Bottas a hosszú egyenes szakaszon könnyedén elment a gumijaival szenvedő csapattársa mellett, aki aztán a kör végén bejött a bokszba kemény keverékű gumikért. 

Az élen a második kerékcserék sorát most is Max Verstappen kezdte el, aki a 35. körben jött második alkalommal a bokszban, ám most közepes keverékű gumikat kapott.

Ahogyan az első etapban, úgy Bottas most is egy körrel később jött második kiállására, ahol ő is sárga oldalfalú gumikat kapott, majd egy gyors kerékcserét követően tért vissza a második helyre, bő kilenc másodperces lemaradással az élen haladó Lewis Hamiltonnal szemben.

Bottas azonban a frisebb és lágyabb gumikon sokkal jobb tempót volt képes autózni, mint Hamilton. A finn végül az 50. körben érte utol csapattársát, akit aztán az 51. körben meg is támadott a hosszú egyenesben, amikor is a brit elfékezte a kanyarra rávezető aknyart, ezzel lendületet veszítve. Hamilton az egyenesben a belső ívet védte, így Bottas kívülről próbált elmenni mellette, azonban a 12-es kanyarban csapattársa leterelte őt a pályáról. Maradt a Hamilton-Bottas sorrend.

Egy körrel később Bottas újabb támadást indított, és most a DRS-t használva, ezúttal a belső ívet választva könnyen elment Hamilton mellett átvéve tőle az első helyet. 

 

 

Hamiltonnak ezt követően már Verstappenre kellett figyelnie, aki a közepes gumikon szépen lassan megérkezett rá. Az 55. körben már DRS-nyitási lehetősége is volt, azonban hiába támadta az utolsó két körben a Mercedes pilótáját, megelőzni már nem tudta, így Lewis Hamilton egy második helyezéssel szerezte meg Forma-1-es karrierje hatodik világbajnoki címét! 

Miközben Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét szerezte meg, aközben Valtteri Bottas idei negyedik, karrierje hetedik Forma-1-es futamgyőzelmét aratta Austinban, mely az első volt itt számára. Hovatovább, Valtteri Bottas idén végzett először a legjobb háromban az austini versenypályán.

A harmadik helyen célba érő Verstappen lehetőségeit az utolsó két körben az is nehezítette, hogy a 12-es kanyar előtt sárgával jeleztek a pályabírók, mivel az 55. körben Kevin Magnussen jobb első féktárcsája felrobbant, és a kanyar bukóterének kavicságyába csúszott. Magnussen és Vettel mellett még Robert Kubicának nem sikerült befejeznie az 56 körös futamot, melynek a 33. körében állt ki a versenyből.

A negyedik helyezett Leclerc-nek eléggé nyugis versenye volt a "semmi közepén". Az egyetlen érdemi momentum az ő versenye során az első bokszkiállásakor történt, amikor is szerelői csak nagy nehezen tudták rögzíteni bal hátsó kerekét. Leclerc a verseny végén elhappolta 1:36.169-es körrekorddal a leggyorsabb körét járó egy pontot, azonban ennél több nem volt az ő versenyében.

Alexander Albon egy kalandos futamot követően lett az ötödik, mely során háromszor is kint volt a bokszban, de szép előzésekkel végül sikerült visszaverekednie magát az ötödik pozícióba, nem véletlenül választották meg a rajongók a Nap Versenyzőjének.

Mögötte a hatodik helyen a középmezőny legjobbja, Daniel Ricciardo ért célba, aki a két McLarent (Norris-Sainz sorrendben) szerezte meg ezt a pozíciót.

Az utolsó két pontszerző helyet eredetileg Nico Hülkenberg és Danyiil Kvjat szerezte meg, csakhogy a Mexikói Nagydíjhoz hasonlóan Kvjat ismét 5 másodperces időbüntetést kapott a futamot követően, aminek köszönhetően visszacsúszott Perez és Räikkönen mögé a tizenkettedik helyre. A Racing Point pedig Perez egy pontjával megelőzte a konstruktőri bajnokságban a Toro Rossót.

Kvjat a büntetését azért kapta, mert az utolsó körben a 15-ös kanyarban nekiment Pereznek, akit aztán ennek is köszönhetően tudta megelőzni.

 

 

Képek: Mercedes-AMG F1, Formula 1

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása