Az izgalmasra sikeredett kvalifikáció egyben egy izgalmas futatom vetít nekünk elő, így lesz bőven mire figyelni az 53 körös Japán Nagydíjon.
1. Megszakítja-e a Ferrari a Mercedes győzelmi sorozatát?
Szocsiban hiába vezették sokáig két autóval a versenyt, végül Vettel műszaki hiba miatt kiállása, és az emiatt behívott virtuális biztonsági autós fázis megfosztotta a Ferrarit attól, hogy ott megdöntsék a Mercedes egyeduralmát.
Most is hasonló szituáció előtt állunk, ugyanis a Mercedes a hibrid-éra óta verhetetlen Szuzukában.
A Ferrari viszont az időmérőn már egy sorozatát megszakította az Ezüst Nyilaknak, akik a hibrid-érában nemcsak a futamokon, de időmérőn is érinthetetlenek voltak. A Q2-es szakaszig úgy tűnt most is a két Ezüst Nyíl között fog majd eldőlni a pole pozíció sorsa, ám a Q3-ra a Ferrarik felfedték minden lapjukat, Sebastian Vettel pedig ismét a régi önmagához hűen versenyzett, megszerezve ezzel ötödik szuzukai pole pozícióját.
Charles Leclerc ezúttal alulmaradt a négyszeres világbajnokkal szemben, de második helyével sikerült bebiztosítania az első rajtsort a Ferrarinak, ami már csak a suzukai pálya sajátosságai miatt is fontos.
Az eddig 30 szuzukai Japán Nagydíjból 26 alkalommal az a versenyző nyert, akik az első rajtsorból vágott neki a futamnak, így a Ferrari nagyon erős esélyekkel vág neki a futamnak, így minden esélyük megvan ahhoz, hogy 2004 óta először nyerjenek itt futamot.
Ha pedig nyernek, akkor azzal Monzához hasonló módon sikerülhet megszakítaniuk a Mercedes hegemóniját. De vajon a monzai forgatókönyv érvényesül, vagy Szocsihoz hasonlóan a Mercedes most is elhalássza a győzelmet a Ferrari orra elől?
2. Megszakad-e a suzukai pálya sorozata?
A 2010-es évtizedben vagy az nyerte meg a Japán Nagydíjat, aki az adott év végén világbajnok lett, vagy pedig éppen itt avattak világbajnokot. Utóbbira nincsen idén esély, előbbi állításra pedig Lewis Hamilton pályázik a legeslegjobb esélyekkel, csakhogy a brit az időmérőn a negyedik rajthelyet szerezte meg, ahonnan még senkinek sem sikerült nyernie Szuzukában.
2012 óta csak az adott év vilábajnokai nyertek itt futamot, s mivel minden jel arra mutat, hogy az a személy idén Lewis Hamilton lesz, így érdekes lesz nézni, hogy ezen statisztikai mutató tovább folytatódik, vagy pedig megszakad-e?
3. Le tudja-e győzni Alexander Albon a futamon Max Verstappent?
Az időmérő egyik legnagyobb pozitív meglepetése Alexander Albon teljesítménye volt, aki végül ezredre azonos időt autózott Max Verstappennel. Mivel a holland előbb teljesítette az 1:27.851-es köridőt, így övé lett az ötödik rajtkocka, viszont Albont így is muszáj megdicsérni, mivel Verstappenhez ilyen közl senki sem került a tavalyi Mexikói Nagydíj óta, mikor is Daniel Ricciardo elhalászta előle a pole pozíciót.
Viszont a kérdés az, hogy Albon ezt a remek formáját képes lesz-e átmenteni a futamra is, ahol idén csak egyszer kapott ki a holland, akkor is csak azért ért célba Pierre Gasly mögött Silverstone-ban, mivel Sebastian Vettel a harmadik helyért víva kiütötte őt. Most viszont Albonnak minden esélye megvan arra, hogy ő önerőből győzze le a hollandot.
Albonra már csak azért is oda kell figyelni, mivel a futamokon nyújtott tempója eddig rendre jobb szokott lenni, mint az egy körös, így ha képes lesz tartani csapattársával a tempót, akkor egy izgalmas házon belüli csatát is láthatunk.
4. Lesz-e a hazai pályán Honda dobogó?
Ha pusztán az időmérős eredményekből indulunk ki, akkor azt kell mondani, hogy nem, ha csak a Ferrari és a Mercedes versenyzőivel nem történik valami.
Ugyan az ötödik-hatodik rajthely nem a legjobb, azonban a Red Bull 2009 óta csak egyszer, 2015-ben nem állhatott fel a Japán Nagydíj dobogójára, s mivel a bikások versenytempója erősebb szokott lenni az időmérősnél, így azért nem szabad őket előre leírni. Már csak azért se, mert a Honda hazai pályáján versenyeznek, ahol a japánok nagyon örülnének, ha sikerülne legalább a dobogóra felállniuk.
Egyszerű feladatuk nem lesz, mivel úgy néz ki a Ferrari és a Mercedes mintha egy lépéssel előttük lennének, különösen a nyári szünetet követően.
5. Kikre figyeljünk a középmezőnyben?
A középmezőny csapatai közül a McLaren most is kiemelkedett, így a középmezőny legjobbja címért ezúttal is ők pályáznak a legjobb esélyekkel, ám mögöttük a maradék pontszerző helyekért szép kis párharcok alakulhatnak ki.
A pontszerzés több csapatnak is fontos lenne ilyen-olyan okokból kifolyólag.
A Toro Rossónak azért, hogy a Honda hazai versenyén pontszerzéssel ajándékozzák meg a hazai publikumot, ami tavaly annak ellenére sem sikerült, hogy az akkori párosuk (Brendon Hartley - Pierre Gasly) a hatodik és a hetedik helyről kezdték meg az 53 körös futamot. Most ezt a csorbát szeretnék kiküszöbölni, amire igen jó esélyük is van, ugyanis Pierre Gasly révén a kilencedik helyről kezdhetik meg a futamot.
Amióta a francia versenyző visszakerült a Toro Rossóba, azóta ismét nagyszerűen versenyez, így rá mindenképpen oda kell figyelni a futamon, hogy vajon képes lesz-e behozni a legjobb tízbe autóját?
Romain Grosjean révén a Haasra is megéri figyelni a futamon, akik Szocsiban hosszú idő után szereztek pontot, igaz azt a másik versenyzőjük, Kevin Magnussen érte el kilencedik helyezésével. Most Magnussen csak a mezőny végéről lesz kénytelen rajtolni időmérős balesete miatt, így neki nincs sok esélye arra, hogy újra pontot, pontokat szerezzen csapatának. Grosjeannak viszont van, aki már csak azért szeretne a legjobb tízben végezni, hogy ezzel megmutassa kritikusainak, a Haas igenis jól döntött, mikor meghosszabbította vele szerződését.
A pontszerzési küzdelemből még nem vehetjük ki a képletből az Alfa Romeo és a Racing Point pilótáit sem. Utóbbi csapatnál Sergio Perezre még úgy is megéri figyelni, hogy a mexikóinak nagyon nem alakult jól a kvalifikációja, ahol csak a tizenhetedik rajthelyet tudta csak megszerezni. Ám a mexikkóiról tudni érdemes, hogy a versenyeken rendre kiválóan szokott versenyezni, s egy ügyes stratégiával a tizenhetedik helyről a pontszerzés sem lehetetlen.
Az Alfa Romeónál mind a két versenyző azon lesz a futamon, hogy a legjobb tízben legyen: a tizenegyedik helyről rajtoló Antonio Giovinazzi azért, hogy ezzel is meggyőzze a csapatot a szerződéshosszabbításról, Kimi Räikkönen pedig azért is szeretne a legjobb tíz között végezni, mivel a Magyar Nagydíjon elért hetedik helyezése óta ez nem sikerült neki. Igaz a tizenharmadik helyről rajtolva nem lesz egyszerű dolga, de 2007 világbajnoka idén már több alkalommal is mutatta, hogy nagy rutinjával egy tiszta versenyt futva képes egy jó eredményt elérni, így rá is oda kell majd figyelni a futamon.
Akik viszont nincsenek túl jó helyzetben, azok a Renault pilótái. A konstruktőri negyedik helyért küzdő gyári csapat azzal, hogy az időmérőn csak a tizenötödik és a tizenhatodik helyet tudta csak megszerezni, miközben a McLaren a negyedik rajtsorból várja a piros lámpák kialvását, igen messze kerültek a céljuk megvalósításához. Hátrányuk már így is 33 pont a wokingiakhoz képest, ami a hétvégén eddig mutatott tempójuk alapján nem úgy tűnik, hogy csökkeni fog. A középmezőny csapatai közül talán nekik van a legkisebb esélyük arra, hogy pontot szerezzenek, de egy picit őrült futammal, remek időben időzített kiállásokkal akár ez is összejöhet, de normál körülmények között a Renault ezen a hétvégén nem a pontokért fognak harcolni.
Rajtrács
1. Sebastian Vettel
2. Charles Leclerc
3. Valtteri Bottas
4. Lewis Hamilton
5. Max Verstappen
6. Alexander Albon
7. Carlos Sainz
8. Lando Norris
9. Pierre Gasly
10. Romain Grosjean
11. Antonio Giovinazzi
12. Lance Stroll
13. Kimi Räikkönen
14. Danyiil Kvjat
15. Nico Hülkenberg
16. Daniel Ricciardo
17. Sergio Perez
18. George Russell
19. Kevin Magnussen
20. Robert Kubica
Képek: f1.com