Amikor az időmérő vasárnapra került

Nem a mostani eset az első, mikor a Forma-1 időmérő edzését vasárnapra halasztották az időjárási körülmények miatt. Korábban már négy alkalommal is előfordult ez, ebből kétszer szintén Suzukában.

 

A Hagibis tájfun miatt az FIA pénteken azt a döntést hozta, hogy törli a szombati napot, és az így elmaradt kvalifikációt majd a vasárnap, helyi idő szerint 10 órakor (magyar idő szerint hajnali 3-kor) pótólják - feltéve ha tudni fogják, ugyanis ha a tájfun olyan mértékű károkat okoz a suzukai pályában, ami több órányi munkát venne igénybe, akkor az időmérőt sem fogják megrendezni, a pilóták pedig a pénteki második edzésen elért eredményeik alapján fognak rajthoz állni.

Olyanra még nem volt példa a Forma-1 1950 óta íródó történelmében, hogy a vasárnapi rajtsorrendet egy szabadedzés alapján állították volna fel, ám az időmérő elhalasztása nem új keletű dolog. Korábban négy alkalommal is sor került erre, ezeket a hétvégek idézzük fel.

 

1. 2004-es Japán Nagydíj 

 

Szuzukában nem először szólt bele a hétvége lebonyolításában a tájfun, 2004-ben szintén egy tájfun miatt (Ma-on) kellett elhalasztani az időmérő edzést vasárnapra. 

Másnapra a tájfun, és ezzel együtt az esős időjárás is elvonult a pálya körül, ám az időmérő még félig vizes pályán teljesítették a pilóták. Akkoriban a kvalifikáció még más formában rendezték, mindenki csak egy kört tehetett meg a pályán, egy meghatározott sorrendben. Így azok a versenyzők, akik az edzés elején voltak kénytelenek a gyors körüket teljesíteni, azok bizony picit ráfáztak, mert a legcsúszósabb körülmények között nekik minél gyorsabb köridőt autózniuk. Ez pedig egy picit felhígította a rajtsorrendet, ám a pole-ból így a hetedik világbajnoki címét már korábban (nyár végén a Belga Nagydíjon) bebiztosító Michael Shumacher szerezte meg a pole-t, testvére Ralf Shumacher (Williams-BMW) és jaguáros Mark Webber előtt. A hazai szukrolók is örülhettek, ugyanis Takuma Szato csapattársát, Jenson Button megelőzve a negyedik rajthelyet szerezte meg a BAR-Hondával.

Nem járt jól az időmérőn Fernando Alonso (Renault; 11. hely), Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes; 12. hely), Juan Pablo Montoya (Williams-BMW, 13. hely) és Rubens Barrichello (Ferrari, 15. hely), akik normál körülmények között az élmezőnyből szoktak rajtolni.

A futam viszonylag simán lezajlott: Michael Shumacher idénybeli tizenharmadik futamgyőzelmét szerezte, öccse Ralft végzett a második helyen, míg a dobogó legalsó fokára Jenson Button állhatott fel, megelőzve Szatót, aki legjobb hazai eredményét érte el a negyedik helyezésével.

 

(2005-ben az első hat hétvégén vasárnap délelőtt is rendeztek időmérő edzést, de mivel ezek nem halasztás miatt voltak, emiatt ezen kvalifikációkról nem esik szó.)

 

2. 2010-es Japán Nagydíj

 

Hat évvel később ismét az időjárási körülmények tették lehetetlenné az időmérő edzés lebonyolítását. A 2010-es hétvégén olyan hevesen esett az eső a kvalifikáció során, hogy még a biztonsági autóval is nehezen lehetett végigmenni az 5807 méter hosszú aszfatcsíkon.

Az időmérőt emiatt vasárnap délelőttre halasztották, amelyet már verőfényes napsütésben tartottak meg. Az időmérőn Sebastian Vettel és Mark Webber révén kettős Red Bull-siker született, a harmadik helyen ugyan Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) végzett, azonban váltócsere miatt 5 helyes rajtbüntetést kapott az időmérőt követően, így a harmadik helyről a Robert Kubica (Renault) rajtolhatott.

Ahogyan az időmérőt, úgy a futamot is Red Bull pilótái uralták, akik kettős győzelmet arattak Fernando Alonsót (Ferrari) megelőzve. A negyedik helyen Jenson Button (McLaren-Mercedes) ért célba, míg csapattársának, Lewis Hamiltonnak be kellett érnie egy ötödik helyezéssel, miután a verseny vége felé haladva váltója meghibásodott.

A futam leglátványosabb jelenetét a rajtot követő baleset hozta, ahol előbb Vitalij Petrov (Renault) és Nico Hülkenberg (Williams-Cosworth) ütközött egymással pár méterrel a rajt után, majd az 1-es kanyarban Felipe Massa (Ferrari) hajtott bele Vitantonio Liuzzi Force Indiájába.

A verseny legnagyobb vesztese Robert Kubica volt, aki hiába rajtolta le Mark Webbert és jött fel a második helyre, a harmadik körben, a biztonsági autó mögött haladva a jobb hátsó kereke leesett az autójáról, mely versenye végét jelentette.

A futam legnagyobb hőséről sem feledkezhetünk meg Kamui Kobajasi személyében. A japán versenyző a tizennegyedik helyről kezdte meg a hazai nagydíját pénzügyi okokból elnevezett BMW Sauber-Ferrarijával. (Háttér röviden: a BMW 2009 év végén kivonult a Forma-1-ből, ám Peter Sauber visszavásárolta a bajoroktól korábbi csapatát, és hogy az FIA 2010-ben ne új csapatként tekintsen rájuk, ezáltal a televíziós bevételekből is kapjanak  pénzt meghagyta a BMW nevet a csapat nevében.) Kobajasi a futamot végül a hetedik helyen zárta, mely során a Hairpin-kanyarban több versenyzőtársát is megelőzte, ezzel ellopva a showt a többiek elől.

 

3. 2013-as Ausztrál Nagydíj

 

Nem indult egyszerűen a 2013-as szezon az Ausztrál Nagydíjnak otthont adó mebourne-i Albert Parkban. A szombati napra megérkezett az eső, ami olyan intenzitással esett, hogy az időmérőt csak fél órás csúszással tudták elindítani. A Q1 még minden gond nélkül lezajlott, és úgy tűnt, hogy az időmérőt végig meg tudják rendezni, csakhogy a Q1-et követően ismét leszakadt az ég. Mivel az időjárási körülmények nem akartak javulni, emellett a sötétedés is vészesen közeledett, a szervezők azt a döntést hozták az FIA-val, hogy az időmérő maradék két szakaszát (Q2-Q3) majd vasárnap délelőtt tartják meg.

Noha vasárnapra is esőt mondtak, az égi áldás már elkerülte a versenyzőket, így az időmérőt felszáradó pályán, a futamot pedig teljesen száraz körülmények között tudták megtartani.

A futamot Kimi Räikkönen nyerte meg a Lotus-Renault-val Fernando Alonso (Ferrari) és a pole-ból rajtoló Sebastian Vettel (Red Bull) előtt.

 

4. 2015-ös USA Nagydíj

 

A 2015-ös USA Nagydíj hétvégéjét majdnem teljesen elmosta az eső. Már pénteken is olyan intenzitással esett az eső, hogy a második szabadedzést meg sem tudták tartani, és mivel szombatra még rosszabb időt jósoltak komolyan kérdésessé vált, hogy vasárnap majd mi alapján fogják majd a rajtsorrendet felállítani.

A harmadik szabadedzést még úgy, ahogy meg tudták rendezni, az időmérőre viszont tovább rosszabbodtak a körülmények, így azt végül három órányi csúsztatást követően vasárnapra halasztották.

Ugyan vasárnap délelőttre az idő némiképpen javult, azonban az eső továbbra is esett, így a versenyzők úgy vágtak neki a kvalifikációnak, hogy azt bármikor leállíthatják. Ennek oka a futam időpontja volt, így az időmérőt legfeljebb csak 1 órát halaszthatták. 

Az időjárás körülmények viszont lehetővé tették, hogy az eredetileg kiírt helyi idő szerint délelőtt 9-kor kezdetét vegye a kvalifikáció, azonban annak csak az első két szakaszát tartották meg, ugyanis a Q3-ra ismét felerősödött az eső intenzitása. 

A csonka időmérőt végül Nico Rosberg (Mercedes) nyerte csapattársa, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo (Red Bull) előtt, ami neki azért is volt fontos, hogy a világbajnoki álmait életben tartsa. 

Az izgalmas, őrült vizes pályán kezdődő, de végül felszáradó körülmények között hiába vezetett sokáig Rosberg, kilenc körrel a verseny vége előtt megcsúszott egy vizes folton, elveszítve ezzel a vezetői pozíciót, amit pont Hamilton örökölt meg, aki a futamgyőzelmével bebiztosította harmadik világbajnoki címét, három versennyel az évad vége előtt. 

A két Mercedes mellett a dobogóra még Sebastian Vettel állhatott fel, aki a tizenharmadik helyről jött fel a harmadik helyre. 

 

Kép: f1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása