35. Japán Nagydíj - Felvezető

A hétvégén Szuzukában vendégeskedik a Forma-1 mezőnye, ahol a 35. Japán Nagydíj kerül megrendezésre.

 

A pilóták kedvenc versenypályája

A pilóták egyik legkedveltebb helyszíne a szuzukai versenypálya a maga gyors kanyarjaival, hullámvasúthoz hasonló jellege miatt. Lewis Hamilton a tavalyi első edzésen a csapat rádión keresztül boldogan mondta: "Ez a pálya nagyszerű"

Annak ellenére, hogy az 5807 méter hosszú aszfaltcsík nem kínál sok előzési lehetőséget, a Forma-1-es rajongók körében is nagy népszerűségnek örvend a pálya, mely már attól is különleges, hogy a versenynaptárban egyedüli módon keresztezi magát. (Abu Dhabit fel lehet ellenpéldának hozni, de ott csak a bokszutca kijárata megy át a pálya vonalvezetése alatt, míg itt a rendes pálya vonalvezetése keresztezi önmagát.) Ez a keresztezés pedig egy nyolcas alakot ad, az amúgy is különleges vonalvezetésű pályának.

De miért is annyira különleges?

A gyors, egymást követő kanyarok olyan érzést adnak, mintha hullámvasúton ülnénk, melyek időt sem adnak a pihenésre. A pilótáknak folyamatosan résen kell lenniük, nem hibázhatnak, mivel egy kis hiba elég ahhoz, hogy az egész körüket elrontsák, megszakítva ezzel azt a flow-élményt, ami ahhoz kell, hogy a pályán minél gyorsabban körbemenjünk.

A pályát a holland John Hugenholtz tervezte, akinek a nevével majd jövőre a Holland Nagydíj kapcsán nagyon sokszor fogunk találkozni, ugyanis a zandvoorti versenypálya is az ő nevéhez fűződik. Érdekesség, hogy Hugenhotz eredetileg három felüljáróval képzelte el a pályát, végül ez nem valósulhatott meg.

A pálya 1962-ben épült, ám a Forma-1 csak 1987-ben látogatott el ide, melyben nagyban közrejátszott a Honda-motoros autók egyre jobb teljesítménye. Ezt azért érdemes kiemelni, mivel a szuzukai versenypálya a Honda saját tesztpályájaként épült.

1987-es debütálása óta, Szuzukába csak kétszer nem látogatott el a Forma-1-es mezőny, 2007-ben és 2008-ban, akkor a Japán Nagydíjakat a Fudzsi versenypályán futották.

A japán hétvégét a pálya vonalvezetése mellett a nagyon-nagyon, de nagyon lelkes hazai közönség miatt imádja mindenki. Itt vannak ugyanis a Forma-1 legjobb, legszerethetőbb és a szó legpozitívabb értelmében a legőrültebb rajongói, akik minden évben a Forma-1-es auótk hátsó szárnyait idéző sisakokkal szokták nézni az eseményeket. Emellett itt nemcsak a versenyzőknek, de még a csapatfőnököknek is vannak rajongói. 

 

 

A pálya

 

 

Első verseny: 1987

Pálya hossza: 5,807 km

Verseny hossza: 307,471 km (53 kör)

Körrekord (időmérő): 1:27.319- Lewis Hamilton (Mercedes), 2017

Körrekord (verseny): 1:31.540 - Kimi Räikkönen (McLaren), 2005

 

Ahogy feljebb említve volt a pálya a pilóták egyik kedvenc versenyhelyszíne a gyors vonalvezetése, az egymást követő gyors kanyarok miatt, mely igazán nagy kihívás elé helyezik a versenyzőket. Akik egyfelől azért sem engedhetik meg maguknak a legkisebb hibát sem, mert azzal a gyors körüket elrontják, hanem azért sem, mert a szuzukai azon kevés pályák közé tartozik, ahol nem nagyon van aszfaltozott bukótér, így aki hibázik, az azt kockáztatja, hogy kiesik. 

A pályán nagyon nehéz kiemelni egy kanyart, mivel nagyon sok legendás kanyar tarkítja azt. Az egyik leghíresebb kanyarok közé mindenképpen az S-kanyarok, ahol egymást követik a bal-jobb-bal-jobb kanyarok. Itt különösen fontos, hogy a versenyzők jó ritmusban kezdjék el, majd teljesítsék a kanyarokat, mert egy minimális hiba, amivel elmérik a kanyar csúcspontot rengeteg időveszteséghez vezet.

Ezt követi a gyors balos, a Dunlop-kanyar, amit pedig egy újabb legendás kanyar kombináció, a Degner-kanyarok. A két jobbos kanyar egyszerűnek tűnik kívülről, pont emiatt könnyen túl tudja magát a pilóta vállalni. Itt pedig azért se érdemes a határon túl haladni, mivel nincsen aszfaltozott bukótér, azaz ha hibázol, a sóderben találod magad.

A Degnereket követően következik a Hairpin, amely kanyar főleg azoknak lehet ismerős, akik látták a 2010-es Japán Nagydíjat, mikor is a hazai hős, Kamui Kobajasi több pilótatársát autózta itt körbe a belső-, illetve a külső íven. Parádés manőverek voltak azok, a Forma-1 akkori mezőnye komoly leckét kapott arról, hogy azt a kanyart hogyan is érdemes teljesíteni.

A Hairpin után a következő nevezetes pontja a pályának a 13-as és a 14-es kanyarkombináció, amit csak Spoonnak,azaz kanálnak neveznek. Az egyik legtechnikásabb kanyarnak is nevezik, mivel egy nagyon hosszú bal kanyarról bezsélünk, ami ráadásul fokozatosan szűkül. Azért is nehéz ez a kanyar, mivel ha valaki elrontja annak kijáratát, akkor szintén rengeteg időt veszít, mivel ez vezet fel a pálya leghosszabb padlógázas szakaszára, amiben egy nagyon gyors bal törés is van, melyet sokáig nem is lehetett padlógázzal teljesíteni. Ezt a törést nem máshogy hívják, mint 130R-nek. 

A 130R végén következik a sikán, amely sokaknak onnan lehet ismerős, hogy 1989-ben Alain Prost és Ayrton Senna itt ütközött egymással, eldöntve ezzel az azévi világbajnokságot, komoly botrányt okozva. 

A sikán után pedig már csak egy gyors jobbos kanyar következik, ami rávezeti a pilótákat a célegyenesre, ahol egyébként a pálya egyetlen DRS-zónája is található.

 

Hibrid-éra óta a Mercedes itt az úr

 

A hibrid-érában Szuzuka az egyetlen olyan helyszín, ahol a Mercedes teljesen makulátlannak mondhatja magát, ugyanis sem időmérőn, sem futamon nem tudták még legyőzni őket. 2014 és 2016 között Nico Rosberg, 2017-ben és 2018-ban Lewis Hamilton volt a leggyorsabb egy körön. Futamokon viszont Lewis Hamilton dominált leginkább az elmúlt években, ugyanis 2014 óta csak 2016-ban nem volt képes futamgyőzelmet szerezni itt. 

Mégsem ő a pálya legsikeresebb versenyzője, hanem Michael Shumacher, a maga hat futamgyőzelmével, ám ha idén Hamiltont intik le az első helyen, akkor a győzelmek tekintetében egyenlít a hatodik világbajnoki címéért hajtó brit. A jelenlegi mezőnyből két pilóta tudott itt futamgyőzelmet szerezni: Sebastian Vettel négyszer (2009-2010, 2012-2013), Kimi Räikkönen pedig egyszer (2005) nyerte meg a Japán Nagydíjat.

Pole pozíciók terén Michael Shumacher kiemelkedik a Japán Nagydíjak történetében. A hétszeres világbajnok ugyanis nyolc alkalommal volt a leggyorsabb a japán kvalifikációkon, őt Lewis Hamilton és Sebastian Vettel követi négy-négy rajtelsőséggel. 

Ugyan a Mercedes a hibrid-éra óta legyőzhetetlen, azonban mégsem ők a legsikeresebb konstruktőrök, hanem a McLaren, amely istálló kilenc győzelmet szerzett (ebből kettőt Fudzsiban). A wokingi istálló mögött a Ferrari a második legsikeresebb hét győzelemmel, míg a Mercedes a legutóbbi öt Japán Nagydíjon szerzett győzelmével a harmadik helyen áll ezen statisztikai mutatóban. 

Ha már statisztika, akkor külön ki kell emelni a pole pozíció fontosságát! Mivel a szuzukai pályán nagyon nehéz előzni, emiatt különösen fontos az időmérőn való jó szereplés. Hogy mennyire az jól mutatja az a tény, hogy az eddigi 30 szuzukai futamból 26 (!!) versenyt az első rajtsorból indulva nyertek meg! Ebből tizenötször. azaz a versenyek felén az első rajtkockából induló versenyző képes volt győzelemre váltania pole pozícióját.

Az első két rajthely mellett kétszer nyertek a hatodik helyről indulva (1989- Alessandro Nannini; 1990 - Nelson Piquet), egyszer az ötödikről (Fernando Alonso - 2006) és egyszer a tizenhetedikről (Kimi Räikkönen - 2005). 

Ugyan idén sincsen japán pilóta a mezőnyben (2014-ben Kamui Kobajasi volt az utolsó hazai hős), azonban a statisztikáknál fontos kiemelni, hogy eddig két hazai versenyzőnek sikerült hazai közönség előtt dobogóra állnia. 1990-ben Aguri Szuzuki (Lola-Lamborghini), majd 2012-ben Kamui Kobajasi (Sauber-Ferrari) állhatott fel a dobogó legalsó fokára.

 

2010 óta a világbajnokok versenye

 

Ebben az évtizedben a szuzukai versenyt nagyban áthatta a világbajnokság szelleme, azaz vagy az lett a világbajnok az év végén, aki megnyerte az azévi futamot, vagy pedig az adott év világbajnoka éppen itt lett világbajnok.

Utóbbi eset 2011-ben történt meg, ekkor nyertek utoljára világbajnoki címet Japánban, Sebastian Vettel révén, aki abban az esztendőben olyan domináns szezont futott, hogy négy futammal a vége előtt pontot tett a világbajnokságra. Korábban nem volt csoda, ha a valaki Japánban szerezte meg a világbajnoki címet, ugyanis a Japán Nagydíjak rendre az év utolsó futamainak adtak otthon, nem egyszer az évadzárót is itt tartották. Ennek okán Japánban avattak a legtöbbször világbajnokot, szám szerint tizenkétszer (második helyen Olaszország áll tizeneggyel). Ám a 2010-es évekre annyival beljebb került a Japán Nagydíj, hogy itt legfeljebb akkor lehet valaki világbajnok, ha az adott évben nagyon kiemelkedő munkát végez, ahogy tette azt Vettelt 11-ben.

Idén erre Lewis Hamiltonra nyílt remek lehetősége, de mivel Bottas 73 pontra van tőle, így a brit pilóta hatodik bajnoki címét leghamarabb majd a soron következő Mexikói Nagydíjon bizotsíthatja be.

A 2010-es évtizedben tehát csak 2011-ben nem az a pilóta nyerte a futamot, aki az adott év bajnoka is lett (Button győzött, Vettel a harmadik helyével világbajnoki címet ünnepelt), viszont a többi évben már előre elspoilerezte nekünk az év végi eredményt. 2010-ben, majd 12-ben és 13-ban Vettel, 2014 és 15 között Hamilton, 2016-ban Rosberg, 2017-ben és 18-ban Hamilton nyerte meg előbb a Japán Nagydíjat, majd aztán a világbajnoki címet. Innen nézve Lewis Hamilton pályázik a legjobb esélyekkel a hétvégén, hiszen akkora az előnye, hogy még akkor is nagy eséllyel világbajnok lenne 2019-ben, ha több futamon nem is állna rajthoz.

De vajon a 2019-es Japán Nagydíj rácáfol erre a statisztikára?

 

Gumikiosztás

 

 

Képek: f1.com, Pirelli Motorsport, Mercedes-AMG F1

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása