A hatodik Orosz Nagydíj kerül megrendezésre, melynek történelmében eddig csak a Mercedes volt képes futamot nyerni. Vajon megszakad ez idén, illetve ezen kívül kikre érdemes figyelni az 53 körös futam során?
1. Képes lesz-e Leclerc megtörni a Mercedes oroszországi győzelmi sorozatá?
Az orosz versenyhelyszín a Mercedes egyik felségterületének számít, ugyanis 2014 óta megrendezésre kerülő mind az öt futamon ők diadalmaskodtak. Ebből az öt sikerből pedig csak kétszer fordult elő, hogy nem kettős győzelmet arattak: 2015-ben (mikor Rosberg műszaki hiba miatt kiesett) és 2017-ben.
Időmérőkön már 2017 óta nem veretlen a Mercedes, abban az évben Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen még az elsőr ajtsort is kisajátították, de hiába indult onnan a két Ferrari, a rajtot követően már Bottas állt az élen, aki a vezetést a futam leintéséig meg is őrizte, megszerezve ezzel első Forma-1-es győzelmét.
Most újfent egy Ferrari indul majd az élről Charles Leclerc személyében, aki idén Monzában egyszer már megszakította a Mercedes győzelmi szériáját, ugyanis a hibrid-érában egészen az idei versenyig a Mercedes ott is legyőzhetetlen volt.
Vajon itt is sikerül ez neki, vagy a Mercedes eltérő gumistratégiája (míg a Ferrarik a lágy, addig a Mercedes versenyzői a közepes gumikon rajtolnak) az ő sikerüket hozza?
Azt is érdemes megjegyezni, hogyha a Mercedes ma sem nyer futamot, akkor a hibrid-érában először fog az előfordulni, hogy zsinórban négy futamon is győzelem nélkül maradtak. Lewis Hamiltonnék márcsak ezért is mindent megtesznek a győzelemért.
2. Kell-e a győzelemért folyó küzdelemben Sebastian Vettellel és Valtteri Bottasszal?
Hiába nyerte meg a Szingapúri Nagydíjat Sebastian Vettel, itt Szocsiban újra nagyon alulmaradt csapattársával szemben, akit a Kanadai Nagydíj óta képtelen legyőzni időmérőn.
Alapesetben ugyanazt lehet elmondani az esélyeiről, mint egy héttel korábban Szingapúrban, azaz vagy egy jó rajttal, vagy mint legutóbb egy neki kedvezőbb startégiával lehet esélye arra, hogy ő is bele tudjon szólni a győzelemért folyó küzdelemben. Minden más esetben nagy eséllyel hátvéd szerep juthat neki, amire a Ferrarinak nagyon nagy szükség lenne, mert egy az egyben való küzdelemben Lewis Hamiltonnak nagyobb esélye lenne ellenük. Belgiumban már láttuk, hogy egy erős hátvéd munka nagyon sokat tud segíteni.
Viszont ha Vettel megint a nyerni akar, akkor a rajtnál nyílik a legjobb esélye arra, hogy az élre álljon, ugyanis a rajtot követően nagyon hosszú szakasz vezet (egy jobb töréssel) az első féktávig, a 2-es kanyarig. Valtteri Bottas 2017-ben bebizonyította, hogy a harmadik rajthelyről is lehet elsőként elfőrdulni a 2-esben. Ha Leclerc és Hamilton csak egymással lesz elfoglalva a piros lámpák kialvását követően, akkor a négyszeres világbajnok akár meg is lepheti majd őket, bár jó kérdés, hogy Leclerc mennyire lenne megint csalódott, ha Vettel mögött kell haladnia?
Valtteri Bottasról is essen pár szó: a finn versenyző időmérője nem úgy alakult, ahogyan arra számítani lehetett volna. A szocsi pálya egyik specialistája csak az ötödik lett a kvalifikáción, s csak Verstappen rajtbüntetésének köszönheti azt, hogy végül a negyedik helyről várhatja a piros lámpák kialvását.
Ennek ellenére Bottasszal is számolni kell a futam során, bár lehet, hogy a győzelemre csak akkor nyílhat esélye, ha valami történne Lewis Hamiltonnal, viszont a dobogóra minden esélye megvan a finn versenyzőnek, aki csak 2015-ben és 2016-ban (akkor negyedik lett) szorult le a pódiumról. Előbbi versenyen is csak azért, mert az utolsó körben kiütötte őt honfitársa, Kimi Räikkönen a harmadik helyért folyó küzdelem során.
3. Meddig tud előrejönni Max Verstappen?
Hiába volt pénteken Verstappen a leggyorsabb, az időmérőn esélye sem volt a pole pozícióra. Így is sikerült legyőznie Bottast, de hátránya majd hét tized volt a győztes Leclerc-hez képest. Öt helyes rajtbüntetése miatt pedig a futamot majd csak a kilencedik helyről kezdheti meg, így esélyei győzelemre, amiben pénteken a red Bullnál bíztak igencsak minimálisra csökkentek.
Viszont a dobogós esélyekről ennek ellenére nem biztos, hogy le kell mondaniuk, persze ez nagyban függ majd attól is, hogy Verstappen milyen gyorsan tudja majd amgát átverekedni az előtte rajtolókon. Tavaly a 19. helyről indulva egy igazán erős versenyzést bemutatva az ötödik helyen ért célba, sőt egy ideig még a futamot is vezette, Úgyhogy Verstappenre most is mindenképpen oda kell figyelni. A győzelemre nem is, de a dobogóra még odaérhet egy jól ütemezett kerékcserével és versenytempóval.
Érdekesség, hogy a Red Bull Szocsiban még egyszer sem tudott a legjobb háromban végezni, a legjobb helyezésük is az ötödik hely volt, amit 2015-ben Kvjat 2017-ben és 18-ban Verstappen révén értek el. Talán idén összejön a Red Bullnak az első orosz dobogó?
4. Képes lesz-e eddigi karrierje legjobb rajtpozícióját pontokra váltani Carlos Sainz?
Sainz idénye a nyári szünetet követően igencsak rosszul alakul eddig. Belgiumban és Olaszországban műszaki hiba miatt esett ki, Szingaoúrban pedig hiába rajtolt jól, s haladt a hetedik helyen Nico Hülkenberg nekiment, defektet kapott, és visszaesett a mezőny végére 1 körös hátrányba, ahonnan már nem volt képes a pontszerzésre.
Pedig Sainz idén eddigi F1-es karrierje legjobb szezonját futja, ezért is volt a McLarennek is kár, hogy a spanyol az elmúlt három futamon nagyon peches volt. Viszont egyszer a pechszéria is véget ér, talán pont most Szocsiban, ahol Verstappen rajtbüntetésének köszönhetően az ötödik helyről rajtolhat, mely rajtpozíció eddigi Forma-1-es karrierje legjobb rajthelyezése. Eddig kétszer kezdhetett meg egy futamot az ötödik helyről: 2015-ben a hazai, Spanyol Nagydíjat még a Toro Rossóval, illetve tavaly a Renault színeiben a Magyar Nagydíjon rajtholhatott az ötödik helyről. Érdekesség, hogy akkor mind a két versenyen a kilencedik helyen ért célba.
Sainz ha tehetné ennél msot előkelőbb pozícióban érne célba, amire minden esélye megvan, hiszen a versenytempója eddig nagyon erős volt. Most, hogy az ötösik helyről indulhat, ezt az erős versenytempót kihasználva minden esélye megvan arra, hogy legalább a hatodik helyre hozza be a McLarent újabb lépést téve a konstruktőri negyedik hely elérésének irányába.
5. Tud-e ismét pontot szerezni a Haas az ausztrál specifikájú autójával?
A Haas idei szezonja ahelyett, hogy eddigi F1-es történelmük legjobbja lenne, helyette a legrosszabb lett. Ebben nagy szreepet játszott, hogy a fejlesztéseikkel nagyon rossz irányba indultak el, ezt nagyon jól bizonyítja az a tény, hogy az ausztrál specifikájú autójukkal sokkal versenyképesebbek, mint a fejlesztésekkel felszerelttel.
Az ausztrál autójuk olyannyira jól muzsikált a hétvége során, hogy a Q1-ben Magnussen, a Q2-ben Grosjean volt a leggyorsabb a középmezőnyben. Végül Grosjean révén majd a nyolcadik helyről kezdhetik meg a futamot, talán kijelenthető az, hogy most van esélyük a pontszerzésre, amire utoljára a Német Nagydíjon volt példa.
Főleg azért, mivel a szocsi versenypálya nem koptatja annyira a gumikat, kis túlzással akár a lágy keverékű gumikkal is lehet teljesíteni egy versenytávot, de tény a versenynaptárban itt a legminimálisabb a gumikopás, mely az egyik gyengesége az idei autójuknak.
Magnussen a Q2-es hibájának köszönhetően majd csak a tizennegyedik helyről fog indulni, de ha az autó teljesítménye nem esik annyira vissza, mint idén oly sokszor (időmérőkön hiába voltak mindig gyorsak, a versenyeken gyakran a Williams szintjén voltak) akár ő is előre tud jönni.
A Haas tempóját mindenképpen érdemes lesz nyomonkövetni, már csak azért is, hogy most is úgy járnak, mint idén oly sokszor, hogy a mezőny végére visszaesnek, vagy most az ausztrál autójukkal sikerül végre pontot/pontokat szerezniük?
Rajtrács
1. Charles Leclerc
2. Lewis Hamilton
3. Sebastian Vettel
4. Valtteri Bottas
5. Carlos Sainz
6. Nico Hülkenberg
7. Lando Norris
8. Romain Grosjean
9. Max Verstappen
10. Daniel Ricciardo
11. Sergio Perez
12. Antonio Giovinazzi
13. Kevin Magnussen
14. Lance Stroll
15. Kimi Räikkönen
16. Pierre Gasly
17. George Russell
18. Robert Kubica
19. Danyiil Kvjat
Bokszrajt: Alexander Albon
Képek: F1.com