70. Brit Nagydíj - Mire figyeljünk a futamon?

 

A 70. Brit Nagydíj kerül megrendezésre vasárnap délután, Silverstone-ban. A jubileumi verseny pedig igencsak izgalmasnak ígérkezik nemcsak az élmezőnyben, hanem a középmezőnyben is egyaránt.

 

1. Győzelemre tudja-e váltani Valtteri Bottas a 10. pole pozícióját, vagy Hamilton rekordot dönt?

 

Az időmérő egyik nagy meglepetését Valtteri Bottas szolgáltatta azzal, hogyha 6 ezreddel is, de sikerült elhalásznia a pole pozíciót csapattársa, Lewis Hamilton előtt, azon a pályán, ami a brit felségterületének számít. 2013 óta, csak 2014-ben nem indulhatott hazai pályán a pole-ból, ám az akkor sokkal inkább a szeszélyes brit időjárásnak volt betudható, mikor is az utolsó gyors körét nem fejezte be, miközben a pálya utolsó szektora annyira száraz volt, hogy mindenki, aki akkor célba ért, jelentősen javítani tudott korábbi idején.

Bottasnak ez a pole különösen kellett, főleg az utóbbi hétvégék tükrében. A Spanyol Nagydíjon elszenvedett vasárnapi vereségét követően Hamilton abszolút lépéselőnybe került hozzá képest, s ugyan Ausztriában sikerült visszavágnia, de lemaradása továbbra is 31 pont az összetettben. 

 

 

Kanada után még arról írtam, ha Bottas szeretné életben tartani a világbajnoki reményeit, akkor a Brit Nagydíjig bezárólag muszáj lesz csökkenteni lemaradását. Azért a Brit Nagydíjat írtam akkor, mivel Silverstone-ban Hamilton, különösen a  hibrid-éra óta szinte verhetetlen. Ugyan tavaly lecsúszott a győzelemről, de akkori vereségében az is közrejátszott, hogy a rajtot követően a 3-as kanyarban Kimi Räikkönen megforgatta őt, hátraesve ezzel a mezőny végére. Innen aztán egészen a  második helyig tört előre, mely annak tükrében, hogy az első kört még az utolsó helyen töltöttem, az több mint egy futamgyőzelemmel ért fel. 

Valtteri Bottasnak ezért is lesz különösen nehéz dolga a futamon, függetlenül attól, hogy szombaton sikerült lépéselőnybe kerülnie Hamiltonnal szemben. 

A futam egyik kulcsmomentumát a rajt fogja jelenteni, amire igazán Valtteri Bottasnak kell figyelnie. A finn versenyző szezonbeli negyedik pole pozícióját szerezte meg szombaton, ám a korábbi három rajtelsőségéből csak egyet, a bakuit tudta futamgyőzelemre váltani- Kínában és Barcelonában rögtön a rajtot követően Hamilton mögé csúszott. 

Bottasnak kell egy jó rajt, ám ha még az élen is marad, akkor sincs semmilyen garancia a győzelmére, mivel a gumimenedzselés szempontjából, és az idény eddigi képét látva, Hamilton versenytempóban eddig erősebbnek bizonyult nála. 

A futam egyik nagyon izgalmas részét fogja emiatt jelenteni a Mercedes házon belüli csatája, aminek kimenetele a 2019-es világbajnokság sorsát is döntően befolyásolja.

Nem lesz egyszerű dolga Bottasnak, főleg azért sem, mert Hamiltont nagyon is hajtja az újabb győzelem hazai földön, ami egyébiránt rekordöntés is lenne számára, ugyanis a Brit Nagydíjak történelme során még soha senkinek nem sikerült hatszor nyernie. 

 

2. Mire megy a Ferrari a többiektől eltérő gumistratégiával?

 

Ausztria után a Ferrari ismét bevállalta, hogy a Mercedes és a Red Bull versenyzőivel ellentétben ők nem a közepes, hanem a lágy gumikon fognak rajtolni. Binottóék ugyanis úgy vélik a futam első szakaszában a lágy gumik inkább előnyt jelent számukra, mintsem hátrányt.

Az Osztrák Nagydíjon valóban jó döntésnek bizonyult ez a stratégia számukra, ahol Leclerc egyébiránt olyan hosszú etapot volt képes autózni a lágyakon, mint a riválisaik a közepes keverékű gumikon, s ha nem kellett volna Bottasra reagálniuk, akkor a lágy körös etapjukat el is tudták volna nyújtani.

A csapatnál most is ugyanebben bíznak, emellett azt is érdemes kihangsúlyozni, hogy a lágy gumikon sokkal jobban tudnak majd rajtolni, és az első körökben is gyorsabbak tudnak lenni a közepes gumis riválisaiknál. Pont emiatt a Ferrari versenyzőinek a rajt és az azt követő pár kör kulcsfontosságú lesz a verseny kimenetele szempontjából. 

 

 

Csapaton belül a nagyobb figyelem ezúttal is Charles Leclerc-en lesz, aki szombaton nagyszerűen teljesített, különösen az egész csapat számára rosszul sikerült pénteki napot követően. Leclerc olyan jól szerepelt, hogy csak 8 századdal csúszott le a pole pozícióról, ami előzetesen nem tűnt elérhetőnek. 

Csapattársának, Sebastian Vettelnek viszont gyatrául sikerült a kvali. A Q1-ben még nem tűnt rosszul a helyzete, aztán a  Q2-től kezdve valami történt, ami miatt képtelen volt kihozni önmagából és autójából is a maximumot. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy alig javulva a Q1-es köréhez képest, az időmérőn csak a hatodik lett. Számára ezen okból kifolyólag igencsak nehéz futam vár, ahol az elsődleges cél valahogy a legjobb öt között végezni.

Az, hogy a győzelemre mennyi esélye nyílik a Ferrarinak, az nagyban fog függeni attól, hogy Leclerc milyen rajtot képes fogni, és a rajtot követően a Mercedesekhez viszonyítva milyen tempóra lesz képes. Ausztriában a gumistratégiájuk kedvezőnek bizonyult, ha most is így lesz, akár képesek lehetnek a pénteken versenytempóban is verhetetlennek tűnő Mercedeseket meglepni. 

 

3. Várható-e újabb Verstappen csoda?

 

 

Pusztán az a tény, hogy Max Verstappen két tizeden belül volt a Mercedesekhez képest, az már igen erős érv arra, hogy a futamgyőzelem szempontjából a Red Bullokkal, azon belül Verstappenre is figyeljünk. Ha pedig ehhez hozzátesszük azt, hogy az Osztrák Nagydíjat megnyerő pilóta az időmérőt turbógondokkal (turbója kihagyott bizonyos helyeken) teljesítette, és csak így kapott két tizedet, akkor Verstappennel igencsak számolni kell. 

"Az utolsó köröm nagyon jó volt, ezért is kár a turbó kihagyásért. Nagyon sok időt veszítettünk ezzel, pedig úgy vélem, ha ez nincsen, akkor harcolhattunk volna a pole pozícióért" - nyilatkozta a kvalifikációt követően Verstappen.

A bajnokság harmadik helyezettje, a szoros időeredmények miatt végül az 52 körös futamot majd csak a negyedik helyről kezdheti meg, azonban hasonló taktikán van, mint az előle rajtoló két Mercedes, azaz ő is a közepes gumikon fog rajtolni. 

Az elmúlt években már megszokhattuk, hogy a Red Bull hosszabb etapokon sokkal jobb tempóra képes, mint egy körön, ezt pedig Ausztriában is láthattuk, így ezen okokból kifolyólag Verstappen különösen veszélyes lehet a Mercedesekre. 

A futam egyik kulcskérdésének a gumikezelés ígérkezik, ebben pedig a Red Bull és Verstappen nagyon erős, amit láthattuk Ausztriában is. Így ezért sem ördögtől való gondolat az, hogy a futam nem is annyira titkos favoritja Max Verstappen lehet, aki eddigi Forma-1-es karrierje során még egyszer sem tudott egymást követően két versenyt megnyerni- eddig... 

A Red Bullnak pedig különösen jól jönne egy újabb siker, utoljára Silverstone-ban még 2012-ben nyertek, ami Mark Webber utolsó Forma-1-es diadalát is jelentette. 

 

4. Hogyan ér véget Pierre Gasly eddig remekül alakuló hétvégéje?

 

Hát amire nem nagyon lehetett számítani a hétvégén, az Pierre Gasly feltámadása! 

A Red Bull francia versenyzője az elmúlt hétvégéken igazi mélyponton volt, különösen Ausztriában, ahol úgy kapott 1 kört csapattársától, hogy az első körben még előtte volt. 

Ugyan a sajtóban már megindultak a találgatások a jövőjével kapcsolatban, a csapata azonban kitartott mellette és hitt abban, hogy előbb-utóbb révbe fog érni. Úgy tűnik az idény tizedik állomásán végre sikerült.

Pénteken Forma-1-es karrierje során először sikerült egy edzést megnyernie (első edzés), emellett az összes tréningen képes volt a csapat elsőszámú pilótája előtt végeznie, amire eddig nem nagyon volt példa 2019-ben.

 

 

Ugyan az időmérőn ezt a bravúrt már nem sikerült megismételnie, de így is dicséret illeti, ugyanis végre erőből ott tudott lenni Verstappen közvetlen közelében. Ennek egyik hozománya, hogy a futamot azonos taktikával kezdheti meg vele, nem kellett a Q2-ben azért lágy gumit adni neki, nehogy kiessen, és rajtpozícióban is sikerült önerőből megszerezni az ötödik helyet, megelőzve Sebastian Vettelt.

Ezen a hétvégén eddig Gasly tökéletesen hozta azt a szintet, amit a Red Bullnál elvárnak tőle, amit kell is teljesítenie, ha jövőre is a Red Bullnál szeretne versenyezni. 

A futamon mindenképpen érdemes lesz a szemünket Gasly-n is tartani, hogy lássuk az eddigi legjobb Red Bullos hétvégéje végül milyen eredménnyel párosul. 

 

5. Ki lesz a középmezőny legjobbja?

 

2019-ben a középmezőny párharca rendkívül izgalmasan alakul, és a kvalifikációt követően úgy tűnik ennek eddigi tetőpontját hozhatja a mostani hétvége. 

Azt elmondani a futam előtt, hogy kik fognak a középmezőnyből pontot szerezni, azt szinte lehetetlen megjósolni, mert annyira szoros ott a küzdelem. Persze a favoritokat le lehet írni.

Az időmérőt Daniel Ricicardo "nyerte meg" kemény 42 ezreddel megelőzve a hazai közönség előtt kiválóan teljesítő Lando Norrist. Jelenleg ők tűnnek a legesélyesebbnek arra, hogy a legjobbak legyenek a középmezőnyben a futamon.

Azonban nem szabad elmenni Alexander Albon nagyszerű teljesítménye mellett sem, aki úgy lett kilencedik, hogy csapattársa, Danyiil Kvjat még a Q1-ből sem jutott tovább. Albon eddig Norrishoz hasonlóan kiválóan versenyez félig meddig hazai pályán.

Albon mellett az Alfa Romeo legénységére, Antonio Giovinazzira és Kimi Räikkönenre is oda kell figyelni, akik épphogy lecsúsztak az időmérőn a Q3-as szereplésről. Mivel ők lecsúsztak a Q3-ról, így olyan téren taktikai előnyben vannak a többiekkel szemben, hogy ők szabadon dönthetnek arról, hogy milyen gumikkal kezdik meg a futamot.

 

 

Carlos Sainzra is igaz ez, akinek a Q2 nagyon rosszul jött ki. Olyannyira, hogyha megfutja a Q1-ben futott 1:26.203-as köridejét, akkor a hetedik helyen továbbjuthatott volna, de végül három tizeddel elmaradva ettől az idejétől a tizenharmadik helyen végzett. Sainzot ennek ellenére sem kell félteni, mert a futamokon rendre mindig sikerül kihoznia autójából a maximumot, így a pontokért vívott küzdelemben vele is számolni kell. 

Ha ne adj' Isten az élen a futam unalmas lenne, a középmezőnyben nagyszerű, pikáns küzdelemre van kilátás, ami a 70. Brit Nagydíjra igazán jó hatással lesz.

 

Rajtrács

1. Valtteri Bottas (Mercedes) 

2. Lewis Hamilton (Mercedes)

3. Charles Leclerc (Ferrari)

4. Max Verstappen (Red Bull)

5. Pierre Gasly (Red Bull)

6. Sebastian Vettel (Ferrari)

7. Daniel Ricciardo (Renault)

8. Lando Norris (McLaren)

9. Alexander Albon (Toro Rosso)

10. Nico Hülkenberg (Renault)

11. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)

12. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)

13. Carlos Sainz (McLaren)

14. Romain Grosjean (Haas)

15. Sergio Perez (Racing Point)

16. Kevin Magnussen (Haas)

17. Danyiil Kvjat (Toro Rosso)

18. Lance Stroll (Racing Point)

19. George Russell (Williams)

20. Robert Kubica (Williams)

 

Képek: Mercedes-AMG F1, F1.com

Forrás: F1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása