Hiába indult jól az éve, és vezette egy darabig a világbajnokságot, az elmúlt hétvégén nyújtott gyengébb teljesítménye miatt máris 29 pontos lemaradásba került Lewis Hamiltonnal szemben. Vajon van innen visszaút a számára, vagy Lewis Hamilton karrierje legsimább világbajnoki címét szerezheti meg idén?
A 2018-as évet követően arra senki sem fogadott volna, hogy Valtteri Bottasnak akár csak egy halovány esélye is lehet a 2019-es év világbajnoki címére. Nem, sokkal inkább az volt a kérdés, hogy tud-e akkorát fejlődni a tél alatt, hogy azzal meggyőzze Toto Wolffékat arról, hogy 2020-ra is alkalmazzák őt.
A tavalyi év nagyon nem alakult jól Bottas számára, karrierje legrosszabb, legpechesebb esztendejét teljesítette, ahol az a szégyen is megtörtént vele, hogy nem tudott futamgyőzelmet szerezni. Persze ez nemcsak a finnen múlott, mivel több alkalommal is ilyen-olyan körülmények miatt nem tudott elsőként célba érni.
Bakuban vezette a futamot, mikor is három körrel a vége előtt egy törmelék kivágta a jobb hátsó gumiját, mely miatt kénytelen volt feladni a futamot.
Franciaországban, a második helyről indulva Sebastian Vettel az 1-es kanyarban kiütötte,s autója olyannyira megsérült, hogy végül csak a hetedik helyen látta meg a kockás zászlót.
Egy héttel később az Osztrák Nagydíjon sikerül az évben először megszereznie a pole pozíciót, ám a rajtja rosszul sikerül, így visszacsúszik csapattársa mögé a második helyre. A futamot végül be sem tudja fejezni váltójának meghibásodása miatt- érdekesség, hogy a futam második felében Lewis Hamiltont is utoléri a műszaki hiba.
A Német Nagydíjon, miután Sebastian Vettel kiesett a versenyből nagy esély nyílt arra, hogy őt intsék le elsőként, ám míg csapata őt behozza kerékcserére, addig Lewis Hamiltont nem, így a két versenyző pozíciót cserél egymással. Bottas a frissebb ultralágy gumikon aztán hiába támadná meg a győzelemért a futamot csak a tizennegyedik helyről kezdő Hamiltont, csapata megtiltja ezt neki, így be kellett érnie a második hellyel.
Szocsiban nyílt aztán a legnagyobb esélye arra a finn versenyzőnek, hogy végre futamot nyerjen, csakhogy hiába volt gyorsabb egész hétvégén Lewis Hamiltonnál, a világbajnoki csata miatt kénytelen volt elengedni őt.
Bottas valahol itt törhetett meg igazán, mert hiába volt végre jobb, mint Hamilton, nem nyerhetett. Formája ezután még drasztikusabban leromlott, s ugyan Japánban még egyszer bejött másodiknak, az utolsó négy futamon viszont már egyaránt csak ötödik lett, ami azt is jelentette, hogy a 2018-as évet is ebben a pozícióban zárta.
2019: Erős kezdés, majd visszaesés
Bottas 2.0. Így nevezte mindenki a finn versenyzőt az Ausztrál Nagydíjat követően, ahol Forma-1-es karrierje eddigi legnagyszerűbb diadalát aratta. Az új fizimiska, majd az évadnyitó fölényes megnyerése mindenkit arról győzött meg, hogy idén egy új Bottast fogunk látni, aki akár még a világbajnoki címért is mehet.
Az igen rosszul sikerült 2018-as évet követően nem volt választása, változtatnia kellett az addigi munkamódszerein, mivel hiába a sok pech, ha nem jönnek az eredmények, akkor búcsút mondhat a Mercedeses ülésének. A csapathoz időközben pedig csatlakozott Esteban Ocon, aki ugyan, mint teszt- és tartalékpilótai szerepkörben van jelen az Ezüst Nyilaknál, abban mindenki biztos volt, hogyha Bottas nem javul 2019-re, akkor ő fogja átvenni a helyét a csapatnál.
Nem volt egyszerű tele a finnek, ám Ausztráliában jelezte, hogy ő nem fogja feladni, és igen is küzdeni fog az üléséért!
Az időmérőn ugyan még 112 ezreddel kikapott Hamiltontól, azonban egy nagyszerű rajttal az élre állt, majd élete addig legnagyszerűbb futamgyőzelmét aratta, ahol ráadásul még a leggyorsabb kört is sikerült megfutnia, begyűjtve ezzel a maximális 26 pontot.
"Ez volt életem eddigi legjobb versenye. Nem tudom, mi történt, de minden annyira jó volt, minden az irányításom alatt volt."
A leintést követően lehetett érezni, hogy a finn versenyzőről hatalmas nagy kő, teher esett le. A rádióüzenetébe egy hatalmasat bele is káromkodott, amiben kiadta magából azt a feszültésget, ami a tavalyi év során halmozódott fel benne. Emellett üzent minden kritikusainak, hogy 'B*****K MEG!'
Az Ausztrál Nagydíjat követően a 29 éves versenyző mondhatni a fellegekben járt, nem csoda, hiszen azelőtt utoljára a 2017-es Abu Dhabi Nagydíjon pezsgőzhetett a dobogó legmagasabb fokáról.
A nagyon erős kezdést, azonban nem követte erősebb folyatás. Bahreinben nem volt képes tartani Hamiltonnal a tempót, ám így is mögötte, a második helyen ért célba [Charles Leclerc műszaki hibája miatt], s köszönhetően az Melbourne-ben szerzett a leggyorsabb körének, 1 ponttal még mindig ő vezette a világbajnokságot.
Kínában 23 ezreddel képes volt legyőzni Hamiltont a pole pozícióért folyó küzdelemben, azonban a rajtja nem sikerült a legjobban, így hamar elveszítette az első helyet, amit aztán nem is tudott visszaszerezni. Ez pedig egyben azt is jelentette, hogy a világbajnokságban Hamilton hat pontos előnnyel átvette tőle a vezetést.
Bakuban aztán jött a visszavágó! Az időmérőn megint sikerült megszereznie a pole-t, ám most a rajtot követően is sikerült megőriznie a vezetést. A futam utolsó szakaszában viszont már figyelnie kellett csapattársára, aki megpróbálta megszerezni tőle az első helyet. Még 1 másodpercen belülre is verekedte magát hozzá képest, azonban az utolsó előtti körben vétett egy kis hibát, amivel elszállt a lehetősége egy esetleges támadás indítására. Bottas nyert, amivel visszaszerezte a vezetést a világbajnokságban- igaz csak 1 pont volt az előnye Hamiltonnal szemben.
Két héttel később következett a Spanyol Nagydíj, ami nagyon jól indult számára. Az időmérőn elképesztő győzelmet aratott Hamiltonnal szemben, majd hat tizedet adott neki. Erős kezdés után egy erősebb folytatásban bízott a finn, azonban a rajt megint nem sikerült jól, amivel újfent elbukta az első helyet. Ahogyan Bottas sem kegyelmezett az időmérőn csapattársának, úgy ezt a szívességet Hamilton sem tette meg, és a leggyorsabb kört is megfutva megnyerte a futamot. Győzelmével pedig 7 pontos előnnyel visszavette a vezetést a bajnoki összetettben.
A futamot követően Bottason látszódott, hogy nagyon csalódott, ami teljesen érthető volt. Az időmérőn élete körével megszerezte a pole pozíciót, amit rögötn a rajtot követően el is vesztett. Nem erre számított a futamot megelőzően.
"Ha a világbajnokság köztem és Lewis között dől el, akkor minden lehetőség kulcsfontosságú lesz. Pontosan ezért bosszantó ez most nekem. Úgy éreztem egész hétvégén keményen dolgoztam, az időmérőn pole pozícióban is volt, egy olyan versenypályán, ahol ez sokat számít, és én mégis elveszítettem ezt a rajtnál. De ilyen az élet, még mindig van tizenhat lehetőségem. Ez pedig rengeteg. Már várom Monacót, aztán meglátjuk, hogy mi fog történni."
Ezután következett Monaco. Bottas a hétvége előtt többször is elmondta, hogy neki egyetlen egy célja van a hercegségben: megszerezni a pole pozíciót! Azért is ez volt a fő cél számára, mivel a monacói pályán nagyon nehéz előzni, illetve ez az a helyszín, ahol a legkevesebb métert kell megtenni az első kanyarig, azaz ha most sem kapja el jó ütemben a rajtot, Hamilton akkor se tudja megelőzni- ha csak nem vesz egy botrányosan rossz startot.
Emiatt a Mercedes házon belüli összecsapásánál minden szem az időmérőre szegeződött. A Q1-ben Hamilton volt a gyorsabb két századdal, azonban a Q2-ben Bottas már jelezte neki, hogy nem fogja olcsón adni magát, és 134 ezreddel jobb időt autózott nála. A Q3 első felvonásában pedig egy elképesztő körrekordot autózott, 1:10.252-vel, amitől még maga Lewis Hamilton is bő két tizeddel elmaradt.
Úgy tűnt, hogy Bottasnak innen már meglesz a pole, de Hamilton a Q3 végén, ha csak 86 ezreddel is, de megverte csapattársát, akinek így nem jött össze az, amit eltervezett, elveszítette a pole pozíciót.
Ez pedig egy kisebb fordulópont is volt a 2019-es világbajnokságban. Azzal, hogy Bottas kikapott Hamiltontól az időmérőn, azzal ő került abba a helyzetbe a dupla bokszkiállásnál, hogy Max Verstappen melléje ért a kerékcseréjét követően, és a szűk bokszutca miatt a finn versenyzőt felkenték a falra, ahol nemcsak a padlólemeze sérült meg, de még jobb hátsó defektet is kapott. A sérült gumi miatt egy körrel később kénytelen volt ismét a bokszba hajtani, ezzel elveszítve egy újabb helyet Sebastian Vettellel szemben. Ugyan a futam során Verstappen veszélyes kiengedésért egy 5 másodperces időbüntetést kapott, ami révén végül harmadik lett Bottas, azonban Hamilton győzelmével már 17 pontra nőtt a hátránya.
Aztán jött Kanada.
Az a helyszín, ahol Bottasnak vissza kellett volna vágnia Hamiltonnak az elmúlt két hétvégén elszenvedett vereséget követően, csakhogy ez mégsem így történt. Olyannyira nem, hogy ez lett a finn 2019-es évének eddigi legroszabb hétvégéje.
Az időmérőn a Q3-ban elkövetett egy vezetői hibát, aminek szerencsés következménye lett az, hogy nem törte össze autóját, azonban a második gyors körre annyira nem sikerült jól, hogy csak hatodik lett.
Sajnos a futama sem sikeredett sokkal jobban, s miközben Hamilton Vettel büntetése révén újabb 25 pontot zsákolt be, addig neki csak a negyedik helyért és a leggyorsabb körért járó 13 pont jutott, ezzel pedig már lőtávolon kívülre keveredett.
29 pont, ekkora hátrányt kellene most ledolgoznia, ami Lewis Hamilton ellen még Nico Rosbergnek sem sikerült, ahogyan az elmúlt két évben Sebastian Vettelnek sem.
Van valós esélye Bottasnak?
Abban nincs vita, hogyha Bottas komolyan gondolkodik a 2019-es bajnoki címre, akkor több olyan hétvége nem férhet bele, mint amilyen volt a kanadai. Ugyan hátránya így is 29 egységre nőtt, ám ez még mindig nem akkora differencia, amit ne lehetne az év során ledolgozni.
Elcsépelt szöveg, de még hosszú a szezon, bármi megtörténhet.
Könnyen megeshet, hogy Hamilton bekerül egy negatív spirálba, amiből több futam kell, mire ki tud kecmeregni, ami most ugyan elképzelhetetlennek tűnik, de attól még ez is megtörténhet.
Igaz, erre van a legkisebb esély, a realitás talaján maradva Bottasnak muszáj lesz az Ausztrál és az Azeri Nagydíjon nyújtott teljesítményét hoznia a lehető legtöbb helyszínen. Mikor pedig nem megy majd jól, akkor is kötelező lesz neki Hamilton sarkában maradnia- igazából ez lesz a sokkal nehezebb.
Pontosan azért, mivel Bottas eddigi két Mercedeses szezonjában azt lehet észrevenni, hogyha éppen nem találja a formáját, akkor nagyon képes beleszürkülni a mezőnybe. Teljesítménye olyankor átlagos, vagy talán még annál is rosszabb. Viszont, mikor minden klappol nála, akkor Lewis Hamiltont is képes legyőzni.
Bottas bajnoki esélyeinek értékelésekor pont ez a dolog az, ami miatt most is nehéz fő esélyesnek kikiáltani. Mert igen, ha nagyon jó formában van, akkor Hamiltont is legyőzi, amire 2017-ben és 2018-ban számtalan példát láthattunk, csakhogy a helyzet az, hogy ebből van a kevesebb.
2017-ben azok a hétvégék, amikor tisztán gyorsabb volt Hamiltonnál: Orosz Nagydíj, Osztrák Nagydíj, Abu Dhabi Nagydíj. Ez három alkalom, és ugyan ha jó szívűek akarunk lenni, akkor Monacót is odatehetjük (ahol Hamilton Vandoorne balesete miatt nem tudott bejutni a Q3-ba), de ez akkor is négy helyszín. A többi versenyen vagy hasonló tempóra volt képes, mint a csapattársa, vagy pedig látványosan elmaradt tőle.
2018-ra ez a helyzet némiképp javult, akkor több helyszínen volt képes felvenni a kesztyűt: Bahreini Nagydíj, Kínai Nagydíj, Kanadai Nagydíj, Osztrák Nagydíj, Német Nagydíj, Orosz Nagydíj. Illetve talán még az azeri helyszínt is ide lehetne sorolni.
Ez mind szép és jó, ugyanakkor a probléma az, hogy míg 2018-ban hét helyszínen is jobb formában volt, mint csapattársa, a világbajnokság azonban 21 fordulóból állt, nem beszélve arról sem, hogy Ausztriában hiába nyújtott az időmérőig jobb teljesítményt, a rajtnál elveszítette vele szemben az első helyet.
Hamilton teljesítménye pedig ugyanakkor nem annyira ingadozó, mint az övé. Persze, egy-egy szezonban becsúszik két-három olyan helyszín, ahol csak "átlagos" teljesítményt tud hozni, azonban az év többi versenyein képes olyan kimagaslóan teljesíteni, hogy a dobogós helyezés a minimum, amit elér- bár általában ilyenkor nyerni szokott.
Ezért is olyan nehéz Bottas dolga. A Forma-1 jelenkori, és úgy összességében egyik legjobb versenyzője a csapattársa. Nem véletlen az, hogy Hamiltont eddig csak két versenyző tudta legyőzni egy szezonon belül: Jenson Button (2011) és Nico Rosberg (2016).
Miben kell javulnia Bottasnak?
Abban talán mindenki egyetért, hogy Bottas idén egy körön nagyon erős. Ha nem is sikerül Hamilton legyőzni, akkor is legfeljebb egy tizeddel marad el Hamiltontól, ami azért fontos, hogy a rivális csapat versenyzői ne tudják őket elválasztani egymástól. Igaz, most Kanadában csúnyán kikapott (655 ezreddel), azonban ez főleg a Q3-as hibájának volt betudható. Utána csak egy próbálkozása volt, ami szintén nem sikerült jóra.
Úgyhogy Kanadát leszámítva, Bottas idén nagyon jó munkát végez egy körön. Ez főleg annak fényében van így, hogy a korábbi években azért látványosan elmaradt Hamiltontól ezen a téren. Átlagosan két-három tized meg szokott lenni közöttük, azonban idén -Kanadát leszámítva- 112 ezrednél (Ausztrál Nagydíj) nem volt nagyobb differencia. Ebben sokat sikerült javulnia.
Ám van egy dolog, amiben úgy tűnik nem igazán. Még pedig abban, hogyha valamilyen okból kifolyólag bekerül a középmezőnybe, akkor képes beleszürkülni a mezőnybe.
A futam első felében különösen "eltűnt" Nico Hülkenberg mögött. A bokszkiállását követően sikerült javulnia (ebben az is közrejátszott, hogy a futam elején a Mercedes kisebb hűtéssel versenyzett, s a kiálláskor a felesleges szigetelőszalagot leszedték az oldalsó légbeömlőkről), és egy igazán élvezetes párharcot követően sikerült megelőznie Daniel Ricciardót. Azonban ekkorra már olyan nagy volt a lemaradása, hogy esélye sem volt a dobogós versenyzők utolérésére, így a negyedik hely mellett a leggyorsabb kör megfutása maradt az egyetlen cél. Ezt végül sikerült megszereznie, plusz egy pontot mentve a Kanadai Nagydíjon.
A "beszürkülés" hátterében állhat az is, hogy a finn versenytempója inkább nevezhető átlagosnak, mintsem kiválónak.
Az idei évben egyedül Ausztráliában volt képes erősebb versenytempót nyújtani Hamiltonnál, igaz akkor a brit versenyző kisebb padlólemez sérülésekkel versenyzett. Bakuban végig jó tempót diktál, azonban a futam végéhez közeledve Hamilton egyre jobban közeledett feléje, és ha nem rontott volna két körrel a vége előtt a hosszú egyenes elején, akkor lehet a végén el is tudta volna csípni tőle a győzelmet.
Miközben egy körön már képes megütni Hamilton szintjét, addig versenyeken ez nem feltétlenül igaz. Bár tény, hogy a legtöbb alkalommal alapból hátrányosabb helyzetben volt, mivel a rajtnál elveszítette az első helyeket. Ám eddig sem Kínában, sem Spanyolországban nem tűnt úgy, hogy képes lett volna önerőből visszaelőzni csapattársát. Nem, inkább a beleszürkülés volt jellemző rá, ahogyan Monacóban is volt Vettel mögött. Igaz, hogy sérült padlólemezzel versenyzett a bokszutcai incidenst követően, azonban ott sem tűnt arra semmilyen esély, hogy lett volna legalább előzési közelségbe kerülni Ferraris kollégájával szemben.
A versenytempóján muszáj lesz javulnia, mert hiába szerzi meg majd a pole pozíciókat, ha Hamilton a futamon mindig megelőzni. Ezt maga Nico Rosberg is megtapasztalhatta 2014-ben. Abban az egy évben ő volt a meggyőzőbb pilóta egy körön, azonban a futamokon, főleg az évad vége felé haladva Hamilton majdnem minden alkalommal megelőzte őt a pályán. Rosberg 2014 végén maga is rájött, hogyha a verseny etapokon nem javul, esélye sem lesz Hamilton ellen. 2016-os világbajnoki elsőségét ennek is köszönhette, hogyha nem is lett olyan gyors a hosszabb etapokon, mint Hamilton, de képes volt javulni 2014-es énjéhez képest.
Bottasnak is kell, mert Hamilton nem csak egy körön, de verseny etapokon is piszok gyors- talán jobb is, mint egy körön...
Emellett még ott vannak a rajtok. Hiába a jó időmérős eredmény, hogyha azt rögtön elbukja a piros lámpák kialvását követően.
Az idei évben, eddig csak két olyan hétvége volt, ahol a rajtnál pozíciót tudott nyerni (Ausztrália, Bahrein), egy olyan, ahol nem veszített pozíciót (Baku, Monaco), a maradék három versenyen mindig veszített egy-egy helyezést. Ez pedig nem éppen egy jó mérleg.
Így összességében elmondható, hogy a szombati teljesítményével ugyan minden rendben van, a vasárnapin viszont van mit csiszolni.
Van visszaút Kanada után?
Bottas a futamot követően úgy nyilatkozott, hogy ez a hétvége ébresztőül szolgált neki, és már most a soron következő Francia Nagydíjra koncentrál, ahol célja nem mást, hogy visszavágjon Hamiltonnak, aki zsinórban harmadik futamgyőzelmét aratta.
Ha erre az "ébresztőre" most Bottas igazán odafigyel, akkor a kérdésre a válasz az, hogy igen. Még visszatérhet, ahogyan azt a szezon elején is mutatta. Igazából továbbra is abban a helyzetben van, mint év elején: nincsen választása. Ugyanis, ha most ismét elkezd beleszürkülni a mezőnybe, akkor azzal nemcsak a világbajnoki esélyeit kukázza, hanem a jövő évi Mercedeses ülését is. Ezt pedig nem hagyhatja.
Esteban Ocon még továbbra is ott van a háttérben, és mivel a dolgok jelenlegi állása szerint a francia versenyző egyedül a Mercedesnél tudna visszatérni 2020-ra a mezőnybe, így Bottasnak muszáj olyan erős teljesítményt nyújtani, amilyet csak tud.
Az évet nagyon erősen kezdte, csakhogy a folyamatos elrontott rajtok, és vereségek Lewis Hamilton ellen nem jött ek neki jól, de még mindig abban a helyzetben van, ahol a sorsa még a saját kezében van.
Noha, tavaly Le Castellet-ben nem volt egy szerencsés futama, most mégis itt kell első körben visszavágnia. Utána pedig, rögtön a következő héten jön Ausztria, ahol 2017-ben és 2018-ban is meg tudta szerezni a pole pozíciót. Előbbi évben ráadásul még egy pazar rajttal a futamot is megnyerte!
Összességében elmondható, hogy Bottasnak a következő két futam sorsdöntő lesz, amely közül az osztrák helyszín az ő felségterülete. Ha ezeken képes lesz egyaránt legyőzni Hamiltont, akkor újra élni fognak a bajnoki reményei, de két újabb vereség egyben annak végét is jelentheti- főleg ha hozzátesszük, hogy július közepén Hamilton hazai nagydíja következik, ahol 2014 óta csak tavaly nem nyert futamot.
A 2019-es világbajnokság még nem dőlt el, azonban a következő két hétvége sorsdöntő lesz, legfőképpen Bottasnak.
Forrás: f1.com
Képek: f1.com, Mercedes-AMG F1
-