Lewis Hamilton egy elképesztő körrekorddal szerezte meg karrierje 85. pole pozícióját, miközben Sebastian Vettel a Q3-ban csak a hetedik lett, míg a McLarenek hosszú idő után nagy erős időmérőn vannak túl.
Az időmérőre is maradt a nyári meleg a 60. Francia Nagydíjnak otthont adó Paul Richardi versenypályán. A szabadedzések alapján a pole pozícióért újfent Mercedes pilótái voltak a legesélyesebbek, amely során a legfőbb kérdést az adta, hogy a csúfos kanadai hétvégét követően Valtteri Bottasnak sikerül-e visszavágni Lewis Hamiltonnak?
Az edzések alapján minden joggal bizakodhatott erre, ugyanis a pénteki második gyakorlás mellett a szombati délelőtti egy órás tréningen is ő autózta a leggyorsabb köridőt. 1:30.159-es köre ráadásul csak 130 ezerddel maradt el Hamilton tavalyi pályacsúcsától (1:30.029). Lewis Hamilton - akit nem kapott büntetést miután a második gyakorlásona 4-es kanyarban lecsúszott a pályáról, s mikor visszatért rá, akkor pont Verstappen mellé ért vissza- ugyan az első gyakorláson még a leggyorsabb volt, azóta viszont be kellett érnie a második helyekkel finn kollégája mögött. A harmadik tréningen a két versenyzőt csak 41 ezred válaszotta el, ami egy izgalmas ütközetet vezetett fel kettőjük között a kvalifikáción.
Q1
Az időmérő első felvonásában Valtteri Bottas volt a leggyorsabb, 1:30.550-es köridővel, 59 ezreddel megelőzve csapattársát, Lewis Hamiltont, és "csak" 97 ezreddel a Ferrari monacói tehetségét, Charles Leclerc-et. A 21 éves versenyzó a Q1-ben mindkét gyors köre során ott tudott lenni a Mercedesek sarkában.
A Q1 vége igazi tűzijátékot hozott. A három nagy csapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) ekkor már rég a bokszban várták az időmérő folytatását, miközben a középmezőny csapatai sorra futották a jobbnál jobb köridőket. Az még hagyján, hogy a versenyzők soakt javultak, de az idők is elképesztően szorosak voltak. Példának okáért a negyedik helyen továbbjutó Nico Hülkenberg és a tizenhatodik helyen kieső Danyiil Kvjat között alig hét tizedmásodperc volt. Az ötödik Daniel Ricciardo és a nyolcadik Lando Norris pedig 1 tizeden belül voltak egymáshoz képest.
A pálya folyamatos javulása miatt félő volt az, hogy a bokszban pihenő Max Verstappen lehet az időmérő nagy vesztese, aki végül megúszta az újabb korai kiesést és a tizennegyedik helyen ment tovább.
A kiesők közül a tizenhetedik helyen végző Romain Grosjean lehgetett a legcsalódottabb. A Haas francia versenyzője az utolsó körében a 8-as kanyarból kijövet hiobázott, így nem tudott a legvégén javítani, ami a kiesését jelentette.
Danyiil Kvjat kiesése sokat nem számított, mivel a Toro Rosso orosz versenyzője az erőforrás elemek cseréje miatt alapból csak az utolsó rajthelyről fogja megkezdeni a vasárnapi futamot.
Rajtuk kívül még Lance Stroll (18. hely) és a két Williams búcsúzott az időmérőtől.
A tizenkilencedik időt megautózó George Russellt érdemes megemlíteni, ugyanis a 2018-as F2-es bajnok annak ellenére is egy nagyszerű kört autózott a gyengélkedő Williamsszel - amivel egy darabig a 17. helyen állt-, hogy a harmadik gyakorláson motorproblémák miatt csak négy kört tudott teljesíteni.
A Q1 során jött a hír, hogy az időmérőt követően ki fogják vizsgálni Kimi Räikkönen esetét, aki az edzés elején csúszott le a pályáról a 11-es kanyarban, és mikor visszaztért, épp Romain Grosjean mellé tért, akinek el kellett vennie a gázról a lábát. A felvételek alapján úgy tűnt a francia akkor még nem mért körön volt, így az Alfa Romeo finn versenyzője, aki a hetedik helyen ment tovább nem valószínű, hogy fog büntetést kapni.
Egy másik eset is az időmérő után fognak kivizsgálni: Räikkönen épp gyorsan haladt, mikor a 11-esben utolérte Daniel Ricciardót, s hogy elkerülje a lassan poroszkáló ausztrállal az ütközést, kénytelen volt lemenni a pályáról.
Q2
Ahogyan arra a pénteki napot követően számítani lehetett, a nagy csapatok a Q2-ben nem a lágy, hanem a közepes keverékű gumikon próbálta meg a továbbjutást. Ám itt jött a feketeleves! Ezúttal nemcsak a Mercedes és a Ferrari versenyzői, plusz Max Verstappen hajtott ki közepes gumikon a pályára, hanem a McLarenes Carlos Sainz is. Mivel Sainz nagyon jól ment a sárga oldalfalú gumikon, így előbb csapattársa, Lando Norris, majd a két Renault is átváltott ezekre az abroncsokra.
A leggyorsabb versenyző ezúttal is Valtteri Bottas volt, aki ugyan az első próbálkozása során két hibát is elkövetett (előbb a 9-es kanyarból kijövet, majd a 14-esben csúszott meg alatta az autó), ami miatt öt tizeddel elmaradt Hamilton 1:29.520-as köridejétől. A második próbálkozásában már nem követett el hibát, és 1:29.437-el, 83 ezredes előnnyel megelőzte Hamiltont, egyfajta üzenetet küldve neki, hogy ezen a hétvégén nem fogja olcsón adni a bőrét.
A Q2 legvégén Sebastian Vettel is megelőzte Hamilton, 1:29.506-os köridővel sikerült beférkőznie a két Mercedes közé, ami némiképp meglepetés volt, mivel a Ferrari addig a középsőm szakaszban sehol nem volt az Ezüst Nyilakhoz képest.
A másik Ferrarival Charles Leclerc a negyedik helyen ment tovább, 262 ezredes hátránnyal Valtteri Bottashoz képest.
Az ötödik helyen nagy meglepetésre Lando Norris jutott tovább, aki ugyanúgy a közepes gumikon futotta 1:30.019-es köridejét, mint a mögötte végző Max Verstappen.
McLarenes csapattársa is nagyon jól szerepelt, ő a hetedik helyen ment tovább megelőzve, szintén közepeseket használó Daniel Ricciardót, és már lágy gumikon karrierje során első ízben a legjobb tíz közé beférő Antonio Giovinazzit.
A Q2 legnagyobb vesztese Nico Hülkenberg volt, aki végül 123 ezreddel lemaradt a továbbjutásról, miközben Ricciardo a nyolcadik helyen bejutott a legjobb tíz közé, ő pedig végül csak a tizenharmadik lett. A német versenyző a Mistral-egyenes végén követett el egy hibát, emiatt nem tudott a végén javulni.
Nála is szomorúbb lehetett Alexander Albon, aki a Q2 legvégén pottyant ki a legjobb tíz közül, miután Pierre Gasly csak négy századdal ment nála jobb köridőt, méghozzá a lágy gumikon.
Q3
A Mercedes házon belüli párharcának első felvonását a Q3-ban Lewis Hamilton nyerte meg 1:28.448-as köridővel, ami 157 ezreddel volt jobb köridő, mint amit csapattársa, Valtteri Bottas autózott.
A két Ezüst Nyíl olyannyira bekezdett a Q3-ban, hogy a harmadik időt megautózó Charles Leclerc lemaradása is 567 ezred volt. Csapattársa, Sebastian Vettel nem fejezte be az első mért körét, mivel előbb az 1-es kanyarban hibázott, majd a 6-os fordulóban is jobban lesodródott a pályáról, mint szabad lett volna, így ha be is fejezte volna a körét, akkor azt elvették volna.
Mivel Bottas az utolsó gyors körében nem tudott javítani, így idő előtt eldőlt a pole pozíció sorsa, amit az a Lewis Hamilton szerzett meg, aki korábbi idjeén is képes volt 129 ezredet javítani, s 1:28.319-el idei harmadik, karrierje során pedig a 86. pole pozícióját szerezte meg.
Charles Leclerc is javított ugyan az utolsó mért körén, azonban hiába ment be 1:29 alá 1:28.965-ös köridejével, így is 646 ezreddel kikapott Hamiltontól.
Csapattársának, Sebastian Vettelnek viszont igen rosszul alakult az időmérő végső fázisa. Második gyors köre sem alakult jól, így végül óriási meglepetésre, csak a hetedik rajthelyet tudta megszerezni. Kikapott a negyedik időt elérő Max Verstappenttől, és az időmérő ászaitól, Lando Norristól és Carlos Sainztól is, akik kibérelték a McLarennek a harmadik rajtsort.
Daniel Ricciardo a Renault-val a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, megelőzve Pierre Gasly-t és Antonio Giovinazzit.
A versenyigazgatóság végül sem Räikkönent, sem Ricciardót nem büntette meg az időmérőt követően.
Képek: Mercedes-AMG F1, Formula 1