A balesetek és piros zászlók miatt majd két órásra nyúló időmérő edzésen a szabadedzések alapján nem várt módon a pole pozíció sorsa a két Mercedes versenyző között dőlt el, melyet Kína után ismét Valtteri Bottas szerzett meg. Az időmérő abszolút vesztese pedig az a Charles Leclerc, aki az egész hétvége toronymagas favoritjának számított.
Q1
Napos, 16 fokos levegő és 36 fokos pályahőmérséklet mellett vette kezdetét a 3. Azeri Nagydíj időmérő edzése.
A Q1-ben félig meddig meglepetés eredmény született, hiszen azt az a Pierre Gasly nyerte meg, akinek az időmérőn való részvétel is kérdéses volt a bokszutcai rajtbüntetése miatt. Gasly az időmérő első szakaszát 1:41.335-ös köridővel nyerte meg, 91 ezreddel megelőzve a hétvégén eddig parádézó Charles Leclerc-et.
Mögöttük a harmadik helyen Lewis Hamilton (1:41.614) jutott tovább, míg a másik Red Bullal Max Verstappen a negyedik helyet szerezte meg, megelőzve Sainzot, Bottast és Vettelt.
Jól mentek a Q1-ben az Alfa Romeók. Kimi Räikkönen 1:42.059-el a nyolcadik, csapattársa Antonio Giovinazzi 1:42.140-es köridővel a kilencedik helyen ment tovább, 14 ezredet adva a tizedik helyen továbbjutó Alexander Albonnak.
Az utolsó, tizenötödik továbbjutó helyet Daniel Ricciardo szerezte meg, aki a 18 perces szakasz legvégén teljesítette a továbbjutást érő 1:42.486-os köridejét. Ez csapattársának, Nico Hülkenbergnek nem sikerült, ő csak a tizennyolcadik időt (1:43.427) tudta megfutni. Egyedül a két Williams versenyzőt (Russell-Kubia) előzte meg. Rajtuk kívül még Lance Stroll (tizenhatodik hely) és Romain Grosjean (tizenhetedik hely) volt kénytelen az időmérőt már az első szakaszban feladni.
A Q1-nek egy piros zászló vetett végett, melyet Robert Kubica balesete váltott ki. A lengyel versenyző a 8-as kanyarban törte össze Williamsét, ezzel megszakítva az időmérő edzést.
Q2
Kubica Q1 végi balesete miatt a második, 15 perces szakasz csak bő 20 perces késéssel vette kezdetét, mivel a pályabíróknak rendbe kellett tenniük a 8-as kanyarban elhelyezett tecpro falat.
A Q2 elején már rögtön láthattunk egy taktikai különbséget a Ferrari és a Mercedes között, hiszen míg az olaszok versenyzői a közepes, addig a németek a lágy keverékű gumikon hajtottak ki a pályára.
Bottas és Hamilton 1:41.5-ös köridővel kezdtek, addig a Ferrarival Leclerc 1:41.995-vel feljött mögéjük a harmadik helyre úgy, hogy eggyel keményebb keverékű gumikon futotta köridejét.
Csapattársának, Vettelnek ugyanakkor nem alakult jól az első mért köre. A négyszeres világbajnok a 8-as kanyarban próbált túl szűken kanyarodni, így a bal hátsó gumijával eltalálta a falat. Szerencséjére tovább tudott haladni, viszont egyértelmű volt, hogy muszáj még egy gyors kört autóznia, mivel az első csak 1:43.3-asra sikeredett.
Közben az időlista élére Max Verstappen ugrott a Red Bullal, 1:41.388-as idővel, 134 ezredet verve Bottasra, szintén a lágy gumikat használva.
Miközben Sergio Perez 1:41.870-el feljött a negyedik helyre, aközben az ötödik helyig visszacsúszott Leclerc igyekezett továbbjavítani korábbi idején. Azonban a monacói versenyző túlságosan is hajtotta magát, aminek következtében a 8-as kanyar féktávját elmérte, és a falban kötött ki, ugyanott, ahol Robert Kubica is a Q1 végén.
„Hülye vagyok, hülye vagyok” – mondta csapatrádión keresztül Leclerc, aki a hétvége abszolút favoritjának számított. Szerencsére a monacói versenyzőnek nem lett semmi baja a balesetben, viszont igencsak szomorúan és dühösen szállt ki az összetört autójából.
A baleset miatt természetesen ismét előkerült a piros zászló, melyet követően a pályabíróknak újfent rendbe kellett hozni a tecpro falat.
Az időmérő ismét egy bő húsz perces szünet után folytatódhatott, helyi idő szerint 18:24-kor.
Elsőként a tizenkettedik helyen álló Sebastian Vettel gurult ki a pályára, akinél nem próbálták meg a közepes keverékű gumit, és inkább a biztosra menve a lágyakon próbált meg továbbjutáshoz szükséges kört futni. Ez kellett is, hiszen a lehűlő aszfalt hőmérséklet (27 Celsius-fok) miatt sokkal nehezebb volt egy jó köridőt összerakni. A négyszeres világbajnoknak két kör is kellett egyáltalán ahhoz, hogy Leclerc közepes gumikon futott idejét megverje.
A Q2-öt a Q1-hez hasonlóan most is egy Red Bull nyerte meg. Most Max Verstappen volt az, aki a leggyorsabb köridőt megfutotta, megelőzve a két Mercedest és a második szakasz abszolút meglepetésemberét, Baku menőjét, Sergio Perezt.
A Q1-hez hasonlóan a Q2-ben is sikerült mind a két Alfa Romeónak beférnie a legjobb tíz közé: Räikkönen a hetedik, Giovinazzi a tizedik helyen jutott be az időmérő végső fázisába.
Kettőjük közé Lando Norris (nyolcadik hely) és Danyiil Kvjat (kilencedik hely) férkőzött be, akik csapattársaiknak nem sikerült a továbbjutás. Sainz az utolsó pillanatban esett el a továbbjutástól, és végzett a tizenegyedik helyen, míg Albon Ricciardo mögött a tizenharmadik helyen zárta az azeri időmérőt. Rajtuk kívül még Kevin Magnussen és a mért kört már nem teljesítő Pierre Gasly esett ki.
Q3
Az időmérő utolsó fázisában piros zászló nem, de ledöbbenés annál inkább volt. Az egész hétvégén a Ferrariktól jócskán elmaradó Mercedesek „felébredtek”, s ennek rendje és módja szerint egyből az élen találták magukat.
A Q3 első felében először Lewis Hamilton volt az, aki mindenkit sokkolt 1:40.703-as köridejével, ami bő négy tizeddel volt jobb, mint a második és harmadik időt megautózó Sebastian Vettel (1:40.124) és Valtteri Bottas (1:40.172) ideje.
A Q2-ben leggyorsabb Max Verstappen másként gondolkozott, mint a riválisai, ugyanis az első gyors körét követően nem jött be a bokszba egy új lágy keverékű gumiért, hanem egy töltő kört követően újabb gyors kört teljesített. A holland versenyző második mért ideje (1:41.069) olyan jól sikerült, hogy sikerült feljönnie a második helyre.
Vettelnek és a Mercedesnek még ekkor hátra volt egy lövése, így Verstappen második helyére továbbra sem volt garancia.
Vettel nagyon jól kezdte meg az utolsó körét, az első szektorban még 58 ezreddel jobban is állt, mint Hamilton, azonban a kör végére 94 ezreddel alulmaradt vele. Ekkor ő állt ideiglenesen a második helyen, ám nem sokáig, mert mögötte Bottas egy elképesztő utolsó szektorral, 1:40.495-el átvette a vezetést. Hamiltonnak is sikerült javítania korábbi idején, de az 1:40.554-es ideje végül 59 ezreddel elmaradt Bottasétól, aki zsinórban második pole pozícióját szerzi 2019-ben, s egyben az elsőt itt Bakuban.
Verstappen Vettel és Bottas javítása miatt visszacsúszott a negyedik helyre. Az ötödik helyet viszont a bakui menő Sergio Perez szerezte meg, aki a tavalyi Belga Nagydíj óta nem végzett ilyen előkelő helyen az időmérő edzésen.
A 25. születésnapját pénteken ünneplő Danyiil Kvjat lett a hatodik a Toro Rossóval, 205 ezreddel megelőzve a McLaren tehetségét, Lando Norrist. Mögöttük a két Alfa Romeo végzett, akik közül végül Antonio Giovinazzi lett a nyolcadik, azonban az olasz versenyző a vezérlőelektronika cseréje miatt egy tíz helyes rajtbüntetést kap a kvalifikációt követően, aminek értelében a futamot csak a tizenhetedik helyről kezdheti meg.
A Q2-ben autóját összetörő Charles Leclerc a kilencedik rajthelyről kezdheti majd meg a vasárnapi 51 körös futamot, méghozzá a közepes keverékű gumikon.
Képek: Mercedes-AMG F1, Formula 1