71. Olasz Nagydíj - Értékelő

Az idei év legőrültebb futamát hozta a 71. Olasz Nagydíj, olyan dobogóval, amire tíz-húsz év múlva is emlékezni fogunk. És, hogy kik voltak ennek a nem szokványos futamnak a hősei és a vesztesei?

 

Hétvége legjobbjai

 

Carlos Sainz

 

Ugyan a futamot nem ő nyerte meg, mégis az egész hétvégi teljesítményét figyelembe véve ő volt a hétvége legjobbja.

A hazai, Spanyol Nagydíjtól kezdve Sainz nagyszerű formában versenyez (azon a hétvégén is őt választottam a hétvége egyik legjobbjának), azóta át is vette a vezető szerepet csapaton belül Lando Norristól.

A mostani Olasz Nagydíjon pedig eddigi F1-es karrierje legjobb hétvégéjét teljesítette, megmutatva mindenkinek, hogy a Ferrari miért is szavazott neki bizalmat.

Az időmérőn, a Mercedes mögötti elképesztően szoros mezőnyben, egy szinte hibamentes körrel szerzett egy harmadik rajthelyet, amivel beállította a Stájer Nagydíj időmérőjén elért legjobb időmérős eredményét, ezúttal száraz időjárási körülmények között. 

A vasárnapi futamon tovább tudta emelni a tétet, amikor egy nagyszerű rajttal feljött a második helyre, s látva Bottas küszködését, simán benne volt a pakliban, hogyha nem jön előbb Magnussen kiesése miatt a biztonsági autó, majd Leclerc kicsúszása után a piros zászló, akkor ezt a pozíciót megőrizte volna.

Az, hogy végül így is második lett, az köszönhető volt a nagyszerű felzárkózásának is, hiszen ne felejtsük el, hogy a bokszutcai zárás miatt visszaesett a nyolcadik helyre a kerékcseréket követően, míg a második állórajtot a hatodik helyről kellett megkezdenie, és onnan sikerült végül úgy feljönnie az ezüstérmes pozícióba, hogy csak 415 ezreddel kapott ki volt csapattársától.

Sainz a futamon azt is bizonyította, hogy egy igazán harcias versenyző, hiszen míg versenymérnöke, Tom Stallard arra akarta kérni, hogy ne kockáztasson túl sokat, addig Sainz rendre azt felelete, hogy utol akarja érni Gaslyt és meg akarja nyerni a futamot.

Végül ez nem jött össze, de elnézve az egész hétvégi, különösen a futamon nyújtott teljesítményét, csak idő kérdése, hogy mikor lesz Spanyolországnak Fernando Alonso mellett új Forma-1-es futamgyőztes pilótája. Csak remélni lehet azt, hogy ebben nem a Ferrari fogja meggátolni, és legkésőbb 2022-re ismét futamgyőztes autóval fognak rendelkezni.

 

Pierre Gasly

 

Carlos Sainz mellett muszáj Pierre Gaslyt kiemelni, mint a hétvége legjobbja. A két volt Toro Rossós csapattárs küzdelme egymás ellen az élen a sportág egyik klasszikus küzdelmeként fog bevonulni a történelemkönyvekbe, nemcsak azért, mert mind a ketten első futamgyőzelmükért hajtottak, hanem azért is, mert mind a kettőjük a határokat feszegetve versenyzett. Miközben a hátrányát ledolgozni igyekvő Sainz ezért, addig Gasly előnyének megőrzése miatt nem hibázhatott a verseny utolsó köreiben.

Mikor még a Red Bullnál versenyzett, akkor sok kritika érte a friss futamgyőztest azzal kapcsolatban, hogy nem bírja a nyomást. A mostani futam véghajrában alaposan rácáfolt azokra, akik ezt állították róla, hiszen mikor megremeghetett volna a keze, egyszer sem remegett meg. 

Ugyan ehhez a sikerhez kellett, hogy Gasly pont a biztonsági autó beküldése előtt ejtette meg kerékcseréjét, amiről akkor még azt hitte, hogy ezzel hibázott a csapata, azonban ezzel még csak az esélyt kapta meg ahhoz, hogy a Scuderia Toro Rosso 2008-as sikere után Faenza újra futamgyőzelmet ünnepeljen, ezúttal Scuderia AlphaTauri néven.

És itt viszont kijött Gasly klasszisa. Itt látszódott meg igazán, hogy mennyire jó versenyző, különösen, ha most összehasonlítjuk azzal a Lance Stroll-lal, aki a második álló rajtot a második helyről kezdhette meg, egy papíron gyorsabb autóval.

Gaslynak sikerült lerajtolnia őt, s miközben Stroll Räikkönennel harcolva hibázott a Roggiában, aminek köszönhetően Sainz végül megelőzte őt, addig Gasly egyetlen egyszer sem hibázott, még az igazán nagy nyomásnál sem.

 

Hétvége meglepetése

 

McLaren 

 

Utoljára 2012-ben volt olyan versenyképes egy versenyhétvégén a McLaren, mint most. Dobogós helyezésük pedig egyáltalán nem nevezhető szerencsének, sőt tulajdonképpen ők rosszul jártak Magnussen kiesésével, hiszen odáig Sainz és Norris a második és a harmadik helyen haladtak, azaz simán benne volt a pakliban az is, hogy kettős dobogós helyezést szerezzenek.

Végül ez most nem jött össze, de a hétvégi teljesítményük, így is a hétvége pozitív meglepetése volt. 

Már az, hogy Carlos Sainz a 2012-es Brazil Nagydíjon után kvalifikálta magát a legjobb három közé, teljesen száraz körülmények között. Norris is jól ment, az pedig csak a nagyon szoros mezőnynek volt köszönhető, hogy a csapattársával szembeni 125 ezredes lemaradás három pozíciót jelentett.

A futamot Norris olyan jól kezdte, hogy az első kör végén már a harmadik helyen haladt a hatodikról rajtolva. Ekkor a két autó a második és a harmadik helyen állt, és a tempójuk elég jó volt ahhoz, hogy itt fejezzék be a versenyt- aztán jött Magnussen kiesése.

Ennek ellenére a McLaren teljesen elégedett lehet a hétvégéjével, a második és a negyedik helyezés az elmúlt évek legjobb helyezése számukra. Utoljára pedig a 2014-es Ausztrál Nagydíjon szerezték egy hétvégén több pontot, mint most. Akkor Daniel Ricciardo kizárásának köszönhetően 33 egységet szereztek, most pedig harmincat.

 

Hétvége csalódása

 

Red Bull

 

Normál esetben most is a Ferrari lett volna a hétvége csalódása, de arra lehetett előzetesen számítani, hogy ezen a hétvégén sem lesznek annyira jók. Ezzel szemben a Red Bull, mely csapat a bokszutcai pletykák szerint a leginkább szorgalmazta a motormódok betiltását, ezen a hétvégén nem szerepeltek túl jól.

Főleg a futamuk volt katasztrofális, az időmérővel még nem volt akkora gond, annak ellenére sem, hogy Verstappen csak ötödik lett, ugyanis ott a holland csak kereken egy tizeddel maradt alul a harmadik rajthelyet megszerző Sainzcal szemben. Albon kilencedik helyezése pedig sajnálatos módon már megszokott.

Amiért a Red Bull a hétvége csalódása lett, az a vasárnapi futamuk miatt, ahol minden rossz, ami csak lehetett összejött számukra.

Verstappen idei második kiesését volt kénytelen elkönyvelni, de ami fájóbb lehetett számára, hogy semmi esélye nem volt arra, hogy Hamilton hibájából profitálni tudjon, ugyanis kiesése előtt is csak a tizennegyedik helyen haladt. Ráadásul már a legelső rajtja sem sikerült túl jóra, ahol is az ötödikről visszaesett a nyolcadikra, ahonnan ugyan feljött a hetedikre, de ebben a pozícióban megrekedt. A piros zászló utáni újraindítást is csak a tizenegyedik helyről kezdhette meg.

Albonnak ennél is rosszabb volt a futama. A rajt neki sem sikerült túl jóra, ráadásul az 1-es kanyarban történő tömörülésben Gaslyval koccant, ami miatt lesodródott a pályáról, visszaesve ezzel a tizennegyedik-tizenötödik hely környékére. A következő kör kezdetén pedig, Romain Grosjeant szorította le a pályáról az 1-es kanyarban, ami miatt később egy öt másodperces időbüntetést kapott. Ha pedig ez nem lett volna elég, Albonnak a tempó sem volt meg a futam során, s idei legrosszabb eredményét elérve, csak a tizenötödik lett.

Ez a hétvége hatalmas csalódás volt a Red Bull oldaláról.

 

Futam győztesei

 

Lance Stroll

 

Stroll nagyon sokat nyert azzal, hogy bemerte vállalni azt a szó szerint öngyilkos taktikát, hogy az első biztonsági autós fázisnál nem cserélt kereket, mivel ekkor nem lehetett tudni, hogy a futamot majd piros zászlóval megszakítják Leclerc balesete miatt. Ez az eset tipikusan az az eset, amikor tizenkilencre lapot húzva a kettes lap jön, vagy mikor valaki Hearthstone-ban, egy élettel, húz egy olyan lapot, amivel végül megnyeri a mérkőzést. 

Stroll nagyon sokat profitált azzal, hogy a piros zászló miatt ingyen cserélhetett kereket, hiszen így Lewis Hamilton büntetésével a második rajtot tulajdonképpen ő kezdte a "pole pozícióból". 

Ugyan az új rajtja nem sikerült túl jóra, ahol Gasly és Räikkönen is megelőzte őt, akivel való csatározás közepette elmérte a Roggia sikán féktávját, ami révén Carlos Sainz került olyan pozícióba, hogy megelőzze őt, azonban ennek ellenére, összességében Stroll is jól teljesített, és joggal van ezen a listán. 

A futamot végül a harmadik helyen fejezte be, amivel csapata,a  Racing Point első, önmagának pedig a második dobogós helyezését szerezte meg. Külön ki kell vele kapcsolatban emelni, hogy a hétvége legszebb előzését mutatta be Kimi Räikkönennel szemben a Roggia-sikánban.

 

Williams

 

A Williamsnek nagyon különleges volt a hétvégi Olasz Nagydíj, ugyanis ez volt az utolsó olyan versenyhétvége, ahol csapatot a Williams család valamelyik tagja irányította. Claire Williams még a csütörtökön jelentette be, hogy a 71. Olasz Nagydíj lesz az utolsó, ahol ő fogja irányítani a csapatot, utána távozni fog a Forma-1-től, ahogyan vele együtt a Williams család is. 

Ez azt is jelenti, hogy a Williams család, a csapat 1977-es megalapítása után távozik a sportágból. Maga a Williams név nem fog eltűnni,ugyanis az új tulajdonos (Dorilton Capital) megőrzi a csapat nevét.

A búcsú miatt is, a csapat versenyzői igyekeztek a legjobbjukat nyújtani a hétvégén. Ugyan a szombati csúcsforgalomból ők is rosszul jöttek ki, így az idei évben először mind a két autó az utolsó rajtsorból kezdhette meg a futamot. 

Maga a verseny már sokkal jobban alakult, Latifi tudott profitálni a biztonsági autó előtti kiállásával, így ő például a második rajtot a kilencedik helyről kezdhette meg, míg csapattársa, Russell a tizenötödikről.

A futamot végül Latifi-Russell sorrendben a tizenegyedik és a tizennegyedik helyen fejezték be, ami a számukra a maximum volt, így mondhatjuk azt, hogy a számukra a lehető legjobb eredménnyel búcsúztak el Claire és Frank Williamstől. 

Sőt Latifi tizenegyedik helyezése azt is jelentette, hogy az alsóház versenyét ők nyerték meg úgy, hogy például Kimi Räikkönen a harmadik helyről kezdhette meg az Olasz Nagydíj második felvonását, igaz a finnt rossz lóra tett a lágy gumikkal.

A verseny utáni rádióüzenet a két pilótától eléggé megható, és csak remélni lehet, hogy Latifi szavai valóra fognak válni a jövőben, és a Williams visszakerül oda, ahova való, azaz az élmezőnybe.

 

Forma-1

 

A 71. Olasz Nagydíj legnagyobb győztese nem Gasly, nem Sainz, nem az AlphaTauri és nem a McLaren, hanem maga a Forma-1.

A Mercedes szombati dominanciáját látva könnyen el lehetett könyvelni, hogy ez a futam unalmas lesz, egyedül a harmadik hely miatt lesz érdekes nézni a versenyt, és hála a jó Istennek nem így lett. 

Magnussen kiesésével egy olyan őrült, izgalmas, váratlan futamot láthattunk, ami már most a sportág klasszikus futamai között helyezkedik el. 

Az pedig, hogy az első négy pozícióban négy olyan versenyző szerepelt, aki nem nyert még futamot, az csak még izgalmasabbá, érdekesebbé tette a futamot, aminek az győztesének a kiléte az utolsó kör, utolsó kanyarjáig nem volt eldöntve. Ha van, amire ennek a sportágnak szüksége van, akkor az ilyen versenyek.

 

Futam vesztesei

 

Lewis Hamilton

 

Bizonyos tekintetben Hamilton győztes is volt a futamot követően, hiszen világbajnoki előnye annak ellenére nem csökkent drasztikusan, hogy önhibáján kívül nagyon közel került ahhoz, hogy a 2018-as Osztrák Nagydíj után ismét ne szerezzen pontot.

Azonban a futam legnagyobb vesztese mégis ő volt, hiszen a rajttól kezdve, egészen Magnussen kieséséig simán vezette a versenyt, és mivel Bottas futama már a rajtnál megpecsételődött, nem volt kérdés, hogy ezt a futamot is ő nyerheti meg. 

Aztán jött az a bizonyos bokszkiállás lezárt bokszutcában.

Ez abszolút pech, illetve csapat hiba volt, ugyanis a csapatának kellett volna szólnia, hogy nem jöhet ki a bokszba. Igaz őket is meg lehet védeni azzal, hogy alig pár másodpercük volt arra, hogy figyelmeztessék versenyzőjüket, ami nem sikerült.

Hamiltont viszont így is dicséret illeti, ugyanis a 10 másodperces stop and go büntetése ellenére is képes volt a hetedik helyig felkapaszkodnia, s mivel Verstappen kiesett és Bottas is csak ötödik lett, továbbra is 47 pontos előnnyel vezeti a világbajnokságot.

 

Valtteri Bottas

 

 

Valtteri Bottast a hétvége egyik csalódásának is lehetne nevezni, mivel ezúttal sem tudott profitálni csapattársa balszerencséjéből. Igen, előtte végzett, de csak három ponttal tudta csökkenteni lemaradását vele szemben úgy, hogy elvileg minden esélye meglett volna arra, hogy megnyerje a futamot.

Azonban a finn versenye már a rajtnál (vagy a rajtrácsa kivezető körén, amikor is a Roggia sikánban átugratott az egyik magasított kerékvetőn) megpecsételődött, amikor is a második helyről a hatodik helyig visszaesett. Ez azért volt nagy hiba számára, mivel így esélye sem volt arra, hogy profitáljon Hamilton későbbi büntetéséből. Újabb elrontott rajtja megint bizonyította, hogy idén a finn versenyzőnek a startokkal gondjai vannak- eddig jó esetben három jó rajtja volt a hétből.

A hűtési gondokkal pedig előzni sem nagyon tudott, így hiába ő ült a legjobb öt között messze a legjobb autóban, ezt a valóságban nem tudta érvényesíteni.

Bottas idei szezonja nagyon rossz. Tavaly versenyképesebbnek tűnt, idén viszont igazából esélye sincsen Lewis Hamiltonnal szemben, ami csak azért szomorú, mert így az egyéni világbajnoki címért idén sem izgulhatunk. 

 

Ferrari

 

A Ferrari hazai versenye is azon listára kerül, amit inkább elfelejtenének olyan hamar, amilyen hamar csak lehet.

1984 óta most fordult elő először, hogy egy Ferrari sem volt a legjobb tíz között a rajtrácson, amit tovább tetézett az, hogy 1995 után ismét nem látta meg egyik vörös autó sem a kockás zászlót.

Vettel már rögtön a verseny elején elszállt hátsó fékjeinek meghibásodása miatt, míg Leclerc az első biztonsági autós fázist követően csúszott ki a Parabolica kanyar kijáratánál a gumifalba.

Nem éppen a legjobb felvezetéssel vágnak neki a soron következő mugellói futamnak, ami a csapat történetének 1000. nagydíja lesz.

 

Hétvége statisztikái, érdekességei

 

- Lewis Hamilton pályafutása 94. pole pozíciója a Forma-1 történelmének leggyorsabb edzés elsősége volt: 264,363 km/h-a volt Hamilton átlagsebessége. Hamilton Räikkönen 2018-as rekordját döntötte meg (263,588 km/h), amit érdekes módon a két Mercedesen kívül a többi csapat nem tudta megdönteni. Sőt a harmadik rajthelyet megszerző Carlos Sainz átlagtempója 261,683 km/h-a volt, ami a sportág történetének csak a tizenegyedik leggyorsabb körének felel meg. Ez jól jelzi, hogy a Mercedes mekkora előnnyel rendelkezik a többiekkel szemben. 

- Pierre Gasly Oliver Panis 1996-os monacói győzelme után szerzett futamgyőzelmet Franciaországnak. Ezzel ő lett a sportág történelmének 109. futamgyőztes versenyzője, és Vettel, Ricciardo és Verstappen után a Red Bull negyedik junior versenyzője lett, aki a Forma-1-ben futamgyőzelemig is eljutott.

- Francia pilóta utoljára 1989-ben, Alain Prost személyében tudott győzedelmeskedni Monzában.

- Nemcsak Gasly, de az AlphaTauri is most szerezte meg első Forma-1-es győzelmét, ezzel ők lettek a sportág történelmében a 35. csapat, amelyik futamot tudott nyerni.

- Ahogyan Gaslynak, úgy Sainznak és Strollnak is ez volt F1-es karrierjük második dobogós helyezésük.

- Történelmi verseny volt ez Sainznak és Gaslynak a tekintetben is, hogy most vezettek először F1-es futamot.

- Faenzában másodjára ünnepelhettek futamgyőzelmet (korábban Toro Rosso néven), és érdekesség, hogy akkor is Monzában nyertek, még Sebastian Vettellel. 

- Ez az első év, amikor a Red Bull mind a két csapata tudott futamgyőzelmet szerezni. 

- A Honda, mint motorgyártó 77. futamgyőzelmét aratta. Az AlphaTauri volt a hatodik csapat (korábban Honda,  mint gyári csapat, Williams, Lotus, McLaren, Red Bull), akikkel sikerült nyerniük. Utoljára 1987-ben nyertek két csapattal is futamot (akkor Lotus és a Williams).

- A McLaren utoljára 2012-ben végzett Monzában a legjobb három között (akkor Hamilton nyert is).

- Lance Stroll a Racing Point első dobogós helyezését szerezte meg, így az AlphaTauri és a Racing Point a Forma-1 történelmének 58. és az 59. dobogót elérő csapata lett.

 

Forrás: statsf1.com

 

Képek: Scuderia AlphaTauri (Twitter)

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása