Az MP Motorsport olyan dolgot hajtott végre a Forma-2 Spanyol Nagydíján, amire a Forma-2 2017-es újraindítása óta csak egyszer volt példa. Nevezetesen megnyerték a hétvége mindkét versenyét. Ezt járjuk körbe.
Meglepetéssiker a 17. helyről indulva
A Spanyol Nagydíj hétvégéje a Forma-2-ben kétségkívül az MP Motorsportról szólt. A holland csapat az idei évben elsőként csinálta meg azt a bravúrt, hogy mind a két futamot megnyerte versenyzőivel, ami olyannyira ritkaság számban megy, hogy utoljára erre 2018-ban volt példa, szintén a Spanyol Nagydíjon. Akkor az ART Grand Prixnak jött ez össze (a főfutamot George Russell, a sprintfutamot Jack Aitken nyerte meg). De az F2 2017-es újjászületése óta is csak ez volt a második ilyen alkalom.
Mindezt úgy érték el, hogy nem is dominálták a pénteki napot, amikor is az egyetlen 45 perces edzést és a fél órás időmérőt tartották meg. A szabadedzésen Drugovich a kilencedik, Matsushita pedig csak a tizenkilencedik leggyorsabb volt.
Ha ekkor valaki azt mondta volna, hogy mind a ketten futamot nyernek a hétvégén, akkor az első gondolataink ezzel az illetővel kapcsolatban vélhetően az lett volna, hogy vagy nem normális, vagy pedig nem ért az autósportokhoz.
Már pedig neki lett volna igaza, amit egy igen magas oddsszal rendelkező szelvény lebegtetésével az orrunk alá dörgölhetne.
Az időmérőn a brazil Felipe Drugovich újfent nagyon jól szerepelt, a negyedik leggyorsabb volt, miközben csapattársa, Matsushita csak a tizennyolcadik lett. Azaz az időmérőt követően leginkább arra lehetett számítani, mint az év addigi szakaszában, hogy Drugovich harcolhat majd az erős pontokért, Matsushita meg jobb esetben elcsíp egy-kettőt. Viszont ekkor nem lehetett olyat kijelenteni, hogy a Spanyol Nagydíj mindkét futamát ők fogják megnyerni.
Drugovichban megvolt a potenciál arra, hogy az egyik futamon dobogót, vagy akár győzelmet szerezzen, Matsushita viszont annyira hátulról indult, hogy onnan előzetesen nem lehetett azt várni, hogy ezen a hétvégén dobogós helyezést szerezzen.
És akkor jött a főfutam.
Drugovich az előtte rajtolókhoz hasonló taktikán volt, azaz a lágy, addig csapattársa a kemény keverékű gumikon kezdte meg a futamot.
Drugovich ugyan veszített egy pozíciót a kemény gumikon rajtoló Mick Schumacherrel szemben, azonban mikor megkapta a kemény keverékű gumikat, nagyon jó tempót diktált. Megelőzte Zhoút, Shwartzmant (akit ügyesen beültetett a "hintába" az 5-ös kanyarban), és haladt a 25. körben, még kiállás nélküli csapattársa mögött a negyedik helyen úgy, hogy még Mazepin sem volt kint kerékcserén, emellett Ilott alatt is annyira koptak a kemény keverékű Pirelli gumik, hogy vélhetően ő is kiállt volna a bokszba. Drugovich viszont nagyon jól bánt a kemény abroncsokkal, így ő nála az is benne volt a pakliban, hogy egy kiállással teljesíti a 37 körös főfutamot.
Csakhogy ebben a körben Giuliano Alesi megpördült, majd lefulladt a 10-es kanyarban, ami miatt beküldték a biztonsági autót.
Ezt kihasználva, a kemény gumikkal szenvedő pilóták a bokszba jöttek, ahogyan az ebből profitáló Nobuharu Matsushita is, aki így szó szerint büntetlenül cserélhetett kereket, mert a kiállást követően ugyanúgy harmadik volt (Tsunoda és Ilott mögött).
Drugovichnak viszont nem jött jól ki a biztonsági autó, amiről a Forma-2 hivatalosan oldalán írt: "A biztonsági autó nem segített nekem a Főfutamon, mivel a csapatnak nehéz döntést kellett hoznia. A két versenyzőjük nagyon közel volt egymáshoz, és nagyon nehéz úgy kettős kerékcserét végrehajtani, hogy azzal az egyik versenyző ne veszítsen sok időt. Hogy ezt elkerüljék, a csapat elküldött engem egy újabb körre, így egy körrel később álltam ki a bokszba, csakhogy végül ezzel is sok időt veszítettem. [Ha nem áll ki, akkor ő vezette volna a futamot- szerk.] Mivel a többiek időben tudtak kereket cserélni, így ők nem veszítettek sok időt. Ez kár, de ez egy nehéz döntés volt a csapat számára."
Drugovich ezzel a nyolcadik helyről várhatta az újraindítást, ahonnan a hetedik helyre jött előre, ami a vasárnapi Sprintfutamra egy második rajhelyet jelentett számára.
Csapattársa, Matsushita a harmadik helyről folytatta tovább a 30. körben folytatódó főfutamot. Rögtön az újraindítást követően elkezdte támadni a második helyen haladó Ilottot, akit a 4-es kanyarban, a külső íven autózott körbe, egy gyönyörűen kivitelezett manőverrel. Ilott viszont nem hagyta ennyiben a dolgot, és az 5-ös kanyarból kijövet visszatámadott. A két versenyző ezt követően a 7-es kanyarig egymás mellett haladt, és a csatából a japán versenyző jött ki győztesen. Két körrel később honfitársa, Yuki Tsunodát is megelőzte, pillanatokkal azelőtt, hogy a bokszban bal első kerekét rosszul rögzítő Roy Nissany a 3-as kanyarban lesodródva a pályáról a gumifalba csapódott, ami miatt ismét behívták a biztonsági autót.
Mivel a mezőny időközben elérte az 1 órás időhatárt, így mikor a biztonsági autó a 34. körben a bokszba hajtott, akkor már csak 1 kör hátra a versenyből. Matsushita első helyét az őrült utolsó körben Shwartzman nem tudta veszélyeztetni, így a 26 éves versenyző eddigi autósport karrierje legnagyobb futamgyőzelmét szerezte meg.
"Egyáltalán nem számítottam arra, hogy megnyerhetem a főfutamot, azonban a biztonsági autó tökéletesen jött ki számomra" - nyilatkozta Matsushita a futamot követően, aki legutóbb a 2019-es Olasz Nagydíj főfutamát nyerte meg. "Nem ez volt a terv, de a helyzet megváltozott, és jó tempóm volt.
"Ez egy szerencsés szituáció volt, de amit tudtam, azt megtettem. Hosszú idő telt el dobogós helyezés nélkül, így nagyon boldog vagyok, hogy újra itt lehetek, ami több önbizalmat ad.
"Harcolni a győzelemért a legjobb dolog egy autóversenyző számára, mivel ott van rajtad a nyomás és a nyomás több bátorságot ad a versenyzéshez. Amikor Callummal, Yukival és még nem is tudom kivel harcoltam a győzelemért, nem pedig a tizedik, tizenegyedik, tizenkettedik helyért,ezért volt ez ennyire jó érzés, mindezt nyomás alatt"- összegezte gondolatait a főfutamot követően.
Matsushita utoljára a 2019-es szezonzáró hétvégén, az Abu Dhabi Nagydíj főfutamán ünnepelhetett a dobogón, akkor második lett, még a Carlin csapat színeiben.
Sprintfutam - Drugovich érinthetetlen
A vasárnapi sprintfutamon, ahol nem kötelező a bokszkiállás, Felipe Drugovich a második, Matsushita pedig a nyolcadik helyről várhatta a 26 körös futamot.
Drugovich ötödik helyről kezdhetett meg egy F2-es futamot az első rajtsorból indulva. Az eddigi négy próbálkozásból (melyből egy főfutamos pole pozíció volt a Brit Nagydíjon!) csak egyet tudott győzelemre váltani, mégpedig rögtön a legelső F2-es hétvégéjén, az Osztrák Nagydíj sprintfutamán, ahol ráadásul az első helyről kezdhette meg a fordított rajtrácsos futamot. Azóta hiába volt három további első rajtsoros, és még kettő második rajtsoros indulása, dobogóra nem tudott felállni.
Most viszont, talán csapattársa előző napi győzelme miatt is,megtáltosodva, rögtön a startnál megelőzte az első helyről induló Luca Ghiottót, és egy Lewis Hamiltonhoz hasonlóan, ő sem nézett vissza többet. Elképesztő könnyedséggel nyerte meg a sprintfutamot, ezzel újonc F2-es szezonja második győzelmét megszerezve.
A második helyezett Ghiottóra 9,5 másodpercet, a harmadik Mick Schumacherre pedig közel 11 másodpercet vert.
Drugovich nagyon sima győzelmet szerzett, Shwartzman és Ilott után ő lett az idei szezonban a harmadik versenyző, aki képes volt kettő futamgyőzelmet szerezni.
"Csodálatos verseny volt ez számomra. A második helyről kezdtem és rögtön a rajtnál sikerült megelőznöm Lucát az 1-es kanyarba menet. Ezt követően az autó nagyszerű volt, hasonlóan a tegnapi naphoz. Kár, hogy nem tudtuk ezt kiaknázni tegnap a biztonsági autó miatt, különben elsők vagy másodikok lehettünk volna.
"Kár ezért, de ez nagyjából pótlás a tegnapért és én most nagyon boldog, ahogyan a csapatért, mivel sikerült egy nagyot előrelépnünk ezen a hétvégén"- nyilatkozta a 20 éves pilóta a futamot követően.
Csapattársa a nyolcadik helyről rajtolva, kihasználva azt, hogy ezen a hétvégén az MP Motorsport autói nagyszerűen kezelték a Pirelli 18 colos abroncsait, egészen az ötödik helyig jött előre. Ez pedig egyben azt is jelentette, hogy 33 megszerzett pontjával a hétvége legtöbb egységét ő szerezte, míg Drugovich 21-el a második legtöbbet.
"A kemény keverékű gumis etapom szombaton nagyon versenyképes volt, emiatt megvolt a magabiztosan vártam a vasárnapi versenyt. A hőmérséklet egy picit csökkent, de tudtam , hogy az autó jó lesz, emellett a vezetési stílusomnak is fekszik a barcelonai pálya.
"Magabiztos voltam, és képes voltam nyugodt maradni. A vasárnapi versenyen nehéz volt előzni, és kemény lesz majd a gumikopás is, és mindenkinek az volt. Úgy terveztem, hogy kezdetben türelmes leszek és majd csak a verseny végén fogok támadni, ami segített az ötödik hely megszerzésében" - nyilatkozta a hétvége MVP-je a vasárnapi futamot követően.
Minden tekintetben a legjobbak voltak
Az MP Motorsport azzal, hogy mind a két versenyt megnyerték, ők lettek az első csapat az idei évben a tizenegyből, amelyik képes volt három futamot is megnyerni. Ezzel pedig nagyon sokat léptek előre a csapatok bajnokságában.
A hétvégét megelőzően még a nyolcadik helyen álltak 55 ponttal. A harmadik helyezett ART Grand Prix-val szembeni lemaradásuk 66 pont volt.
Csak ezen a hétvégén annyi pontot szereztek, mind az előző öt hétvégén, ugyanis Matsushita és Drugovich 54 pontot gyűjtöttek, amivel egészen az ötödik helyig jöttek előre, 12 egységre csökkentve a hátrányukat a harmadik ART Grand Prix-val szemben, azaz jelenleg minden esély megvan arra, hogy az véget a legjobb három között zárják. Persze ehhez kelleni fog az is, hogy az évad második felében is képesek legyenek ezt a szintet megtartani. Jelenleg 109 ponttal állnak az ötödik helyen, ami azért érdekes, mivel 2017-ben, 22 futam alatt szintén ennyi pontot szereztek az F2-ben.
Japán pilótájuk Matsushita elmondta azt is a futamot követően, bízik abban, ezt a formát a következő fordulóra, a belgiumi Spa-Francorchampsra is át tudják emelni.
"Ez a hétvége csodálatos volt az MP Motorsport számára. Egy győzelem nekem szombaton és egy Felipének vasárnap. Felipe kiváló időmérős tempóval rendelkezik, ami jó. Jó autónk van az időmérőre és jelenleg jó autónk van a versenyre is. Természetesen nem ugyanez lesz a szituáció Spában, de tudunk alkalmazkodni, és már rendelkezünk a megfelelő autóval."
A holland csapat az abszolút meglepetése volt a Forma-2 Spanyol Nagydíjának. A kérdés valóban csak az, hogy ez a csodálatos hétvége egy egyszeri alkalom volt a csapat számára, vagy ezentúl az UNI-Virtuosi, a Prema, az ART Grand Prix, a Hitech mellett velük is számolni kell?
Forrás: Fiaformula2.com
Képek: fiaformula2.com