A Forma-1 70. Évforduló Nagydíjának időmérője több nagyszerű és váratlan eredményt is hozott, azonban voltak, akiknek nem ez volt életük legjobb kvalifikációja.
Győztesek
Valtteri Bottas (1. hely - 1:25.154)
Valtteri Bottas múlt héten bár a Q1-ben és a Q2-ben is gyorsabb volt Hamiltonnál, de mikor igazán számított, a Q3-ban már nem tudott válaszolni Lewis Hamilton köreire. Most is hasonló volt a helyzet: Q1-ben és a Q2-ben is gyorsabb volt, mint Hamilton, majd jött a Q3, ahol a lágy gumis első körben Hamilton volt gyorsabb.
Úgy tűnt, hogy most is ugyanaz lesz a forgatókönyv, mint múlt héten, de Bottas az utolsó, már közepes gumis körén képes volt szintet lépni és 63 ezreddel legyőzte csapattársát.
Karrierje tizenharmadik, Silverstone-ban a második pole-ját szerző finn versenyző most képes volt magából kiautózni azt a pluszt, ami ahhoz kell, hogy Hamiltonnal fel tudja venni a kesztyűt. Persze a pontokat vasárnap osztják, viszont a futamgyőzelem megszerzéséhez a legjobb pozícióban van.
Nico Hülkenberg (3. hely - 1:26.082)
A szombati nap hőse minden kétség kívül Nico Hülkenberg volt, aki a második Racing Pointos hétvégéjén képes volt harmadik lenni! Még a csapat állandó versenyzőjénél is bő három tizeddel volt gyorsabb, aki csak hatodik lett a kvalifikáción.
Hülkenberg a második, már számára is nyugodtabb körülmények között futó hétvégéjén eddig nagyszerűen teljesít, ennek legjobb bizonyítéka, hogy karrierje során negyedik alkalommal végzett egy időmérőn a legjobb három között. (2010-ben a Brazil Nagydíjon pole-t is szerzett, utoljára pedig a 2016-os Osztrák Nagydíj időmérőjén lett harmadik, ahol aztán Nico Rosberg büntetésével a második helyről indulhatott.)
Hülkenbergnek most az egész Forma-1 közössége szurkol, hogy az eddig 177 sikertelen kísérlet után végre összejöjjön a hőn áhított dobogós helyezés. Nem lesz egyszerű dolga, de talán most a szerencse is mellé fog állni...
Daniel Ricciardo (5. hely - 1:26.297)
Már a pénteki napot követően, ahol a második szabadedzésen harmadik lett figyelmeztet mindenki Daniel Ricciardo, hogy a Renault valóban előrelépett a fejlesztéseivel.
Ricciardo nem beszélt mellé, valóban nagyon versenyképesnek tűnt alatta a 2020-as Renault olyannyira, hogy igen közel volt ahhoz, hogy a 2016-ban a Forma-1-be visszatérő gyári Renault visszatérése legjobb időmérőjével zárja a napot. A közepes gumikon történő első próbálkozásakor még a harmadik helyen álltak.
A második próbálkozáskor Ricciardo korábbi Red Bullos csapattársával, Max Verstappennel ellentétben maradt a közepes gumikon, amiken a második gyors körén már nem tudott javítani, így végül előbb Hülkenberg, majd Verstappen is megelőzte, amivel visszacsúszott az ötödik helyre.
Ennek ellenére Ricciardo és a Renault is elégedett lehetett, mert utoljára a tavalyi Olasz Nagydíjon végeztek ilyen előkelő helyen az időmérőn.
Pierre Gasly (7. hely - 1:26.534)
Pierre Gasly mondhatni bombaformában van az elmúlt hetekben. Idén harmadik alkalommal jutott be a Q3-ba, és zsinórban harmadik alkalommal kvalifikálta magát előrébb az egyik Red Bullnál.
Az AlphaTauri francia versenyzője a múlt heti Brit Nagydíjat követően is megérdemelt minden dicséretet, és ez most a mostani időmérős teljesítményére is igaz.
Hetedik helyezése egyben csapata, az AlphaTauri eddigi legjobb időmérős helyezése, igaz a Stájer Nagydíjon is innen kezdhette meg a futamot, ám akkor Norris büntetése kellett ehhez, most pedig önerőből sikerült ezt a rajthelyet megszerezni.
Romain Grosjean (14. hely - 1:27.254)
Miközben múlt héten csak a tizenkilencedik lett az időmérőn, közel fél másodperccel elmaradva csapattársától, most sokkal jobb formában volt a Haas francia versenyzője.
Az idénynyitó Osztrák Nagydíj után jutott be ismét a Q2-be, ahol a Haas-Ferrari idei legjobb eredményét érte el a tizennegyedik hellyel.
George Russell (15. hely - 1:27.455)
Lassan már nem az lesz a meglepetés, hogy George Russell bejut a Q2-be, hanem az, ha nem. Russell zsinórban negyedik alkalommal jutott be a Q2-be, amire utoljára 2017-ben (!) volt példa a Willaimsnél.
Elképesztő, amit Russell művel idén egy körön, egyszerűen zseniális.
Ugyan a Q2-ben nem tudta Grosjeant megelőzni, de az újabb Q2-es eredménye így is kalapemelést érdemel.
Vesztesek
Alexander Albon (9. hely - 1:26.669)
Az időmérő első két fázisában még úgy tűnt, hogy Albonnak végre sikerül egy jó időmérőt futnia. A Q1-ben 1 ezreddel előzte meg azonos gumikon Verstappen (igaz ez második próbálkozásra jött össze a Q1 végén), és a Q2-ben is előtte végzett (bár Verstappen kemény gumikon volt), azonban a Q3-ban ismét az eddigi tendencia alapján zajlottak a dolgok. Hét ezred híján kerek fél másodperccel elmaradva Verstappentől, csak a kilencedik lett, Gasly és Leclerc mögött.
Hogy egy körön mennyire is rosszul megy idén Albonnak, azt remekül bizonyítja, hogy időmérőkön a papíron gyengébb autóban ülő Pierre Gasly 3:2-re vezet vele szemben...
Albon nagyon vékony jégen táncol, egyedül az menti meg, hogy a futamokon nyújtott tempója ennél jóval erősebb, de a Red Bull is addig türelmes, míg nincs veszélyben a csapat konstruktőri második helye...
Esteban Ocon (11. hely - 1:27.011)
Miközben csapattársa, Daniel Ricciardo ötödik lett, aközben Esteban Oconnak a Q3-ba sem sikerült bejutnia, csak a tizenegyedik lett az időmérőn. Ráadásul a kvalifikációt követően nem sokkal jött az a hír, amire a francia is fel volt készülve, három helyes rajtbüntetést kapott, mivel a Q1-ben feltartotta George Russellt, így a futamot majd csak a tizennegyedik helyről kezdheti meg.
Ocon teljesítménye már csak azért is volt csalódás, mivel egy héttel korábban nemcsak, hogy bejutott a Q3-ba, de csak két tizeddel maradt el csapattársától, most bő három tizedet kapott, így ez pont azt jelentette, hogy ő nem sikerült bejutnia a legjobb tíz közé.
Sebastian Vettel (12. hely - 1:27.078)
Sebastian Vettel továbbra sem érzi magát otthonosan az SF1000 volánja mögött, legalábbis Silverstone-ban nem, mert míg Ausztriában és a Hungaroringen nagyon jó tempót tudott diktálni (különösen nálunk, ahol mind egy körön, mint hosszabb etapokon jobb volt Leclerc-nél), addig a Forma-1 szülőföldjén csak szenved.
Múlt héten még ezt rá lehetett fogni arra, hogy tulajdonképpen úgy kellett zöld ágra verődnie az autójával, hogy a szabadedzéseken rendre különböző problémák hátráltatták. Ugyan a második edzésen műszaki hiba miatt félre kellett állnia, azonban az az edzés végén történt, így ez nem befolyásolta az autó beállítását.
Vettel ezen a hétvégén egy nagyon elkeseredett pilóta képét festi, különösen a Q2 végi rádiózása és az időmérő utáni nyilatkozata alapján, ahol rendre azt emeli ki, hogy ezzel az autóval nem gyorsabb lenni. Ez pedig azért szomorú, mert a Q2-ben úgy maradt el három tizeddel az autójával jobban boldoguló Leclerc-kel szemben, hogy a monacói a közepes, addig Vettel a lágyakon teljesítette a leggyorsabb körét.
Egyébként, míg Leclerc a közepes gumikon be tudott jutni a Q3-ba, addig Vettelnél már az első próbálkozását követően látszódott, hogy ez nem fog sikerülni, a Q2 második felében történő lágy gumikra való váltás pedig arra volt jó, hogy így meg tudta előzni Carlos Sainzcot, így pedig - Esteban Ocon büntetésével- majd a tizenegyedik helyről rajtolhat majd.
Vettel nagyon szenved a saját autójával Silverstone-ban, így a futamon sem várható, hogy jobb lesz számára.
Danyiil Kvjat (16. hely - 1:27.882)
Danyiil Kvjat az időmérő egyik legnagyobb vesztese volt, ugyanis míg Gasly idei legjobb időmérőjén van túl, addig ő a legrosszabbon. Pedig a szabadedzések alapján simán ott kellene lennie Gasly környékén, és a második mért körén úgy is tűnt, hogy simán meglesz neki a továbbjutás, azonban a Chapelbe túl szélesen fordult be, így a kelleténél jobban rátette a kerékvetőre autóját, ahol az orosz pilóta érzése szerint megsérült a padlólemeze.
Kvjat így nem tudott javítani, ez pedig azt jelentette, hogy a tizenhatodik helyen kellett búcsúznia az időmérőtől.
Az AlphaTauri versenyzője csapattársához, Pierre Gaslyhoz viszonyítva egy körön nem annyira versenyképes, azonban Gaslyból kiindulva azért elvárható lett volna, hogy legalább a Q2-ig eljusson.
Alfa Romeo (Antonio Giovinazzi 19. hely - 1:28.433; Kimi Räikkönen 20. hely - 1:28.493)
Az idei év eddigi legnagyobb csalódása a csapatoknál az Alfa Romeo. A Magyar Nagydíj után ismét ők lettek az utolsók, s ugyan Latifitől csak minimálisan kaptak ki, de a továbbjutásra esélyük sem volt.
Nehéz írni az Alfa Romeóról, őket a Ferrari-motorok teljesítmény visszaesése nagyon rosszul érintette őket, és miközben a Haasnál és a Willaimsnél is látszik a küzdőszellem, aközben náluk ez nem tapasztalható, s talán nem túlzás azt állítani, hogy a mezőny leggyengébb autójával ők rendelkeznek...
Képek: Formula1.com, Scuderia AlphaTauri (twitter)