Öt emlék az elmúlt 5 év Brit Nagydíjáról

71. alkalommal kerül megrendezésre a hétvégén a Brit Nagydíj. Ennek apropóján pedig felidézzük az elmúlt öt év Brit Nagydíjának öt legemlékezetesebb momentumát.

 

2015 - Bombarajt a Williamszektől

 

A Brit Nagydíjak egyik toprajtolója Felipe Massa volt, aki már 2013-ban, a tizenegyedik helyről egészen az ötödik helyig jött előre a startot követően úgy, hogy előtte semmilyen kalamajka nem volt.

A Williamsnél ennek okán is bízhattak abban 2015-ben, hogy a harmadik helyről induló rutinos versenyzőjük képes lehet meglepni a Mercedes legénységét, akik az évad kilencedik futamát is az első rajtsorból kezdhették meg, az idény során hetedik alkalommal. 

Az időmérőn több, mint 8 tizeddel alulmaradó Massa nem egyedül indult a második rajsorból, ugyanis akkori csapattársa, Valtteri Bottas rajtolt mellőle a negyedik helyről.

Massa, ahogyan tette azt két évvel korábban, most is úgy indult el a piros lámpák kialvásakor, mintha egy rakétából lőtték volna ki, így már rögtön az első kanyar előtt (ami alig pár száz méterre van a rajt/célvonaltól) átugrotta a Hamilton-Rosberg párost. A Williams örömére Bottas is hasonlóan jól kapta el a rajtot, ő is megelőzte a két Mercedest, azonban a 4-es kanyarba menet túlságosan is nyitva hagyta a "kaput" Hamilton előtt, aki ezt kihasználva megelőzte őt. 

Mivel a rajtot követően, az akkor még a mezőny vert részét erősítő két McLaren (Alonso és Button) mellett a két Lotus (Grosjean és Maldonado) összeütközött egymással (annak rendje és módja szerint mindenki a saját csapattársával találkozott) beküldték a biztonsági autót a pályára. 

Az új rajtnál Hamilton egyből le akarta vadászni Felipe Massát, azonban a túlzott lelkesedése áldozatául esett, mert a biztonsági autós vonalat követően elmérte a sikán féktávját, így a mögötte haladó Bottas könnyedén visszaelőzte őt. (Akkoriban a biztonsági autós fázist követően a verseny a biztonsági autós fázistól folytatódott, ami mindig előrébb van a célvonalnál. A silverstone-i pályánál ez a 16-os kanyar előtti féktávon van.)

Ekkor a két Williams állt az élen, csakhogy a verseny ezen szakaszában nem a futamot vezető Massa, hanem Bottas volt a gyorsabb, de annyival nem, hogy meg tudja előzni csapattársát. A csapat fair akart lenni mind a kettőjükkel, így nem alkalmazott csapatutasítást, csak arra kérték Bottast, hogy csak akkor előzzön, ha egyértelműen gyorsabb Massánál, felesleges kockázatba ne menjen bele. 

A pályán Hamilton kivárt, nem támadta az egymással foglalkozó Williamseket, akik végül ennek estek áldozatául. Hamilton egy elévágással mind a két Williamset megelőzte, és hogy végül a futam első negyedét vezető csapat a dobogóról is lemaradt, abban szerepet játszott a verseny utolsó harmadában eleredő eső. A szemerkélő esőben Rosberg a vizes pályán mindig szenvedő Martini-festésű autókat könnyedén megelőzte, majd az intermediate gumikra váltáskor Sebastian Vettel is átugrotta őket, így végül az ígéretesen induló futamot a negyedik-ötödik helyen fejezték be, Massa-Bottas sorrendben. 

Ha a futam végül nem az ő szájízük szerint alakult, a fantasztikus rajtjuk a Brit Nagydíjak egyik legszebb rajtjai között tartják számon.

 

2016- Mikor még nem szabadott rádión keresztül segíteni

 

 

Mi a közös az idei Magyar Nagydíj és a 2016-os Brit Nagydíj között? A két verseny között nagyon sok hasonlóság van, köztük, hogy mind a két verseny előtt leesett az eső, mind a két versenyt Hamilton nyerte meg, és mind a két versenyen Max Verstappen rondított bele a Mercedes kettős győzelmében.

Azonban van még egy hasonlóság, mégpedig az, hogy mind a két futam végeredménye változott a futamot követően rádiós segítségnyújtás miatt.

A hibrid-éra első éveiben gyakran érte a Forma-1-et az a vád, hogy az autókat túl könnyű vezetni, így azokat kis túlzással bárki könnyen el tudja vezetni. Ennek okán is jöttek a 2017-es aerodinamikai változások, emellett a másik támadási felületet az kapta akkoriban a sportág, hogy a Forma-1 nem a pilóták, hanem sokkal inkább a versenymérnökök versenye lett. 

A hibrid-motorokkal nagyon sok új dolog is érkezett, a pilótáknak minden körben kellett valamit kapcsolniuk a kormánykerekükön. A versenymérnökeik folyamatosan kapcsolatban voltak velük, ez pedig, a "könnyen" vezethető autókkal együtt nem festettek túl jó képet a sportágról, így az FIA 2016-ra azt találta ki, hogy a rádióforgalmazást amennyire csak lehet betiltatja. A mottójuk az volt, hogy az autót a pilótának egyes egyedül kell vezetnie, minden technikai gond, ami felmerül az autóval kapcsolatban, azt a pilótának saját maga kell orvosolnia. 

A csapatok több oldalas dokumentumot kaptak arról, hogy miket nem mondhatnak a versenyzőiknek, és ez a dokumentum a futamok előrehaladtával nemhogy csökkent volna, hanem csak bővült. 

Voltak ebből is viták: az F1-ben ekkor bemutatkozó, még Európai Nagydíjként szereplő bakui versenyen derült ki ennek a szigorításnak az árnyoldalai. A futamon a tizedik helyről induló Lewis Hamilton, a hétvégén mindegyik autónál legalább 1 gyorsabb Mercedesszel azért nem tudott az ötödiknél előrébb jönni, mert neki a szabályok miatt nem segíthettek, mikor  jelentkező motorproblémákkor rossz motormódba kapcsolt. Rosbergnél is jelentkeztek ezek, azonban nála az volt a szerencse, hogy Hamiltonnal ellentétben a jelentkező problémákkor nem kezdett el egyszerre minden gombot nyomkodni, így ő neki "csak" annyit kellett tennie, hogy visszaváltott abba a motorfokozatba, ahol azelőtt volt, mielőtt megjelentek a problémák. Hamilton viszont segítség hiányában több gombot is megnyomott, és ahelyett, hogy a versenyzésre koncentrált volna, 350 km/h-ás tempónál csak azzal volt elfoglalva, hogyan leheljen újra életet az erejéből vesztő Mercedes-motorba, különböző gombok kapcsolásával.

Az ezt követő Osztrák Nagydíjon ismét bebizonyosodott, hogy ez a szigorítás adott esetben veszélyeztetheti a pilótákat is, ugyanis az utolsó körökben Sergio Pereznek (Force India) nem szólhatott a mérnöke, hogy a fékjei kezdenek elszállni, így az utolsó körben a mexikói pilóta elromlott fékekkel csúszott ki a 4-es kanyarban a pályáról, bele a gumifalba. 

Az 1 hétre rákövetkező Brit Nagydíjon több pilóta is felemelte hangját a szigorításokkal kapcsolatba, de az FIA -t ez olyannyira nem hatotta meg, hogy a Brit Nagydíjat követően újabb szigorításokat akart eszközölni. 

Míg a bakui Európai Nagydíjon Hamilton, aközben a Brit Nagydíjon Nico Rosberg lett ennek a rádiós szigorítás áldozata. A vizes pályán induló,majd felszáradó pályán zajló futamon a második helyen haladó német versenyző futama akkor került veszélybe, mikor váltógondok jelentkeztek nála. Papíron a csapata erre se nem figyelmeztethette, se nem segíthetett neki ebben. Viszont a Mercedesnél ezt most figyelmen kívül hagyták, és Tony Ross, Nico Rosberg versenymérnöke egyből mondta versenyzőjének, hogy kerülje a 7-es fokozatot, mert azzal vannak gondok. Ezt pedig a szabályok értelmében nem lett volna szabad, viszont így Rosberg nemcsak elkerülte a kiesést, de be tudta hozni a második helyen az autót. 

Mivel a rádiós szigorítás bevezetésekor még nem volt erre példa, így Rosberg volt az első versenyző, akit emiatt büntettek meg. A német végül 10 másodperces időbüntetéssel megúszta az esetet, de ez elég volt ahhoz, hogy a harmadik helyen közvetlenül mögötte célba érő Max Verstappennel helyet cseréljen.  

Végül az FIA a Magyar Nagydíjat követően feloldotta a rádiós tilalmat.

 

2017 - Ferrari defektek a véghajrában

 

A hibrid-éra első olyan éve volt, ahol a Mercedes egyenrangú kihívót kapott a Ferrari személyében. Az év addigi részében a Ferrari, különösen Sebastian Vettellel nagyon erősen és megbízhatóan versenyzett:  három futamgyőzelemmel és négy második helyezéssel Vettel 20 pont előnnyel érkezett Lewis Hamilton hazájába.

Az már az edzéseken látszódott, hogy ezen a hétvégén a Hamilton-Mercedes párossal nem tudják felvenni a kesztyűt, így ez a hétvége Vettelnek és a Ferrarinak arról szólt, hogy a lehető legkevesebb pontot veszítsék el az előnyükből. Az is segítségükre volt ebben, hogy Bottas öt helyes rajtbüntetéssel vágott neki a hétvégének váltócsere miatt, igaz az időmérőn Räikkönen-Vettel sorrendben sikerült a Mercedes finn versenyzőjét legyőzni, aki a futamot így a kilencedik helyről kezdhette meg.

Szombaton még úgy tűnt, hogyha Hamiltont nem is tudják legyőzni, arra jó esélyük van, hogy egy második vagy egy harmadik helyet szerezzenek Vettellel. 

Azonban Vettel rajtja nem sikerült jóra, így Verstappen lerajtolva őt visszaesett a negyedik helyre, akit hiába próbált megelőzni, a holland pazarul verte vissza a négyszeres világbajnok összes támadását. Vettel végül egy elévágásos taktikával ugrotta át Red Bullos ellenfelét, igaz ezt a kiállást az 51 körös 19. körében ejtette meg, és ekkor még nem lehetett tudni, hogy ennek később lesz böjtje.

A futam második felében már kezdett körvonalazódni, hogyha a Ferrari nem hajt végre csapatutasítást, akkor a futam Vettel legfeljebb csak negyedik lesz, mivel Bottas a szuperlágy gumikon sokkal gyorsabb volt az ötödik világbajnoki címért küzdő németnél. Vettel viszont nem akarta olcsón adni a bőrét. A 43. körben, Bottas Stowe-kanyarból kijövet úgy tűnt megelőzi őt, azonban a következő féktávon Vettel egy rövid, de egyben füstölős fékezéssel (bal első kerekét fékezte füstölősre...) visszaszerezte harmadik helyét. Egy körrel később, a Hangar-egyenesben a finn könnyedén elment mellette.

Bottas ezután a második helyen autózó honfitársát vette üldözőbe, aki addigra elég megnyugtató előnyt autózott ki, így nem volt biztos, hogy a Mercedes kettős győzelmet tud aratni, aztán jött a 49. kör.

Három körrel a futam vége előtt Räikkönen bal első kerekének futófelülete kezdett leválni, így 2007 világbajnoka baktatva volt kénytelen a bokszba hajtani új gumikért. Ezzel Vettel feljött a harmadik helyre, de a négyszeres világbajnok hat kanyarig örülhetett ennek: a korábban, Bottasszal való viaskodáskor füstölősre fékezett bal első gumija defektet kapott, aminek következtében a 7-es, Luffield-kanyarban le is csúszott a pályáról. 

Mivel a 49. körben, biztonság kedvéért Max Verstappen is kereket cserélt, így Kimi Räikkönen végül harmadik helyen ért célba, addig Vettel csak hetedik lett, és mivel Hamilton nyert, a 20 pontos előnye 1 pontra csökkent a Magyar Nagydíj előtt.

 

 

2018 - Hamilton visszakapaszkodása a mezőny végéről

 

 

Lewis Hamilton 2014 óta veretlen volt hazája nagydíján. Minden esélye megvolt arra, hogy 2018-ban zsinórban ötödik alkalommal is megnyerheti a Brit Nagydíjat, miután az időmérőn egy nagyon izgalmas párharc közepette , 44 ezreddel legyőzte akkori világbajnoki kihívóját, Sebastian Vettelt.

A rajtnál viszont Vettelnek sikerült lerajtolnia őt, de nemcsak ő, hanem a negyedik helyről induló Valtteri Bottas is megelőzte. A 2-es kanyarból kijövet pedig Kimi Räikkönennel harcolt, aki aztán a 3-as kanyarban elfékezve magát megforgatta őt. Hamilton ezzel visszaesett a mezőny végére, a 18. helyre.

Ekkor még az is kérdéses volt, hogy az autója nem-e sérült meg komolyan a balesetben, azonban hamar kiderült, hogy nem, így az ötödik bajnoki címéért hajtó versenyző gyors felzárkózásba kezdett.  Marcus Ericsson balesete miatt beküldött biztonsági autós fázis is jól jött neki, így végül az 52 körös futamot a második helyen zárta.

 

2019 - Az évtized párharca

 

 

A tavalyi Brit Nagydíj legemlékezetesebb pontja egyértelműen a két ifjú titán párharca volt, ráadásul az Osztrák Nagydíjat követően, ahol Max Verstappenúgy nyerte meg a futamot, hogy Leclerc megelőzésekor összekoccant ellenfelével. Ugyan vizsgálták az esetet, de Verstappen megúszta büntetés nélkül az esetet, viszont ez volt az a pont, ahol Leclerc változtatott a hozzáállásán, és Silverstone-ban már ő is felvette Verstappen agresszivitását.

Ez a párharc az Osztrák Nagydíj ismeretében még inkább izgalmas volt. A két fiatal pilóta végig határon belül harcolt egymással, az embernek nem volt olyan érzése, mikor őket nézte, hogy előbb-utóbb összeütköznek egymással.

Sajnos mivel az idei Ferrari nincsen a Red Bull szintjén, így nem várható visszavágó. Csak remélni lehet, hogy 1-2 éven belül ők ketten ismét egy hasonló színvonalú harcot vívnak majd egymással, ezúttal a futamgyőzelmekért.

 

 

Képek: Formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása