Eseményekben gazdag hétvégét hozott a 35. Magyar Nagydíj, egy olyat, amire évek múlva is emlékezni fogunk. Hétvége értékelőnkben megnézzük ki volt a hétvége legjobbja, meglepetése, kik voltak a futam legjobbjai, és hogy kik nem szerepeltek jól.
Hétvége legjobbja:
Lewis Hamilton
A 35. Magyar Nagydíj kis túlzással Lewis Hamiltonról szólt. A Mercedes hatszoros világbajnoka két Schumacheri rekordot is beállított a hétvégén: az időmérőn hetedik hungaroringi pole pozíciójával beállította Schumacher itteni pole pozíciós rekordját, míg nyolcadik magyarországi győzelmével ő lett a sportág történelmében a második olyan versenyző, aki egy pályán/nagydíjon nyolcszor is nyerni tudott.
Hamilton mondhatni végig érinthetetlen volt a hétvégén. Az időmérőn könnyedén szerezte meg a pole pozíciót, így az ellenfelek abban bízhattak, hogy majd a vasárnapi eső érkeztével lehet majd esélyük ellene, azonban, mint ilyenkor az esetek többségében lenni szokott, az eső inkább neki kedvezett. A rajttól kezdve végig magabiztosan vezette a futamot olyannyira, hogy a futam végén még az is belefért neki, hogy lágy gumikra váltva 1:16.627-es körrekorddal megfussa a leggyorsabb kört, ezzel pedig a maximális 26 ponttal zárva a magyar hétvégét.
Ha a Red Bull rövidtávon nem talál megoldást autójukkal kapcsolatban, akkor alighanem idén is az lesz a kérdés, hogy Hamilton melyik futamon biztosítja be a hetedik világbajnoki címét...
Red Bull szerelői
Nem lehet dicséret nélkül elmenni a Red Bull szerelőinek futam előtti munkája mellett. Mikor fél órával a rajt előtt Max Verstappen a 12-es kanyarban összetörte autójának elejét, akkor sokan gondolhatták azt, hogy ezzel a holland már azelőtt kiszállt a versenyből, mielőtt az elindult volna. Utoljára hasonló hibát Romain Grosjean követett el a 2016-os, szintén esős körülmények között megtartott Brazil Nagydíjon, aki szintén a rajtrácsra vezető körén törte össze autóját.
Verstappen annyival szerencsésebb volt francia társánál, hogy sérült felfüggesztéssel el tudott jutni a rajtrácsig, ahol a szerelők egyből nekiláttak a munkának. A hetedik rajtkockából induló pilóta szerencséje az volt, hogy csak a nyomórúd sérült meg, a lengőkarok nem, így volt esély arra, hogy a rajtra amennyire lehet rendbe hozzák autóját.
"A szerelők elképesztő munkát végeztek. Ami általában másfél óra szokott lenni, azt most 20 perc alatt csinálták meg, és 25 másodperccel a vége ellőtt végeztek is. [Ekkor mutatták fel az 5 perces táblát, és ekkor a kerekeknek fent kell lennie az autókon, különben áthajtásos büntetés vagy bokszutcai rajtra ítélhették volna őket. - szerk.]
"Minden dicséretet megérdemelnek ma, ugyanis nélkülük ez az eredmény [Verstappen második helyezése - szerk.] létre sem jöhetett volna" - nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a futamot követően.
A Forma-1-ben ezután igazán lehetne egy olyan díj, amelyet az a csapat kap meg, amelyik a leggyorsabban képes dolgozni, ha már itt úgyis a sebesség számít.
A hétvége meglepetése:
Lance Stroll és a Racing Point
Az már az osztrák futamokat követően senkinek nem okozott meglepetést, hogy a Racing Pointok a középmezőnyből kilépve a mezőny harmadik legerősebb autójával rendelkező csapata lett. Az viszont a Hungaroringen mindenkit meglepett, hogy a hétvégét megelőzően a Magyar Nagydíj titkos favoritját átugorva, végig második erők voltak.
A Q3 nemcsak, hogy simán összejött a csapatnak, de ráadásul a nagy csapatok ismérvei alapján ezt a közepes gumikon érték el. Az utolsó szakaszban pedig lazán elfoglalták a fekete Mercedesek mögött a második rajtsort, amire Racing Pointként korábban nem sikerült.
A hétvégén pedig nem a csapat vezérpilótája, Sergio Perez volt a jobb (igaz a mexikói versenyző az időmérőn nem érezte jól magát), hanem az a Lance Stroll, akivel kapcsolatban már felmerültek olyan pletykák, hogy Sebastian Vettel esetleges érkezésével ő kerülhet ki a csapatból. A még mindig csak 21 esztendős kanadai a Magyar Nagydíjon nyújtott teljesítményével bizonyította, hogy mégsem olyan rossz versenyző, mint amennyire páran gondolják.
Stroll legjobb időmérős teljesítményét elérve harmadik lett (nem ez a legjobb rajthelye, a 17-es Olasz Nagydíjon a Red Bullok büntetésével második helyről rajtolt), míg a futamon végig stabilan, hiba nélkül versenyezve negyedik helyen hozta be az RP20-as autót, amivel beállította a csapat legjobb helyezését, amit szintén ő ért el, még a tavalyi Német Nagydíjon. Hozzátéve, a fiatal kanadai most először szerzett pontot nálunk 2017 óta íródó F1-es karrierje során.
Mostani teljesítménye meglepetés volt mindenki számára. Kérdés: ezt a teljesítményt képes lesz hosszabb távon is fenntartani, vagy csak egyszeri kiugrás volt?
A hétvége csalódása:
Red Bull
Hiába Max Verstappen dobogós helyezése, ettől függetlenül a hétvége csalódása a Red Bull volt. Ugyan a második helyezés szép, sőt a futam előtti pillanatok miatt csodába illő teljesítmény volt, ettől függetlenül nem szabad elfeledkezni arról, hogy a futamig csak szenvedtek.
Hogy mennyire, azt jól bizonyítja, hogy még a nem a legszebb napjait élő Ferrariktól is kikaptak, sőt Alexander Albon George Russelltől is kikapva, csak a tizenharmadik lett az időmérőn. Verstappen pedig közel három tizeddel maradt el a tavalyi pole pozíciós idejét, és csak a hetedik rajthelyet szerezte meg úgy, hogy a hétvégét megelőzően mindenki őt és a Red Bullt tartotta Hamilton és a Mercedes fő kihívójának.
Már pénteken látszódott, hogy az RB16 nagyon instabil, kiszámíthatatlan volt, így a csapat úgy döntött, hogy élnek azon lehetőségükkel, hogy a kötelező munkaszüneti idősávban is dolgozzanak az autójuk finomhangolásán. Ettől azt várták, hogy az autó nemcsak stabilabb, kiszámíthatóbb, de gyorsabb, ezáltal közelebb kerülhetnek a Mercedeshez. Ám, mint kiderült a helyzet nem sokat változott, és ha nincs a vizes rajt, akkor lehet, hogy végig száraz körülmények között a dobogó sem jött volna össze azon a pályán, ahol tavaly még az egyik leggyorsabbak voltak.
A csapatnak gyorsan meg kell találniuk, hogyan tegyék versenyképesebbé autójukat, melynek a legerősebb komponense a Honda-motor tűnik az erőpályának számító osztrák hétvégéből kiindulva. Ha ez nem sikerül, akkor hiába az év eleji fogadkozás, hogy 2020 az ő évük lehet, hamar elúszhatnak a világbajnoki álmok...
A futam pozitív hősei:
Max Verstappen
Max Verstappen újfent bizonyította, hogy mennyire jó versenyző. Ugyan a rajtrácsra vezető körén elkövetett egy felesleges, amatőr hibát, azonban az, hogy ez a hiba mentálisan semennyire nem rendítette meg, megmutatta, hogy miért is tartozik már most a mezőny legjobbjaihoz.
A holland rögtön a rajtnál sokat lépett előre: egy kanyart követően már a harmadik helyen találta magát a hetedikről indulva!
A futamon pedig ezt követően hiba nélkül versenyzett, az pedig inkább autójának gyengeségének volt betudható, hogy esélye sem volt Lewis Hamiltonnal szemben visszavágni a tavalyi vereségért. Viszont ez a hibamentes vezetés kellett ahhoz, hogy végül második legyen, ugyanis Bottas a futam végén a frissebb gumikon már nem tudta megtámadni a második helyért.
Verstappen remek formában van, már csak egy erősebb autó kell, amivel a világbajnoki címért is harcolhat.
Sebastian Vettel
Megérdemli a dicséretet a Magyar Nagydíjat követően Sebastian Vettel is. A négyszeres világbajnok, amit tudott, azt kihozta az SF1000-es Ferrariból.
Az időmérőn csapattársát legyőzve ötödik helyre kvalifikálta magát, így azon sorozata megmaradt, mely szerint 2009 óta minden időmérőt a legjobb ötben zár a Hungaroringen.
A futamon a saját csapata taktikáját felülírva nem lágy, hanem közepes gumikat kért az intermediate gumikról slickekre váltva (Leclerc lágyakat kapott, amikkel szenvedett is), és ha nem a legnagyobb forgalom közepette lett volna a kerékcseréje, akkor talán nem veszít pár pozíciót.
A versenyen két apróbb megingása volt, mind a kettőből Albon profitált. Ebből az első volt nagyobb, a második megcsúszása már a közepes gumik elkopásának következménye volt, igaz így egy ötödik helyezés helyett egy hatodikkal kellett beérnie (utoljára 2014-ben nem végzett itt a legjobb ötben, akkor hetedik lett). Viszont a Ferrari formáját látva, ez a hatodik helyezés egy erős eredmény volt Vettel részéről.
Kevin Magnussen és a Haas
A futam legnagyobb pozitívumai Kevin Magnussen és a Haas istálló volt, akik bemerték vállalni azt, hogy a felvezetőkörben váltsanak száraz keverékű gumikra.
Ez a döntésük olyannyira bejött, hogy a futamot így a bokszutcából megkezdő Magnussen-Grosjean páros a kiállásokat követően a harmadik-negyedik helyen haladtak.
A rutinosabb franciának végül nem alakult olyan jól a futama (megsérült az autója), viszont Magnussen kihozta az autójából és a stratégiából is a maximumot, amivel a kilencedik helyen ért célba.
Ugyan a futamot követően mind a két versenyző 10 másodperces időbüntetést kapott, mivel a sportszabályzat 27.1-es cikkelye szerint a felvezetőkörben a csapat nem segíthet a pilótáinak. Egy hosszú lista van azzal kapcsolatban, hogy ilyenkor a mérnök miket mondhat versenyzőjének, és ott szerepel egy olyan kitétel, hogy a csapat, ha nem műszaki gond van az autóval, nem hívhatja be a bokszba versenyzőjét kerékcserére, ezt magának a versenyzőnek kell kérnie.
Valószínűleg ezt a szabályzatot az esetet követően megváltoztatják, azonban Magnussen így a kilencedik helyről visszaesett a tizedik helyre, de legalább így 1 pontja megmaradt neki és a csapatnak is.
A futam csalódásai:
Valtteri Bottas
Nem volt egy jó futama a hétvégét megelőzően az egyéni bajnokságot vezető Valtteri Bottasnak. A rajtnál idő előtt engedte fel ujját a kuplungról, hogy aztán egyből a fékre lépve elkerülje a kiugrást, amivel lendületet vesztve több helyezést is veszített.
A rajtot követően a hatodik helyen, a száraz gumikra való váltáskor pedig a hetedik helyen haladt a pályán. Innen, már csak a W11-es Mercedes is miatt is sikerült feljönnie a harmadik helyre, azonban a második helyen haladó Verstappent már nem tudta megelőzni.
Csapata egy alternatív taktikát is adott neki, amikor is újra kihozták a bokszba, és bár a frissebb kemény gumikon sokkal gyorsabb volt ellenfelénél, csak arra volt ideje, hogy utolérje, megtámadni már nem tudta, így be kellett érnie a harmadik hellyel, amivel elveszítette vezető helyét a bajnokságban.
Ugyan hátránya csak 5 pont Hamiltonnal szemben, azonban a futamon nyújtott teljesítménye csapattársához viszonyítva leginkább azt mutatja, hogyha valóban le szeretné idén győzni őt, akkor ennél sokkal jobb teljesítményre lesz szüksége. Legalább a kötelező minimumokat, azaz a második helyezéseket kellene hoznia, ami most nem sikerült neki.
Persze, ha ez lesz Bottas leggyengébb eredménye az évben, akkor nem lesz gond, viszont ha valóban világbajnok akar lenni, akkor ahhoz ennél jobb teljesítményre lesz szüksége, és legalább a kötelező második helyeket hoznia azokon a futamokon, ahol Hamilton egyértelműen jobb nála.
Sergio Perez
Sergio Perez hétvégéje nem volt olyan jó, mint amennyire lehetett volna várni. Különösen, ha a csapattársához, Lance Strollhoz viszonyítunk, aki itt a Hungaroringen végig meggyőzőbb volt nála, ami a mexikóinak azért sem jött jól, mert a Vettel - Racing Point/Aston Martin híresztelések közepette pont, hogy most kellene megmutatnia azt, miért neki kell bizalmat szavazni csapaton belül, és nem a tulajdonos fiának.
Ugyan az időmérő első szakaszában a leggyorsabb volt, a Q2-öt követően már a kandadai társa volt jobb csapaton belül, és el is halászta előle a harmadik rajtkockát.
Ahogy az időmérőn, úgy a futamon sem tudott olyan jó teljesítményt nyújtani, mint Strollnak sikerült, így már 1 kör hátrányban, csak a hetedik helyen ért célba egy olyan autóval, amivel, mint Stroll azt bizonyította a legjobb ötben lehet végezni.
A hétvége sztorija:
Red Bull gyors munkája
Ha majd pár év múlva visszaemlékezünk a 35. Magyar Nagydíjra, akkor szinte biztos, hogy az első gondolataink között fog szerepelni az a kép, amikor a Red Bull szerelői harcolva az idővel igyekeznek helyrehozni a Max Verstappen autóját.
Elképesztő teljesítményt nyújtottak a Red Bull szerelői, akiket nem lehet eléggé dicsérni gyors munkájukért, ami végül egy második helyezést ért a pályán.
A futam csatája:
Lando Norris vs Charles Leclerc
A 35. Magyar Nagydíj egyik legizgalmasabb momentuma egyértelműen az volt, mikor Lando Norris és Charles Leclerc a tizenharmadik helyért (!) egymással harcoltak, hasonlóan magas színvonalon, mint történt az a tavalyi Brit Nagydíjon Verstappen és Leclerc között.
A két versenyző között az első ütközet a 32. körben történt meg, amikor Leclerc az 1-es kanyarból kijövet a belső íven támadta meg Norrist a 2-es kanyarba menet. Ekkor úgy tűnt, hogy sikerül a 2-es fordulóban megelőznie ellenfelét, azonban a kanyarból kijövet kétszer is megbicsaklott alatta az autó, ráadásul a második kitörésekor csak centik múlottak, hogy nem értek össze egymással.
Ezeknek a megcsúszásoknak is köszönhetően Norris ekkor megőrizte tizenharmadik helyét, azonban 1 körrel később már nem tudta megakadályozni, hogy a Ferrari versenyzője, a verseny legszebb előzését bemutatva a 2-es kanyarban, a külső íven körbeautózza.
Nagyszerű csata volt, csak remélni lehet, hogy pár éven belül ők ketten az első helyért vívnak ilyen jó csatákat.
A hétvége pillanata:
Főállásban streamer, másodállásban F1-es pilóta és szerelő Lando Norris
A hétvége pillanata Lando Norrishoz köthető, aki a futamot követően ahelyett, hogy egyből repülőre szállt volna, hogy hazautazzon, beállt szerelői közé, és segített nekik az utómunkálatokban.
Forrás: the-race.com
Képek: Formula 1 (Twitter), Lando Norris (Twitter), formula1.com, BWT Racing Point F1 Team (Twitter), Mercedes-AMG F1 (Twitter)