Mivel egész hétvégére záporokat jósolnak a Hungaroringre, így összeszedtem azokat az időmérőket és futamokat, amelyeket befolyásolt az eső.
2006 (futam) - Jenson Button elképesztő futamgyőzelme
Köszönhetően annak, hogy a Magyar Nagydíjakat augusztusban, az év legmelegebb hónapjában rendezték meg, így az első húsz évben sem időmérőt, sem futamot nem rendeztek esős körülmények között. A Hungaroring 20 éves évfordulóján viszont nemcsak megérkezett az égi áldás, de alaposan megkeverte az amúgy is megkevert lapokat.
A 21. Magyar Nagydíjon annyi minden történt, mint máskor több versenyhétvégén: már az időmérő úgy kezdődött el, hogy a világbajnoki címért harcoló Fernando Alonso és Michael Schumacher a szabadedzéseken elkövetett hibájuk miatt időbüntetést kaptak az időmérő mindhárom szakaszára. Alonso előbb azért kapott 1 másodperces időbüntetést, mert féktesztelte Robert Doornbost (Red Bull), majd azért kapott újabb 1 másodperces időbüntetést, mert sárga zászlós jelzésnél megelőzte az egyik Toro Rossót. Michael Schumacher a két másodperces időbüntetését azzal érdemelte ki, hogy a Jenson Button Honda-motorja elfüstölése miatti piros zászló jelzésnél megelőzte a hétvégén Forma-1-es debütálását megejtő Robert Kubicát és Fernando Alonsót.
Az időbüntetések miatt Michael Schumacher a tizenegyedik, Fernando Alonso pedig csak a tizenötödik helyről kezdhette meg az esős körülmények között megkezdő futamot. És akkor még nem beszéltünk Jenson Buttonról, aki a motorjának elfüstölése miatt új motort kapott, ami 10 helyes rajtbüntetést jelentett számára, így a futamot a tizennegyedik helyről kezdhette meg.
A Magyar Nagydíjak történelmében megrendezett első esős futam aztán hozta magával a káoszt, ahol majdnem minden körben történt valami. Az esős Magyar Nagydíj első nagy áldozata a pole pozícióból induló Kimi Räikkönen volt, aki a 25. körben, az 5-ös kanyar kijáratánál a lekörözött Vitantonio Liuzzi autójára futott rá.
Sokáig úgy tűnt, hogy az esős, majd felszáradó körülmények Fernando Alonso nagy sikerét hozhatják, aki Jenson Buttonnal harcolt a futam második felében a győzelemért. Button már kint volt a bokszban száraz keverékű gumikért, amikkel sokkal gyorsabban tudott haladni, mint a futamot vezető Alonso, akinek kerékcseréjekor a csapata igyekezett minél gyorsabb munkát végezni. Azonban a jobb hátsó kerekének a kerékanyája a 2-es kanyar előtt leesett, így a spanyol versenyző maga tehetetlenül csúszott ki a 2-es kanyarban a pályáról, ami versenyének végét jelentette.
Button elsőségét ekkor már senki nem fenyegette, ezzel megszerezte Forma-1-es pályafutása, és a Forma-1-be 2005-ben gyári csapatként visszatérő Honda első futamgyőzelmét. A Honda az 1967-es Olasz Nagydíj (John Surtees) után tudott ismét futamot nyerni gyári csapatként.
Button mögött a második helyért viszont az utolsó körökig folyt a harc. A Ferrari nem hozta ki a nyolcadik világbajnoki címért hajtó pilótáját a boksza száraz gumikért, mivel ők úgy számoltak, hogy a verseny végére ismét elkezd esni az eső, azonban az egyre jobban száradó pályán Schumachernek egyre nehezebb volt csak a pályán tartani az autóját. Előbb nagy csata következtében Pedro de la Rosa, majd Nick Heidfeld is egy kis koccanás kíséretében a sikánnál elment mellette. Schumacher ezt követően felfüggesztésének sérülése miatt kiállt a versenyből, de végül ennek ellenére is szerzett pontot, ugyanis kizárták a futamot követően Robert Kubicát, mert autója könnyebb volt a megengedetnél.
Az esős Magyar Nagydíj nemcsak Jenson Button első futamgyőzelmét hozta, de ekkor szerezte meg Pedro de la Rosa karrierje egyetlen dobogós helyezését, ahogyan a Forma-1-ben gyári csapatként ebben az évben debütáló BMW-nek is ez volt az első dobogós helyezése.
2011 (futam) - Jenson Button a 200. nagydíján ismétel
A 2011-es Magyar Nagydíj a szabadedzéseket követően úgy nézett ki, hogy ez lehetett volna az évben az első olyan hétvége, ahol az időmérőn nem a Red Bullok diadalmaskodnak. A pénteki két edzésen Lewis Hamilton (McLaren), az időmérő Q1-es és Q2-es szakaszában pedig a Fernando Alonso (Ferrari) volt a leggyorsabb, azonban, mikor igazán számított, az időmérő Q3-as szakaszában a Red Bull német versenyzője, Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, megszerezve ezzel a pole pozíciót.
Ezt követően csak az esőben bízhattak az ellenfelek, ami a vasárnapi futamra megérkezett. Az esős körülmények között elkezdődő, majd a futam során felszáradó pálya nagyon izgalmas verseny hozott.
És ki örült ezeknek a változó körülményeknek a legjobban?
Persze, hogy Jenson Button! Az ekkor már a McLarennél versenyző 2009-es világbajnok, karrierje egyik legjobb évét teljesítette 2011-ben, aminek miértjére a Magyar Nagydíj is tökéletes választ adott. Végig higgadtan, hiba nélkül versenyzett. Higgadtságát különösen akkor sikerült a legjobban megőriznie, mikor a verseny második felében újra elkezdett szemerkélni az eső. Ez volt az, ami a futamot sokáig vezető csapattársának, Lewis Hamiltonnak nem sikerült, aki a 47. körben a sikánból kijövet megpördült, és úgy forgatta vissza menetirányba az autóját, hogy közben jöttek a többiek. Button és Hamilton ekkor több körön keresztül egymást oda-visszaelőzve csatáztak egymással az egyre jobban eleredő esőben. A párharcban végül az döntött, hogy míg Hamiltonék bejöttek a bokszba interemdiate gumikért, addig Button kint maradt, és mint oly sokszor ilyen körülmények között, most is neki lett igaza.
Ezzel pedig a brit karrierje során második alkalommal győzedelmeskedett a Hungaroringen, ráadásul ezt a sikerét azt tette különlegessé, hogy a Magyar Nagydíj volt pályafutásának 200. nagydíja.
2014 (futam) - Daniel Ricciardo győz, Hamilton a bokszutcából a dobogóra
A 2014-es Magyar Nagydíjra mindenki úgy készült, hogy ez is egy újabb állomás lesz a világbajnokságban, ahol a két Mercedes (Hamilton és Rosberg) fog egymással harcolni a győzelemért, a többiek pedig a harmadik helyért.
Aztán jött az időmérő, és a hétvége addigi legnagyobb drámája: Lewis Hamilton Mercedese a felvezető körben elfüstölt, így esélye sem volt Rosberg ellen a pole pozícióért, amit aztán a német csapattárs könnyedén megnyert.
Hamiltonék kihasználva, hogy amúgy is az utolsó helyről indulnának, motorcserét hajtottak végre az időmérőt követően, ami azt jelentette, hogy a brit versenyző a 70 körös futamot a bokszutcából indulva kezdett meg. Az akkor még második még második világbajnoki címért hajtó versenyzőnek nagyon jól jött, hogy fél órával a rajt előtt leszakadt az ég a Hungaroring felett, így a futamot vizes pályán kellett megkezdeni.
Hamiltonnak viszont nem sokon múlott, hogy két kanyart követően véget érjen a versenye, ugyanis a 2-es kanyarban elveszítette uralmát autója felett, és nagy szerencséje volt, hogy nem törte össze autóját a szalagkorláton.
Az esős, felszáradó körülmények között megtartott futamot több biztonsági autós fázis is színesítette, ami alaposan megkavarta a kártyákat.
A futam egy pontján a Mercedesnek egy belviszállyal is meg kellett küzdenie. A két pilóta a verseny egy pontjánál egymás mögött haladt Hamilton-Rosberg sorrendben. A két versenyző két eltérő taktikán volt, és a csapat azt szerette volna, hogy Hamilton engedje el az eltérő taktikán levő csapattársát, ám a brit inkább a bajnoki küzdelmet tartotta szem előtt, így nem engedelmeskedett a csapatutasításnak, amivel Rosberg hátrányosabb helyzetbe került, mert egy bokszkiállása még hátra volt ekkor.
Az utolsó körökben Hamilton Fernando Alonsót támadta a győzelemért, azonban előzni nem tudott, és közben pár körrel a verseny vége előtt a frissebb gumikon megérkezett rájuk Daniel Ricciardo. A Red Bull ausztrál versenyzője nem kérdezett, előbb Hamiltont, majd egy körrel később Fernando Alonsót megelőzve megnyerte a Magyar Nagydíjat.
Érdekesség, hogy mindmáig ezen a futamon szerezte meg Fernando Alonso Forma-1-es karrierje utolsó, 97. dobogós helyezését.
Hamilton azon taktikája, hogy nem engedte el csapattársát, az végül kifizetődött számára- míg ő a bokszutcából indulva harmadik lett, addig Rosberg végül egy negyedik hellyel kellett beérnie, mely az első olyan alkalom volt a német számára abban az évben, hogy egy befejezett futamot nem az első-két hely valamelyikén fejezett be.
2016 (időmérő) - Nico Rosberg kétes pole pozíciója
A Magyar Nagydíjak történelmének leghosszabb időmérő edzését hozta a 2016-os esős, változó körülmények között megrendezésre kerülő kvalifikáció, mely közel két óráig tartott, azaz hosszabb ideig, mint egy átlagos futam szokott.
Az eső igazán a Q1-ben esett, amelyet nem kevesebb, mint négy alkalommal is meg kellett szakítani. Ezt követően további csapadék már nem érkezett, viszont a felszáradó pályán folytatódtak az izgalmak.
Az időmérő legérdekesebb jelenete a Q3 legvégén történt: Lewis Hamilton és Nico Rosberg, mint az év során addig a legtöbb alkalommal egymással harcolt a pole pozícióért. Az utolsó köröket megelőzően a brit versenyző állt az élen, és úgy nézett ki, hogy sikerül az utolsó körében is javítani, azonban előtte a 9-es kanyarban Fernando Alonso elvesztette uralmát McLarenje felett és megpördült. Emiatt sárga jelzés volt életben, így Hamiltonnak el kellett vennie a gázról a lábát.
Ugyan mikor Nico Rosberg érkezett a pálya ezen szakaszára, akkor már Alonso már elhagyta a 9-es kanyart, azonban a sárga jelzés még életben volt. Rosberg ennek ellenére lila, azaz az addigi leggyorsabb középső szektort teljesítette, és végül egy tizeddel legyőzte csapattársát a pole pozícióért folyó küzdelemben.
Az időmérőt követően azonban Rosberg nem lehetett nyugodt, az FIA kivizsgálta a pole pozíciós körét, és végül miniszektorokra hivatkozva (minden pálya több miniszektorra van osztva) felmentette a német versenyzőt, mivel a pálya azon miniszektorában lassított, és csak azért tudott lila szektort futni abban a szektorban, mivel a pálya állapota rohamosan javult az időmérő végére.
Hamilton természetesen nagyon csalódott volt az esetet követően, viszont a futamon a legjobb válasszal vágott vissza csapattársának: lerajtolva őt megnyerte a Magyar Nagydíjat.
2018 (időmérő) - Hamilton az esővel győzi le az esélyesebb Ferrarikat
Utoljára a 2018-as időmérő került megrendezésre esős körülmények között, ami annak a Ferrarinak jött rosszul, mely abszolút favoritnak tűnt a szabadedzések alapján.
A nagy eső a Q2-ben érkezett meg, így a Q3-ban mindenkinek az esős gumikon kellett közlekednie, ez pedig a Mercedeseknek, azon belül is Lewis Hamiltonnak kedvezett a leginkább. Hamiltona vizes körülmények között megszerezte a pole pozíciót, csapattársa, Valtteri Bottas lett a második, míg a hétvége első számú esélyesének kikiáltott Ferrarik Räikkönen-Vettel sorrendben a harmadik-negyedik rajthelyet szerezték meg.
Ez az esős körülmények között megszerezett pole pozíció Lewis Hamiltonnak másnap futamgyőzelmet is jelentett.
Képek: Formula1.com