Amikor leesett az eső a Hungaroringre

Mivel egész hétvégére záporokat jósolnak a Hungaroringre, így összeszedtem azokat az időmérőket és futamokat, amelyeket befolyásolt az eső.

 

2006 (futam) - Jenson Button elképesztő futamgyőzelme

 

Köszönhetően annak, hogy a Magyar Nagydíjakat augusztusban, az év legmelegebb hónapjában rendezték meg, így az első húsz évben sem időmérőt, sem futamot nem rendeztek esős körülmények között. A Hungaroring 20 éves évfordulóján viszont nemcsak megérkezett az égi áldás, de alaposan megkeverte az amúgy is megkevert lapokat.

A 21. Magyar Nagydíjon annyi minden történt, mint máskor több versenyhétvégén: már az időmérő úgy kezdődött el, hogy a világbajnoki címért harcoló Fernando Alonso és Michael Schumacher a szabadedzéseken elkövetett hibájuk miatt időbüntetést kaptak az időmérő mindhárom szakaszára. Alonso előbb azért kapott 1 másodperces időbüntetést, mert féktesztelte Robert Doornbost (Red Bull), majd azért kapott újabb 1 másodperces időbüntetést, mert sárga zászlós jelzésnél megelőzte az egyik Toro Rossót. Michael Schumacher a két másodperces időbüntetését azzal érdemelte ki, hogy a Jenson Button Honda-motorja elfüstölése miatti piros zászló jelzésnél megelőzte a hétvégén Forma-1-es debütálását megejtő Robert Kubicát és Fernando Alonsót. 

Az időbüntetések miatt Michael Schumacher a tizenegyedik, Fernando Alonso pedig csak a tizenötödik helyről kezdhette meg az esős körülmények között megkezdő futamot. És akkor még nem beszéltünk Jenson Buttonról, aki a motorjának elfüstölése miatt új motort kapott, ami 10 helyes rajtbüntetést jelentett számára, így a futamot a tizennegyedik helyről kezdhette meg.

A Magyar Nagydíjak történelmében megrendezett első esős futam aztán hozta magával a káoszt, ahol majdnem minden körben történt valami. Az esős Magyar Nagydíj első nagy áldozata a pole pozícióból induló Kimi Räikkönen volt, aki a 25. körben, az 5-ös kanyar kijáratánál a lekörözött Vitantonio Liuzzi autójára futott rá.

Sokáig úgy tűnt, hogy az esős, majd felszáradó körülmények Fernando Alonso nagy sikerét hozhatják, aki Jenson Buttonnal harcolt a futam második felében a győzelemért. Button már kint volt a bokszban száraz keverékű gumikért, amikkel sokkal gyorsabban tudott haladni, mint a futamot vezető Alonso, akinek kerékcseréjekor a csapata igyekezett minél gyorsabb munkát végezni. Azonban a jobb hátsó kerekének a kerékanyája a 2-es kanyar előtt leesett, így a spanyol versenyző maga tehetetlenül csúszott ki a 2-es kanyarban a pályáról, ami versenyének végét jelentette.

Button elsőségét ekkor már senki nem fenyegette, ezzel megszerezte Forma-1-es pályafutása, és a Forma-1-be 2005-ben gyári csapatként visszatérő Honda első futamgyőzelmét. A Honda az 1967-es Olasz Nagydíj  (John Surtees) után tudott ismét futamot nyerni gyári csapatként.

Button mögött a második helyért viszont az utolsó körökig folyt a harc. A Ferrari nem hozta ki a nyolcadik világbajnoki címért hajtó pilótáját a boksza száraz gumikért, mivel ők úgy számoltak, hogy a verseny végére ismét elkezd esni az eső, azonban az egyre jobban száradó pályán Schumachernek egyre nehezebb volt csak a pályán tartani az autóját. Előbb nagy csata következtében Pedro de la Rosa, majd Nick Heidfeld is egy kis koccanás kíséretében a sikánnál elment mellette. Schumacher ezt követően felfüggesztésének sérülése miatt kiállt a versenyből, de végül ennek ellenére is szerzett pontot, ugyanis kizárták a futamot követően Robert Kubicát, mert autója könnyebb volt a megengedetnél.

Az esős Magyar Nagydíj nemcsak Jenson Button első futamgyőzelmét hozta, de ekkor szerezte meg Pedro de la Rosa karrierje egyetlen dobogós helyezését, ahogyan a Forma-1-ben gyári csapatként ebben az évben debütáló BMW-nek is ez volt az első dobogós helyezése.

 

2011 (futam) -  Jenson Button a 200. nagydíján ismétel

 

 

A 2011-es Magyar Nagydíj a szabadedzéseket követően úgy nézett ki, hogy ez lehetett volna az évben az első olyan hétvége, ahol az időmérőn nem a Red Bullok diadalmaskodnak. A pénteki két edzésen Lewis Hamilton (McLaren), az időmérő Q1-es és Q2-es szakaszában pedig a Fernando Alonso (Ferrari) volt a leggyorsabb, azonban, mikor igazán számított, az időmérő Q3-as szakaszában a Red Bull német versenyzője, Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, megszerezve ezzel a pole pozíciót.

Ezt követően csak az esőben bízhattak az ellenfelek, ami a vasárnapi futamra megérkezett. Az esős körülmények között elkezdődő, majd a futam során felszáradó pálya nagyon izgalmas verseny hozott.

És ki örült ezeknek a változó körülményeknek a legjobban?

Persze, hogy Jenson Button! Az ekkor már a McLarennél versenyző 2009-es világbajnok, karrierje egyik legjobb évét teljesítette 2011-ben, aminek miértjére a Magyar Nagydíj is tökéletes választ adott. Végig higgadtan, hiba nélkül versenyzett. Higgadtságát különösen akkor sikerült a legjobban megőriznie, mikor a verseny második felében újra elkezdett szemerkélni az eső. Ez volt az, ami a futamot sokáig vezető csapattársának, Lewis Hamiltonnak nem sikerült, aki a 47. körben a sikánból kijövet megpördült, és úgy forgatta vissza menetirányba az autóját, hogy közben jöttek a többiek. Button és Hamilton ekkor több körön keresztül egymást oda-visszaelőzve csatáztak egymással az egyre jobban eleredő esőben. A párharcban végül az döntött, hogy míg Hamiltonék bejöttek a bokszba interemdiate gumikért, addig Button kint maradt, és mint oly sokszor ilyen körülmények között, most is neki lett igaza.

Ezzel pedig a brit karrierje során második alkalommal győzedelmeskedett a Hungaroringen, ráadásul ezt a sikerét azt tette különlegessé, hogy a Magyar Nagydíj volt pályafutásának 200. nagydíja.

 

2014 (futam) - Daniel Ricciardo győz, Hamilton a bokszutcából a dobogóra

 

A 2014-es Magyar Nagydíjra mindenki úgy készült, hogy ez is egy újabb állomás lesz a világbajnokságban, ahol a két Mercedes (Hamilton és Rosberg) fog egymással harcolni a győzelemért, a többiek pedig a harmadik helyért. 

Aztán jött az időmérő, és a hétvége addigi legnagyobb drámája: Lewis Hamilton Mercedese a felvezető körben elfüstölt, így esélye sem volt Rosberg ellen a pole pozícióért, amit aztán a német csapattárs könnyedén megnyert.

Hamiltonék kihasználva, hogy amúgy is az utolsó helyről indulnának, motorcserét hajtottak végre az időmérőt követően, ami azt jelentette, hogy a brit versenyző a 70 körös futamot a bokszutcából indulva kezdett meg. Az akkor még második még második világbajnoki címért hajtó versenyzőnek nagyon jól jött, hogy fél órával a rajt előtt leszakadt az ég a Hungaroring felett, így a futamot vizes pályán kellett megkezdeni. 

Hamiltonnak viszont nem sokon múlott, hogy két kanyart követően véget érjen a versenye, ugyanis a 2-es kanyarban elveszítette uralmát autója felett, és nagy szerencséje volt, hogy nem törte össze autóját a szalagkorláton.

Az esős, felszáradó körülmények között megtartott futamot több biztonsági autós fázis is színesítette, ami alaposan megkavarta a kártyákat. 

A futam egy pontján a Mercedesnek egy belviszállyal is meg kellett küzdenie. A két pilóta a verseny egy pontjánál egymás mögött haladt Hamilton-Rosberg sorrendben. A két versenyző két eltérő taktikán volt, és a csapat azt szerette volna, hogy Hamilton engedje el az eltérő taktikán levő csapattársát, ám a brit inkább a bajnoki küzdelmet tartotta szem előtt, így nem engedelmeskedett a csapatutasításnak, amivel Rosberg hátrányosabb helyzetbe került, mert egy bokszkiállása még hátra volt ekkor.

Az utolsó körökben Hamilton Fernando Alonsót támadta a győzelemért, azonban előzni nem tudott, és közben pár körrel a verseny vége előtt a frissebb gumikon megérkezett rájuk Daniel Ricciardo. A Red Bull ausztrál versenyzője nem kérdezett, előbb Hamiltont, majd egy körrel később Fernando Alonsót megelőzve megnyerte a Magyar Nagydíjat.

Érdekesség, hogy mindmáig ezen a futamon szerezte meg Fernando Alonso Forma-1-es karrierje utolsó, 97. dobogós helyezését. 

Hamilton azon taktikája, hogy nem engedte el csapattársát, az végül kifizetődött számára- míg ő a bokszutcából indulva harmadik lett, addig Rosberg végül egy negyedik hellyel kellett beérnie, mely az első olyan alkalom volt a német számára abban az évben, hogy egy befejezett futamot nem az első-két hely valamelyikén fejezett be.

 

2016 (időmérő) - Nico Rosberg kétes pole pozíciója

 

 

A Magyar Nagydíjak történelmének leghosszabb időmérő edzését hozta a 2016-os esős, változó körülmények között megrendezésre kerülő kvalifikáció, mely közel két óráig tartott, azaz hosszabb ideig, mint egy átlagos futam szokott.

Az eső igazán a Q1-ben esett, amelyet nem kevesebb, mint négy alkalommal is meg kellett szakítani. Ezt követően további csapadék már nem érkezett, viszont a felszáradó pályán folytatódtak az izgalmak.

Az időmérő legérdekesebb jelenete a Q3 legvégén történt: Lewis Hamilton és Nico Rosberg, mint az év során addig a legtöbb alkalommal egymással harcolt a pole pozícióért. Az utolsó köröket megelőzően a brit versenyző állt az élen, és úgy nézett ki, hogy sikerül az utolsó körében is javítani, azonban előtte a 9-es kanyarban Fernando Alonso elvesztette uralmát McLarenje felett és megpördült. Emiatt sárga jelzés volt életben, így Hamiltonnak el kellett vennie a gázról a lábát.

Ugyan mikor Nico Rosberg érkezett a pálya ezen szakaszára, akkor már Alonso már elhagyta a 9-es kanyart, azonban a sárga jelzés még életben volt. Rosberg ennek ellenére lila, azaz az addigi leggyorsabb középső szektort teljesítette, és végül egy tizeddel legyőzte csapattársát a pole pozícióért folyó küzdelemben.

Az időmérőt követően azonban Rosberg nem lehetett nyugodt, az FIA kivizsgálta a pole pozíciós körét, és végül miniszektorokra hivatkozva (minden pálya több miniszektorra van osztva) felmentette a német versenyzőt, mivel a pálya azon miniszektorában lassított, és csak azért tudott lila szektort futni abban a szektorban, mivel a pálya állapota rohamosan javult az időmérő végére.

Hamilton természetesen nagyon csalódott volt az esetet követően, viszont a futamon a legjobb válasszal vágott vissza csapattársának: lerajtolva őt megnyerte a Magyar Nagydíjat.

 

2018 (időmérő) - Hamilton az esővel győzi le az esélyesebb Ferrarikat

 

 

Utoljára a 2018-as időmérő került megrendezésre esős körülmények között, ami annak a Ferrarinak jött rosszul, mely abszolút favoritnak tűnt a szabadedzések alapján.

A nagy eső a Q2-ben érkezett meg, így a Q3-ban mindenkinek az esős gumikon kellett közlekednie, ez pedig a Mercedeseknek, azon belül is Lewis Hamiltonnak kedvezett a leginkább. Hamiltona  vizes körülmények között megszerezte a pole pozíciót, csapattársa, Valtteri Bottas lett a második, míg a hétvége első számú esélyesének kikiáltott Ferrarik Räikkönen-Vettel sorrendben a harmadik-negyedik rajthelyet szerezték meg.

Ez az esős körülmények között megszerezett pole pozíció Lewis Hamiltonnak másnap futamgyőzelmet is jelentett.

 

Képek: Formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása