1. Stájer Nagydíj Értékelő

A Forma-1 történelmének vélhetően első és utolsó Stájer Nagydíja, ha az élmezőnyben nem is hozott sok izgalmat, így is volt sok érdekesség a hétvégi futammal a kapcsolatban. Nagydíjértékelő cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.

 

A hétvége legjobbja - Lewis Hamilton

 

Az első Stájer Nagydíj legjobbja egyértelműen a Mercedes hatszoros világbajnoka, Lewis Hamilton volt. Hamilton már szombaton, a zord, esős körülmények között kilógott a mezőnyből, és az egyik legnagyobb esős körülmények között bemutatott teljesítménnyel újfent bebizonyította, hogy vizes körülmények között ő az egyik legjobb.

Ugyan Verstappennek egy ideig sikerült vele tartani a lépést, azonban ha nem hibázik az utolsó körében, akkor sem tudott volna mit kezdeni Hamilton 1:19.273-as körével, ami szinte hibátlan kör a nem túl barátságos körülménye között. Köre ráadásul 1,2 másodperccel volt jobb a hollandnál, ami még inkább megmutatja, hogy mennyire jó kört is rakott össze. Bottas negyedik helyezése (aki közel másfél másodperccel maradt el tőle) pedig azt is jelzi, hogy ez a kör nem feltétlen a W11-es autónak volt köszönhető.

Hamilton a vasárnapi, már száraz körülmények között is kiemelkedően teljesített, esélyt sem adott Verstappennek, könnyedén behúzva karrierje 86. futamgyőzelmét, melyből ez volt a második sikere  Red Bull Ringen. 

Hatszoros világbajnok remekül válaszolt a rosszul sikerült a nyitó hétvégéjére, és megmutatta azt, miért ő az első számú esélyese a 2020-as világbajnokságnak is.

 

A hétvége meglepetése - George Russell időmérős teljesítménye

 

A szombati időmérő edzés egyik legnagyobb meglepetését George Russell szolgáltatta, aki kihasználva az esős körülményeket, Forma-1-es karrierje során először jutott be a Q2-ba, majd nem sokkal csúszott le a Q3-ról (91 ezred), a mezőny leglassabb autóját vezetve. 

A Williams brit versenyzője végül Charles Leclerc büntetésével a tizenegyedik rajthelyet szerezte meg, amilyen előkelő pozícióból utoljára a 2018-as Olasz Nagydíjon kezdhetett meg egy futamot a csapat (akkor Stroll a tizedik helyről indult).

A vasárnapi futam már nem alakult annyira jól Russell számára, noha most jól kapta el a rajtot, megőrizte tizenegyedik pozícióját, azonban a 4. körben, Kevin Magnussennel csatázva lecsúszott a pályáról a 6-os kanyarban, amivel visszaesett az utolsó helyre, s végül csak csapattársát, Nicholas Latifit megelőzve a tizenhatodik helyen ért célba.

A nem túl jól sikerült futam ellenére is, a hétvége egyik pozitív meglepetése George Russell volt, aki a kvalifikáción nyújtott teljesítményével újfent bebizonyította, hogy a jövő egyik nagy alakja lehet a Forma-1-nek.

 

A futam pozitív teljesítményei

 

Max Verstappen kihozta, amit csak lehetett

 

 

Max Verstappen annak ellenére is a hétvége legjobbjai között tarthatjuk számon, hogy nemcsak a futamgyőzelmet nem tudta megszerezni, de végül Valtteri Bottasszal szemben is alulmaradt a második helyért vívott csatában.

Azt azonban muszáj hozzátenni, hogy a holland versenyző végig erőn felül teljesített, és ha csak a csapattársához viszonyítunk, Alexander Albonhoz, akkor főként elmondható, hogy amit lehetett, azt kihozta a hétvégéből, s nem sokon múlott, hogy annál is többet sikerüljön.

Az időmérőn most is megmutatta, hogy Hamilton mellet ő is a vizes körülmények egyik legjobbjának számít, egyedül ő tudta megszorongatni a címvédőt, és ha nem hibázik az utolsó körében, akkor biztosan nem 1,2 másodperccel kap ki.

A futamon, száraz körülmények között már esélye nem volt a Hamilton-Mercedes párossal szemben, Bottasszal viszont végig versenyben volt, aki végül a jobb gumikezelésnek (DAS?) és annak köszönhetően tudta megelőzni, hogy a holland vezetőszárnyának jobb oldali véglapja megsérült. Ugyan Verstappen erről úgy nyilatkozott, hogy nem nagyon befolyásolta a vezetésben, azért egy ilyen küzdelemben minden egyes százalék számít, ami az autóval kapcsolatos.

Az pedig külön dicséretként el kell Verstappennel kapcsolatban, hogy mikor már vert helyzetben volt Bottasszal szemben, ő visszatámadott, sőt vissza is előzte első alkalommal a finnt, ami versenyzői nagyságát is megmutatta, mert mikor több kanyaron keresztül egymás mellett haladtak, abban benne volt annak a kockázata is, hogy összeérnek, de ő mégis bevállalta, hogy visszaelőzi ellenfelét, aki a következő körben már esélyt sem adva neki előzte meg.

Lewis Hamilton mellett Max Verstappen volt a hétvége egyik legjobbja- az már más kérdés, hogy a Red Bull Ringen ez is kevésnek bizonyult a Mercedesekkel szemben...

 

Racing Pointok remeklése

 

A Racing Point hétvégéje igazi hullámvasút volt. A pénteki napot követően a fellegekben jártak, Sergio Perez révén megszerezték első szabadedzés elsőségüket, és a második, előkvalifikációvá előlépő edzésen a Perez-Stroll páros a harmadik és a negyedik helyet szerezték meg, melyt követően bíztak abban, hogy az időmérőt ne lehessen megrendezni.

Végül a zord időjárási körülmények között megtartott időmérőn elérték a hétvége mélypontját: Sergio Perez rögtön a Q1-ben búcsúzni kényszerült az időmérőtől (17. hely), míg Lance Stroll a Q2-ben vérzett el, és végzett a tizenharmadik helyen, ami Leclerc büntetésével végül egy tizenkettedik rajthely lett.

A vasárnapi futam szintén hullámvasút volt a csapatnak. A száraz körülmények között ismét ők voltak a leggyorsabbak a pályán, így a Stroll-Perez páros folyamatosan verekedte át magát a mezőnyön, szebbnél szebb előzésekkel.

Viszont a futamuk a vége nem alakult annyira jól számukra, nem sikerült maximalizálni az elérhető pontokat: Perez Albonnal koccant, amelynek következtében annyira megsérült az első szárnya, hogy az utolsó kör, utolsó kanyarjában Lando Norrisnak sikerült megelőznie, és nem sokon múlott, hogy ne a hatodik, hanem a nyolcadik helyen intsék le. Ameddig nem koccant Albonnal, addig a verseny legjobbjának is lehetett nevezni, azzal a hibájával nemcsak a negyedik, de az ötödik elveszítette.

Stroll pedig azzal veszített el egy pozíciót, hogy körökön keresztül nem tudta megelőzni Daniel Ricciardót, míg nem az utolsó előtti körben, egy eléggé kétes manőverrel végül sikerült elmennie mellette, ám ekkor már Lando Norris ott volt a nyakán, aki az utolsó körben meg is előzte őt. 

A Racing Point így egy negyedik (vagy ötödik) és egy hatodik helyezés helyett be kellett érni egy hatodik és egy nyolcadik helyezéssel. Plusz még az is lehet, hogy ezeket az eredményeket elveszítik, ugyanis a Renault a futamot követően óvást nyújtott be ellenük, mivel megkérdőjelezik autójuk szabályosságát...

 

Lando Norris utolsó köre és a McLaren újabb leggyorsabb köre

 

A McLaren 20 éves pilótájának, Lando Norrisnak eddig nagyszerű éve van: az Osztrák Nagydíjon pályafutása első leggyorsabb körével megszerezte első F1-es dobogóját, majd most a Stájer Nagydíjon az utolsó két körben olyan leművelt, amire mindenki csak a kalapját tudja emelni.

Pedig ez a hétvége nem indult jól számára: kezdődött minden az első szabadedzés első fél órájában elkövetett hibájával, ahol sárga jelzés alatt kettő pilótatársát is megelőzött, ami miatt háromhelyes rajtbüntetést kapott. A második edzést követően pedig kiderült, hogy hát- és mellkasi fájdalmak hátráltatják, így hogy az ne súlyosbodjon el, önszántából kevesebb kört autózott. Emiatt pedig a hétvégére hátralevő részét már begyógyszerezve volt kénytelen végig versenyezni.

Az esős időmérőn hatodik lett, de a pénteki szabadedzésen elkövetett hibája miatt kirótt háromhelyes rajtbüntetés értelmében a futamot csak a kilencedik helyről kezdhette meg, ahol az első 69 körben nem is nagyon vetette észre magát. 

És akkor jött a 70. kör, amikor kihasználva azt, hogy Stroll manővere miatt Ricciardo a bukótérbe volt kénytelen hajtani megelőzte jövőbeli csapattársát, és bár ekkor a Racing Point versenyzőjét még nem tudta a 4-es kanyarban megelőzni, de az utolsó körben már összejött. Mérnöke pedig ekkor is arra utasította, mint 1 héttel korábban, azaz nyomja amennyire tudja, mert az előtte haladó Perez sérült szárnnyal versenyez, akit aztán az utolsó előtti körben ért utol, majd az utolsó körben meg is előzött, ezzel pedig F1-es karrierje második legjobb helyezését elérve ötödik lett.

Norris olyan jól kezdte az évet, hogy az osztrák fordulókat követően a világbajnokság harmadik helyén áll 26 ponttal, 17 egységgel elmaradva Valtteri Bottastól. Egy ilyen kezdésről talán a legoptimistább álmaiban sem álmodhatott a fiatal brit, aki az évad előtt arról nyilatkozott, hogy első körben a versenytempóban kell fejlődnie. A második versenyt követően azt el lehet mondani, hogy Norris fejlődött e téren.

Csapata, a McLaren pedig 2014 óta nem kezdett olyan erősen egy idényt, mint most. Ráadásul 2011 óta nem is fordult elő a csapattal, hogy egymást követő két versenyen is leggyorsabb kört érjen el. Hozzá kell tenni azt is, hogy Norris után, Carlos Sainz is karrierje első leggyorsabb körét szerezte meg.

Sainznak nem volt túl jó futama, különösen a szombati remek kvalifikációjához viszonyítva, ahol harmadik lett. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a bokszkiállása nem sikerült jóra, viszont a leggyorsabb kört sikerült megfutnia a verseny legvégén úgy, hogy korábbi Toro Rossós csapattársa, Max Verstappen is megpróbálkozott vele lágy gumikon.

A McLarennek a tavalyi évnél is fényesebb szezon van kinézőben.

 

A hétvége csalódása - Scuderia Ferrari

 

Ha van csapat, amelyik legszívesebben azonnal elfelejtené a hétvégi futamot, az egyértelműen a Scuderia Ferrari.

Hiába vetettek be néhány olyan fejlesztést, amit eredetileg a Hungaroringen akartak, s hiába nyilatkozta Vettel a pénteki második edzést követően, hogy érez előrelépést, a pályán, az eredményekben ez nem látszódott.

Ami pedig még inkább csalódáskeltőbbé teszi számukra a hétvégét, hogy abból esős kvalifikációból nem tudtak profitálni, ami picit csökkenti a csapatok közötti különbségeket. Jó példa erre George Russell és a Williams esete, aki majdnem a Q3-ig vezette el a mezőny leggyengébb autóját, pont azokkal a Ferrarikkal küzdve, akik a motorból eredő lemaradásukat kompenzálhatták volna ezen körülmények között. De nem sikerült élniük az eső adta lehetőséggel: Leclerc tizenegyedik, Sebastian Vettel pedig tizedik lett az időmérőn, ám a monacói rajtbüntetése miatt visszacsúszott a tizennegyedik pozícióba.

Az időmérőt követően azt lehetett mondani, hogy ennél rosszabb már nem lehet, azonban egészen a futam harmadik kanyarjáig kellett arra várni, hogy az addig sem pozitívan haladó hétvége még rosszabb legyen.

Charles Leclerc túl optimistán mérte fel az előtte levő tömörülést, aminek a következménye az lett, hogy a belső kerékvető úgy megdobta az autóját, hogy azzal egyenesen csapattársa, Sebastian Vettel autójának hátsó szárnyát verte le. 

Vettel azonnal kiesett, Leclerc megpróbált visszaállni a versenybe, és a futamot követően kiderült, hogy ő szeretett volna versenyezni, azonban az ő autója is komolyan megsérült, így pár kör után ő is kiállt a versenyből.

Viszont, ha nincs a dupla kiesés, akkor sem biztos, hogy képesek lettek volna jó eredményt elérni. A kérdés az, hogy ebből a nem túl erős SF1000-es autóból, mit tudnak még kihozni. 2022 még nagyon messze van... 

 

A hétvége sztorija - Renault óvása a "rózsaszín Mercedesszel" szemben

 

 

A hétvége sztorija a futam leintését követően jött, mikor is a Renault hivatalosan is óvást nyújtott be a Racing Point ellen, mivel azoknak a 2020-as autója kívülről teljesen megegyezik a tavalyi W10-es Mercedesre.

Az FIA vasárnap este megvizsgálta a Renault óvását, majd el is fogadta azt, ezzel helyt adva egy későbbi alaposabb vizsgálatnak.

Az óvásból kiderült, hogy a Renault a Racing Point első és hátsó fékhűtő elemeire kér alapos vizsgálatot, ami miatt az FIA máris lefoglalta a rózsaszín alakulat ezen elemeit, és a Mercedestől a tavalyi autójuknak ugyanezen egységét.

A Renault azért is ezen elemekre kérte a vizsgálatot, mivel a fékhűtések az idei évre kerültek azon elemek listájára, amelyeket a csapatoknak saját maguk kell megtervezniük, nem vásárolhatják meg készen más csapatoktól. A francia alakulatnál pedig azon elvek alapján kérték erre a vizsgálatot, hogy a fékhűtés csatornái nem láthatóak kívülről, így a Racing Point azon érvét nem lehetne elfogadni, hogy az idei autójukat fényképek alapján tervezték meg, hanem átvett vagy éppen megkapott tervrajzok alapján.

Ha ez kiderül, azzal nemcsak a Racing Point, de maga a Mercedes is komoly szankciókra számíthat, és hogy ennek a vizsgálatnak mikor lesz pontos eredménye, azt még nem tudni.

 

A futam előzése - Perez előzése Sainz ellen

 

 A futam legszebb előzését a verseny 40. körében láthattuk, amikor is a bokszkiállását teljesítő Perez pont Carlos Sainz elé tért vissza a pályára. A McLaren versenyző a 4-es kanyar előtt megelőzte Perezt, azonban ezt a mexikói nem akarta annyiban hagyni, és egyből visszatámadott a spanyolnak, majd a 6-os kanyarban, kívülről, még nem teljesen üzem meleg gumikon vissza is előzött. 

Tökéletes manőver volt, mely az év végi top10-es listákon biztosan helye lesz.

 

A hétvége pillanata - R2-D2 a díjátadón

 

A hétvége pillanatát a díjátadó ceremónia hozta, ahol egy eddig nem látott, érdekes módon adták át a versenyzőknek a kupákat. 

Egy távirányítóval vezérelt dobozzal szállították oda az adott pilóta pódiumfoka elé a kupát, amit aztán az adott versenyző saját maga vett el.

Eléggé érdekes látványt nyújtott ez a megoldás, kérdés, hogy a Hungaroringen is ragaszkodni fognak-e ehhez, vagy visszaállnak az első hétvégén látott megoldáshoz, azaz egy ember adja át nekik a trófeát?

 

Képek: Formula 1 (Twitter), Aston Martin Red Bull Racing (Twitter), Formula1.com, Williams Racing (Twitter)

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása