Őrült futamot hozott a Forma-1 visszatérő futama Ausztriában. Valtteri Bottas nyert, Charles Leclerc és Lando Norris előtt.
217 nap után ismét elindult a Forma-1. A sportág történelmének legkésőbb megrendezésre kerülő szezonnyitója már rögtön a rajt előtti órájában elkezdődött, mikor is kiderült, hogy a Red Bull megóvta az FIA szombat esti döntését, amikor is felmentette Lewis Hamiltont, akit azután idéztek be, hogy Valtteri Bottas kicsúszásakor nem lassított eléggé sárga zászlós jelzésnél. Akkor az FIA azzal indokkal mentette fel a Mercedes hatszoros világbajnokát, hogy egyszerre volt sárga és zöld, azaz egymásnak ellentmondó jelzés. Így úgy tűnt, hogy Hamilton a második helyről kezdheti majd meg a 2020-as év első versenyét. A Red Bull ebbe nem nyugodott bele, és a pénteki óvásukat követően ismét óvtak, ahol egy 360 fokos kamerás felvétellel be tudták bizonyítani, hogy Hamiltonra valójában vonatkozott a sárga jelzés, amit ő nem tartott be. Az FIA elfogadta a Red Bull bizonyítékát, így fél órával a rajt előtt hivatalosan is megbüntették Hamiltont, aki három rajthelyes büntetést kapott, aminek értelmében a futamot csak az ötödik helyről kezdheti meg.
Hamilton büntetésével a közepes gumikon rajtoló Max Verstappen örökölte meg a második helyet, míg Lando Norris karrierje során először rajtolhat majd a harmadik rajtkockából.
Az időjárási előrejelzéseknek megfelelően valóban az Osztrák Nagydíj vasárnapi napja volt időjárási szempontból a legmelegebb. A levegő hőmérséklete 28, a pályáé 54 Celsius-fok volt a rajt előtt.
Gumikiosztás szempontjából az első tízben csak a második helyről rajtoló Max Verstappen fog a közepes gumikon, addig a tizenegyedik helytől a huszadik helyig lefele már mindenki a sárga festésű gumikat választotta.
A 2020 első rajtja eléggé nyugodtra sikeredett. Valtteri Bottasnak sikerült megőriznie az első helyet. Mögötte Verstappen és Norris több kanyaron keresztül is harcoltak egymással, azonban hiába volt a McLaren versenyző a lágy gumikon, nem tudta megelőzni Versatppen.
Mögöttük Albon és Hamilton is több kanyaron keresztül harcolt egymással, amely csatából Albon jött ki győztesen. A két versenyző a 4-es kanyarban egy pillanatra, egy picit össze is ért egymással, ám egyik autó sem sérült meg a balesetben.
Az első kör végén az állás: 1. Bottas, 2. Verstappen, 3. Norris, 4. Albon, 5. Hamilton, 6. Perez, 7. Leclerc, 8. Sainz, 9. Stroll, 10. Vettel 11. Ricciardo, 12.Gasly, 13. Magnussen, 14. Giovinazzi, 15. Kvjat, 16. Ocon, 17. Räikkönen, 18. Grosjean, 19. Russell, 20. Latifi.
Lando Norrisnak ugyan sikerült megtartania a rajtot követően a harmadik helyet, azonban a 3. körben Albon, a 4. fordulóban pedig Hamilton előzte meg őt.
Hamilton ezt követően Alexander Albon után vetette magát. A 7. körben már DRS nyitási távolságban volt a brit-thai versenyzővel szemben, de elsőként a 9. körben került elég közel hozzá ahhoz, hogy a második DRS-zónában megelőzze őt, ezzel fellépve a harmadik helyre.
A 11. körben jött a verseny első drámája: Max Verstappen autója megadta magát! Az addig nagyon jó futamot teljesítő holland versenyző, akinek a futamgyőzelemre is esélye volt versenye véget ért. A bokszba ugyan vissza tudott hajtani, ahol csapata az elektronikai problémáját egy kormánycserével próbálta orvosolni, azonban ez sem segített, így Verstappen kiesett.
A nyolcadik helyen haladó Lance Stroll Racing Pointjával sem volt minden rendben technikai szempontból, ugyanis nincs elég motorereje, ami miatt a kanadai arra kényszerül, hogy a nyolcadik helyét Vettellel és Ricciardóval szemben kell megvédenie.
Ricciardo viszont a 17. körben kiszállt ebből a harcból, szintén műszaki probléma miatt. A Renault ausztrál versenyzőjének ugyan sikerült eljutnia a bokszig, de csak azért, hogy feladja a versenyt.
Stroll pedig csak a 18.körig tudta megtartania a nyolcadik helyezését, ekkor Sebastian Vettel a 3-as kanyar előtt könnyedén elment mellette. Egy körrel később Pierre Gasly is kikerülte őt, átvéve tőle a kilencedik helyet.
A 20. körben pedig már a másik AlphaTaurival Danyiil Kvjat is megelőzte, így a két AlphaTauri, a márka első Forma-1-es versenyén pontszerző helyen haladt.
A Racing Point kanadai versenyzője a 21. körben állt ki a versenyből. Ugyanebben a körben Romain Grosjean miatt volt egy pillanatig sárga jelzés, miután a 4-es kanyarból kijövet nagy szélesen fordult és autója oldalával megcsípte a kavicságyat, ami miatt megforgott.
A 25. körben, Esteban Ocon a 11. helyért támadta Kevin Magnussent, aki mellett a 3-as kanyar féktávjánál el is ment, azonban Magnussennek ennél nagyobb gondjai akadtak, ugyanis elszálltak a fékjei, ami miatt a 3-as kanyar bukóterébe csúszott.
Az esetet követően a versenyirányítás beküldte a biztonsági autót a pályára, amit kihasználva mindenki a bokszba hajtott, hogy letöltse a kötelező kerékcserék sorát. A pilóták nagy része kemény keverékű gumikat kapott, kivéve Sergio Perez, aki a mezőnyből egyedüliként közepes gumikra váltott.
Perez kerékcseréje egyébként olyan gyorsan sikerült, hogy majdnem a bokszutcában sikerült megelőznie Norrist.
Az állás a biztonsági autó mögött: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Albon, 4. Norris, 5. Perez, 6. Leclerc, 7. Sainz, 8. Vettel, 9. Gasly, 10. Kvjat, 11. Ocon, 12. Giovinazzi, 13. Russell, 14. Räikkönen, 15. Grosjean, 16. Latifi.
A biztonsági autó a 30. kör végén hajtott ki a bokszba.
A két Mercedes az új rajtot követően egyből ellógott a mezőnytől. A hetedik helyen autózó Carlos Sainz az új rajtot kihasználva egyből megtámadta Charles Leclerc-t, akit a 4-es kanyarban a külső íven próbált megelőzni. A mögöttük haladó Vettel ebből igyekezett profitálni, így a 4-es kanyarba a belső íven egy nagyon mély féktávval akart beesni Sainz mellé, azonban elmérte magát, hozzáért a spanyol McLarenjéhez, aminek következtében a négyszeres világbajnok megforgott. Ezzel a megforgásával Vettel a 15. helyig esett vissza.
Pereznek a bokszban nem, azonban a 32. körben a pályán már sikerült megelőznie Lando Norrist, amivel feljött a negyedik helyre.
Az élen is kezdett forrósodni a levegő a két fekete Mercedes között, ugyanis Lewis Hamilton DRS-nyitási távolságba ért Bottashoz képest a 35. körben. Hamilton bár nagyon közel került csapattársához, előzési közelségbe egészen a 43. körig nem került.
Bottasnak jelezték, hogy mindkét autónál probléma van az érzékelővel, így el kell kerülniük a kerékvetőket. Ugyanezt az üzenetet Hamilton is megkapta. Később Hamiltonnak jelezték, hogy a sebességváltó érzékelővel van gond, így tanácsosabb elkerülni a kerékvetőket.
Bottasnak a 46. körben sikerült hosszú körök után először elérnie, hogy Hamilton 1 másodpercen kívül legyen hozzá képest.
A 47.körben a csapat stratégiai vezetője, James Vowles mind a két pilótára rászólt, hogy kerüljék el a kerékvetőket, mert a váltó meghibásodás kritikus ponton van. Hiába vezetnek több, mint 10 másodperccel a mezőny előtt, Damoklész kardja ott lebeg a fejük felett.
Miközben a két Mercedes úgy próbál egymással harcolni, hogy megóvják az autójukat, aközben Esteban Ocon megérkezett Danyiil Kvjatra, akit a kilencedik helyért támadja.
Az 50. körben újabb műszaki hiba miatti kiesés történt, ezúttal George Russell alatt állt meg az autó. Autójában az olaj- és üzemanyagnyomás ment el.
De nemcsak neki voltak gondjai: Romain Grosjean alatt pedig a fékek mentek el, ami miatt elhagyta a pályát a 4-es kanyarban. Ugyan sikerült kijönnie a kavicságyból, de csak azért, hogy a bokszba hajtva ő is feladja a futamot.
Ez Russellnek nem sikerült, ő a 4-es kanyar mentén húzódott le a pályáról, de mivel autóját innen nem lehetett biztonságosan eltávolítani, így másodjára is a pályára kellett küldeni a biztonsági autót.
Ezt kihasználva többen is bejöttek a bokszba új gumikért: Albon, Kvjat, Räikkönen, Vettel lágy, Norris, Leclerc, Sainz közepes gumikra váltottak.
Az állás: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Perez, 4. Albon, 5. Norris, 6. Leclerc, 7. Gasly, 8. Ocon, 9. Sainz, 10. Giovinazzi, 11. Kvjat, 12. Räikkönen, 13. Vettel, 14. Latifi.
A biztonsági autó az 54. kör végén hagyta el a pályát, az 55. körben újra indult a verseny.
Azonban amint bement a biztonsági autó a bokszba, jöhetett is vissza, mivel az újraindítás pillanatában a 9-es kanyarból kijövet Kimi Räikkönen jobb első kereke leesett az autójáról. Szerencsére az elszabadult kerék senkit sem talált el, Räikkönen pedig a három keréken maradt autóját a célegyenesben, a bokszutcai fal mellett parkolta le. Ekkor már csak tizenhárman voltak versenyben.
A biztonsági autós újraindításnál volt egy érdekes jelenet. Albonnak sikerült megelőznie Perezt a 3-as kanyarban, azonban az előzés abban a pillanatban történt, amikor újra elrendelték a biztonsági autós fázist. Albont biztonsági okokból visszaadta Pereznek a harmadik helyet.
Végül a versenyirányítás Albonnak adta meg a pozíciót, így megelőzhette a biztonsági autó mögött Perezt. Ez a Mercedeseknek nem volt jó hír, mivel a Red Bull versenyzője lágy gumikon közlekedett.
A futam a 61. körben folytatódott tovább.
Albon kihasználva a lágy gumik adta tapadáskülönbséget, egyből megtámadta Lewis Hamiltont, akit úgy tűnt, hogy a 4-es kanyarban a külső íven meg is fog előzni, azonban Hamiltonnal összeért, és kicsúszott a pályáról, visszaesve az utolsó helyre.
Sainz a 63. körben megelőzve Gaslyt feljött a hatodik helyre, míg a 64. körben Charles Leclerc a 4-es kanyarban, a külső íven elmegy Norris mellett, amivel a Ferrari monacói versenyzője feljött a negyedik helyre.
Leclerc vérszemet kapva elindult Perezre, akit aztán a 66. körben, a 3-as kanyarban bevetődéses manőverrel megelőzött, ezzel feljött a harmadik helyre. Ami virtuálisan ekkor második helyet jelentett, ugyanis Lewis Hamilton Albonnal való ütközése miatt 5 másodperces időbüntetést kapott, és előnye a Ferrarival szemben csak 2 másodperc volt.
A két McLarennél is dúlt a harc ekkor. A 66. körben Sainz megtámadta csapattársát, akivel több kanyaron keresztül egymás mellett haladtak, és végül Norris maradt az ötödik helyen.
Nemcsak Hamilton kapott 5 másodperces időbüntetést, hanem Sergio Perez is, ugyanis túl gyorsan haladt a bokszutcában.
A 68. körben, miközben Albon megérkezett a tizedik helyért egymással harcoló Kvjat-Vettel párosra, műszaki hibája adódott a motorjával, ami miatt ki kellett állnia a versenyből.
A 69. körben Norris bevetődött Perez mellé a 3-as kanyarba, akivel összeértek ugyan, de Norris megelőzte a mexikóit. Ugyanitt Vettel Kvjatot megelőzve feljött a tizedik helyre.
Hogy ne legyen unalmas a verseny vége, a 70. körben Danyii Kvjat jobb hátsó kereke felrobbant a célegyenesben, ezzel ő is kiesett a futamból. Sainz egy körrél később csapattársa előzése után, ő is megelőzte Perezt.
Az utolsó körben Lewis Hamilton felzárkózott Bottas mögé, hogy sikerüljön Lando Norrisszal szemben 5 másodperces időelőnyt kiautóznia. Ezzel Norris is tisztában volt, aki leggyorsabb kört megfutva (1:07.475) az utolsó körben, 5 másodperc alá csökkentette lemaradását Hamiltonnal szemben, így megszerezte pályafutása első Forma-1-es dobogós helyezését! Norris ezzel a Forma-1 történelmének harmadik legfiatalabb dobogósa lett.
A futamot végül Valtteri Bottas nyerte meg, pályafutása nyolcadik győzelmét megszerezve ezzel.
Hamilton büntetésével Charles Leclerc, az egész hétvégén nagyon gyengén muzsikáló Ferrarival második lett, amire a futam előtt senki sem számíthatott. Lewis Hamilton végül a negyedik helyig csúszott vissza a büntetésével.
Carlos Sainz lett az ötödik, Sergio Perez pedig végül a hatodik helyen fejezte be a futamot.
Pierre Gasly a hetedik helyezésével megszerezte az F1-ben frissen debütáló AlphaTaurinak az első pontjait.
Pontokkal tért vissza a nyolcadik helyének köszönhetően Esteban Ocon, aki mögött Giovinazzi és Sebastian Vettel ért célba és szereztek pontot.
Nicholas Latifi élete első Forma-1-es futamán majdnem pontot szerzett, végül a tizenegyedik helyen ért célba.
Képek: Mercedes-AMG F1 (Twitter), Formula 1 (Twitter), FIA (Twitter)