Vajon jó ötlet a fordított rajtrácsos futamok bevezetése?

Vajon a Forma-1 jól járna a fordított rajtrácsos sprintfutamokkal, vagy ez teljesen sportágellenes döntés lenne? Milyen érvek szólnak a sprintfutamok mellett, és milyen érvek szólnak ellene? 

 

(Mikor a cikket írom (2020.06.02.) még csak az új, európai versenynaptárat közölte a Forma-1, arról még hivatalos bejelentés nem született, hogy mi lesz a sorsa a szombati, fordított rajtrácsos sprintfutamokkal.)

 

Először 2019 őszén állt elő a Liberty Media azzal a javaslattal, hogy 2020-ban három tetszőleges pályán a szombati időmérő edzést cseréljék fel egy fordított rajtrácsos sprintfutammal, ezzel megkavarva a vasárnapi futam rajtfelállását. Akkor a csapatok nem mentek bele ebbe, a Forma-1 két többszörös világbajnoka, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel pedig egyértelműen nem tetszését fejezte ki ennek az ötletnek, még a Szingapúri Nagydíj időmérőjét követően. Vettel szó szerint badarságnak nevezte ezt az ötletet, míg Hamilton szerint, aki ezt az ötletet kitalálta, az nem tudja mit beszél.

Ezután úgy tűnt, hogy a sprintfutamok egy időre lekerülnek a napirendről, és 2020-ban egészen biztosan nem fogunk ezzel találkozni, azonban a Liberty Media újra előállt a javaslattal, s ezúttal alapos indokokkal.

Mint az az európai versenynaptárból is kiderül, az újraalkotott versenynaptárban lesz pár versenyhelyszín (eddig hivatalosan a Red Bull Ring és Silverstone van bejelentve, de vélhetően az év végén Bahreinben is kettő hétvégét teljesít a mezőny), ahol két egymást követő hétvégén is versenyezni a mezőny, így ez egy tökéletes lehetőség lenne arra, hogy élesben kipróbálják a sprintfutamokat.

 

Hogyan néznének ki a sprintfutamok?

 

A sprintfutamok a rendes versenytáv (minimum 300 km) egyharmada, azaz 100 km hosszúságú versenyek lennének, maximum 30 percre korlátozva. A rajtfelállás a világbajnokság aktuális állásának fordítottja lenne, azaz a pole-ból a világbajnokság utolsó helyezettje, míg az utolsó, huszadik rajtkockából a világbajnokság éllovasa rajtolna. 

A maximum félórás verseny végeredménye pedig a vasárnapi, fő futam rajtfelállását határozná meg, ezzel garantálva egy felkavart rajtfelállását, amitől a Liberty Media izgalmas, kiszámíthatatlan futamokat remél.

 

F1-es csapatok fogadtatása

 

Az eddigi hírek szerint a legtöbb Forma-1-es csapat támogatja az ötletet, azonban ahhoz, hogy ezt élesben is kipróbálhassák ahhoz mind a tíz csapat beleegyezése szükséges, és ahogyan a Forma-1-ben lenni szokott, ebbe nem akar minden csapat belemenni. 

Az első hírek még arról szóltak, hogy tíz csapatból kilenc rábólintott a szabálymódosításra, egyetlen egy nem, ez pedig a címvédő Mercedes volt, akik a téli tesztek alapján a világbajnokság legnagyobb esélyeseinek számítanak, így ők teljesen érthető okokból nem szeretnének az utolsó helyről megkezdeni egy futamot sem.

Azonban a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta miért is kellene az F1-nek itt és most kipróbálnia a sprintfutamokat:

" Úgy vélem különleges helyeztben vagyunk idén, ugyanis egy helyszínen két versenyt is rendezünk, így ez egy tökéletes lehetőség lenne arra, hogy kipróbáljunk valami mást a második hétvégén.

"Ha az időjárás nem változik, akkor nagy eséllyel ugyanaz lesz a második verseny végeredménye, mint az elsőnek.

"A múlt héten volt arról vita, hogy az FIA és a Liberty szeretne előállni valami mással a második versenyhétvégére, ahol más lenne az időmérő, akár egy futam lenne szombaton és egy fordított rajtrácsos felállás vasárnap.

"Én véleményem az volt, hogy ne csak egy versenyen legyen, hanem az összes olyan helyszínen, ahol két versenyt rendezünk, potenciálisan nézve Ausztriában, Silverstone-ban és talán később egy ázsiai helyszínen.

"Ez a javaslat [fordtott rajtrács] többségi szavazatot kapott, azonban volt egy ember, Toto Wolff, aki nem támogatta, mivel ez akadályozná Lewist a hetedik világbajnoki cím megszerzésében, mert túl sok lenne a változó tényező.

"Úgy vélem a sportnak most lenne a tökéletes időzítés arra, hogy valami újat próbáljunk ki, máskülönben somsem derülne ki, hogyan működne. Egyazon pályán lennénk két egymást követő héten, így logikus lenne valami mással próbálkozni. Ha pedig nem válik be, akkor legalább elmondhatjuk, hogy megpróbáltuk. Szerintem szórakoztató lenne a rajongóknak, pozitívhatással lenne a Forma-1-re, ha a versenyzőknek vasárnap, a fő futamon a mezőny végéről kellene áthámozniuk magukat a mezőnyön, a bajnoskág fordított sorrendje miatt. Ez olyan dolog, aminek kipróbálásától nem kellene tartanunk - nyilatkozta Horner.

Azóta kiderült az is, hogy nemcsak a Mercedes, hanem a velük szoros kapcsolatot ápoló Racing Point is a fordított rajtrácsos futamok ellen van, így pedig egyre kisebb az esély arra, hogy ez az ötlet 2020-ban valójában bemutatkozzon.

Ha pusztán onnan vizsgáljuk, hogy két versenyt fognak megrendezni ugyanazon a helyszínen, akkor valóban benne van a pakliban az, hogy ugyanaz a végeredmény születik, így emiatt valóban el lehetne gondolkodni azon, hogy a második hétvégén picit módosítsanak az eredeti programom. Ha már amúgy is különleges lesz a szezon, akkor egy ilyen ötletet valóban ki lehetne próbálni a valóságban is.

 

Amik a sprintfutamok mellett szólnak

 

A fordított rajtrácsos sprintfutamok a shownak mindenképpen jót tennének, hiszen azzal, hogy a mezőny elejéről a lassabb, a mezőny végéről pedig a gyorsabb csapatok indulnának, garantált lenne, hogy nem látnánk unalmas futamot, sőt mivel ez határozná meg a fő futam rajtrácsát, így olyan rajtfelállást is kaphatunk, ami normál esetben nem biztos, hogy megtörténne.

A váratlan eredmények borítékolva lenne, és arra is lenne lehetőség, hogy emiatt egy olyan csapat is pontot szerezzen, amely normál esetben nem tudna az adott hétvégén. Példát hozva a Williams (abban az esetben, ha nem lesznek annyira lemaradva a mezőnytől, mint tavaly, és a téli tesztek alapján úgy néz ki, hogy sikerült utolérniük a középmezőny csapatait) vagy mondjuk a Haas, akik így lehet több alkalommal tudnának pontot szerezni.

Ezek a versenyek remek lehetőséget biztosítanának a középmezőny csapatainak ahhoz, hogy közelebb kerüljenek a dobogóhoz, amire normál esetben semmi esélyük sem lenne, de az élmezőnyt is alaposan felforgatná.

A futamok izgalmi faktora mindenképpen sokat nőne, elég csak menni egy fordított rajtrácsos túraautó versenyt, ahol a legtöbb akciót általában a fordított rajtrácsos futamokon lehet látni.

 

Amik a sprintfutamok ellen szólnak


Ám a sprintfutamoknak nem csak előnyei, de ugyanakkor hátrányai is vannak, pláne egy olyan szakágban, ahol eddig soha nem tarottak fordított rajtrácsos versenyt.

Ez is az első indok, ami a sprintfutamok ellen van, hogy ez szembemenne a Forma-1 DNS-vel. A Forma-1 mindig arról szólt, hogy a legjobban megépített autó és a leggyorsabb pilóta nyerjen, nem pedig az, aki egy mesterséges szabályozásból a legjobban ki tudott jönni. Ez kb olyan, mintha a labdarúgásban azt mondanánk, hogy a gyengébbik csapat 1 gólos előnnyel kezdje meg a mérkőzést.

Ráadásul egy fordított rajtrácsos siker soha nem szokott akkora megbecsüléssel járni, mint egy olyan, ami rendes szabályok mellett zajlott. A WTCR mezőnyéből példát hozva, a francia Yann Ehrlacher mindig el szokta mondani, ha ő szerzi meg a fordított rajtrácsos pole pozíciót, hogy az számára nem egyenértékű a rendes pole pozícióval, mert az autóversenyben mindenki rendes körülmények között akar az első lenni.

A Forma-1-ben ezért is lenne teljesen idegen a fordított rajtrácsos ötlet. A Forma-1, ami mindig is az autóversenyek csúcsának számított, ahol a leggyorsabb, legjobb versenyautó nyert. A fordított rajtrács viszont pont arra törekedne, hogy kiegyenlítse az erőviszonyokat, és olyanoknak is esélyt adjon, akiknek normál körülmények között nem lenne esélye. 

És ott van az a kérdés, hogy egy adott szakág királykategóriájának a sportértékét mennyire lehet, mennyire szabad beáldozni pusztán a shownak? Mert ahogy az előnyöknél említettem, a fordított rajtrács a shownak valóban jót tenne, azonban benne van a pakliban az, hogy ez viszont árthat a sportág megítélésének.

Miért is?

A világ összes sportága arról szól, hogy az adott körülmények között a legjobb sportoló, csapat nyerjen. A motorsportok a technikai mivoltja miatt soha nem voltak igazságosak, különösen a Forma-1, ahol minden évben az a pilóta nyer, aki a legjobb autóban ül, nem pedig az, aki abban az évben a legjobb teljesítményt nyújtotta. (Tavalyi év erre jó példa, ugyanis véleményem szerint tavaly az egész mezőnyből Max Verstappen nyújtotta a legjobb teljesítményt, azonban esélye sem volt az autója miatt a világbajnoki címre.) De mint írtam, a Forma-1 mindig is a csapatokról szólt, és aki szereti a sportágat, az elfogadja azt, hogy aki itt sikeres akar lenni, annak a legjobb autók valamelyikében kell ülnie.

Ugyan Christian Horner véleménye szerint ez inkább javítana a Forma-1 megítélésén, hiszen a rajongók izgalmas futamokat akarnak látni, és minél izgalmasabb egy sorozat, annál többen nézik, ami a Liberty Mediának is fontos. De mivel a Forma-1 kezdetek óta nem így működött, így valóban kérdés, hogy ez mennyiben változtatná meg a megítélését?

Ellenérvként még fel lehetne sorolni azt is, hogy mivel a mezőny leggyorsabb autói a mezőny végéről indulnának, így az ezáltal generált több akció több balesetet is előidézhet.

Emellett én azt is ide sorolnám, hogy mivel a Stájer Nagydíjon (a második osztrák verseny) lépne életbe először ez a rendszer, semmilyen garancia nem lenne arra, hogy a pole-ból nem egy top csapat pilótája indulna, ugyanis ha a Mercedes, Red Bull vagy a Ferrari egyik versenyzője esne ki először az Osztrák Nagydíjon, így a világbajnokság tabelláján ő lenne az utolsó, ez pedig hatalmas hendikep lenne számára, mivel a sprintfutamot nála gyengébb autókkal rendelkező pilótákkal kellene megküzdenie, ez pedig szinte garantálná számra a vasárnapi futamra a pole pozíciót, ráadásul ha a sprintfutamon a riválisoknak nem sikerül nagyon előreverekedniük magukat, akkor szinte a vasárnapi futam is zsebben van ennek a versenyzőnek. 

Bár tény és való, hogy ez csakis a Stájer Nagydíjon lenne így, mert amint több verseny lemegy, a világbajnokság elején ugyanúgy a legjobb csapat versenyzői lennének. 

 

Szüksége van a Forma-1-nek fordított rajtrácsos futamokra?

 

Normál esetben én azt mondanám, hogy nem, mert ellenkezik a sportág DNS-vel. Viszont ha onnan nézzük a dolgot, hogy egy helyszínen több verseny is lesz, így ezeken valóban meg kellene próbálni valami mást, mert különben az a csapat, amelyiknek az autója az adott pályára jobban fekszik, az könnyen duplázhat, így a második versenyen valóban lehetne valami újat kipróbálni.

Viszont azt is hozzá kell tenni, hogy vélhetően a két egymást követő hétvégén nem lesznek ugyanolyanok a körülmények, illetve a második hétvégére a csapatoknak is több adatuk lesz, így némi változás benne lehet a pakliban, de az erősorrend drasztikusan nem várható, hogy meg fog változni.

Szóval csak ezeken a hétvégéken (csak most!) én nem bánnám, ha ezt megpróbálnák. 

Ám mivel a Mercedes és a Racing Point ellenkezése miatt ezt a javaslatot megfúrják, egy köztes megoldást is szívesen megnéznék, ami igazából a WTCR-ben használt formulát követi. Azaz ottani időmérőt (Q2-ben 12 csapat szerepel, a Q3-ba a legjobb öt kerül be, akik egy körös, úgynevezet super pole formájában kvalifikálnának) venné át a Forma-1 is, és a futamra az első tíz helyezett fordulna meg úgy, hogy a NextMichelisz bajnokságban az első tíz helyezett a kvalifikáción 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-es rendszerben pontot is kapna. 

Azt itt is hozzátenném, hogy én csak a dupla hétvégéknél támogatom ezt, a normál hétvégéknél nem, és hozzon is bármilyen izgalmakat, 2021-től semmilyen fordított rajtrácsos futamot nem szeretnék nézni, mert azért a Forma-1 alapját nem kellene megváltoztatni. Ahogyan a labdarúgásban sem lesz soha olyan, hogy a gyengébb csapat előnyt kap, úgy a Forma-1-be se segítsük mesterséges módokon a gyengébb csapatokat.  

De egy másik ötlet is eszembe jutott, ami korábban, a 2000-es években már láthattunk is a gyakorlatban. Egy adott pálya második hétvégéjének időmérő edzését a 2003 és 2005 között használt super pole-os módon rendezzék meg, ahol mindenkinek csak egy kör állna rendelkezésre. A rendszer akkor jelentene hátrányt, hogyha az időmérő esős, vagy éppen felszáradó pályán zajlana, de ez a második futam rajtrácsát ugyanúgy felkavarhatná. Az időmérőn a pilóták az előző futam fordított sorrendjében hajtanának ki a pályára, mint történt az 2005-ben.

Bármi is lesz a csapatok döntése, vélhetően a hét során kiderül.

 

Forrás: Formula1.com, The-race.com

Kép: Formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása