A hétvégén kezdetét veszi a Forma-1--es világbajnokság 71. szezonja Ausztráliában. Ennek apropóján pedig én is leteszem tippjeimet az új szezon előtt.
Lehet kihívója a Mercedesnek?
A téli tesztek alapján le sem kellene futni a 2020-as szezont, a Mercedes minden téren favoritnak számít, nem beszélve arról sem, hogy hiába dominálják a sportágat már lassan hét éve, továbbra is képesek előállni technikai innovációkkal, mint például a tesztidény fő témáját szolgáltató DAS (Dual Axis Steering - kéttengelyű kormányzás)-rendszer. A csapat mind egykörös, mind hosszabb etapokon kiemelkedett a mezőnyből, egyedül megbízhatósági fronton voltak kisebb gondjaik: a hat tesztnap alatt a Mercedes-motoros csapatoknál került sor a legtöbb motorcserére (három-három motorcsere a Williamsnél és a Mercedesnél), emellett őket sújtották leginkább műszaki gondok a mezőnyből.
Csak a gyári Mercedesre lebontva kettő olyan műszaki meghibásodásuk is volt, ami miatt idő előtt abba kellett hagyniuk az aznapi tesztelést- ebből egyszer elektronikai hiba hátráltatta őket, a második héten pedig Hamilton alatt állt meg a délutáni etap folyamán 14 kört követően a W11-es Mercedes olajnyomáscsökkenés miatt. Mindkét alkalommal motorcserére kényszerült a csapat, így a riválisok mondhatni ebben bízhatnak a leginkább velük szemben.
És lehet idén kihívója, az eddig nagyszerűnek tűnő Mercedesnek?
A válasz röviden igen, a tesztek alapján erre a szerepre idén a Red Bull a pályázik, akik roppant magabiztosnak tűntek a tesztidény során. Persze a csapat motorsport-tanácsadója, Helmut Marko azért még elmondta, szerintük még a Mercedes mögött járnak, de nem akkora a lemaradásuk, amit ne tudnának ledolgozni, így idén valóban nincs más cél a Red Bull számára, mint visszaszerezni a hibrid-érában elvesztett trónjukat.
A tesztidény során a Red Bullok valóban jól mentek, és náluk nem lehetett nem észrevenni, hogy nagyon nem akarták kihozni a maximumot az autójukból. Amíg a Mercedes a korábbi évekkel elelnttében rögtön az első héten az összes keveréket kipróbálta (korábbi években a lágyakhoz egyszer sem nyúltak), addig a Red Bull a Mercedes korábbi taktikáját követve a leglágyabb keverékű C5-ös gumin szándékosan nem teljesített mért időt. Ennek ellenére az összesített lista második leggyorsabbja volt a holland Max Verstappen (1:16.269-el, mely idő fél másodperccel maradt el Bottas C5-ös gumikon elért 1:15.732-es idejétől), míg Alexander Albon a mezőnyből egyedüliként a C2-es gumin futotta leggyorsabbját, 1:17.550-el.
A Red Bull e téren sötét ló, az pedig nem túlzás kijelenteni, hogy a tesztidény alapján a hibrid-érában most várják a legjobb előfeltételekkel az aktuális világbajnoki sorozatot.
Ferrari tényleg reménytelen?
A Ferrari pedig 2014 óta nem teljesített annyira szerényen, mint most a tesztidény során. A szakértők szerint visszacsúsztak az erősorrendben a harmadik helyre, és olasz hírek szerint a csapatfőnök, Mattia Binotto is írt levelet a gyárban dolgozóknak, hogy az első hétvégéken még ne számítsanak arra, hogy győzelmekért harcolhatnak.
Ráadásul a Ferrari téli halovány teljesítményét elhomályosítja az utolsó tesztnapot követően kirobbant botrány, miután az FIA csendben kiadott egy közleményt, melyben leírták lezárták a Ferrari motorjának vizsgálatát, mely során kötöttek az olaszokkal egy megállapodást, melynek részleteit viszont titokban tartják. Ennek természetesen a hét másik csapat nem örült, azonnal írtak egy levelet az FIA-nak, melyben kötelezték őket arra, hogy tisztázzák pontosan a megállapodás részleteit. Az FIA reagált is a csapatok levelére, melyben leírták azért döntöttek a megállapodás mellett, mivel ezzel a sportág érdekeit is védeni akarják, ugyanis nem tudják egyértelműen bizoynítani azt, hogy olaszok motorja tavaly vétett a szabályok ellen. Ennek bebizonyítása pedig egy nagyon hosszas jogi procedúrát eredményezne, melyből senki nem jönne ki jól, így inkább "fű alatti" megálalpodást választották. (Zárójelesen teszem hozzá, az azért eléggé sokatmondó információ, hogy a Ferrari 2020-ra egy teljesen új erőforrást épített, mely az ő elmondásuk szerint is gyengébb, mint a tavalyi.)
Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a Scuderia az egész tesztidény során igyekezett csak az új SF1000-re keresztelt autójára koncentrálni, minél jobban kiismerje azt. Ennek ellenére egyik szakértő sem gondolja azt, hogy majd mikor Melbourne-ben először próbálják meg az autó határait feszegetni, akkor hirtelen az élen találják magukat, így jelenleg mindenki harmadik erőként számol velük.
Viszont ezt még nem jelenti azt, hogy egész évben azok is maradnak, azonban a csapatnak hamar el kell döntenie, hogy mennyire szeretnék a 2020-as autójukat fejleszteni, mivel 2021-től új aerodinamikai szabályok jönnek, amikre ha nem figyelnek időben oda, akkor könnyen az új korszakot is hátrányból kezdhetik meg.
Renault lehet a sötét ló?
A Red Bull mellett a tesztidény másik sötét lova a Renault volt. A teszteken még fekete köntösbe öltöztetett RS20-as autó sokak szerint is meggyőzően teljesített a kétszer három napon. A franciák megbízhatósága is sokat javult: az első hét második tesztnapján fellépő kisebb technikai gondokat leszámítva mind a gyári, mind a partnercsapatuk, a McLaren autójában is tökéletesen muzsikáltak a motorok. Ráadásul a négy motorgyártó közül egyedül a franciák hozták le a tesztet motorcsere nélkül! (Igaz a Hondánál levő motorcsere is csak elővigyázatosság miatt történt, később a kicserélt motort újra használták.)
A tavalyi visszaesésüket mindenképpen szeretnék kijavítani, nem véletlenül. Ha nem sikerül, akkor az könnyen oda vezethet, hogy a Renault, mint gyári csapat kivonulhat a sportágból, mivel több évnyi sikertelenség nem biztos, hogy megéri a franciáknak gazdaságilag.
Cyril Abiteboulék viszont igyekeznek mindent megtenni annak érdekében, hogy a Renault 2020 után is a sportágban maradjon- a McLaren felemelkedésben nagy szerepet játszó Nick Fryt leigazolták, aki az istálló technikai igazgatója is lett. Emellett a Mercedestől megszerezték a jövő egyik nagy tehetségének tartott Esteban Ocont, aki Daniel Ricciardóval igen erős párost képeznek. Emellett úgy néz ki a 2020-ra tervezett autójuk is erősebbnek tűnik, mint elődje. A Forma-1 szakértői is őket tartják az évad egyik titkos favoritjának.
Egy biztos, a pilótákon nem fog múlni a csapat sikeressége.
Szerez-e dobogós helyezést valamelyik középcsapat?
Erre három potenciális jelölt is van, amelyik jó eséllyel pályázhat a három top csapat mellett egy-egy pódiumos eredményre: a Racing Point, a McLaren és a Renault.
A Racing Point a téli tesztek egyik fő témája volt, nem feltétlenül a pályán nyújtott eredményeivel, holott azok nagyon impresszívek voltak. Mind a rövid, mind a hosszú etapokon nagyon gyorsnak tűntek olyannyira, hogy a Ferrarinál még attól is tartanak, az év elején veszélyesek lehetnek rájuk.
Azonban a riválisaik, köztük leginkább a McLaren és a Renault nézett rájuk rosszallóan olyannyira, hogy a hírek szerint az Ausztrál Nagydíjon terveznek óvást benyújtani ellenük, mivel szerintük a Racing Point és a Mercedes között titkos információáramlás is történt. A rózsaszín gárda vezetői állítják, hogy az autó teljesen szabályos és csak azon elemeket vásárolták meg a németektől, amelyek a szabályok amúgy is engednek, illetve képek alapján vettek át további dolgokat tőlük, és csak pusztán véletlen műve az, hogy a 2020-as Racing Point a tavalyi világbajnoki autó tükörpontos másolata. A csapatnál biztosak abban, hogy mindent a szabályok szerint végeztek, és a riválisaiknak is nagyon nehéz dolguk lesz, ha valóban be szeretnék bizonyítani ennek ellenkezőjét.
A Racing Point mindenképpen ott van azon csapatok között, amelyik Sergio Perezzel, de akár egy őrült futamon, mint amilyen volt a tavalyi Német Nagydíj, Lance Strollal dobogós helyezést szerezzenek.
A McLaren a teszteken nagyon visszafogottan szerepelt, ők nem is mentek rá a teljesítményre, csak is a kilométerek gyűjtésére. A csapat a hibird-éra legjobb felkészülésén van túl, és ha azt nézzük, tavaly hol hagyték abba az évet, minden esély megvan arra, hogy egy számukra jól alakuló futamon ők is elcsípjenek egy dobogós helyezést.
A harmadik csapat, amelyikben a tesztek alapján én érzek potenciált a dobogós helyezés szerzésben, az a gyári Renault. Számomra a Red Bull mellett ők a másik sötét ló a mezőnyben, a téli tesztek alapján pedig bőven van esély arra, hogy a 2016-os visszatérésük után először felálljanak a pódiumra.
Én még azt is megmerem tippelni, hogy idén mindhárom csapat fog legalább egy-egy dobogós helyezést szerezni.
Szerez-e pontot a Williams?
Tavaly a Williams történelme legrosszabb szezonját teljesítette, ahol csak úgy tudtak egyetlen egy világbajnoki pontot szerezni, hogy ahhoz kellett egy esős, káoszfutam, ahol pluszban kellett az Alfa Romeók utólagos megbüntetése is.
Az idei év viszont sokkal jobban indult számukra. Míg tavaly két napot késtek a teszteléssel, idén ők voltak az elsők, akik pályára hajtottak, és az FW43-as konstrukció is sokkal versenyképesebbnek tűnik, mint elődje volt.
Így én nemcsak azt merem bátran megtippelni, hogy szereznek pontokat (ennek ellenére szerintem maradnak a konstruktőri bajnokság utolsó helyén), de még azt is, hogy elsődlegesen George Russell révén több alkalommal is be fognak jutni az időmérő Q2-es szakaszába.
A tavalyi évnél csak jobb lehet.
Tippek 2020-as szezonra
Ki lesz a világbajnok?
Ha biztonsági játékot akarok játszani, akkor azt mondom Lewis Hamilton be fogja érni Michael Schumachert az örökranglistán.
Azonban én mégis azt érzem, hogy Milton Keynesben az idei évre összeállt az a csomag, amivel Max Verstappen idén karrierje során először harcban lehet a világbajnoki címért. A hollandot pedig már érzem annyira rutinosnak, fejben érett versenyzőnek, hogy idén képes lesz legyőzni Hamiltont, ezzel pedig ő lesz a Forma-1 történelmének legfiatalabb világbajnoka.
Mely csapat lesz a konstruktőri világbajnok?
Míg az egyéninél azt mondom trónfosztás lesz, addig a konstruktőröknél azt érzem idén sem fogják legyőzni a Mercedest. A német gárda tavaly több alkalommal is bizonyította, mint csapat a Forma-1-ben messze a legösszeszedettebb, legprecízebb, mely még akkor is képes olyan stratégiával előállni, amivel akkor is nyernek, mikor nem övüké a leggyorsabb autó.
Csapat szinten a Mercedes a legjobb a Forma-1-ben, így amíg az egyik legjobb autót is ők adják, addig szerintem a konstruktőri bajnokságban legyőzhetetlenek. 2020-ban új rekordot állítanak be, ők lesznek a sportág történelmében az első csapat, amelyik zsinórban hétszer is elnyeri ezt a díjat.
Lesznek-e új futamgyőztesek idén?
Röviden igen. Hosszabban én két pilótát említek, abból csak az egyik nevét írom le most. Az egyik futamgyőztes Alexander Albon lesz, aki tavaly sajnos lemaradt a dobogóról, mikor Lewis Hamilton az utolsó előtti körben megforgatta őt a második helyen haladva, Brazíliában.
Idén viszont nemcsak a dobogó, de még a futamgyőzelem is össze fog jönni a brit-thai versenyzőnek.
Bold Prediction
És ki lesz a másik? Szerintem Carlos Sainz, aki egyben az én bold predictionöm is 2020-ra.
Én azt állítom, hogy nagyon hosszú idő után (2013-as Ausztrál Nagydíj- Kimi Räikkönen, Lotus-Renault) ismét lesz egy olyan futamgyőzelmünk, amit nem a három topcsapat, azaz a Mercedes- Red Bull - Ferrari versenyzői nyernek meg, hanem Carlos Sainz vezetésével a McLaren-Renault.
Ezek az én tippjeim 2020-ra, év végén kiderül, mi valósul meg.
Képek: Mercedes-AMG F1 (Twitter), McLaren (Twitter), BWT Racing Point F1 Team (Twitter), Renault F1 Team (Twitter)