RaceCoffee#3 - Túl az első tesztnapon

Tegnapi nappal kezdetét vette a Forma-1 2020-as előszezoni teszt idénye. Noha az első napon kettős Mercedes-siker született, még nem koránt sem kell temetni az új szezont.

 

Végre eljött ez a nap is, és a tegnapi nappal kezdetét vette az előszezoni tesztidény, ami nagyon érdekesen alakult. Ami különösen meglepő volt, hogy a hibird-éra hetedik évére mennyire megbízhatóak lettek a motorok. Olyannyira, hogy mind a tíz csapat 100 kör felett zárta a tesztet. A téli teszt legelső napján ez nem mindig szokott így lenni. Összesen 1141 kört teljesítettek, ami átlagosan 114 kört jelent. 

Elképesztő!

 

 

Akkor most temethetjük a világbajnokságot? A Ferrari tényleg gödörben van?

 

Az első tesztnap abszolút győztese a Mercedes-csapat volt. A teszteken nem nagyon szokott egy csapat sem kettős győzelmet aratni, sőt az elmúlt évtizedben erre nem is nagyon volt példa, az Ezüst Nyilak viszont most ezt megtették. Délelőtt Bottas (1:17.313), délután pedig a hatszoros világbajnok, Lewis Hamilton autózta meg a leggyorsabb köridőt (1:16.976), mely egyben a nap abszolút leggyorsabbja is volt. Emellett pedig a két versenyző a nap legtöbb körét is teljesítették a W11-es autóval; számszerűsítve ezt, a két pilóta összesen 173 kört tett meg 4655 méter hosszú Circuit de Catalunya versenypályán, mely több, mint kettő és fél versenytávnak felel meg.

Elképesztő adat!

Ha valaki pusztán az időlistát nézné meg, akkor egyből felvetődhet benne a kérdés, hogy az idei évet biztosan meg akarom nézni? Az elmúlt években legalább nem a Mercedes dominált a teszteken, most pedig már itt is ez a kép rajzolódik ki, időlista szerint.

Azonban mielőtt elkezdenénk temetni már egy tesztnapot követően a 2020-as szezont, érdemes figyelembe venni jó pár dolgot.

A teszteken örök szabály, hogy pusztán az időlistából kiindulni nem szabad, mert nem tudhatjuk a csapatok programjait, azaz nem tudhatjuk, hogy egy-egy csapat milyen szimuláció során, mekkora üzemanyagmennyiség mellett teljesítette a leggyorsabb körét.

 

 

Jó példa most erre a Ferrari. Ha pusztán az eredmény- és időlistára tekintünk, ahol a betegség miatt a napot kihagyó Sebastian Vettelt helyettesítő Charles Leclerc (akit úgy kellett külön ébreszteni) csak a tizenegyedik időt autózta meg. Az 1:18.289-es körideje pedig 1,3 másodperccel maradt el Hamilton legjobbjától, még a Williamses George Russelltől is majd két tizeddel maradt el, ugyanazon a keveréken.

Ha pusztán ezeket az adatokat nézzük, akkor azt mondhatjuk, a Ferrari nem tűnik túl versenyképesnek. 

Igen, ezek alapján valóban nem, azonban ezek az adatok nem reprezentatívak, pont az előbb említett okok miatt. Nem tudjuk, hogy Leclerc mekkora üzemanyagszint mellett teljesítette a körét, milyen motormódban és milyen szimulációban volt az adott kör megfutása pillanatában.

Ennél fogva kár is temetni már most a Ferrarit, különösen ha figyelembe vesszük Leclerc nyilatkozatát a nap után.

A monacói versenyző lényegében arról beszélt, hogy tanultak a tavalyi év hibájából, amikor is az SF90-es autójuk már az első tesztnaptól kezdve nagyon jónak tűnt, azonban az első hétvégén az az előnyük, ami megvolt még a teszten teljesen eltűnt, és akkor nem értették, ennek mi lehetett az oka. Most ebből tanulva az első napokban csak is saját magukra és az új, SF1000-re keresztelt autójukra akarnak koncentrálni, hogy minél többet tudjanak tanulni. Emellett a hangsúly sokkal inkább az adatgyűjtésre terelődött, hogy azok mennyire vannak összhangban a szimulátorban kapott adatokkal.

Az AMuS (Auto-Motor und Sport) újságírója, Tobi Grüner a twitter-oldalán írta le, hogy tudomása szerint a Ferrari az egész nap során alacson motorfokozatban és megtankolt autóval tesztelt, így az ő köridejeik nem reprezentatívak. 

Úgyhogy a Ferrari jelenleg csak is arra koncentrál, hogy az új autójukat jobban megismerje, ezzel elkerülve a tavalyi hibájukat. Ők mindenképpen sokat fejlődhetnek még, s Leclerc tett utalást arra, hogy az új autójuk elérte azt, amit a csapat szeretett volna, azaz a kanyarokban sokkal gyorsabb, mint volt a tavalyi modell.

Ezt főleg azért fontos kiemelni, hogy senki ne temesse még az oalszokat, pláne ne egy tesztnap alapján, ahogyan a Mercedesnek sem kell egyből odaadni a két világbajnoki címet. Nagyon erősen kezdtek, ez tény, de és abban is biztosak lehetünk, hogy az Ezüst Nyilakban még ugyanúgy sok tartalék van, mint a Ferrariban. Ezt főleg az elmúlt évek tapasztalata miatt merem állítani, ugyanis a Mercedes volt mindig az a csapat, amelyik tudatosan csak is saját magára koncentrált, a köridőkkel nem nagyon foglalkoztak. 

Pláne tavaly! Tavaly például hasonló lemaradásban voltak a Ferrarival szemben, mint most a Ferrari velük szemben. Úgyhogy emiatt még nem kell aggódni, hogy idén is biztosan Mercedes-dominancia vár ránk. Különösen, ha egy másik csapatra gondolok, amely szerintem a Mercedes fő kihívója lehet 2020-ban...

 

Red Bull lehet a titkos favorit?

 

 

Igen, a Red Bull az a csapat, amelyik szerintem 2020-ban az egyik fő esélyese lehet a világbajnokságnak. Persze, ahogy az előbb is írtam, nem szabad, sőt egyenesen őrültség egy tesztnap alatt erősorrendet állítani. Még a tesztidény végén se nagyon lehet, nemhogy most!

Azonban amellett nem szabad elmenni, hogy a Red Bull nagyon erős tesztnapon van túl. 

Max Verstappen köridő tekintetében a negyedik leggyorsabb volt (1:17.516), megtett körök számában pedig ő tette meg a legtöbbet 168 körrel, ami csak öttel marad el a Mercedes 171 körétől. Tette ezt a holland versenyző úgy, hogy két alkalommal is megpördült a délután folyamán a 13-as kanyarban. Előbb, a féktávon kerekével elcsípte a kavicságyat, másodjára pedig túl angy tempóval akarta bevenni a kanyart. 

Ezek a hibák egyértelműen arról tanúskodnak, hogy a 22 éves versenyző már az első tesztnap során próbálta feszegetni a határokat, ami nem túl jellemző, pláne teszten nem.

A hibák ellenére Verstappen nagyon elégedett volt, így nyilatkozott tesztet követően az RB16-ról: "Az autó mindenhol gyors, ami nagyszerű, és a megbízhatóság is még jobb lett. Szóval minden nagyon pozitív."

A Red Bull nagyon jónak tűnik már az első napot követően is, és ha ez nem lenne elég, egyes pletykák szerint ugyanarra készülnek, amit tavaly a Mercedes csinált, azaz  a második hétre alaposan átalakítják az autójukat. Ha ez valóban így van, akkor én szerintem nagyon oda kell rájuk figyelni.

Számomra ők a titkos favoritok az új szezon előtt.

 

Mercedes 2.0

 

 

És akkor beszéljünk még egy picit az első tesztnap meglepetés csapatáról, a Racing Pointról. Nos, először említsük meg, hogy nagyon jól szerepeltek, Sergio Perez a délelőtt futott 1:17.375-ös idejével az időlista harmadik leggyorsabb versenyzője volt, csak 62 ezreddel maradt el Valtteri Bottastól, aki ugyanúgy a C3-as keveréken autózta legjobbját, mint ő. A tesztet megnyerő Lewis Hamilton az 1:16.976-os idejét a C2-es gumin érte el, ami a második legkeményebb keverék a teszten. (C1-es a legkeményebb a C5-ös gumi a leglágyabb)

A Racing Point mégsem ezzel hívta fel igazán a figyelmet magára, hanem az RP20-ra keresztelt autójával, amelyik kísértetiesen hasonlít a 2019-es Mercedesre. 

Tobi Grüner a tesztnap során egy-két csapatnál körbekérdezett ezzel kapcsolatban, s neveket nem említve elmondta, nagyon sokat nem boldogok emiatt. 

A Racing Point technikai igazgatója, Andy Green az AMuS-nak elárulta, hogy azért is ez a nagy hasonlóság a Mercedes autójával, mivel tavaly május óta a csillagosok szélcsatornáját használják, emellett a motor, a váltó és a hidraulika mellett az idei évtől tőlük kapják a felfüggesztést is, így ez értelemszerűen adja magát, hogy a Mercedes irányvonala felé kezdenek elmozdulni. Korábbi években még a Red Bull-féle előredöntött koncepció alapján építették az autójukat, azonban azzal, hogy most már a felfüggesztést is a Mercedestől vásárolják, nincs értelme a Red Bull irányát követni. Ez pedig ahhoz vezet, hogy az új autójuk nagyon hasonlít a tavalyi Mercedesre.

Ez mondjuk most azért érdekes, mivel annak idején pont a Racing Point (annak idején még Force India) volt az, amelyik támadta a Haast, amiért ők az autó legtöbb elemét a Ferraritól vásárolta, így az autójuk tulajdonképpen egy Ferrari 2.0 volt. Azonban a Haas, bár valóban erős jóindulattal nevezhető önálló konstruktőrnek, csak élt a szabályok adta lehetőségekkel, és amiket azok engednek, azokat készen megvásárolták a Ferraritól. Ugyanezt teszi most már az AlphaTauri is, ezt akarja kihasználni a Racing Point.

Hogy ez jó vagy rossz, azt döntse el mindenki maga. Én véleményem erről röviden-tömören az, hogy bár így valóban megkérdőjeleződik a konstruktőr fogalma, azonban én ezt az irányt támogatom, mert ezáltal sokkal több csapatnak van esélye arra, hogy a mezőny első felében szerepeljen, ezáltal pedig izgalmasabb versenyeket láthatunk.

A Racing Point viszont ezzel a váltással könnyen az élmezőny élén találhatja magát, amivel a csapatfőnök, Ottmar Szafnauer hétfői kettő dobogós nyilatkozata nem is tűnik annyira irrelevánsnak.

 

Újra él a Williams!

 

Az első tesztnap legnagyobb pozitívuma számomra a Williams volt. Nem azért, mert hirtelen olyan gyorsak lettek volna, hanem azért, mert az FW43-as autó már most sokkal jobbnak tűnik, mint a tavalyi elődje. 

A helyettes csapatfőnök, Claire Williams is nagyon boldog volt, hogy a tavalyi évükkel ellentétben idén nem több napos kihagyást követően tudták csak megkezdeni a tesztet, ráadásul egy félkész autóval.

A csapat brit pilótája, George Russell pedig nagyon elégedetten nyilatkozott, ahol elmondta az autó vezethetősége nagyon sokat javult tavalyhoz képest. Ráaádásul a nap során elért 1:18.168-as körideje 904 ezreddel bizonyult jobbnak, mint a tavalyi időmérős köre (1:19.072) ugyanazon, C3-as keveréká gumikon!

A Forma-1 fel is tett egy összehasonlító videót ezzel kapcsolatban, ahol leginkább az a szembetűnő, hogy Russell az idei autójával mennyivel gyorsabban tud átmenni a pálya harmadik szektorában található lassú kanyargós részen. Konkrétan a 9 tizedes előnyének legnagyobb részét ezen a szakaszon éri el. Ez arról tanúskodik, hogy az új autó mechanikus tapadása sokkal jobb, mint a tavalyinak volt, ráadásul az FW43 már sokkal inkább nevezhető F1-es autónak, mint az FW42.

 

Mire figyeljünk a második nap?

 

Az első napot követően a második nap nagyon érdemes lesz nézni a középmezőny csapatait. Nem esett nagyon sok szó róluk a Racing Pointot leszámítva, de köridők tekintetében is nagyon szoros volt a küzdelem. Pont ezért nem lehet kijelenteni azt, hogy ennek a bolynak az élén a Racing Point áll.

Nem esett szó róla, pedig muszáj megemlíteni, hogy 2019-ről 2020-ra az autók nagyon sokat gyorsultak.Lewis Hamilton 1:16.976-os ideje ugyanis közel 1,2 másodperccel volt gyorsabb, mint Sebastian Vettel tavalyi nyitónapon futott 1:18.161-es ideje, és csak 755 ezreddel maradt el a tavalyi tesztidény legjobbjától (1:16.221). Úgyhogy akár az is benne van a pakliban, hogy a második nap ezt a köridőt sikerül megdönteni, és az sem kizárt, hogy a tesztidény végén már nem Valtteri Bottas tavalyi időmérőn elért 1:15.406-os körideje lesz a Circuit de Catalunya versenypálya körrekordja.

Ezek mellett mindenképpen érdemes lesz figyelni a nagy csapatok teljesítményét, ahogyan azt is, hogy ma végül hány körig jutnak el a csapatok. A tegnapi nap e téren abszolút csúcs volt.

 

Képek: Formula1.com, Formula 1 (Twitter), Mercedes-AMG F1 (Twitter), Aston Martin Red Bull Racing (Twitter), BWT Racing Point F1 Team (Twitter)

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása