Elmúlt évek teszt sztorijai

Február 19-én hivatalosan is kezdetét veszi a 2020-as Forma-1-es világbajnokság előszezoni tesztsorozata. Ebből fakadóan felevelenítjük az elmúlt tizenegy év legérdekesebb teszt történéseit időrendi sorrendben haladva. 

2009 - A főnixmadár

 

Nem véletlenül nemcsak az elmúlt évtized teszt történéseit elevenítem fel, mivel a 2009-es egy olyan történet volt, mely mellett sehogy sem lehet elmenni.

2008 decemberében a Honda váratlanul bejelentette, hogy kivonul a Forma-1-ből. Ez a döntés mindenkit váratlanul ért, azonban a Honda gyári csapatának utolsó vezetői, Ross Brawn és Nick Fry tudva azt, hogy a 2009-es nagy aerodinamikai szabályváltozásokra milyen autót sikerült tervezniük mindent megtettek azért, hogy a csapatot megmentsék.

Jenson Button, a Féktelenül című önéletrajzi könyvében így mesélt a helyzetről: "A Honda igazán rendes volt az eladással. A szóbeszéd szerint elég pénzt adtak a csapatnak, hogy mindenkit nagyvonalúan kifizethessenek, sőt az a helyzet, hogy az összeg elég volt ahhoz, hogy a csapat elfusson legalább még egy évig, talán kettőig, komolyabb szponzor nélkül. Ross és Nick erre játszott: folytatni a csapattal, számítva rá, hogy az új kocsi sikeres lesz."

 

 

Végül sikerült megmenteniük a csapatot. Szintén szóbeszédek alapján, Ross Brawn és Nick Fry a csapatot egy angol fontért vásárolta fel...

Igen ám, azonban a Honda a kivonulása azt is jelentette, hogy se logó, se gyári támogatás, se motor nincsen, így Ross Brawn és Nick Fry első feladata egy új motorszállító keresése volt. Szerencséjükre a Mercedes akkori elsőszámú csapatának, a McLarennek csapatfőnöke, Martin Whitmarsh zöld jelzést adott nekik, így ők is Mercedes motorokkal versenyezhettek. 

Jenson Button könyvéből az is kiderült, hogy kezdetben a Mercedes-motor nem illet az autóba, ami nem csoda, hiszen azt a Honda-motorok köré tervezték: "Kezdetben a motor nem ment a helyére. Távtartót kellett tenni a kád és a motor közé, ilyet rendesen nem csinálnak, de enélkül nem tudtunk volna versenyezni. Mire ezt elegyengettük, eléggé elszaladt az idő, jócskán a 2009-es évad kezdeténél jártunk."

És valóban, ekkor már márciust írtunk, ami azt jelentette alig pár hét és kezdődik a szezon, miközben a riváisok már február óta teszteltek és készültak az új évadra.

A BrawnGP-re keresztelt új csapat végül a márciusi barcelonai tesztre értek oda, és rögtön az első nap mindenkit ledöbbentettek tempójukkall. Olyannyira, hogy a négynapos kollektív teszten ők futották a leggyorsabb köridőket.

Ekkor még mindenki azt találgatta, hogy valószínűleg a csapat könnyű autóval ment szponzorfogásért, azonban a március végén megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjon mindenki számára nyilvánvalóvá vált az a tény, hogy a BrawnGp egy elképesztően jó autó lett. 

Nem csak, hogy megnyerték az első futamukat, de egyetlen egy évükben mindent vittek, amit vinni csak lehetett: Jenson Buttonnal egyéni világbajnokok lettek, emeleltt a konstruktőri világbajnoki címet is bezsebelték, mely nagyon jó ajánlólevél volt a Mercedes számára ahhoz, hogy felvásárolja a csapatot és 2010-ben, mint gyári csapat 1955 után visszatérjen a sportágba.

 

2011 - Kubica balesete

 

A 2011-es tesztidény legszomorúbb története a lengyel Robert Kubica ralibalesete volt. 

Kubica ekkor már csak névileg Renault-ként induló (hivatalosan Lotus Renault GP) csapat versenyzője volt. Az első valenciai teszthéten pedig az új, R31-es autóval még a leggyorsabb is volt, így pedig mind ő, mind a csapat nagyon jó előjelekkel várta a folytatást.

Azonban Kubica néhány nappal az első teszthetet követően elindult egy olaszországi raliversenyen egy Skoda Fabia S2000-sel. A verseny azonban nem alakult jól számára...

Az egyik gyorsasági szakasz során autója megcsúszott, majd a szalagkorlátnak csapódott, melyen volt egy hézag, így az behatolt az autóba. Szerencsére a korlát Kubica és a navigátora között haladt át, azonban a lengyeg súlyos sérüléseket szenvedett. Jobb lába több helyen is eltört, jobb karja pedig súlyosan megroncsolódott.

Szerencsére sikerült időben kimenekíteni a pilótát, akit azonnal kórházba szállították és egy hétórás műtétet követően sikerült megmenteni a kezét. 

Ez volt az a baleset, mely Kubica addig szépen felfelé ívelő Forma-1-es karrierjét tulajdonképpen kettétörte. 

Noha jobb karját már soha nem fogja tudni úgy hazsnálni, mint előtte Kubica nem hagyott fel az autóversenyzéssel, és arról sem, hogy egy nap ismét Forma-1-es versenyző legyen. Utóbbit 2019-ben sikerült elérnie, azonban egy év után már nem volt számára hely a csapatnál. Jelenleg az Alfa Romeo teszt- és tartalékversenyzője, emellett idén a DTM-ben fog versenyezni, az ART  privát BMW-jével.

 

2012 - Pilótacsere az első teszthetet követően

 

Nem sűrűn szokott a Forma-1-ben előfordulni az, hogy valakivel az új szezon első teszthetét követően bontanak szerződést. 2012-ben már pedig pontosan ez történt.

A 2010-ben debütáló három kiscsapat egyikénél, a Caterham csapatnál (mely az első két szezonját még Team Lotusnként teljesítette) esett meg az az eset, hogy a 2012-es évet előzetesen az addigi Heikki Kovalainen - Jarno Trulli párosával kezdték meg.

Az első, jerezi gyakorláson mind a két versenyzőjük részt vett (plusz a csapat akkori tartalékpilótája Giedo van der Garde), majd ezt követően nem sokkal jött a hír, hogy a csapat lecseréli rutinos olasz versenyzőjét, Jarno Trullit az orosz Vitalij Petrovra, aki 2010-ben és 11-ben a Renault versenyzője volt.

Trulli helyéről már korábban is pletykáltak, azonban azzal, hogy az évet a csapattal kezdte meg, azt a látszatott adta meg, hogy 2012-ben is versenyezni fog.

Végül nem így lett, ennek pedig az elsődleges oka a pénzben keresendő, Petrov ugyanis vele ellentétben pénzt is vitt a csapathoz, ami egy olyan istállónál, mint amilyen ők voltak, ez nagyon sokat számít.

 

2013- Pilóta/pénzügyi gondok a Marussiánál

 

2013-ban is átérlhettük ugyanazt, amit egy évvel korábban, de most nem a Caterhamnél, hanem az orosz Marussia csapatnál. Ez az eset egy picivel durvább is, mint az előző, mert a csapat hivatalosan is bejelentette, hogy az évet két újonccal, a brit Max Chiltonnal és a brazil Luiz Raziával kezdik meg, lecserélve ezzel addigi vezérpilótájukat, Timo Glockot.

Csakhogy a két fizetős versenyző közül csak Chilton tesztelhetett Jerezben, majd az első barcelonai teszthéten. Ez elég gyanús volt mindenkinek ahhoz, hogy elkezdjenek arról pletykálni Razia sorsával kapcsolatban. A pletykák szerint a brazil szponzorai nem fizették a megígért pénzösszeget a csapatnak, akik végül felbontották vele a szerződést, helyére pedig a Ferrari Akadémia francia tehetsége, Jules Bianchit szerződteték.

Bianchi szerződésével az is biztossá vált, hogy a csapat 2014-ben már nem a mezőnyben egyedüliként a Cosworth motorjait használják, hanem az olaszok erőforrásával fognak versenyezni.

Viszont a csere a második teszthéten vált hivatalossá, így Bianchinak csak másfél napja volt ahhoz, hogy megszokja a Marussia 2013-as autóját az Ausztrál Nagydíjig. Bianchi viszont pont ezzel tette le azonnal a névjegyét a Forma-1-ben, ugyanis a kevés teszt ellenére is sokkal gyorsabb volt csapattársánál, aki mindenkinél többet ült autóban az előszezoni teszteken.

 

2014- Döcögős kezdés

 

A hibrid-éra kezdete finoman fogalmazva is nagyon nehezen indult 2014-ben. A rengeteg műszaki hiba miatt a csapatok jóval kevesebb időt tudtak tölteni a pályán, mint egy évvel korábban, azonban volt egy motorgyártó, mely látványosan szenvedett a teszteken. 

Igen, nem nehéz kitalálni, hogy ez a Renault volt.

A franciáknak nagyon nehezen kezdték a Forma-1 új éráját. Ennek pedig a legnagyobb kárát a Red Bull látta, mely csapat az egész tesztidény során a mezőnyből az egyik legkevesebbet töltötte a pályán.

Már a jerezi gyakorláson is folyamatosan hűtési gondokkal küzdöttek, egy olyan helyszínen, ahol a levegő hőmérséklete nagyon ment tízfok fölé... Ennek oka, hogy a Red Bull kasztnija túlságosan is szűk volt a Renault-motornak, így azt a csapat kénytelen volt átalakítani.

A Renault erőforrásai nagyon megbízhatatlanok voltak, és bár a bahreini tesztekre némit javult a helyzet, így is ők teljesítették a legkevesebb kört annak ellenére, hogy négy partnercsapattal rendelkeztek...

Noha a Red Bull végül az évet viszonylag sikeresen zárta, a Mercedes mellett csak ők tudtak futamot nyerni, és a konstruktőri bajnokság második helyén is végeztek, ez volt a kezdete a Renault-val való kapcsolatuk megromlásának...

 

2015 - Alonso furcsa balesete

 

A 2015-ös tesztidény sem telt unalmasan. Alapból nagyon izgalmas volt a felvezetés, hiszen 2008 után, mint motorgyártó visszatért a Honda, ráadásul 1992 után újra összeállt a McLaren-Honda páros. 

Pilótafronton is sok érdekes történés történt: Sebastian Vettel csatlakozott a Ferrarihoz, a Toro Rossónál bemutatkozott a 17 éves Max Verstappen, Fernando Alonso pedig visszatért a McLarenhez, amely csapat Jenson Buttonnal együtt két világbajnokkal kezdte meg az évet.

Talán az elmúlt évtized legjobban várt tesztidénye volt a 2015-ös.

Az viszont hamar kiderült, hogy a visszatérő Honda nem úgy muzsikál, ahogyan arra előzetesen mindenki számított. Nagyon megbízhatatlan volt az erőforrás, hasonlóan a Renault-éhoz 2014-ből. 

A McLaren így Jerezben alig tudott tesztelni, a legtöbb kört, amit egy nap megtudtak tenni, az a 32 volt, miközbena  többi csapat ennek bővena  dupláját teljesítették.

A gyengén sikerült jerezi gyakorlást követően mindenki abban bízott, hogy majd Barcelonában sikerül némiképpen előre lépniük. Nos, ugyan több kört tudtak megtenni a Circuit de Catalunya versenypályán, mint korábban, de így is folyamatosan műszaki gondok hátráltatták őket, így nem egyszer délutáni négy órás etapra már ki sem gurultak a pályára.

Aztán jött a barcelonai első teszthetének utolsó napja és Alonso furcsa balesete.

A kétszeres Forma-1-es világbajnok a 3-as kanyarban egyszer csak elveszítette uralmát autója felett, és apálya belső falának csapódott. Videófelvétel nem készült az esetről, így nehéz pontosan lemodellezni, mi történt. 

Viszont a balesetről készült képekből kiindulva egy kisebb balesetre lehetett következtetni, csakhogy minden ami ezután következett az nem erről tanúskodott. Alonsót előbb a pályakórházba szállították, majd mentőhelikopterrel egy közeli hórházba, ahol CT-vizsgálatot hajtottak végre.

Nos, erről az esetről azért is nehéz írni, mivel folyamatosan ellentmondásos hírek jöttek. Mindenki mást nyilatkozott, még a McLaren akkori vezetője, Ron Dennis is többször mondott saját mondandójának ellent.

Egyes szóbeszédek szerint Alonsót azért kellett kórházba szállítani, mert agyrázkódást kapott, más szóbeszédek szerint pedig ármütést szenvedett. 

A valós ebből végül az agyrázkódás volt, ami miatt Alonso elővigyázatosságból kénytelen volt kihagyni az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat.  

Alonso először a balesetéről a két héttel későbbi Malajziai Nagydíj csütörtöki sajtónapján beszélt, ahol elmondta a balesetet az autó kormányának meghibásodása váltott ki.

 

2018 - Havazás a tesztnapon

 

A 2018-as tesztidény első hetének harmadik napján történt, hogy a csapatok arra ébredtek, hogy havazik a Circuit de Catalunya pályán és környékén. Ez pedig teljesen ellehetetlenítette a munkájukat, így aznap nem is nagyon láttunk pályán köröző autót.

Végül öten hajtottak ki aznap a pályára, de csak Fernando Alonso volt az egyetlen, aki mért kört is autózott, igaz a 2:18-as idő semmilyen téren nem nevezhető komolynak.

 

2019- Mercedes két autója

 

Az első barcelonai teszthetet követően mindenki arról beszélt, hogy a Ferrari lehet a 2019-es világbajnokság legfőbb esélyese, míg a Mercedes az első szárny kialakításával nagyon mellé lőtt.

Nos, a második hétre a Mercedes mindenki legnagyobb megdöbbentésére egy teljesen új autóval állt elő. Ezzel az egész F1-es közeget meglepték, azzal pedig főleg, hogy az új autó az előző heti verziójához képest sokkal versenyképesebbnek bizonyult. 

A tesztsorozatot végül Sebastian Vettel és a Ferrari nyerte meg (1:16.221), három ezreddel megelőzve Hamiltonékat, ami már ekkor jelzés értékű volt. 

Persze Ausztráliába még úgy utaztunk, hogy továbbra is a Ferrari az elsőszámú csapat, azonban Melbourne-ben kiderült ez koránt sincs így, s a német csapat könnyedén szerzett kettős győzelmet, míg az olaszok csak a negyedik-ötödik helyen értek célba. Ezt követően pedig nem kell részletezni, hogy a Mercedes nagyon simán húzta be zsinórban hatodik egyéni- és konstruktőri világbajnoki címüket.

Ebből adódóan pedig minket rávilágít arra, bármi is fog ezen a héten történni a négyről háromnaposra csökkentett teszthéten, az eredményeknek egészen addig nem lehet hinni, míg Ausztráliában kezdetét nem veszi az új idény.

 

 

Képek: formula1.com, Mercedes-AMG F1 (Twitter)

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása