Február 19-én hivatalosan is kezdetét veszi a 2020-as Forma-1-es világbajnokság előszezoni tesztsorozata. Ebből fakadóan felevelenítjük az elmúlt tizenegy év legérdekesebb teszt történéseit időrendi sorrendben haladva.
2009 - A főnixmadár
Nem véletlenül nemcsak az elmúlt évtized teszt történéseit elevenítem fel, mivel a 2009-es egy olyan történet volt, mely mellett sehogy sem lehet elmenni.
2008 decemberében a Honda váratlanul bejelentette, hogy kivonul a Forma-1-ből. Ez a döntés mindenkit váratlanul ért, azonban a Honda gyári csapatának utolsó vezetői, Ross Brawn és Nick Fry tudva azt, hogy a 2009-es nagy aerodinamikai szabályváltozásokra milyen autót sikerült tervezniük mindent megtettek azért, hogy a csapatot megmentsék.
Jenson Button, a Féktelenül című önéletrajzi könyvében így mesélt a helyzetről: "A Honda igazán rendes volt az eladással. A szóbeszéd szerint elég pénzt adtak a csapatnak, hogy mindenkit nagyvonalúan kifizethessenek, sőt az a helyzet, hogy az összeg elég volt ahhoz, hogy a csapat elfusson legalább még egy évig, talán kettőig, komolyabb szponzor nélkül. Ross és Nick erre játszott: folytatni a csapattal, számítva rá, hogy az új kocsi sikeres lesz."
Végül sikerült megmenteniük a csapatot. Szintén szóbeszédek alapján, Ross Brawn és Nick Fry a csapatot egy angol fontért vásárolta fel...
Igen ám, azonban a Honda a kivonulása azt is jelentette, hogy se logó, se gyári támogatás, se motor nincsen, így Ross Brawn és Nick Fry első feladata egy új motorszállító keresése volt. Szerencséjükre a Mercedes akkori elsőszámú csapatának, a McLarennek csapatfőnöke, Martin Whitmarsh zöld jelzést adott nekik, így ők is Mercedes motorokkal versenyezhettek.
Jenson Button könyvéből az is kiderült, hogy kezdetben a Mercedes-motor nem illet az autóba, ami nem csoda, hiszen azt a Honda-motorok köré tervezték: "Kezdetben a motor nem ment a helyére. Távtartót kellett tenni a kád és a motor közé, ilyet rendesen nem csinálnak, de enélkül nem tudtunk volna versenyezni. Mire ezt elegyengettük, eléggé elszaladt az idő, jócskán a 2009-es évad kezdeténél jártunk."
És valóban, ekkor már márciust írtunk, ami azt jelentette alig pár hét és kezdődik a szezon, miközben a riváisok már február óta teszteltek és készültak az új évadra.
A BrawnGP-re keresztelt új csapat végül a márciusi barcelonai tesztre értek oda, és rögtön az első nap mindenkit ledöbbentettek tempójukkall. Olyannyira, hogy a négynapos kollektív teszten ők futották a leggyorsabb köridőket.
Ekkor még mindenki azt találgatta, hogy valószínűleg a csapat könnyű autóval ment szponzorfogásért, azonban a március végén megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjon mindenki számára nyilvánvalóvá vált az a tény, hogy a BrawnGp egy elképesztően jó autó lett.
Nem csak, hogy megnyerték az első futamukat, de egyetlen egy évükben mindent vittek, amit vinni csak lehetett: Jenson Buttonnal egyéni világbajnokok lettek, emeleltt a konstruktőri világbajnoki címet is bezsebelték, mely nagyon jó ajánlólevél volt a Mercedes számára ahhoz, hogy felvásárolja a csapatot és 2010-ben, mint gyári csapat 1955 után visszatérjen a sportágba.
2011 - Kubica balesete
A 2011-es tesztidény legszomorúbb története a lengyel Robert Kubica ralibalesete volt.
Kubica ekkor már csak névileg Renault-ként induló (hivatalosan Lotus Renault GP) csapat versenyzője volt. Az első valenciai teszthéten pedig az új, R31-es autóval még a leggyorsabb is volt, így pedig mind ő, mind a csapat nagyon jó előjelekkel várta a folytatást.
Azonban Kubica néhány nappal az első teszthetet követően elindult egy olaszországi raliversenyen egy Skoda Fabia S2000-sel. A verseny azonban nem alakult jól számára...
Az egyik gyorsasági szakasz során autója megcsúszott, majd a szalagkorlátnak csapódott, melyen volt egy hézag, így az behatolt az autóba. Szerencsére a korlát Kubica és a navigátora között haladt át, azonban a lengyeg súlyos sérüléseket szenvedett. Jobb lába több helyen is eltört, jobb karja pedig súlyosan megroncsolódott.
Szerencsére sikerült időben kimenekíteni a pilótát, akit azonnal kórházba szállították és egy hétórás műtétet követően sikerült megmenteni a kezét.
Ez volt az a baleset, mely Kubica addig szépen felfelé ívelő Forma-1-es karrierjét tulajdonképpen kettétörte.
Noha jobb karját már soha nem fogja tudni úgy hazsnálni, mint előtte Kubica nem hagyott fel az autóversenyzéssel, és arról sem, hogy egy nap ismét Forma-1-es versenyző legyen. Utóbbit 2019-ben sikerült elérnie, azonban egy év után már nem volt számára hely a csapatnál. Jelenleg az Alfa Romeo teszt- és tartalékversenyzője, emellett idén a DTM-ben fog versenyezni, az ART privát BMW-jével.
2012 - Pilótacsere az első teszthetet követően
Nem sűrűn szokott a Forma-1-ben előfordulni az, hogy valakivel az új szezon első teszthetét követően bontanak szerződést. 2012-ben már pedig pontosan ez történt.
A 2010-ben debütáló három kiscsapat egyikénél, a Caterham csapatnál (mely az első két szezonját még Team Lotusnként teljesítette) esett meg az az eset, hogy a 2012-es évet előzetesen az addigi Heikki Kovalainen - Jarno Trulli párosával kezdték meg.
Az első, jerezi gyakorláson mind a két versenyzőjük részt vett (plusz a csapat akkori tartalékpilótája Giedo van der Garde), majd ezt követően nem sokkal jött a hír, hogy a csapat lecseréli rutinos olasz versenyzőjét, Jarno Trullit az orosz Vitalij Petrovra, aki 2010-ben és 11-ben a Renault versenyzője volt.
Trulli helyéről már korábban is pletykáltak, azonban azzal, hogy az évet a csapattal kezdte meg, azt a látszatott adta meg, hogy 2012-ben is versenyezni fog.
Végül nem így lett, ennek pedig az elsődleges oka a pénzben keresendő, Petrov ugyanis vele ellentétben pénzt is vitt a csapathoz, ami egy olyan istállónál, mint amilyen ők voltak, ez nagyon sokat számít.
2013- Pilóta/pénzügyi gondok a Marussiánál
2013-ban is átérlhettük ugyanazt, amit egy évvel korábban, de most nem a Caterhamnél, hanem az orosz Marussia csapatnál. Ez az eset egy picivel durvább is, mint az előző, mert a csapat hivatalosan is bejelentette, hogy az évet két újonccal, a brit Max Chiltonnal és a brazil Luiz Raziával kezdik meg, lecserélve ezzel addigi vezérpilótájukat, Timo Glockot.
Csakhogy a két fizetős versenyző közül csak Chilton tesztelhetett Jerezben, majd az első barcelonai teszthéten. Ez elég gyanús volt mindenkinek ahhoz, hogy elkezdjenek arról pletykálni Razia sorsával kapcsolatban. A pletykák szerint a brazil szponzorai nem fizették a megígért pénzösszeget a csapatnak, akik végül felbontották vele a szerződést, helyére pedig a Ferrari Akadémia francia tehetsége, Jules Bianchit szerződteték.
Bianchi szerződésével az is biztossá vált, hogy a csapat 2014-ben már nem a mezőnyben egyedüliként a Cosworth motorjait használják, hanem az olaszok erőforrásával fognak versenyezni.
Viszont a csere a második teszthéten vált hivatalossá, így Bianchinak csak másfél napja volt ahhoz, hogy megszokja a Marussia 2013-as autóját az Ausztrál Nagydíjig. Bianchi viszont pont ezzel tette le azonnal a névjegyét a Forma-1-ben, ugyanis a kevés teszt ellenére is sokkal gyorsabb volt csapattársánál, aki mindenkinél többet ült autóban az előszezoni teszteken.
2014- Döcögős kezdés
A hibrid-éra kezdete finoman fogalmazva is nagyon nehezen indult 2014-ben. A rengeteg műszaki hiba miatt a csapatok jóval kevesebb időt tudtak tölteni a pályán, mint egy évvel korábban, azonban volt egy motorgyártó, mely látványosan szenvedett a teszteken.
Igen, nem nehéz kitalálni, hogy ez a Renault volt.
A franciáknak nagyon nehezen kezdték a Forma-1 új éráját. Ennek pedig a legnagyobb kárát a Red Bull látta, mely csapat az egész tesztidény során a mezőnyből az egyik legkevesebbet töltötte a pályán.
Már a jerezi gyakorláson is folyamatosan hűtési gondokkal küzdöttek, egy olyan helyszínen, ahol a levegő hőmérséklete nagyon ment tízfok fölé... Ennek oka, hogy a Red Bull kasztnija túlságosan is szűk volt a Renault-motornak, így azt a csapat kénytelen volt átalakítani.
A Renault erőforrásai nagyon megbízhatatlanok voltak, és bár a bahreini tesztekre némit javult a helyzet, így is ők teljesítették a legkevesebb kört annak ellenére, hogy négy partnercsapattal rendelkeztek...
Noha a Red Bull végül az évet viszonylag sikeresen zárta, a Mercedes mellett csak ők tudtak futamot nyerni, és a konstruktőri bajnokság második helyén is végeztek, ez volt a kezdete a Renault-val való kapcsolatuk megromlásának...
2015 - Alonso furcsa balesete
A 2015-ös tesztidény sem telt unalmasan. Alapból nagyon izgalmas volt a felvezetés, hiszen 2008 után, mint motorgyártó visszatért a Honda, ráadásul 1992 után újra összeállt a McLaren-Honda páros.
Pilótafronton is sok érdekes történés történt: Sebastian Vettel csatlakozott a Ferrarihoz, a Toro Rossónál bemutatkozott a 17 éves Max Verstappen, Fernando Alonso pedig visszatért a McLarenhez, amely csapat Jenson Buttonnal együtt két világbajnokkal kezdte meg az évet.
Talán az elmúlt évtized legjobban várt tesztidénye volt a 2015-ös.
Az viszont hamar kiderült, hogy a visszatérő Honda nem úgy muzsikál, ahogyan arra előzetesen mindenki számított. Nagyon megbízhatatlan volt az erőforrás, hasonlóan a Renault-éhoz 2014-ből.
A McLaren így Jerezben alig tudott tesztelni, a legtöbb kört, amit egy nap megtudtak tenni, az a 32 volt, miközbena többi csapat ennek bővena dupláját teljesítették.
A gyengén sikerült jerezi gyakorlást követően mindenki abban bízott, hogy majd Barcelonában sikerül némiképpen előre lépniük. Nos, ugyan több kört tudtak megtenni a Circuit de Catalunya versenypályán, mint korábban, de így is folyamatosan műszaki gondok hátráltatták őket, így nem egyszer délutáni négy órás etapra már ki sem gurultak a pályára.
Aztán jött a barcelonai első teszthetének utolsó napja és Alonso furcsa balesete.
A kétszeres Forma-1-es világbajnok a 3-as kanyarban egyszer csak elveszítette uralmát autója felett, és apálya belső falának csapódott. Videófelvétel nem készült az esetről, így nehéz pontosan lemodellezni, mi történt.
Viszont a balesetről készült képekből kiindulva egy kisebb balesetre lehetett következtetni, csakhogy minden ami ezután következett az nem erről tanúskodott. Alonsót előbb a pályakórházba szállították, majd mentőhelikopterrel egy közeli hórházba, ahol CT-vizsgálatot hajtottak végre.
Nos, erről az esetről azért is nehéz írni, mivel folyamatosan ellentmondásos hírek jöttek. Mindenki mást nyilatkozott, még a McLaren akkori vezetője, Ron Dennis is többször mondott saját mondandójának ellent.
Egyes szóbeszédek szerint Alonsót azért kellett kórházba szállítani, mert agyrázkódást kapott, más szóbeszédek szerint pedig ármütést szenvedett.
A valós ebből végül az agyrázkódás volt, ami miatt Alonso elővigyázatosságból kénytelen volt kihagyni az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat.
Alonso először a balesetéről a két héttel későbbi Malajziai Nagydíj csütörtöki sajtónapján beszélt, ahol elmondta a balesetet az autó kormányának meghibásodása váltott ki.
2018 - Havazás a tesztnapon
A 2018-as tesztidény első hetének harmadik napján történt, hogy a csapatok arra ébredtek, hogy havazik a Circuit de Catalunya pályán és környékén. Ez pedig teljesen ellehetetlenítette a munkájukat, így aznap nem is nagyon láttunk pályán köröző autót.
Végül öten hajtottak ki aznap a pályára, de csak Fernando Alonso volt az egyetlen, aki mért kört is autózott, igaz a 2:18-as idő semmilyen téren nem nevezhető komolynak.
2019- Mercedes két autója
Az első barcelonai teszthetet követően mindenki arról beszélt, hogy a Ferrari lehet a 2019-es világbajnokság legfőbb esélyese, míg a Mercedes az első szárny kialakításával nagyon mellé lőtt.
Nos, a második hétre a Mercedes mindenki legnagyobb megdöbbentésére egy teljesen új autóval állt elő. Ezzel az egész F1-es közeget meglepték, azzal pedig főleg, hogy az új autó az előző heti verziójához képest sokkal versenyképesebbnek bizonyult.
A tesztsorozatot végül Sebastian Vettel és a Ferrari nyerte meg (1:16.221), három ezreddel megelőzve Hamiltonékat, ami már ekkor jelzés értékű volt.
Persze Ausztráliába még úgy utaztunk, hogy továbbra is a Ferrari az elsőszámú csapat, azonban Melbourne-ben kiderült ez koránt sincs így, s a német csapat könnyedén szerzett kettős győzelmet, míg az olaszok csak a negyedik-ötödik helyen értek célba. Ezt követően pedig nem kell részletezni, hogy a Mercedes nagyon simán húzta be zsinórban hatodik egyéni- és konstruktőri világbajnoki címüket.
Ebből adódóan pedig minket rávilágít arra, bármi is fog ezen a héten történni a négyről háromnaposra csökkentett teszthéten, az eredményeknek egészen addig nem lehet hinni, míg Ausztráliában kezdetét nem veszi az új idény.
Képek: formula1.com, Mercedes-AMG F1 (Twitter)