A koronavírus miatt a Forma-1 vezetői úgy döntöttek, a 2020-as Kínai Nagydíjat elhalasztják, bízva abban, hogy egy későbbi időpontban pótolják. Azonban az így is agyon zsúfolt versenynaptárban nehéz helyet találni neki, ennek apropóján adja magát a kérdés: van-e egyáltalán szükség idén a Kínai Nagydíjra?
A RaceCoffee egy újabb kísérleti rovat a blogon, melynek lényege, egy-egy az F1-ben aktuális témáról írom le a véleményemet. A névválasztás pedig onnan ered, hogy ezeket a témákat reggel, egy csésze kávé társaságában tervezem megírni.
Picit hasonlít az idei év a 2011-eséhez. Akkor is úgy vágtunk neki az évnek, hogy ez lesz mindenidők leghosszabb versenyszezonja. 2011-ben rendeztek volna először 20 futamos Forma-1-es világbajnokságot, míg 2020-ban először értük volna el a 22 futamos számot.
2011-ben végül az Arab tavasz miatt törölni kellett a Bahreini Nagydíjat, pontosabban először ott is csak elhalasztották a futam megrendezését (mely egyébként a szezonnyitó lett volna), de mivel az év további részében sehol nem tudtak neki helyet találni, végül a törlés mellett döntöttek.
Hasonló most is a helyzet. A több, mint 1000 halálos áldozattal járó a kínai Vuhan városából induló koronavírus miatt a Forma-1 vezetősége amellett döntött, hogy az eredetileg április 19-én megrendezésre kerülő Kínai Nagydíjat elhalasztják, és egy későbbi időpontban megrendeznék.
Azonban a legfőbb problémát ugyanaz jelenti, mint volt 9 évvel ezelőtt, nagyon sűrű a versenynaptár.
Négy opció a pótlásra
A Racefans értesülései szerint négy "lehetséges" alternatíva van a nagydíj utólagos pótlására. Ha közelebbről is megvizsgáljuk ezeket, akkor hamar rájövünk, ezek csak ilyen ötletelések, mintsem olyan variánsok, amik megvalósíthatóak lennének. Pontosabban, lehet megvalósíthatóak, csak annak olyan következményei lehetnek, ami nagyon megterhelő lehet az összes emberre nézve, aki a Forma-1-ben dolgozik, beleértve mindenkit, nemcsak a pilótákat.
1. Magyar Nagydíj után
Nos, tény és való, augusztus eleji Magyar Nagydíj és a hó végi Belga Nagydíj között három üres hétvége is lehetőséget biztosítana a Kínai Nagydíj pótlására. Ez járható út lenne, de van egy nagy de az egyenletben.
A Forma-1-ben már évek óta az a szabály, hogy a nyári szünetben két hétre minden munkának le kell állnia. Ez egy kötelező nyári szabadság mindenki számára. Ilyenkor még a gyárak sem működnek, mindenki pihen, próbál feltöltődni a véghajrára.
Ha viszont a Kínai Nagydíjat mindenáron ebben az időpontban szeretnék megrendezni, akkor a csapatoknak le kellene mondaniuk erről, mindezt úgy, hogy ez esetben nem lenne szünet az így is nagyon sűrű versenyévadban.
A csapatok ebbe bele fognak menni?
A válasz egyszerű, nem. Pont azért, mert ők is tudják, hogy ez mennyire megterhelő lenne számukra. Ennek okán pedig ez az opció kiesik.
Azt fontos hozzátenni, hogy a Kínai Nagydíj már csak úgy kerülhet megrendezésre, ha arra mind a tíz Forma-1-ben szereplő csapat igent mond. Ez pedig tovább nehezíti a nagydíj pótlását.
2. Ősszel egy négy fordulós hétvége keretein belül
Ez az opció annyira sem életképes, mint az előző. E szerint a Kínai Nagydíj valamikor az őszi ázsiai túra során kerülne megrendezésre, pontosabban a Szingapúri és az Orosz Nagydíjat követően, október 4-én, hogy aztán egy héttel később utazzanak tovább Szuzukába, a Japán Nagydíj helyszínére.
Logisztikailag már önmagában szinte lehetetlen lenne, mert míg Európában a csapatok ezt könnyebben abszolválnák már csak amiatt is, mert az összes csapat európai székhelyű, illetve az országok között sincsen akkora távolság. Azonban a fő nehézséget nem is ez okozná, hanem az a fajta megterhelés, ami a csapatokat érné.
Már 2018-ban nagyon fárasztó volt a triplahétvége (Francia, Osztrák, Brit Nagydíj), amit azóta is próbálnak elkerülni. Ebből kiindulva pedig reális esély sincsen arra, hogy a csapatokat meggyőzzék a négy hetes versenyhétvégéről.
Ennek okán ez az opció is a kukában landol.
3. Triplahétvége a szezon végén
Ha a Forma-1 vezetői nagyon, de nagyon akarnak ragaszkodni a Kínai Nagydíj megtartásához, akkor minden bizonnyal valahogy le kell nyeletniük a csapatokkal egy triplahétvégét, ami ellen nagyon ódzkodnak.
A harmadik alternatíva szerint a Kínai Nagydíjat a Brazil és a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj között kerülne megrendezésre.
Eeezzzz... Eléggé nehezen lenne megoldható: a három ország egymástól nagyon eltérő helyen vannak, nem is egy kontinensen ráadásul! Akkor ott van még a három különböző időzóna is, amivel meg kellene birkózniuk, plusz a logisztika.
Elméletben megvalósítható lenne egy ilyen, de gyakorlatban ez nagyon megterhelő lenne mindenki számára.
Persze felvetődött annak a lehetősége, hogy a Kínai Nagydíjat két napos formátumban bonyolítsák le, de ez ettől még ugyanúgy nagyon megterhelő lenne a csapatok számára, akik valószínűleg ebbe sem fognak belemenni.
4. Érjen véget a szezon Kínában valamikor decemberben
Talán ez az egyetlen olyan lehetőség, amire lehet valóban esély. Persze ennek a lehetőségnek a 2021-es versenynaptár kialakításában lehet némi hatással, mivel ha például december közepén záródna a 2020-as évad, nem biztos, hogy 21-ben bevállalnák a március közepi kezdést.
Viszont ennél az opciónál két dolgot kell számításba venni: az egyik, hogy Shanghajban decemberben nincsen túl meleg, átlagos nappali hőmérséklet 7 Celsius-fok. Ez esetben pedig lehetne versenyezni a Forma-1 valaha volt leghidegebb körülmények között megrendezett futamával, az 1978-as Kanadai Nagydíjjal, ahol a hőmérő higanyszála egyszer sem ment 6 Celsius-fok fölé.
A másik nehézséget pedig az Abu Dhabi Nagydíj jelentené. Az arabok ugyanis nagyon sok pénzt fizetnek az F1-nek azért, hogy náluk legyen az F1 és az F2-es szezonzáró, így igen kevés esély van arra, erről önként lemondanak majd.
+1 Kína megkapja az Abu Dhabi időpontját, Abu Dhabi Nagydíj pedig átkerül decemberbe
Ezzel az opcióval Abu Dhabi megmaradna, mint szezonzáró, igaz itt azt kell számításba venni, hogy lehet pár olyan szurkoló, akik már lefoglaltak maguknak jegyeket a még november 29-ei hétvégére, így előbb őket kellene valamilyen módon kompenzálni.
Ez talán nem lenne akkora nehézség.
És van esély, hogy ezen opciók közül bármelyik is megvalósulhat?
Ha a csapatokon múlik, ők lehet a nemre fognak szavazni, ugyanis nekik nincs akkora érdekük, hogy Kínában versenyezzenek, mint mondjuk a Forma-1-nek, akiknek Kína nagyon sok pénzt fizet a futamrendezésért. Ha nem lesz futam, akkor ettől a jelentős összegtől a Forma-1 elesik, ami egyébként a csapatokat is valamelyest érinti, mert így kevesebb pénzt fognak kapni a jogdíjakból. Bár mivel ez egyszerre sújtja őket, így nem biztos, hogy ez számukra túl nagy problémát jelentene.
Összességében: kell akkor Kínai Nagydíj?
A Forma-1-nek igen, nekik olyannyira fontos a kínai piac, hogy az elmúlt években már egy második Kínai Nagydíjról is tárgyaltak. Pontosan emiatt nekik számít az, hogy idén lesz-e futam.
Számomra viszont nem jelentene gondot, ha a 2020-as versenynaptár végül 22 futam helyett csak 21-ből állna. Mikor 2011-ben Bahrein kiesett, azt is túlélte mindenki, pontosan emiatt nem lenne akkora baj, ha a kínai futamot végül törölnék az idei kiírásból.
Egyébként is, erre a kérdésre majd a csapatoknak kell, illetve fognak is válaszolni. Ha ők úgy érzik, szeretnének még idén Kínában versenyezni, akkor a fent említett valamelyik opció közül fognak választani, ha pedig nem, akkor idén nem lesz Shanghajban futam.
Mivel a Forma-1-nek szüksége van a kínai piacra, így ha idén nem látogatnak el oda nem fog végleg kihullani az esemény a versenynaptárból, de azt is muszáj figyelembe venniük, hogy a sportágban dolgozókat ne hozzák túlságosan megterhelő helyzetbe. Amúgy is megterhelő ez minden egyes ott dolgozó számára, pusztán egy futam miatt nem kellene még inkább azzá tenni.
Vélhetően a sportág vezetői is majd a végleges törlés mellett fognak dönteni, ha nem sikerül olyan opciót találniuk, ami minden félnek megfelelő lenne. Fontos, hogy ez esetben tényleg a csapatok dönthessenek arról, hogy az év sűrűbb időszakában be szeretnének-e vállalni még egy futamot.
Pénzügyileg fontos lehet a Kínai Nagydíj, de nem mindenáron.
Képek: F1.com
Forrás: Racefans.net, M4sport.hu