The Next Generation: Út a Forma-1-ig 4. rész - Pierre Gasly

1566295417688_1.jpg

A The Next Generation cikksorozat negyedik bemutatott versenyzője Pierre Gasly, aki 2019-ben egyszerre élte meg a poklot és a mennyet. Az ő Forma-1-es karrierjének egyik legfontosabb éve lesz a 2020-as, ahol kiderülhet, milyen jövő várhat rá a sportágban.

 

A The Next Generation ciksorozat első felvonásában a kiválasztott versenyzők Forma-1-ig vezető karrierjükről, azok nehézségeikről lesz szó.

 

#10 Pierre Gasly

Született: 1996. 02. 07., Rouen (Franciaország)

Csapatai: Toro Rosso (2017-2018, 2019), Red Bull (2019), AlphaTauri (2020-)

Első futam: 2017. Malajziai Nagydíj

Nagydíjak száma: 47

Legjobb rajthely: 4. hely (1x)

Legjobb helyezés: 2. hely (1x)

Legjobb helyezése: 7. hely (95 pont) - 2019

2019-es eredménye: 7. hely (95 pont)

 

Pierre Gasly 2019-es szezonja nagyon rosszul indult, majd végül a brazíliai dobogójának is köszönhetően, nagyon jól zárult. Ám ennek ellenére, továbbra is kettős a megítélése. Az jól kirajzolódott, hogy egy, az ő vezetési stílusának megfelelő autóval igen gyorsan tud menni, azonban, mint történt a Red Bullnál, ha az autó nem illik az ő stílusához, akkor nagyon képes szenvedni. 

Gaslyt azért is választottam be a The Next Generation pilótái közé, mivel amint visszatért a Toro Rossóhoz, képes volt olyan jól felszívnia magát, hogy a nagydíjak többségében jobb munkát végzett annál a Danyiil Kvjatnál, aki a szezon eleje óta vezethette a 2019-es autót. Én pont emiatt még nem írnám le a francia versenyzőt, illetve az ő 2020-as éve az egyik legizgalmasabb lehet mindenki számára, mert ha újra úgy versenyez, mint a Red Bullnál 19 év elején, akkor könnyen parkolópályára kerülhet, ám ha megőrzi az év végi formáját, akkor még arra is lehet esélye, hogy pár év múlva ismét a Red Bull pilótája legyen.

Egy szóval, Pierre Gasly 2020-as szezonja meghatározó lesz.

 

Kezdeti évek

 

Gasly 2011-ben kezdte meg a formaautós karrierjét a francia F4-es bajnokságban. Első szezonja hasonlóan a 2019-es F1-es szezonkezdéséhez nagyon döcögősen indult, azonban ahogyan történt az 2019-ben, a szezon második felére sikerült felvennie a ritmust, és az utolsó három nagydíj mind a hat futamát a dobogón fejezte be, ráadásul ebből négyet annak legmagasabb fokán. Így a szezont 104 ponttal a harmadik helyen zárta.

2012-re kategóriát váltott, és a Formula Renault 2.0 Euró-kupán és a NEC-sorozatban indult. Utóbbi szériában nem futott teljes szezont, csak hét versenyen állt rajthoz, ezek közül pedig a nürburgringi fordulón sikerült egy harmadik helyezést elérnie.

Az Euró-kupán viszont teljes szezont teljesített az R-ace GP színeiben. Egy időben debütált honfitársával, Esteban Oconnal, akinél bár jobb eredményeket ért el (1 pole, kettő harmadik helyezés), azonban így is csak tizedik lett a bajnokságban. Abban az évben, amelyben mostani Forma-1-es csapattársa, Danyiil Kvjat második lett.

2013-ban is teljes szezont teljesített az Euró-kupán, ám most a Tech 1 Racing csapatnál versenyzett. A váltás bejött neki, hiszen sikerült megnyernie a bajnokságot. 14 futamból háromat nyert meg és nyolcszor állhatott fel a dobogóra. 

Ebben az évben még - szintén a Tech 1 Racing csapattal- indult hat Formula Renault 2.0 Alps futamon is, melyből csak egy futamot nem a legjobb négy között zárt, illetve rajthoz állt a Pau utcáin megrendezésre kerülő Pau Formula Renault 2.0 Kupán, ahol hetedik lett. 

 

Két év győzelem nélkül

 

A 2013-as Formula Renault 2.0-ás bajnoki címét kvöetően a Red Bull felvette őt a pilótanevelő akadémiájára. Nagy jövőt jósoltak neki, ám arra senki nem számított, hogy ezt kvöetően két szezon is el fog telni Gaslynak futamgyőzelem nélkül.

Ez így leírva valóban nem hangzik túl jól, s fel is lehet tenni a kérdést, hogyhogy nem került ki a Red Bull Junior csapatból, amire a válasz az, bár nem nyert futamot, azért ebben a két futamgyőzelem nélküli szezonban volt egy nagyon erős éve, 2014-ben a Formula Renault 3.5-es szériájában.

Gasly,mint már Red Bull junior, az Arden Motorsport csapattal debütált a Formula Renault 3.5-es sorozatban, mely széria akkoriban a legjobbnak számított a nevelőszériák közül. Magasabb volt a presztízse, mint az F1 elsődleges junior szériájának számító GP2-nek. Nem véletlenül, mivel az évtized elején rendre innen debütáltak a Forma-1-be, mint például Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne, Kevin Magnussen, Jules Bianchi, Carlos Sainz. És azon pilótákat itt most nem említettem meg, akik itt versenyeztek, de a Forma-1-be is eljutottak.

Gasly szezonja nagyon jól indult, hiszen rögtön a legelső, monzai futamán képes volt felállni a dobogó legalsó fokára. Ezt követően, bár futamot nem nyert, mégis az egész szezonban konstans, megbízható teljesítményt nyújtott, az év tizenhét futamából, csak kétszer nem szerzett pontot. Nyolc dobogós helyezésével pedig a bajnokságot a második helyen zárta 192 pontjával. 

A bajnokságot egyébként a Red Bull másik juniorja, Carlos Sainz nyerte meg toronymagasan, amivel meggyőzte Helmut Markóékat a Forma-1-es debütálással kapcsolatban.

Gasly, hogy szokja a GP2-es (ma már F2) közeget, az év utolsó három hétvégéjén is rajthoz állt, azonban pontot nem tudott szerezni, legjobb helyezése a Szocsiban elért két tizenegyedik helyezés volt.

2015-ben viszont mát teljes szezont futott a francia DAMS-csapattal. A GP2-es autók megszokása időbe telt neki, nem sikerült egyből ráéreznie, így leginkább a középmezőnyben versenyzett. Ez különösen a szezon elején volt jellemző, annak második felére már sikerült felvennie a ritmust, amit mit sem bizonyít jobban, hogy az utolsó négy hétvégén háromszor is megszerezte a pole pozíciót. 

A szezon során emellett négy alkalommal a dobogóra is felállhatott, a bajnokságot pedig 110 ponttal a nyolcadik helyen zárta.

 

GP2-es bajnoki cím ellenére is ülés nélkül

 

A 2015-ös szereplésével már a Red Bullnál sem voltak megelégedve. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója és egyben a Red bull pilótanevelő akadémiájának vezetője, a 2016-os szezon előtt azt mondta neki, ha megnyeri a GP2-öt, akkor bekerülhet a Forma-1-be, ha nem, akkor búcsúzhat a programtól.

Gasly ezáltal igen komoly nyomással a hátán vágott neki a szezonnak, ahol csak egy cél lebeghetett a szeme előtt: a bajnoki cím. 

A szezont a GP2-ben frissen debütált, de az alsóbb osztályokban rendre mindent megnyerő Prema Racingnél teljesítette, a bajnokságban szintén újonckánt érekző, Antonio Giovinazzi mellett.

Az év tulajdonképpen kettőjük csatájáról szólt, ők uralták az egész szezont. 

 

 

Gasly számára az év nagyon jól indult. Az évadnyitó Spanyol Nagydíjon megszerezte a pole pozíciót, a fő futamon harmadik, a fordított rajtrácsos sprint futamon pedig másodikként ért célba. 

A jó kezdést viszont nem túl eredményes folytatás követte: Monacóban nem szerzett pontot, Bakuban a fő futamon kiesett, a sprint futamon pedig az utolsó körben előzte meg őt Giovinazzi, miután az 1-es kanyarban lecsúszott az ideális ívről, elveszítve ezzel a futamot.

A Red Bull hazai futamán, az ausztriai Red Bull Ringen úgy tűnt, hogy végre eljött az ő ideje, és a 2013 után ismét futamot nyerhet, azonban a fő futamon, a szemerkélő esőben hibázott, és az élről kiesett. Hasonló volt ez az eset, ami Vettellel is megtörtént a 2018-as Forma-1-es Német Nagydíjon.

Ekkor Gasly lelkileg nem a legjobb időszakát élte, már az is kérdésessé vált, hogy a szezont egyáltalán Red Bull juniorként fogja befejezni. 

A francia versenyzőnek ezt követően sikerült összekapnia magát, a következő Brit Nagydíjon bő két és fél év után ismét futamot nyert, azt követően, hogy a hétvége korábbi szakaszában volt egy közúti balesete. A nagy balesetben bár édesanyja súlyosan megsérült, de szerencsére pár hónap után kiengedték a kórházból. Gaslynak ez a GP2-es győzelme ezért is volt olyan nagy jelentőségű, mivel olyan lelkiállapotban kellett versenyeznie, amilyenben sokan képesek megtörni. 

A francia versenyző ezután még nyert a Hungaroringen, Belgiumban, illetve az Abu Dhabi Nagydíj fő futamán is. Mivel a szezon második felében már nagyon formában versenyzett, így az Abu Dhabiban elért futamgyőzelme már azt is jelentette, hogy ő lett a GP2 utolsó bajnoka (2017-től már F2-es bajnokságnak nevezték).

Az év második felében egyre többen kedztek arról beszélni, hogy a Red Bulltól a Toro Rossoba lefokozott Danyiil Kvjat 2017-re kikerül a Forma-1-ből, így az ő megüresedő helyét Gasly kaphatja meg. A francia versenyző is nagyon bízott ebben, amikor viszont kiderült, hogy Kvjat kap még egy lehetőséget, akkor nagyon csalódott volt.

Azonban a Red Bull kötelékéből nem került ki, 2017-ben ugyanúgy ő volt a csapat első számú teszt- és tartalékversenyzője.

 

Tájfun

 

 

Mivel a Forma-1-be nem tudott bekerülni, a GP2/F2-es bajnokságban címvédőként nem indulhatott, így a japán Super Formula felé vette az irányt, mely formasorozatot a Forma-1 és az amerikai IndyCar után a világ harmadik legerősebbjének tartanak.

Gasly igazából követte a 2015-ös GP2 bajnok, Stoffel Vandoorne útját, aki szintén egy évet lehúzott a Távol-Keleten, mielőtt debütálhatott volna a Forma-1-ben. A belga versenyző első szezonjában negyedik lett, így ez jó támpont volt ahhoz, hogy körülbelül mire is lehet számítani a Red Bull versenyzőjével kapcsolatban.

Gasly a Team Mugen csapattal versenyzett a kilenc versenyből álló bajnokságban. A bajnokságnak pont eza  rövid versenynaptár adja az egyik nehézségét, mivel ha egy pilóta három-négy futamon nem tud pontot szerezni, az már garantáltan búcsút inthet a bajnoki trófeának.

A Red Bull nyilvánosan nem tűzte most ki Gasly elé a bajnokság megnyerését, azonban a franciát hajotta a vágy, hogy megmutassa, igen is van annyira jó versenyző, hogy egy számára addig teljesen ismeretlen közegben, helyszíneken is megmutassa magát.

A kezdés az autó, a pályák és a sorozat megszokása maitt picit nehezn indult, az első két futamon nem tudott pontot szerezni. A bajnokság harmadik, az okayamai második futamon elért hetedik helyezésével először tudott pontot szerezni. Az évad negyedik futamán, Motegiben pedig megszerezte első Super Formulás győzelmét, amit Autopolisban újabb követett. A Sugóban elért második helyezésével pedig fél pontra került a bajnokságot vezető,japán Hirokai Ishiurával szemben. Ekkor még egy, duplafutamból álló hétvége volt hátra, Suzukában.

Ám időközben Gasly autóversenyzői karrierje nagyon beindult. A nyáron Sebastian Buemit helyettesítette az elektromos formaautós sorozat new yorki hétvégéjén, a Renault e.dams csapatánál. Itt sem vallott szégyent, pedig korábban nem is vezetett Formula-E-s autót. A bemutatkozása olyan jól sikerült, hogy mind a két futamon pontot tudott szerzeni, mely közül a második futamon elért negyedik helyezése volt az érdekesebb.

Az utolsó körben utolérte a második és a harmadik helyen egymással harcoló két Mahindrát (Felix Rosenqvistet és Nick Heidfeldet). Az utolsó kanyarhoz közeledve esély nyílt arra, hogy Heidfeldet megelőzve harmadik legyen, így bepróbálkozott a német pilótánál, azonban az utolsó kanyarban nekiment előbb a pálya jobb oldali, majd utána a bal oldali falának, és így intették le a negyedik helyen. Nem mindennapi jelenet volt ez.

A Forma-1-ben is voltak történések. Danyiil Kvjat egyre jobban kezdett el elmaradni csapattársával, Carlos Sainzzal szemben, emellett többször is buta balesetekbe keveredett bele, így a Red Bull vezetőségének hite megingott benne. Az esős Szingapúri Nagydíjon való kiesénél pedig végleg betelt a pohár, így a soron következő két hétvégére, a Malajziai és a Japán Nagydíjra lefokozták őt, helyét pedig Pierre Gasly kapta meg.

Gasly tehát 2017-es Malajziai Nagydíjon megejthette Forma-1-es debütálását, ami a körülményekhez képest igen jól sikerült a számára. Tizennegyedik lett, az utána következő Japán Nagydíjon, Suzukában pedig a tizenharmadik helyen intették le.

A két héttel későbbi USA Nagydíjra viszont nem utazott el, na nem azért, mert a Red Bullnál nem voltak vele megelégedve, hanem azért, mert a Super Formula szezonzáróját is ezen a hétvégén rendezték meg. Ha pedig Gasly-nak volt esélye a bajnoki címre, miért is ne próbálhatná meg megnyerni? (Gaslyt a Forma-1-ben egyébként pont az a Danyiil Kvjat helyettesítette, akinek a helyét Malajziában átvette. Kvjat ugyan tizedik lett, ezzel egy pontot szerezve, azonban a futamot követően a Red Bull végleg szakított vele.)

A helyzet viszont az volt, hogy a Lan tájfun az egész hétvégét elmosta, így hiába utazott Japánba, nem volt esélye a bajnoki címre, mivel mind a két futamot törölték a szervezők. Egyébként az időmérő edzéseket megtartották, azonban egyik futamra sem tudta megszerezni a pole-t, ami 1-1 pluszpontot jelenthetett volna, így végül harc nélkül, fél ponttal lemaradt a japán bajnoki címről.

Mikor október végén visszatért a Forma-1-be, a Mexikói Nagydíjon már nem Carlos Sainz volt a csapattársa, hanem a második Endurance-világbajnoki címéért hajtó, a 2017-es Le Mansi 24 órás verseny futamgyőztese, Brendon Hartley. A korábban szintén Red Bull junior versenyzőnek azt követően adott esélyt Helmut Marko, hogy a Renault kölcsönben leszerződtette Carlos Sainzot, aki Jolyon Palmer helyét vette át a sárga-fekete alakulatnál

Visszatérését követően viszont nem kisebb feladata volt a szintén újonc csapattársával, minthogy az évad utolsó három futamán valahogy megőrizzék az évad végére az erősorrendben egyre jobban visszaeső Toro Rosso hatodik helyezését a konstruktőri világbajnokságban. Az USA Nagydíjat követően a faenzai alakulat 53 ponttal állt a hatodik helyen, öt ponttal megelőzve, a 48 pontos gyári Renault-t.

Gasly így egyből egy, a végletekig kiélezett küzdelemben találta magát, ugyanis ha sikerül megszerezni a hatodik helyet, akkor a Toro Rossónak sikerül beállítania a 2008-as hatodik helyezésüket, ami a legjobb volt a csapat fennállása során.

 

 

Képek: Formula1.com, Formulascout.com, Pierre Gasly (Twitter)

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása