Lewis Hamilton könnyedén nyerte meg az év utolsó versenyét

Lewis Hamiltonnak ellenfele nem volt az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon,  a győzelemmel és a leggyorsabb körrel megszerzett 26 ponttal pedig új Forma-1-es pontrekordot állított fel 413 egységgel. Verstappen lett a második, míg a dobogó legalsó fokára Charles Leclerc állhatott fel, akinek helyezése még vizsgálat alatt van.

 

1963 óta nem volt a Forma-1-nek decemberi futama, most a 2019-es világbajnokság mégis december 1-jén zárul, a naplementében induló, de villanfényben záródó Abu Dhabi Nagydíjjal.

Nem kezdhette meg a futamot a harmadik rajthelyről rajtoló Charles Leclerc, mivel 1 órával a futam kezdete előtt az FIA hivatalos dokumentumban jelezte, hogy a futmaot követően vizsgálatot indítanak ellene, mivel a futam előtti próbaszerű mérésnél feltűnt nekik, hogy a 16-os autóban mért üzemanyagmennyiség nincsen összehangban azzal, amit a csapat leadott nekik. Leclerc adott esetben utólag ki is zárhatják a futamból.

A gumiválasztásnál a közepes gumikra esett a legtöbb voks a pilóták részéről, összesen tizenegyen választották ezen keveréket. A lágy gumikon hatan (Vettel, Norris, Ricciardo, Sainz, Hülkenberg, Giovinazzi), a keményeken pedig hárman (Kvjat, Russelll, Kubica) rajtoltak.

 

Lewis Hamiltonnak sikerült megőriznie a vezetést a piros lámpák kialvását követően. Mögötte az egyéni bajnokság harmadik helyéért vívó Verstappen és Leclerc már rögtön az első körben megejtették első összecsapásukat a pályán. A Ferrari monacói versenyzője az első hosszú egyenesbe maga mögé utasította holland ellenfelét, akit ezt követően Sebastian Vettel kezdte el támadni a lágy gumikon, azonban előzni nem tudott.

A rajt legnagyobb győztese a dán Kevin Magnussen volt, aki a tizennegyedik helyről egészen a kilencedik helyig tudott előrejönni. Azonban sokáig nem tudott a pontszerző zónában autózni, ugyanis a Haas-Ferrari tempója nem volt annyira erős, így a 6. körben, miután Perez megelőzte a 11. helyre csúszott vissza.

A rajt során csak egy kontkat volt, melyből pórul Pierre Gasly járt, aki a két Racing Pointtal viaskodott az 1-es kanyarban, azonban Lance Stroll megpöckölte őt, emiatt koccolta a francia első szárnyával Perez autóját. Gasly a koccanás következtében elveszítette első szárnyát, így már az első körben kénytelen volt a bokszba hajtani. Az esetet ugyan a versenyfelügyelők feljegyezték, de nem tartották szükségesnek a vizsgálódást.

 

 

Az utolsó helyről induló Valtteri Bottas remekül kezdte meg a futamot. Az első kört követően a tizenötödik helyen haladt, majd ezt követően körről körre sikerült egy-egy pozíciót nyernie. A finn dolgát viszont nehezítette az a tény, hogy technikai hiba miatt nem lehetett DRS-t használni.

Ennek ellenére a 10. körben Sergio Perezt a 9. helyért támadta, igaz ekkor az előtte haladó Lando Norris kiállt a bokszba kemény keverékű gumikért. Bottas hiába volt gyorsabb mexikói ellenfelénél, a DRS hiánya miatt is, nehezen tudott előzési közelségbe kerülni. Egészen a 12. körig, akkor már az első hosszú egyenesben megelőzte Perezt, így Ricciardo kiállásával feljött a nyolcadik helyre.

 

Az élbolyból elsőként a két Ferrari jött a kerékcserére, méghozzá a 13. körben tetették fel mindkét autóra a kemény keverékű gumikat. Vettel kiállása viszont nem volt zökkenőmentes, a bal hátsó kerék rögzítésével akadtak gondok, így a kerékcsere procedúra majd hét másodpercig tartott.

Ezt kihasználva a Red Bull egy körrel később hozta Alexander Albont, aki a friss kemény keverékű gumikon nem tudott Vettel elé visszatérni a pályára, akinek a kivezető körében Sergio Perezzel is kellett vívnia.

Ugyanebben a körben, a középmezőnyben Carlos Sainz mutatott be egy szép manővert Daniel Ricciardóval szemben az 5-ös kanyar féktávján, azonban a spanyol nem tudta úgy befejezni manőverét a külső íven, hogy bevegye a kanyart, így annak levágásával hiába került az ausztrál elé, muszáj volt visszaengednie őt. A spanyol 1 körrel később már tiszta módon előzte a Renault versenyzőjét.

 

 

A 15. körben, Vettel is megérezte a DRS hiányát, ugyanis utolérte a Nico Hülkenberg mögé beszorult Valtteri Bottast. Mivel sem Bottas, sem Vettel nem tudott előzni, így a 16. körre Alexander Albon is felcsatlakozott a szerelvényre.

Vettel a 18. körben megpróbálkozott Bottas megelőzésével, azonban a finn kétszer is visszaverte a német támadását. Vettelt nehezítette ebben a támadási kísérletben, hogy még nem tudta használni a DRS-t, amit a 19. körttől lehetett ismét használni.

Ezt kihasználva, Bottas az első DRS-zónában elment Hülkenberg mellett, feljőve ezzel az ideiglenes negyedik helyre. 

Vettelnek már nem kellett megvívnia Hülkenberggel, mivel a német a kör végén bejött a bokszba, ahol közepes gumikat kapott.

A mezőny végén is voltak akciók. A 23. körben, a bokszkiállását nem sokkal követően Robert Kubicát támadta a tizenötödik helyért. A második DRS zóna féktávjánál bevetődött a lengyel mellé a külső íven, akivel ketten próbáltak elkanyarodni a 12/13-as kanyarban, aminek következtében a két versenyző összekoccant. A koccanásban a Williams autója sérült jobban, az autó padlólemezének jobb oldala és jobb oldali terelőlapok is megsérültek, de Kubica ennek ellenére tudta folytatni a versenyt.

Két körrel később Giovinazzi már tisztán meg tudta előzni az utolsó Forma-1-es futamát teljesítő Kubicát.

 

 

A második helyen üres térben autózó Max Verstappen a 26. körben váltotta le közepes gumijait keményekre. Egy körrel később a futamot nagyon simán, nagy előnnyel vezető Lewis Hamilton is megtette ugyanezt, aki bő hat másodperces előnynel tért vissza a pályára Charles Leclerc elé.

A kiállását követően, a harmadik helyen haladó Max Verstappen panaszkodott rádión arra, hogy komoly motorkihagyásai vannak. Azt mondta olyan, mintha be lenne húzva a kézifék. Mérnöke próbált segíteni neki, s miután úgy tűnt, hogy a problémát sikerült orvosolniuk, Verstappen nagy mértékben kezdte ledolgozni a lemaradását Leclerc-kel szemben. A 29. körben már három másodpercen belül volt hozzá képest, miközben két körrel korábban majd öt másodperc volt a lemaradása.

Az utolsó helyről rajtoló Valtteri Bottast csapata a 30. körben hozta kerékcserére, ahol kemény keverékű gumikat kapott, majd tért vissza a hatodik helyre a pályára.

Verstappen miközben a 31. körben DRS-nyitási távolságba került Leclerc-hez képest, azt jelezte rádión, hogy bokszkiállását követően történt valami, ami miatt nem működik rendesen a motorja. Noha a rádióban mondta, hogy ez a probléma lelassítja őt, a 32. körben megtámadta monacói ellenfelét, akivel éppen George Russellt körözték le a 8-as kanyar féktávjánál. Verstappen ezt kihasználva bevetődött Leclerc mellé, akit meg is előzött.

 

 

Leclerc viszont nem akarta olcsón adni a pozícióját, és a következő egyenesben, DRS-t használva ő indított támadást, de előzni nem tudott, igaz így is megpróbált a külső íven bevetődni ellenfele mellé, de nem volt akkora lendülete, hogy előzni is tudjon. 

 

 

A 38. körben, a kiállását követően körrekordokat futó Valtteri Bottas beérte az ötödik helyen haladó Alexander Albont, aki előtt alig 1 másodperccel ment a gumijaival egyre jobban küszködő Sebastian Vettel.

A 39. körben a Ferrari meghallgatta Leclerc kérését. s behozta pilótáját lágy gumikért. Vele egy időben Sebastian Vettel is bejött egy második kiállására, ám ő csapattársával ellentétben nem lágy, hanem közepes gumikat kapott.

Leclerc-nek kulcsfontosságú volt, hogy az Albon-Bottas páros elé térjen vissza, amit sikerült is teljesíteni a Ferrarinak.

Bottas ebben a körben az első DRS-zónában elment Albon mellett, átvéve tőle negyedik pozíciót. 

A finn versenyző ezután Charles Leclerc-et próbálta meg utolérni, aki kezdetben a frissebb és lágyabb gumikon el tudott tőle szakadni bő hét másodpercre, azonban az utolsó körökre a lágy gumik kezdték megadni magukat a Ferrarin, így Bottas elkezdte ledolgozni vele szemben a lemaradását, azonban akkora volt a különbség kettőjük között, hogy az utolsó körben hiába érte utol, előzési kísérletre már nem maradt lehetősége.

Az élen viszont Lewis Hamiltonnak egy nagyon sima, már-már unalmas futama volt, így könnyedén szerezte meg karrierje 84.,  idei 11. futamgyőzelmét, amivel a 2019-es szezont 413 ponttal fejezte be, ami azt is jelentette, hogy ezzel új pontrekordot állított be.

 

 

Max Verstappen végzett a második helyen, míg a dobogó legalsó fokára Charles Leclerc állhatott fel.

Valtteri Bottas annak ellenére is dícséretet érdemel, hogy az utolsó körben nem sikerül utolérnie Charles Leclerc-et, ugyanis az utolsó helyről jött fel a negyedik helyig, s mivel Leclerc-et a futamot követően vizsgálják, ha úgy alakul, akkor még utólag harmadik is lehet.

Sebastian Vettel az 54. körben érte utol Alexander Albont, akit már az első DRS-zóna végén megpróbált megelőzni, azonban akkor a Red Bull versenyzője egy késői féktávval visszajött elé, azonban a második DRS-zónában máreldőlt kettőjük között a csata, melyet Vettel nyert meg, s végzett az ötödik helyen.

Sergio Perez a 38. körben állít ki a bokszba kemény keverékű gumikért, melyet követően nagyszerűen versenyzett, s egészen a hetedik jött előre.

Lando Norris a nyolcadik helyen hozta be a McLarent. Mögötte Danyiil Kvjat ért célba a kilencedik helyen, míg az utolsó pontszerző helyet Carlos Sainz szerezte meg, aki ezzel megszerezte az egyéni bajnokság hatodik helyezését, eddigi karrierje legjobb eredményét érte el a Forma-1-ben.

Az utolsó Forma-1-es futamát teljesítő Nico Hülkenberg sokáig pontszerző helyen haladt, azonban az utolsó körökben a frisebb gumikon versenyző ellenfelekkel szemben már nem volt esélye, így vegül csak a tizenkettedik helyen látta meg a kokcás zászlót.

A nagyon simán alakuló Abu Dhabi Nagydíjat csak Lance Stroll nem tudta befejezni, aki a 48. körben állt ki a versenyből.

 

 

FRISSÍTÉS:

 

Az FIA 50 ezer euróra büntette a Ferrarit az üzemanyageltérés miatt (elvileg 4,88 kg volt a különbség az FIA mérése és a Ferrari leadott értéke között), azonban Charles Leclerc megtarthatja harmadik helyezését.

 

Képek: Mercedes-AMG Petronas, Formula 1

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása