A nagyon emlékezetes Brazil Nagydíj statisztikai szempontból is sok érdekességet hozott.
Időmérő
Bármennyire is harmadik időmérő elsőségének veszi a Brazil Nagydíj pole pozícióját Max Verstappen, a statisztikában ez még csak a második volt.
Azzal, hogy Verstappen szerezte meg a pole-t azzal az is nyilvánvalóvá vált, hogy Charles Leclerc lett 2019 időmérő-specialistája a maga 7 edzéselsőségével.
Ez volt a Red Bull 62. edzéselsősége, és a 79. a Hondának.
A Honda utoljára 1991-ben szerzett pole-t Brazíliában, még Ayrton Senna vezette McLaren révén.
Kimi Räikkönen az Olasz Nagydíj óta először kvalifikálta be magát a Q3-ba.
Győzelem
Max Verstappen Forma-1-es karrierje második pole pozíciója mellett, nyolcadik futamgyőzelmét szerezte meg Brazíliában.
Brazil győzelme idei harmadik győzelme volt, ami egyben azt is jelenti, hogy 2015 óta íródó Forma-1-es karrierje legeredményesebb szezonját teljesíti. 2016-ban egy, 2017-ben és 2018-ban két futamgyőzelmet aratott.
A Brazil Nagydíj a Red Bullnál a 62-es szám bűvőletében telt. A 62. pole pozíció mellett a 62. futamgyőzelmüket is most szerezték meg.
A vörös bikák egyébként 2013 után tudtak ismét futamot nyerni Interlagosban. Mostani viadaluk pedig az ötödik volt (2009 - Webber, 2010 - Vettel, 2011 - Vettel, 2013 - Vettel, 2019 - Verstappen).
A Hondának, mint motorgyártó ez volt a 75. futamgyőzelme. Brazíliát pedig Ayrton Senna legendás 1991-es diadal után sikerült ismét bevenniük.
Ez volt a Honda történelmében a 30. alkalom, mikor az első két helyen az ő motorjaikat használó pilóta ért célba. Utoljára erre az 1991-es Japán Nagydíjon volt példa, mikor is Gerhard Berger vezetésével a McLaren-Honda kettős győzelmet szerzett. (Ez volt az a futam, ahol Ayrton Senna megköszönve Berger egész éves támogatását, átengedte neki a futamgyőzelmet.)
Arra is nagyon régen, pontosabban az 1987-es Olasz Nagydíjon, hogy az első két helyen két különböző Honda-motoros autó végzett. Akkor Nelson Piquet vezetésével a Williams-Honda diadalmaskodott Ayrton Senna vezette Lotus-Honda előtt. És hogy teljes legyen a Honda dobogó, Nigel Mansell ért célba a harmadik helyen a másik Williams-Hondával.
Dobogó
Utoljára a 2013-as Amerikai Nagydíjon fordult elő, hogy sem Ferraris, sem Mercedeses pilóta nem végzett a legjobb három között. Akkor Sebastian Vettel (Red Bull-Renault), Romain Grosjean (Lotus-Renault) és Mark Webber (Red Bull-Renault) állhatott fel a pulpitusra.
Emellett a 2016-os szezon óta ez az első szezon, ahol legalább 5 csapat is képes volt dobogós helyezést szerezni. Akkor a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari, a Force India és a Williams, idén pedig a Mercedes-Ferrari-Red Bull trió mellett a Toro Rosso (kétszer) és a McLaren is képes volt erre a tettre.
Szintén 2016-ban volt utoljára példa arra, hogy egy szezonban legalább nyolc különböző pilóta is felállhatott a pódiumra. Idén Gasly és Sainz révén már nyolcnál járunk, ha pedig Albon Abu Dhabiban képes lesz megszerezni karrierje első dobogós eredményét, akkor pedig be is állíthatják a 2016-os értéket, amikor is kilencen voltak képesek legalább egyszer résztvenni a díjátadó ceremónián.
Két új dobogós pilótát is avattunk vasárnap Pierre Gasly és Carlos Sainz személyében, amire utoljára az 1994-es Német Nagydíjon volt példa. Akkor a győztes Gerhard Berger (Scuderia Ferrari) mellett Olivier Panis (Ligier-Renault) és Eric Bernard (Ligier-Renault) állhattak fel a pódiumra, karrierjük során első alkalommal.
Ha már dobogós helyezések: Max Verstappen Forma-1-es karrierje harmincadik top hármas eredményét érte el, ezzel megelőzve korábbi csapattársát, Daniel Ricciardót a ranglistában.
Pierre Gasly és Carlos Sainz pedig a Forma-1 történetének a 210. és 211. dobogót elérő versenyzői lettek, emellett az ötödik és a hatodik olyan versenyzők, akik Red Bull Junior Akadémiájának voltak a tagjai.
Charles Leclerc, Pierre Gasly és Carlos Sainz révén az idei szezonban hárman is először szereztek dobogós eredmányt. Utoljára 2014-ben fordult elő, hogy egy szezonon belül három új arcot köszönhettünk a pódiumon. Akkor Kevin Magnussen (Ausztrál Nagydíj), Daniel Ricciardo (Spanyol Nagydíj) és Valtteri Bottas (Williams) voltak az újoncok.
A 2019-es Brazil Nagydíj volt a harmadik olyan nagydíj a Forma-1 történelme során, amelynek dobogós helyezetjeit jelenlegi, illetve korábbi Red Bull kötelékbe tartozó pilóták adták. Az elsőre a 2015-ös Magyar Nagydíjon (Vettel-Kvjat-Ricciardo), a másodikra pedig az idei Német Nagydíjon (Verstappen-Vettel-Kvjat) került sor.
A brazil dobogó nemcsak ezért is különleges, hanem azért is, mert a három pilóta átlagéletkora 23 év, 8 hónap és 13 nap, ez pedig a Forma-1 történetének a legfiatalabb dobogóját jelenti. A korábbi legfiatalabb dobogó a 2008-as Olasz Nagydíj volt 23 év 11 hónap és 16 nappal. Az a futam azért is volt különleges, mert akkor szerezte meg Sebastian Vettel a Toro Rosso mindmáig egyetlen futamgyőzelmét, Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes) és Robert Kubica (BMW Sauber) előtt.
Ha már szóba került a Toro Rosso győzelme, Pierre Gasly a csapat történetének második legjobb eredményét érte el, ezzel pedig a csapat már elmondhatja magáról, hogy a pódium minden egyes fokán állt már valaha versenyzőjük. Kvjat az idei Német Nagydíjon harmadik lett.
Carlos Sainz dobogós helyezése több szempontból is érdekes. Az egyik, hogy a spanyol ezt a 101. nagydíján érte el, ezzel pedig a Forma-1 mindenkori dobogós eredményt elérő pilótái közül ő várt a legtöbbet első serlegére. Sainz ezzel Martin Brundle rekordját döntötte meg. A ma már kommentátorként tevékenykedő brit a 91. nagydíján végzett a harmadik helyen a Benettonnal (1992-es Francia Nagydíj).
A másik szempont, ami miatt érdekes volt a harmadik helyezése, hogy csapata, a McLaren 5 év, 2072 nap és 118 nap után végzett ismét a legjobb három között. Akkor a pályán Kevin Magnussen harmadik lett, de Daniel Ricciardo utólagos kizárásával a dán végül második lett, míg a dobogó legalsó fokát másik versenyzőjük, Jenson Button örökölhette meg.
Harmadik szempontból pedig, ez volt Spanyolország 100. dobogós helyezése (97 fűződik Fernando Alonsóhoz, 1 Alfonso de Portagóhoz, Pedro de la Rosához és Carlos Sainzhoz.)
Még egy picit a McLarennél maradva: az utolsó pilótájuk, aki az utolsó helyről szerzett dobogós helyezést számukra az Kimi Räikkönen volt, még a 2006-os Bahreini Nagydíjon. Akkor a finn a 22. helyről indulva ért fel a harmadik helyre.
Egyébként a McLarennek ez volt a 486. dobogós helyezése, a Red Bullnak a 169., míg a Toro Rossónál harmadik alkalommal fordult elő, hogy valamelyik versenyzőjük megkóstolhatta a pezsgő ízét.
Egyéb érdekességek
A Red Bull első kerékcseréjénél megdöntöttek korábbi kerékcsere rekordját (1,88 mp- 2019-es Német Nagydíj). A csapat szerelői a nagy nyomás ellenére is 1,82 másodperc alatt cserélték le Max Verstappen kerekét.
Kimi Räikkönen a tavalyi Brazil Nagydíj óta nem végzett ilyen előkelő helyen, mint most (4. hely). Akkor harmadik lett a Ferrarival, s nem kellett sok ahhoz, hogy most is dobogón végezzen, ám negyedik helyezése így is nagyszerű teljesítmény. Pláne ha hozzátesszük, hogy utoljára a nyári szünet előtti utolsó futamon, a Magyar Nagydíjon tudott pontot szerezni - akkor hetedik lett.
Antonio Giovinazzi ötödik helyezésével eddigi Forma-1-es karrierje legjobb helyezését érte el. Utoljára a 2009-es Japán Nagydíjon fordult elő, hogy egy olasz pilóta a legjobb ötben fejezett be egy futamot. Akkor Jarno Trulli a második helyen végzett a Toyotával, mely a japán csapat számára az utolsó Forma-1-es dobogóját is jelentette.
Bármennyire is csalódott lehetett Lewis Hamilton amiatt, hogy büntetése miatt elveszítette dobogós helyezését, azonban amiatt nem kell annak lennie, hogy pontszerző sorozata továbbra is életben van hetedik helyezése révén. A tavalyi Brit Nagydíj óta tartó sorozata így már a 32. nagydíjnál jár, csak eggyel elmaradva korábbi pontszerző rekordjától melyet a 2016-os Japán és a 2018-as Francia Nagydíj között állított fel. Elképesztő adat ez, és ha hozzátesszük, hogy a legutóbbi 66 futamon csak egyszer esett ki... A legutóbbi 100 futamból (a 2015-ös Malajziai Nagydíjtól számítva) csak négyszer nem látta meg a kockás zászlót...
Ez volt Sebastian Vettel 100. Ferraris versenye, azonban csapattársával való ütközése miatt kevésbé lesz számára pozitív módon emlékezetes.
Forrás: statf1.com
Képek: McLaren, Toro Rosso, f1.com