Elképesztő izgalmakat, drámát, nem várt eseményeket hozott a Brazil Nagydíj, nem beszélve arról sem, hogy két versenyző, Pierre Gasly és Carlos Sainz most szerezték meg Forma-1-es pályafutásuk első dobogós helyezésüket. És akkor még ott van Verstappen nagyszerű győzelme, a Ferrari kapitulálása...
Hétvége legjobbjai
Max Verstappen
A 2019-es Brazil Nagydíj leginkább Max Verstappenről szólt, aki újabb elképesztő versenyzést bemutatva szerezte meg karrierje nyolcadik Forma-1-es diadalát, melyből az első olyan, amit a pole pozícióból indulva ért el.
Pedig a szabadedzések alapján még nem lehetett arra számítani, hogy ez a hétvége ennyire róla fog szólni, azonban az időmérőre csapata tökéletesítette autóját, és onnantól kezdve végig szárnyalt. Az időmérő Q3-as szakaszának első felében még úgy is a leggyorsabb kört futotta, hogy akkor egy komoly hibát vétett a 9-es kanyarból kijövet. Másodjára viszont már hibátlan kört ment, s 1:07.508-al megszerezte karrierje második pole pozícióját. (Amit ő harmadiknak számol, mert a mexikói időmérő elsőségét is beleveszi, amelyet utólag vettek el tőle a sárga zászló figyelmenkívül hagyása miatt.)
Verstappen a futamon még inkább lehengerlően vezetett. A rajtot követően megőrizte vezető pozícióját, amit ugyan első kiállását követően elveszített (jól műkődött Hamilton elévágásos taktikája, plusz némi időt veszített Kubica miatt is a bokszkiállásakor), azonban ez nem vetette vissza, s egyből reagálva Hamilton Leclerc elleni előzésére, ő is elment a picit lendületet veszítő monacói mellett a 12-es kanyarban, majd a célegyenesben ezt a lendületet továbbvéve Lewis Hamiltont is visszaelőzte! Ez az egy kör megmutatta, miért is tekintenek sokan már most a jövő nagy bajnokára Max Verstappen személyében.
A második etapja során sikerült Hamilton annyira leszakítani, hogy mikor ő másodjára is kiállt, ne tudja megint megelőzni. Ugyan Bottas kiesése miatt harmadjára is bejött a bokszba lágy gumikért, ami remek taktika volt a csapat részéről, mert így az újraindítást követően egyből meg tudta előzni a közepes gumikon levő Hamiltont. Innentől kezdve pedig még a második biztonsági autós fázis sem tudta megakadályozni őt abban, hogy amit 2018-ban itt elveszített, azt most megnyerje!
Nagyszerű versenyzés volt ez Max Verstappentől, nem véletlenül őt választották meg a szurkolók a Nap Versenyzőjének!
Győzelmének további adaléka pedig az, hogy most már ő áll az egyéni bajnokság harmadik helyén, 11 ponttal megelőzve Leclerc-et, akivel Abu Dhabiban vélhetően lesz egy izgalmas párharca.
Pierre Gasly
Számomra a hétvége legjobb versenyzője Pierre Gasly volt, aki az időmérő Q3-as szakaszától kezdve dominálta a középmezőnyt. Dobogós helyezése teljes mértékben megérdemelt, és ha van ember, akinek a dobogós helyezésének nagyon lehetett örülni ebben az évben, akkor az ő. Különösen a szezon első felében tapasztalt szenvedései miatt, ahol tényleg vékony jégre került Forma-1-es karrierje.
Helmut Marko nyári szünetben hozott döntését követően, mikor Gasly-t visszarendelték a Toro Rossóba sokan már temették a franciát, mondván, ha ott sem sikerül összekapnia magát, akkor nem biztos, hogy 2020-ra vagy legkésőbb 2021-re is itt marad a Forma-1-ben.
Azonban Gasly ahelyett, hogy ettől a döntéstől összetört volna, inkább kivirágzott olyannyira, hogy a nyári szünet nyolc futamából ötször is pontszerző helyen ért célba, ráadásul az utóbbi négy hétvégén egyaránt bekvalifikálta magát a legjobb tíz pilóta közé az időmérőn.
A futamon végig ő vezette a középmezőny sorát, és kihasználva a élmezőny pilótáinak balszerencséit végül ott találta magát a második helyen. Persze az utolsó körben Lewis Hamilton támadásait ki kellett védekeznie, akivel egy úgynevezett drag, gyorsulási versenyt is tartottak a 12-es kanyarból kijövet, ahol az évek során rengeteg fejlődő Honda-erőforrásnak is köszönhetően 66 ezreddel megelőzve a hatszoros világbajnokot második helyen ért célba.
A leintést követő rádióüzenetében pedig nagyon jól lehetett hallani és érezni, hogy mekkora kő esett le ezzel a válláról. Teljesen megérdemelt volt a dobogós helyezés, hatalmasat versenyzett vasárnap.
Carlos Sainz
Az ember, aki 2019-ben élete szezonját teljesíti, és mikor egy emlékezetes versenyt fut, akkor arról a kamerák rendre lemaradnak. Mégis, hogy szerezhette volna meg annál stílusosabb módon első dobogós helyezését úgy, hogy arról a kamerák most is lemaradtak?!
Szegény Sainz hiába versenyez 2019-ben eddigi karriereje legjobb formájában, kis túlzással az idei közvetítésekben több percet szerepeltek a mezőny végén tök egyedül versengő Williamsek, mint ő, pedig a Brazil Nagydíjon látott felzárkózása megint megér egy külön misét!
Mondjuk egy manővere, a Perez elleni hajmeresztő előzése a verseny elejéről bekerült a közvetítésbe, de onnantól kezdve a kamera még akkor sem akarta megtalálni, mikor az FIA jelezte, kivizsgálják Hamilton incidensét.
De kár is a kesergésre szánni az időt, a "láthatlan ember", ahogyan idén már több alkalommal, ezúttal is nagyszerűen versenyzett, remekül kivitelezett egy kiállásos stratégiával (a mezőnyből ő teljesítette a versenyt egy kiállásos taktikával). Azt nagyon fontos kiemelni Sainzzal kapcsolatban, hogy mennyire zseniálisan kezelte a két biztonsági autós fázist, ahol egyetlen egyszer sem veszített pozíciót, különösen annak függvényében, hogy ő eléggé viseletes közepes gumikon versenyzett a verseny vége felé közeledve. A 29. körben váltott közepesekre, s onnantól kezdve végig ezeken a gumikon volt. Azzal, hogy képes volt ezen abroncsokat nagyszerűen menedzselni nagyban hozzájárult ahhoz, hogy pályafutása 101. nagydíján megszerezze első dobogós helyezését!
Mondjuk dobogós helyezésének véglegesítéséig picit sokat kellett várnia neki és csapatának, a McLarennek, mivel azt követően, hogy Hamilton büntetését véglegesítették jött a hír, hogy Sainz másik hat társával (nem nevezték meg őket) együtt további vizsgálat alatt van, mert felmerült a gyanú, hogy Bottas kiesését követően, dupla sárga zászlós fázisnál használta a DRS-t. Végül az FIA nem büntette meg őt (sem a többieket).
Dobogós helyezését pedig csak az teszi még különlegesebbé, hogy ezt az utolsó (!) helyről indulva érte el. Nagyszerű munka volt ez, nem kérdés, hogy 2019-ben már ő számít a középmezőny egyik legjobbjának, amit világbajnokságban elfoglalt hetedik helyezése is tökéletesen prezentálja. Abu Dhabiba pedig nagyon jó esélyekkel utazik annak reményében, hogy Forma-1-es karrierje során első alkalommal szerezzen egy szezonon belül legalább 100 pontot.
Emellett érdemes azt is megjegyezni, hogy harmadik helyezésével és Norris nyolcadik helyével csapata, a McLaren bebiztosította a konstruktőri világbajnokságban a negyedik helyet. Utoljára 2012-ben végeztek ilyen előkelő helyen, akkor harmadikak lettek az összetettben, Viszont ez az eredmény, a 2012-es szezont követően csak magát kereső wokingi istállónak hatalmas eredmény, akik úgy tűnik, végre kezdenek kitalálni a sötét alagútból.
Alfa Romeo
Amennyire jól indult az Alfa Romeo számára a 2019-es szezon, az évad közepére úgy szürkültek bele a középmezőnybe, s estek vissza a rangsorban. A nyári szünetet követően volt ez különösen tettenérhető. Noha Belgiumban Giovinazzi az utosló körben követetett el egy buta hibát, ezzel pár ponttal megfosztva csapatát, majd előbb Monzában kilencedik, Szingapúrban pedig egy tizedik helyezésével szerzett három pontot magának és csapatának egyaránt.
Szingapúr óta a csapat képtelen volt a pontszerzésre, és úgy tűnt amilyen jól kezdték meg a szezont, olyan rosszul fogják azt befejezni.
Brazíliában viszont az év legjobb hétvégéjét zárták. Kimi Räikkönen Monza óta első alkalommal jutott be a Q3-ba, ahol ugyan kilencedik lett, de Leclerc rajtbüntetésével a nyolcadik helyről kezdhetette meg a futamot, míg csapattársa, Giovinazzi a tizenkettedik rajtolt.
A futamot a csapat két versenyzője hibátlanul hozta le, képesek voltak profitálni a nagy csapatok hibáiból, így pedig a Räikkönen-Givonazzi sorrendben egy negyedik és egy ötödik helyezéssel távoztak. Räikkönen ezzel először szerzett pontot a nyári szünetet követően (utoljára nálunk, a Magyar Nagydíjon végzett a legjobb tízben, akkor hetedik lett), Giovinazzi pedig eddigi Forma-1-es karrierje legjobb helyezését érte el.
Azzal pedig, hogy az Alfa Romeo mind a két versenyzőjével a legjobb ötben végzett, a hétvége során ők lettek a második legeredményesebb csapat 22 ponttal, csak a Red Bull szerzett náluk több pontot (25 pont).
Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardónak igen kalandos versenye volt vasárnap. A tizenegyedik helyről rajtolt, majd a rajtot követően visszaesett a tizennegyedik helyre. A 8. körben, a tizenharmadik helyért támadta Magnussent, amikor is nekiment a dán autójának, kiforgatva őt. Nem elég, hogy autója első szárnya annyira megsérült a balesetben, hogy bokszba kellett hajtania, de az eset miatt öt másodperces időbüntetést kapott.
Nos, ezek után hitt bárki is abban, hogy Ricciardo képes lesz pontot szerezni?
Talán még a legnagyobb Ricciardo szurkolók sem, de az ausztrál mégis a legjobb tízben fejezte be a versenyt!
Pedig a 46. körben még csak a tizenhetedik helyen haladt a pályán, de még az első biztonsági autós fázist követően is csak a tizenkettedik volt! Persze ekkor már sokat segített neki, hogy a mezőny összetömörült előtte, azt pedig mindenki tudja róla, hogy ő ilyenkor nagyon veszélyes tud lenni. Az is volt, és végül a hetedik helyen intették le, ami Lewis Hamilton utólagos büntetése révén egy hatodik helyezés lett.
A Renault ausztrálja ezzel zsinórban második alkalommal lett hatodik.
George Russell
A Brazil Nagydíj kiérétkelésénél nem lehet elmenni George Russell teljesítménye mellett, aki az időmérőn huszadik alkalommal győzte le csapattársát, Robert Kubicát. Nem is kis előnnyel, majd fél másodpercet (488 ezred) adott lengyel társának.
A 21 éves Russell ezzel nagyon közel került ahhoz, hogy Alonsóhoz hasonlóan ő is 21:0-ra legyőzze adott évi csapattársát időmérőn. (A rekordot is Alonso tartja, aki 26 egymást követő időmérőn volt gyorsabb csapattársánál.)
Russell azonban nemcsak az diőmérőn volt megint gyorsabb csapattársánal, hanem a futamon is, igaz a rajtnál elveszítette vele szembena pozícióját, amit végleg a 26. körben szerzett vissza.
Az utolsó körökben, a biztonsági autós fázisokból pedig olyan jól jött ki, hogy végül a futamot a tizenkettedik helyen zárta, amilyen előkelő pozícióban száraz futamon idén még nem ért célba a Williams.
Russell ezzel megint bizonyította tehetségét, és már csak abban bízhat, hogy jövőre a Williams képes lesz olyan autót építeni, amivel pontokért is harcba szállhat majd.
Hétvége vesztesei
Ferrari - dupla K.O.
A verseny legnagyobb pillanata volt, mikor a két Ferrari összeütközött egymással. Az eset a 66. körben történt, amikor is Charles Leclerc egy gyönyörű bevetődéses manőverrel megelőzte Vettelt az 1-es kanyarban, átvéve tőle a negyedik helyet. A négyszeres világbajnok azonban a Senna S-ből sokkal jobban jött ki, így esélye volt visszaszerezni elveszített negyedik helyezését. A külső ívet választotta, ahol Leclerc pont annyi helyet hagyott neki, amennyit a szabályok szerint adnia kellett. Vettel nagyon jól ki is használta ezt a helyet, ám a kanyarhoz közeledve szeretett volna beljebb mozogni, azonban, mint annak idején Mark Webber, úgy ő sem tágított, így a két versenyző összeért egymással, mely kieséshez, dupla nullázáshoz vezetett.
Ez egy nagyon felesleges és buta hiba volt, mind a kettőjük részéről. Itt most mind a két versenyző egyaránt felelős az incidensért. Persze lehet arról már vitatkozni, hogy Leclerc-nek vagy Vettelnek kellett volna jobban odafigyelnie a másikra (ha ezt is figyelembe vesszük, akkor Vettel volt az, aki nagyobb részt felelős a kialakult incidensért), de valójában egyikük se akarta ezt megtenni, melynek a legnagyobb kárát a fennállásának 90. évfordulóját ünneplő Scuderia Ferrari látta.
A versenyt követően a versenybírók kivizsgálták a vörösök esetét, ám végül nem róttak ki egyik pilótára sem büntetést, mivel szerintük egyik versenyző sem hibás döntő mértékben. Ez volt a legjobb döntés ebben, mivel a két pilóta már azzal megbüntette magát, hogy kiütötték magukat a versenyből.
Az eset viszont nagyon jól prezentálta azt, hogy a pilóták már presztizsből és a 2020-as vezérpilótai szerepért harcoltak. Egyikőjük sem akarta feladni a pozíciót a másik kedvéért. Leclerc végig ott tartotta az autót Vettel mellett, aki, mint a 2010-es Török Nagydíjon, már szeretett volna beljebb menni, hogy a kanyart jól be tudja venni, melynek aztán az lett a vége, hogy túl hamar indult el befele, ezzel kiütve mindkettőjüket a versenyből.
Vettel azt hitte, hogy már megvan a pozíció, Leclerc viszont, csak azért sem volt hajlandó engedni csapattársa nyomásának, és ott tartotta mellette az autóját. Ezt egyfajta jelzésnek is lehet tekinteni a monacói részéről, aki ezzel jelezte Vettelnek, nem fogja hagyni magát sem most, sem a jövőben.
Az már más kérdés, hogy ezzel az ütközéssel nemcsak Vettel, de könnyen lehet, hogy Leclerc is lemondhat az egyéni bajnokság harmadik helyéről. Nullázásával és Verstappen győzelmével Leclerc nemcsak elveszítette harmadik helyezését, de 11 pontos hátránnyal fog nekivágni az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjnak. Vettel hátránya mivel 30 pont Verstappenhez képest, így ő neki már matematikai esélye sincs a harmadik helyre, s 2016 után ismét a top hármon kívül fejez be egy szezont, ami ebben az évtizedben csak kétszer 2014-ben (5. hely) és 2016-ban (4. hely) fordult elő vele.
Alexander Albon - Oly közel mégis oly távol
A hétvége legcsalódottabb embere alighanem Alexander Albon volt, aki két körrel a verseny vége előtt még a második helyen haladt, mikor Hamilton a 10-es kanyarban elmérte a féktávot, és kilökte őt. Elképesztő pech volt ez, pedig addig Albon megint nagyszerűen versenyzett, teljesen megérdemelte volna, hogy egy dobogós helyezéssel ünnepelje meg a 2020-as Red Bullos szerződését.
Albon a futam során nagyon jól versenyzett, s ugyan kellett Bottas kiesése miatti biztonsági autó ahhoz, hogy esélye legyen a dobogós helyezésre, azonban a kínálkozó lehetőséget tökéletesen kihasználta az újratjnál, mikor is a Senna S-ben egy rendkívül határozott manőverrel megelőzte Sebastian Vettelt. Pusztán ezért a manőveréért is megérdemelte volna a dobogós helyezést, csakhogy a második biztonsági autós fázist követően, Lewis Hamiltona frissebb lágy gumikon elmérte a 10-es kanyar féktávját és beléhajtott. A Ferrari ütközése mellett ez volt a futam másik drámai jelenete.
Így Albon ahelyett, hogy Forma-1-es karrierje első dobogós helyezését szerezte volna meg, végül csak tizennegyedik helyen látta meg a kockás zászlót. Azonban ami késik, nem múlik, és Abu Dhabiban még lesz egy leehtősége arra, hogy rögtön legelső szezonjában megszerezze első dobogós helyezését, amire ebben az évtizedben csak Kevin Magnussen (2014) és Lance Stroll (2017) volt képes.
Mercedes
Az Ezüst Nyilak a 2019-es szezonjuk második legrosszabb hétvégéjükön vannak túl. Hiába harcolhattak Lewis Hamilton révén a futamgyőzelemért, végül még dobogóra sem tudtak felállni. Ugyan Hamiltont a harmadik helyen intette le a kockás zászló, azonban Alexander Albonnal való ütközése miatt utólag kapott egy öt másodperces időbüntetést, amivel visszasorolták őt a hetedik helyre.
Mivel Valtteri Bottas versenye az 53. körben műszaki hiba miatt véget ért, így a Mercedes csak egy autóval látta meg a kockás zászlót, mint történt az számukra az év legrosszabb versenyén, Hockenheimben.
Pedig Bottas kieséséig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton képes lesz elkapni Max Verstappent az élen, ugyanis a közepes gumikon sikerült 1 másodperc környékére ledolgozni a hátrányát. Azonban csapattársa kiesése miatt biztonsági autós fázis mindent felülírt, ahol a csapata arra kérte őt, hogy Verstappennel ellentétes módon cselekedjen. A holland bement a bokszba lágy gumikért, ő pedig a használt közepes gumikon kint maradt a pályán, ami mint kiderült végzetes döntésnek bizonyult.
Az első újrajtnál esélye sem volt védekezni a holland ellen, s utána is inkább arra kellett figyelnie, hogy a lágy gumikon haladó Albon mikor éri őt utol és előzi meg.
E téren nagyon jól jött neki a két Ferrari ütközése, ami megint kicsalogatta a pályára a biztonsági autót, ezt kihasználva a Mercedes behozta Hamiltont lágy gumikért a győzelemre kockáztatva.
Utólag a Mercedesnél is elismerték ez egy nagyon rossz döntés volt a részükről, mivel ők eredetileg úgy kalkuláltak, hogy csak Albon fogja őket megelőzni, de Gasly is bejött eléjük, illetve azt hitték, hogy a biztonsági autó előbb fogja elhagyni a pályát, nem pedig két körrel a verseny vége előtt.
Így Hamiltonnak két körrel a futam vége előtt az lehetett a célja, hogy a második helyezését visszaszerezze. Igen jól haladt ebben, mivel Gaslyt az újrajtnál egyből megelőzte, s hogy Verstappent is megpróbálja megkergetni Albont igyekezte minél előbb megelőzni, aminek aztán a vége a baleset lett.
Nem volt egy jó hétvége ez a Mercedestől, azonban a szezonzáróra a riválisok jobb, ha felkötik a nadrágjukat, mert az Ezüst Nyilak egyik főerőssége mindig az volt, hogy egy betli után azonnal egy futamgyőzelemmel vágnak vissza...
Haas - Megint pont nélkül
A Haasnak semmi sem akar összejönni 2019-ben. Hiába kezdték meg a futamot mind a két autójukkal a top tízből, végül most is pont nélkül kénytelenek lehúzni a rolót.
Mondjuk a két pilóta közül Kevin Magnussen sorsa már a verseny legelején megvolt pecsételve, mikor is Daniel Ricciardo megforgatta őt. Onnantól kezdve neki el is dőlt a versenye, azonban végül így is csak épp, hogy lecsúszott a pontszerzésről! Az utolsó kört még a tizedik helyen kezdte meg, azonban Danyiil Kvjat képes volt megelőzni őt, ezzel elvéve tőle az utolsó pontszerző helyet.
A másik Haasban Romain Grosjean a verseny során több alkalommal is a legjobb tíz között autózott. Sőt az első bizotnsági autós fáziskor még a hetedik helyen állt Pierre Gasly mögött, azonban az újrajtja annyira rosszul sikerült, hogy a hetedik helyről a tizenegyedik helyig esett vissza. Végül a versenyt csak a George Russell mögött a tizenharmadik helyen fejezte be.
Hiába szerepeltek nagyon jól az időmérőn, hiába kezdhettek meg egy futamot a Spanyol Nagydíj óta első alkalommal két autóval a legjobb tízből rajtolva, végül megint pont nélkül zártak. Ráadásul az Alfa Romeo nagyon erős versenyével az is eldőlt, hogy eddigi Forma-1-es fennállásuk legrosszabb konstruktőri helyezésükkel, a kilencedik helyen zárják csak az évet.
Képek: Toro Rosso, Aston Martin Red Bull Racing, McLaren, Alfa Romeo Racing, f1.com