Nyolc verseny, ahol Lewis Hamilton megnyerte hatodik világbajnoki címét

Az Azeri Nagydíjig úgy tűnt, hogy Lewis Hamiltonnak mégsem lesz annyira sétamenet a ahtodik világbajnoki címének megszerzése, ám végül mégis úgy lett világbajnok, hogy Valtteri Bottasnak érdemileg már nem volt esélye ellene Austinban. A cikkben összeszedjük azokat a kulcspillanatokat, ahol valójában eldőlt a 2019-es egyéni világbajnoki cím.

 

1. Spanyol Nagydíj - Győzelem a kiadós időmérő-vereséget követően 

 

Az európai idényt még úgy kezdtük meg, hogy Valtteri Bottas 1 pontos előnnyel vezette az egyéni összetettet Lewis Hamilton előtt (1. Bottas 87 pont - 2. Hamilton 86 pont). Ekkor még úgy tűnt, hogy a finn versenyzőnek valóban sikerült a pocsékul sikeredett 2018-as esztendőt követően úgy összekapnia magát 2019-re, hogy képes lehet egyedüliként felvenni a kesztyűt csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben a világbajnoki címért.

A Spanyol Nagydíj időmérőjén látott elképesztő formája is elről tanúskodott, ahol eddig soha nem látott mértékben sikerült Hamiltont legyőznie- bő hat tizeddel (634 ezreddel pontosan) szerezte meg a pole pozíciót.

Ezt követően a Spanyol Nagydíj első számú esélyesének nem meglepő módon mindenki Bottast tartotta, csakhogy a finn már rögtön a rajtnál elveszítette a vezető pozícióját, amit aztán a futam során már nemcsak, hogy nem tudta visszaszerezni, de igazi esélye nem is volt Hamiltonnal szemben, aki a leggyorsabb kört is megfutva 7 pontos előnnyel szerezte vissza vezető pozícióját a világbajnokság élén. 

Bottas szezonja pedig ekkor kezdett egy kisebb meder felé haladni...

 

2. Monacói Nagydíj - Kulcsfontosságú monacói pole pozíció, majd hibátlan versenyzés rossz gumikon

 

Valtteri Bottas legfőbb előnye Hamiltonnal szemben az év elején az időmérőkön nyújtott elképesztően jó teljesítményében volt. Az ausztrál vereségét követően (ahol csak 112 ezreddel kapott ki) mind a négy időmérőn (ebből Kínában, Bakuban és Spanyolországban pole pozíciót is szerzett) képes volt felülkeverednie az időmérő-specialista csapattársán.

Monacóban minden versenypályánál fontosabb a rajtpozíció. Különösen azóta, hogy a Forma-1-es autók ismét két méter szélesek lettek, így még igazán hely sincsen arra, hogy az alig 3 kilométer hosszú, emellett rendkívül szűk versenypályán érdemi módon előzni lehessen.  Ezzel Lewis Hamilton is teljesen tisztában volt, aki bár az első Q3-as próbálkozásánál bő két tizeddel alulmaradt Bottasszal szemben, ám a második gyors körében sikerült annyit fejlődnie, hogy végül 86 (!) ezreddel legyőzte őt! Ez a pole kulcsfontosságú volt, és hogy mennyit is ért valójában az a vasárnapi futamon derült aztán csak ki igazán!

Történt, hogy Charles Leclerc defekt maradványai miatt beküldték a biztonsági autót a pályára. Csapatok ezt kihasználva azonnal hozták versenyzőiket a bokszba- a Mercedes egyből hívta mind a két pilótáját, akik közül a pole pozíciója megszerzése miatt Hamilton volt az előkelőbb pozícióban, így a kerékcserénél nem ő volt az, aki végül pozíciót veszített. Bottasnak ugyanis előbb meg kellett várnia, míg Hamilton kerekeit lecserélték, utána jöhetett ő, ám ez a várakozás pont annyi időbe került, hogy Verstappen mellé hajtott ki, s egy kis koccanást követően meg is előzte őt. A koccanás (amely során még a falnak is nekiment) következménye egy defekt is volt, így a következő körben még egyszer a bokszba kellett hajtania, ezzel pedig Sebastian Vettellel szemben is veszített egy pozíciót. Bottas ezáltal a második helyről egészen a negyedik helyig csúszott vissza.

Az élen ekkor még Hamiltonnak is voltak nehéz pillanatai, mivel szerelői közepes gumikat tetettek fel kiállásánál az autójára, miközben mögötte Verstappen és Vettel a kemény keverékű gumikon voltak, amivel gond nélkül teljesíteni lehetett a futamot, míg a közepes gumiknak 67 kört kellett volna kibírniuk. 

Hamilton emiatt folyamatosan gumihátrányban volt a mögötte haladó versenyzőkkel szemben, s noha Verstappen az utolsó körig támadta őt, a szűk, kanyargós pályán nem nagyon volt reális esélye az előzésre. Hamilton a kedvezőtlen taktika ellenére is sikerült megnyernie a futamot, melyet képes volt egyetlen egy apró hiba nélkül lehozni, klasszis teljesítményt nyújtva! 

 

 

Ugyan a második helyen Verstappen ért célba, azonban a Bottasszal való incidensért utólag kapott egy 5 másodperces időbüntetést, így őt visszasorolták a negyedik helyre, Bottas pedig ezzel harmadik lett. 

A finn versenyző hátránya ezzel pedig 17 pontra nőtt Hamiltonnal szemben, s különösen azért se lehetett elégedett, mivel a szezon során először csúszott le még a második helyről is, amit Vettel szerzett meg. 

 

3. Kanadai Nagydíj - Hamilton mentális győzelme, Bottas szétesése

 

 

A soron következő Kanadai Nagydíj igencsak meghatározó Lewis Hamilton és Valtteri Bottas összecsapása szempontjából. Miközben előbbi egy hibátlan, mentális versenyzéssel képes volt az élen autózó Sebstian Vettel egy olyan hibába belekergetni, ami után még meg is büntették 5 másodperccel, addig utóbbi a szombati időmérő Q3-as szakaszában teljesen szétesett, ami aztán a futamára is rányomta a bélyegét.

Bottas a Q2-ben még Hamilton mögött a második helyen jutott tovább a Q3-ba. A differencia is elhanyagolhatónak mondható, 85 ezred volt. A Q3-ban aztán az első gyors körében elkövetett egy vezetői hibát, mikor is elveszítette uralmát autója felett a 2-es kanyarból kijövett, a második, egyben utolsó köre viszont annyira rosszul sikerült, hogy végül csak a hatodik rajthelyet tudta megszerezni. Olyan pilóták előzték meg őt, minr a Renault-s Daniel Ricciardo, és a Red Bull RB15-ös autójával csak szenvedő Pierre Gasly.

A futama sem volt jobb, ott 51 másodperccel kikapva Hamiltontól, csak a negyedik lett. Hátránya a világbajnokságban pedig már most 29 egységnyi, azaz több mint egy futamgyőzelmi volt.

 

4.  Brit Nagydíj - Visszavágás hazai pályán

 

Franciaországban megint nem volt esélye Hamiltonnal szemben, azonban Ausztriában sikerült legyőznie őt, s miközben ő harmadik lett, addig brit csapattársa, még a dobogóról is lemaradva ötödik helyen ért célba. Így Hamilton hazai versenyére, Silverstone-ba úgy utaztunk, hogy a két versenyző között 31 pont volt a differencia- természetesen Hamilton javára.

Silverstone-ban eredetileg nem sok esélyt jósoltak Bottasnak, mivel a Forma-1 bölcsőjében csapattársa számított abszolút menőnek. Korábban ötször is nyert itt, a hibrid-éra óta pedig második helynél rosszabb eredménye nem is volt (az is csak egyszer, 2018-ban), ráadásul időmérőn 2015 óta verhetetlen volt.

Ezért is volt óriási meglepetés, hogy Bottasnak 6 (!!) ezreddel sikerült őt legyőznie a szombati kvalifikáción!

Hamiltonnak fájt ez a vereség, a futamon pedig megpróbálta minél előbb megszerezni a vezetést, azonban Bottas előbb a rajtnál védte le gyönyörűen a pozícióját,  majd a 4. körben sikerült azonnal visszaelőznie Hamiltont mikor is megelőzte őt, jelezve neki, hogy nem fogja olcsón adni magát. 

 

 

Az ötszörös világbajnok érezve, hogy a pályán nehéz lesz megelőznie Bottast taktikát váltott csapatával, melynek lényege az volt, hogy a finn kerékcseréjét követően annyira el akarta nyújtani első etapját, hogy vagy csapattársa elé jöjjön vissza a pályára, vagy pedig hogy egy kiállásos taktikára tudjon váltani. Ez a taktika pedig végül pontosan ezért hozott neki aranyat.

Pár körrel Bottas kiállását követően Antonio Giovinazzi csúszott ki a pályáról, ami miatt be kellett küldeni a biztonsági autót a pályára, az addig nagyon gyors köröket futó Hamilton pedig így úgy teljesíthette kötelező kerékcseréjét, hogy meg tudta őrzini vezető pozícióját. 

Bottasnak ez a biztonsági autó duplán nem jött jól, mert nem elég, hogy Hamilton bejött elé, de neki még egyszer ki kellett állnia kerékcserére, ez pedig el is döntötte kettőjük harcát.

Hamilton hatodik hazai győzelmét ünnepelhette, Bottasnak pedig maradt az ezüst, hiába versenyzett egész hétvégén nagyszerűen, most egész egyszerűen az események számára nem a legjobb pillanatban történtek.

Emellé Hamilton még egy kegyelemdöfést is bevitt neki, ugyanis hiába futotta meg a friss kemény keverékűgumikon a leggyorsabb kört pár körrel a vége előtt, a futamot megnyerő brit az utolsó körben 37 ezreddel megdöntötte, ezzel elcsempézve tőle a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot. Kettőjük között a különbség 39 pontra nőtt.

 

5. Német Nagydíj - Bottas legnagyobb ziccere

 

 

Ahogyan 2018-ban, úgy idén is meghatározó szerepet játszott a Német Nagydíj a világbajnokság végkimenetele szempontjából. Ahelyett, hogy Valtteri Bottas ki tudta volna használni Lewis Hamilton messze leggyengébb versenyét (kicsúszás a 16-os kanyarban, szabálytalan módon való bokszbahjtás miatt 5 másodperces időbüntetés, kicsúszás az 1-es kanyarban), ahelyett ő volt az kettőjük közül, aki pont nélkül zárta a német fordulót.

A Mercedes a hétvégének még úgy vágott neki, hogy a lehető legjobb módon akarta megünnepelni 200. Forma-1-es nagydíjukat, ezzel szemben az elmúlt évek legpocsékabb versenyét zárták, noha Hamilton révén a pole-ból vágtak neki a versenynek, Bottas pedig a harmadik rajthelyről. 

Hamilton versenyét aztán az újra eleredő eső, és a 16-os kanyarban kicsúszása pecsételte meg, ahonnét törött első szárnnyal ugyan vissza tudott térni a bokszba, ahol a szerelők a nem várt kiállása miatt fejvesztve rohangáltak, míg végül 1 perces kiállással kicserélték a sérült orrkúpot, s új szett intermediate gumikat tetettek fel az autójára. De mivel Hamilton a bokszba szabálytalan módon hajtott be (bóját megkerülve), emiatt utólag kapott egy 5 másodperces időbüntetést, amit végül egy újabb biztonsági autós fázist követően tudta letölteni, így visszaesett a mezőny végére.

Bottas ekkor a negyedik helyen haladva támadta a dobogós helyért Lance Strollt, s mivel a második helyen is Danyiil Kvjat haladt, így minden esélye megvolt arra, hogy minimum 18 pontot faragjon le a 39 pontra nőzz hátrányából, azaz abszolút visszatérhetett a világbajnokságba. 

Csakhogy pár körrel azután, hogy Lewis Hamilton kicsúszott az 1-es kanyarban, centikkel elkerülve a gumifalat, ő is hibázott itt. Túl nagy tempót igyekezett átvinni a kanyarba, csakhogy közben autójával ráment a vizes ívre, így olyan tempóval csúszott ki a pályáról, hogy a gumifalat már nem tudta elkerülni. Ez pedig versenyének végét jelentette.

Hogy Bottas még inkább csalódottan távozzon a Német Nagydíj helyszínéről, Lewis Hamilton a két Alfa Romeo kizárásával végül két pontot tudott szerezni akkor, mikor nagyon rossz futama volt...

 

6. Magyar Nagydíj - Hamilton hatalmas győzelme a Hungaroringen, Bottas a saját agresszívitásának áldozata

 

Bottas így úgy érkezett hozzánk, hogy világbajnoki álmait valamelyest életbe tartsa, hogy muszáj volt kockázatot vállalni.

Az  időmérő edzésen megint egy olyan pályán sikerült Lewis Hamiltont legyőznie, amely papíron az egyik legerősebb. Ez most azonban nem ért számára pole pozíciót, azt ugyanis 18 ezredes előnnyel Max Verstappen csípte el, Forma-1-es karrierje során második alkalommal.

Bottasnak a németországi hatalmas fiaskó miatt most csak a futamgyőzelem jöhetett szóba, így próbált egy igazán agresszív rajtot venni, azonban Verstappent nem tudta megelőzni az 1-es kanyarban, melynek féktávjánál egy pillanatra el is fékezte jobb első gumiját. Mivel a kanyarból kijövet némi lendületet veszített, a harmadik helyről rajtoló Hamilton egyből megtámadta, aki aztán a 2-es kanyarban bement, ezúttal a bal első gumiját füstölősre fékező Bottas mellé a külső ívre, ami a kedvezőbb ív volt, mivel a 2-es kijáratát követően egy jobbos kanyar következett, így sikerült is az előzés. Bottas viszont annyira nem akarta hagyni magát, hogy a 3-as kanyarban is ott tartotta az autót Hamilton mellett, ami következtében az első szárnyával előbb Hamilton bal hátsó gumiját találta el (Hamilton szerencséjére nem lett ebből defekt), majd az őt megelőzni igyekvő Charles Leclerc-kel koccant a 4-es kanyar előtt, melyben vezetőszárnya jobb oldala nagyon megsérült. Így a finn már az első körökben a bokszba volt kénytelen hajtani.

Az élen Hamilton egy elképesztően izgalmas csatát vívott Max Verstappennel, akit azonos taktikán a pályán nem tudott megelőzni, így csapata bevállalta a két kiállásos taktikát, amivel végül 4 körrel a verseny vége előtt ismét ott találta magát a holland mögött. A frisebb, és lágyabb közepes gumikon aztán könnyedén megelőzött, hetedik Magyar Nagydíj győzelmét aratva. Ám ez nem volt annyira egyszerű, mint ahogyan le van írva. Hamiltonnak ugyanis végig időmérős köröket kellett autóznia Verstappen utoléréséhez, ami igencsak embertpróbáló feladat.

De Hamilton megcsinálta. Egyszer sem hibázott. Végig a határon ment, s körről körre futotta a legyorsabb köröket, míg nem utol nem érte a hollandot, s meg nem előzte őt. Nem kétséges, hogy Hamilton karrierje egyik legnagyobb győzelmét aratta idén nyáron a Hungaroringen. Jelképes mondat, hogy a csapat sem hitt abban, hogy ez a taktika kifizetődő lehet.

Bottas végül a mezőny végéről csak a nyolcadik helyig tudta magát visszaverekedni, így a nyári szünetre 62 pontos hátránnyal ment, ami több mint két futamgyőzelmi lemaradás volt.

 

7. Orosz Nagydíj - Győzelem Bottas pályáján

 

Ha van pálya, amelyet Bottas legerősebb pályájának lehet nevezni, akkor az egyertelműen a szocsi pálya. Bottas 2017-ben itt szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét, és ha nem alkalmaz csapatutasítást a Mercedes, akkor 2018-ban is nyerhetett volna.

2019-ben viszont esélye sem volt a győzelemre, s mivel az időmérőn a Q3-ban hibázott, csak az ötödik lett, bár Max Verstappen rajtbüntetésével végül a negyedik helyről rajtolhatott, Sebastian Vettel mellől, míg Hamilton a másdoik helyről várta a piros lámpák kialvását.

Noha a futamon is a Ferrarik domináltak, végül Sebastian Vettel MGU-K meghibásodása kikaparta nekik a gesztenyét, s a német autójának eltávolítása érdekében bevezetett VSC fázist kihasználva a két Mercedes az élen találta magát. (Igaz Bottas második helyéhez kellett az is, hogy a Ferrari még egyszer kihozta Leclerc-et kerékcserére, hogy azonos gumikon legyen, mint két riválisa.)

A futamot így végül Lewis Hamilton nyerte, Bottas pedig kivédekezve Leclerc támadásai második lett, hátránya pedig 73 egységre duzzadt.

 

 

8. Mexikói Nagydíj - Hamilton újabb gumitaktikai győzelme

 

Mexikóba már úgy érkeztünk, hogy a 2019-es világbajnoki címre már csak a Mercedes versenyzőinek van esélye. Bottas Japánban ismét az év eleji formáját hozva, megnyerte a futamot, míg Hamilton Vettel mögött a harmadik lett. Így Mexikóra 64 pontra csökkentette lemaradását, azonban reálisan ekkor is nyilvánvaló volt, hogy nincs sok esélye Hamilton ellen, mivel már csak 104 pontot lehetett szerezni.

Bottas becsületére mondva viszont ő végőskig küzdött, s ennek lett aztán az időmérős balesete az eredménye, amikor is az utolsó tizedeket üldözve hibázott az utolsó kanyarban, csúnyán falnak vágva Mercedesét. 

 

 

Szerelőire igen nagy munka várt az időmérőt követően, akik végül az autó nagy részét kicserélve képesek voltak versenyképes állapotba hozni, így a finn a hatodik rajtkockából neki vághatott a futamnak. Annak a futamnak, ami megint Hamilton elképesztő gumikezelési képességeiről szólt.

A futamgyőzelemért a csapat kockázatot vállalt Hamiltonnal azzal, hogy 14 körrel korábban hozta kerékcserére, mint Vettelt a Ferrari. Ekkor nem lehetett tudni, hogy a kemény keverékű gumik kibírnak-e jelentősebb tempóveszteség nélkül 45 kört, de végül kibírtak. Ebben Hamilton vezetési képességei is benne voltak, ugyanis karrierje során nem egyszerre a gumikkal való nagyon jó bánásmódjának köszönhetett egy futamgyőzelmet. 

Ez a futamgyőzelem pedig most egy olyan pályán sikerült, ahova a Mercedes előzetesen úgy utazott, hogy a maximum legfeljebb egy dobogós eredmény lehet. Hamilton viszont bebizonyította, még a nagy aggodalmaskodás közepette is, hogy képes lehetetlennek tűnő szituációkban is győzedelmeskedni, és ha van valami, ami 2019-ben is ő felé billentette a mérleg nyelvét, akkor az ez.

 

Amiért Hamilton volt 2019 legjobbja

 

Az iménti összeállítás bármelyik pontjára rátekintünk (talán a Német Nagydíj az nem ilyen, bár Hamilton akkor betegen volt képes pole pozíciót szerezni), akkor azt vehetjük észre, hogy Hamilton mindig akkor volt képes valami pluszt nyújtani, mikor arra igazán szükség volt. Monacóban, Silverstone-ban és Mexikóban ezt a pluszt a gumikezelésben láthattuk, de ott van a Magyar Nagydíjon nyújtott világklasszishoz mondható teljesítménye, aho, hiba nélkül, több körön keresztül időmérős köröket futva aratott győzelmet. 

Azt is hozzá kell tenni, hogy Hamilton újabb bajnoki címébe nagy szerepet játszott az is, hogy minden egyes pofonból azonnal fel tudott állni, de nem is akárhogy!

Súlyos vereség a Spanyol Nagydíj idmérőjén, majd másnap domináns futamgyőzelem. Vereség hazai közönség előtt az időmérőn, majd másnap megint futamgyőzelem. Pocsék verseny Németországban, majd győzelem egy héttel később Magyarországon. 

Mint látszik minden egyes számára rosszul alakuló eseményre képes volt győzelemmel válaszolni, addig Bottas a Monacói Nagydíjat követően belekerült egy olyan negatív spirálba, amelyből végül a nyári szünetet követően tudott kijönni. Viszont a Kanadai Nagydíj és a Magyar Nagydíj között megrendezett hat futamon csak 68 pontot tudott szerezni, miközben Hamilton 113-at! Ez 45 pont, ami rengeteg, főleg egy Lewis Hamilton ellen.

Bottas világbajnoki címe főleg a nyári futamokon úszott el akkor, amikor Lewis Hamilton zseniális formában vezetett, nem véltelenül szerepel a listán szereplő nyolc versenyből négy az akkori időszakból. Ahhoz, hogy Bottas jövőre egyenrangú ellenfele legyen Hamiltonnak, ahhoz képesnek kell lennie az év eleji, illetve az utóbbi futamokon nyújtott (különösen a Japán és az Amerikai Nagydíjon) formáját valahogyan átmenteni egész évre, de még akkor sem lesz egyszerű dolga.

Bátran kijelenthető, hogy Lewis Hamilton a mai kor egyik legjobb versenyzője, aki 2020-ban már a hetedik világbajnoki címéért fog harcba szállni.

 

 

Képek: Mercedes-AMG F1, Formula 1

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása