41. Amerikai Nagydíj - Mire figyeljünk a futamon?

A csillagok állása szerint ma este magyar idő szerint a 20:10-kor rajtoló Amerikai Nagydíjon világbajnokot fogunk avatni, Lewis Hamilton szeméyében. Ám az, hogy a brit versenyző ezt milyen módon fogja elérni, illetve a futamgyőzelemért folyó küzdelemből a Mercedes, Ferrari és a Red Bull versenyzői közül ki fog győztesen kijönni, az az előttünk álló 56 kör másik fő kérdése.

 

1. Három csapat is esélyes a futamgyőzelemre

 

A Mexikói Nagydíj után ismét egy olyan futamra van kilátás, ahol a rajt előtt elképesztően nehéz megjósolni, hogy ki lesz ma este a futamgyőztes. Az időmérő edzésen elképesztően szoros volt az élmezőny, az első négy helyezett között csak 108 ezred volt a különbség, ami igencsak minimális.

A futam előtt bátran kijelenthető, hogy a győzelemért ezúttal is a három nagy csapat pilótái fognak harcolni, a sorból egyedül talán csak Alexander Albon a kakukktojás, aki azzal, hogy a Q2-ben a lágy gumikon kvalifikálta magát, akár még taktikailag meg is lepheti a Mercedes és a Ferrari versenyzőit. A rajtnál egyértelműen ő lesz a legjobb helyzetben, ugyanis a piros oldalfalú gumikkal könnyebben tud elrajtolni, emellett mivel ezen abroncsok felmelegítésére nem kell annyi idő, mint a közepesekre, az első körökben komoly nyomást helyezhet az előtte indulokra.

A három nagy csapat pilótái közül ugyan Albonnak van a legkisebb esélye a győzelemre, azonban a többi öt versenyző közül még annak ellenére is nehéz megmondani, hogy ki nyerheti meg az 56 körös futamot, hogy az austini nagydíjak történetében eddig csak az első rajtsorból indulók közül került ki a futamgyőztes. (Négyszer a pole-ból, háromszor a második helyről rajtoló versenyző nyert.)

A futamgyőzelem megszerzése pedig egyaránt nagyon fontos mind az öt versenyzőnek. Valtteri Bottasnak a világbajnoki címének életben tartása, a Ferrarinak és Verstappennek azért, hogy minél több győzelemmel zárhassák 2019-et, míg Hamilton minden bizonnyal futamgyőzelemmel szeretné hatodik világbajnoki címét megünnepelni.

Az öt versenyzővel kapcsolatban azt is érdemes megjegyezni, hogy mindannyian a közepes gumikon fogják megkezdeni a futamot, így taktikai különbség egyikőjük között sincs, így vélhetően a pályán kell a győzelmet lemeccselniük egymás között.

Ez pedig igencsak izgalmasnak igérkezik!

 

2. Megnyerheti-e Max Verstappen 100. Forma-1-es nagydíját?

 

 

Annak ellenére, hogy Max Verstappen eddigi karrierje során még egyszer sem nyert Austinban, mégis az egyik legerősebb pályái közé tartozik. 2015-ben az esős-száraz futamon negyedik lett a Toro Rossóval, 2017-ben el a tizenhatodik helyről rajtolva lett negyedik (noha a harmadik helyen intették le, de mivel az utolsó körben Kimi Räikkönent a 18-as kanyarban úgy előzte meg, hogy belül levágta a pályát, utólag 5 másodperces időbüntetést kapott), tavaly pedig a tizennyolcadikról hozta be az autót a második helyre, csak 1,281 ezreddel kikapva Räikkönentől. 

A Red Bull hollandja az időmérőn is nagyon jól szerepelt, ahol a harmadik rajthelyet szerezte meg, 67 ezreddel elmaradva Bottas pole pozíciós idejétől. Ez a rajthely Verstappen eddigi legjobb austini rajtpozíciója, így ha abból indulunk ki, hogy az elmúlt két évben úgy volt képes az élmezőnyben végezni, hogy csak a középmezőny végéről kezdhette meg a futamot, akkor most a harmadikről indulva igen jó esélyekkel pályázik arra, hogy első itteni futamgyőzelmét szerezze meg, mely egyben karrierje nyolcadik sikere is lenne egyben,

 

3. Bajnokavatás hatodik alkalommal

 

 

Miközben a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull pilótái a futamgyőzelemért fognak harcolni, aközben érdemes lesz arra is odafigyelni, hogy a futam végén Lewis Hamilton a Forma-1 történetének második olyan versenyzője lehet, aki hat világbajnoki címig is eljut.

Az, hogy ez megvalósul az nem is kérdés, de hogy ez Austinban fog-e megtörténni, arra nagy esély mutatkozik. Hamiltonnak igazából nincs semmi dolga, mint a legjobb nyolc között végezni, de még akkor is ő lesz nyerőpozícióban, ha esetleg kiesne, mivel csapattársának, a pole pozícióból induló Bottasnak csak abban az esetben maradna matematikai esélye, ha nyer.

Noha az időmérőn július óta először vezette pole-ra Mercedest, a futamgyőzelem megszerzése nem lesz annyira egyszerű feladat a két Ferrari és Max Verstappen miatt.

És még nem beszéltünk arról, hogy a 2013 utén ismét csak az ötödik helyről induló Lewis Hamilton is szeretné stílusszerűen megünnepelni bajnoki címét, ahogy tette azt 2014-ben Abu Dhabiban, és 2015-ben, szintén itt Austinban.

Az ötödik helyről indulva viszont nem lesz könnyű dolga, különösen a rajt miatt, ahol nagy valószínűséggel inkább hátra, mintsem előre kell tekintenie, ugyanis Albonnal kezdődően mindenki lágy, azaz a jobban tapadó gumikkal fog rajtolni, ami a startoknál igencsak nagy előny. A rajt így kulcsfontosságú lesz Hamilton számára. Viszont ha túléli, ahogy már 2012-ben, 2014-ben, 2015-ben és 2017-ben is megmutatta, a pályán is képes kiharcolni a futamgyőzelmet. A kérdés viszont az: ha meg is nyeri most a világbajnoki címet, vajon képes lesz azt futamgyőzelemmel együtt megtenni?

 

4. Akikre a középmezőnyből figyelni kell: McLarenek, Ricciardo és Gasly

 

A McLaren Mexikóból nagyon csalódottan távozott, ugyanis hiába ratoltak ott is a hetedik-nyolcadik helyről, végül egyik versenyzőjükkel sem tudtak pontot szerezni, ráadásul Norrisnak előbb a kerékcseréjét rontották el, majd a brit később ki is állt a versenyből.

Most mindenképpen egy sikeresebb versenyben bíznak a wokingiak, akiknek a huszadik életévét 10 nap múlva betöltő versenyzőjük, Lando Norris a szombati napon két alkalommal is megvillant. Előbb a harmadik szabadedzésen lepett meg mindenkit a harmadik helyezésével, majd a Q1-ben, ahol a leggyorsabbnak bizonyult. Bármennyire is hihetetlen, de Lando Norris volt idén az első olyan versenyző, aki az időmérőn meg tudott nyerni egy szakaszt úgy, hogy nem a Mercedes, a Ferrari vagy a Red Bull valamelyik autóját vezeti.

Norris lendülete végül a Q3-ba alábbhagyott, ott ugyanis már a csapat rutinosabb versenyzője, Carlos Sainz volt a gyorsabb, aki Max Verstappennel együtt szintén most ünnepli 100. Forma-1-es nagydíját, így volt Toro Rossós kollégájával együtt mindenképpen szeretné emlékezetessé tenni azt.

A McLarenek eddig a hétvégén egyértelműen kiemelkedtek a középmezőnyből, így nagy eséllyel a futamon is ők lehetnek a középmezőny legjobbjai. Teljesítményüket azért is érdemes lesz nyomon követni, hátha képesek lesznek a futam során egy picit belepiszkítani a nagy csapatok dolgába. 

 

 

Daniel Ricciardót igazából minden versenyen érdemes figyelni, Mexikóban meg is mutatta, hogy miért. Ha a középmezőnyben van pilóta, aki a McLaren versenyzőit akár le is győzheti, akkor mindenképpen ő lehet. Austint imádja (2014-ben és 2016-ban harmadik lett), így biztosan hagyja az a vágy, hogy most ő legyen a középmezőny legjobbja. 

Pierre Gasly versenyét is érdemes lesz fél szemmel nyomon követni, aki eddig a hétvége minden szakaszában a legjobb tízben volt. A francia versenyző futamról futamra egyre jobban szerepel, mióta visszatért a Toro Rossóhoz, ami pedig a faenzai alakulatnak a konstruktőri világbajnokság hatodik helyezése miatt is nagyon fontos. 

Jelenleg a Toro Rosso pontegyenlőséggel áll a hetedik Racing Pointtal (Kvjat dobogós helyezése miatt állnak jobban) és mivel a rózsaszín alakulat csak a tizennegyedik (Stroll) helyről és a bokszutcából (Perez) vághatnak neki a futamnak, így minden esély megvan arra, hogy növeljék velük szemben az előnyüket. Gasly-n valószínűleg ez nem fog múlni.

 

5. Szerez-e pontot a bokszutcából rajtolva Sergio Perez?

 

És ha már megemlítettük a Racing Pointot, akkor Perezről is érdemes szót ejteni. A mexikói versenyző annak okán kénytelen a bokszutcából rajtolni, hogy a pénteki második edzésen elmúlasztotta a kötelező mérlegelést. 

Mivel a csapat már ennek tudatában kezdte meg a szombati napot, így pilótájuk autóját teljes mértékben a futamra készíthették fel. Nem beszélve arról sem, hogy mivel az időmérőn nem kellett komoly módon részt vennie, így nagyon sok gumit meg tudtak spórolni a futamra. Perez ezek miatt pedig igen jó esélyekkel várhatja az austini versenyt, ahol egyáltalán nem kizárt, hogy pontot is fog tudni szerezni.

A mexikói versenyző egyébként 2015 óta rendszeres pontszerző itt, plusz a legutóbbi három itt megrendezett versenyen egyaránt a nyolcadik helyen ért célba.

Vajon Perez folytatja pontszezrő sorozatát Austinban?

 

 

Rajtrács:

 

1. Valtteri Bottas (Mercedes)

2. Sebastian Vettel (Ferrari)

3. Max Verstappen (Red Bull)

4. Charles Leclerc (Ferrari)

5. Lewis Hamilton (Mercedes)

6. Alexander Albon (Red Bull)

7. Carlos Sainz (McLaren)

8. Lando Norris (McLaren)

9. Daniel Ricciardo (Renault)

10. Pierre Gasly (Toro Rosso)

11. Nico Hülkenberg (Renault)

12. Kevin Magnussen (Haas)

13. Danyiil Kvjat (Toro Rosso)

14. Lance Stroll (Racing Point)

15. Romain Grosjean (Haas)

16. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)

17. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)

18. George Russell (Williams)

19. Robert Kubica (Williams)

Bokszrajt: Sergio Perez (Racing Point) 

 

Képek: F1.com, McLaren, Motorsport Week

 

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása