Ugyan pole-ból utoljára a július végi Német Nagydíjon indulhattak, versenyen továbbra is ők az első számú favoritok. Mexikóban pedig úgy nyerték meg 100. Forma-1-es futamukat, hogy a hétvége korábbi periódusai alapján erre sok esély nem is mutatkozott.
Századik. A Mercedes Mexikóbana századik Forma-1-es futamgyőzelmét szerezte meg, erre pedig a sportág történetében korábban csak három istálló volt képes: a Ferrari (238 győzelem), a McLaren (182) és a Williams (114). Az nem volt kérdés, hogy a Mercedes is el fogja érni ezt a számot, ám az némiképp meglepő volt a hétvégét megelőzően, hogy egy olyan helyszínen teszik ezt, ahova előzetesen nem győzelmi esélyekkel utaztak.
A Mercedes 2019-es szezont úgy kezdte, mint még korábban sosem a hibrid-érában! Az első öt hétvégén - igaz némi kis szerencsével- egyaránt kettős győzelmet szerzett, s egészen az év kilencedik futamáig senki le sem tudta őket győzni futamon. Ugyan utóbbihoz kellett az is, hogy a hetedik hétvégén, Kanadában Sebastian Vettelre öt másodperces időbüntetést róttak ki, veszélyes visszatérés miatt, így hiába őt intette le a kockás zászló elsőként, a futamgyőzelem a második helyezett Hamilton és a Mercedes kezébe került.
Míg az év első nyolc futamát követően, mikor még a Mercedes abszolút 100%-os mutatóval állt a futamgyőzelmek tekintetében, mindenki egy emberként temette el a 2019-es szezont, mondván innentől kezdve nincs is miért nézni a sorozatot, ha csak nem azt akarjuk látni, hogyan nyerheti meg az Ezüst Nyilak az év hátralevő tizenkettő versenyét.
Nos, szerencsére Ausztriától kezdve felpezsdült az élet az élmezőnyben is. Onnantól kezdve előbb a Red Bull, majd a nyári szünetet követően a Ferrari is beletalált a fejlesztésekkel annyira, hogy képesek voltak felvenni velük a lépést, így minden hétvégének úgy vághattunk neki, hogy minimum két esélyes a futamgyőztes kiléte.
Ausztriában ráadásul a Mercedes inkább volt harmadik erő, így akkor az év során második alkalommal (első Bahrein volt, ahol aztán Leclerc műszaki hibája miatt ünnepelhettek végül kettős diadalt) nem tudtak a győzelemért folyó küzdelembe beleavatkozni, mely végül Verstappen és Leclerc között dőlt el. Ám még harmadik erőként is sikerült Valtteri Bottas révén elcsípni egy dobogós helyezést (harmadikak lettek).
Ausztriát követően Mexikó volt a következő olyan helyszín, ahova a múltbéli tapasztalatok miatt is úgy érkeztek, hogy a futamgyőzelemre nem sok esélyt adtak. A szabadedzéseken, és az időmérőn is látott eredményeket követően sokkal inkább tűnt úgy, hogy a Hermanos Rodríquez versenypályán a győzelem sorsa a két Ferrari és Max Verstappen között fog eldőlni, ám ennek ellenére is Hamilton lett a nevető harmadik, ráadásul Bottas harmadik helyezése révén a legtöbb pontot is ők gyűjtötték.
Ez csak a szerencsének mondható, vagy inkább annak, hogy a Mercedes jelenelg a Forma-1-ben a legösszeszedettebb, legjobb csapat?
Hiába a Ferrari időmérős fölénye, ha a futamokat továbbra is a Mercedesek nyerik
2013-ban már láthattunk arra példát, attól, hogy egy csapat az időmérőkön rendre győzedelmeskedik, az még nem jár azzal, hogy a futamot is ők nyerik. Ez pont a Mercedes játszotta el akkoriban, akik három évet követően először sikerült egy olyan autóval előállni, ami nyers tempóban a mezőny egyik legjobb autója lett, ennek köszönhetően a 2013-as Kínai és a Belga Nagydíj között megrendezésre kerülő kilenc időmérőből nyolcat ők nyertek meg, azonban ebből csak hármat tudtak győzelemre váltani.
Most a Ferrari él át egy hasonló szituációt. A nyári szünet óta megrendezésre kerülő mind a hat időmérő edzést megnyerték, de csak ebből hármat (Belgium, Olaszország, Szingapúr) tudtak megnyerni, míg a legutóbbi három hétvégén hiába ők uralták a kvalifikációt, a győzelmet a Mercedes nyerte.
Ebből Szocsi volt az egyetlen, ahol tényleg kellett a szerencse, mikor Vettel műszaki hibájából életbe lépő virtuális biztonségi autós fázisból profitálva, sikerült átugraniuk Charles Leclerc-et, akit normál körülmények között nem biztos, hogy le tudtak volna győzni.
Szuzukában már a rajtnál eldőlt a győzelem kérdése, mikor Vettel az idő előtti bemozdulásával pont akkora lendületet vesztett, hogy a mögötte induló Bottas megelőzze őt, míg Leclerc a 2-es kanyarban írta ki magát a történetből, mikor is nekiment Verstappennek. Azonban ennek ellenére, a futam összeképe alapján elmondhatjuk, hogy a Mercedes tempóban erősebb, jobb volt, mint a Ferrari. A gumikkal is sokkal kegyesebben tudtak bánni, különösen Lewis Hamilton, aki már nem először bizonyítja azt, hogy a korai évekből kialakult kép ellenére, ő nagyon jól tudja kezelni az abroncsokat.
A hatodik világbajnoki címét vélhetően Austinban bebiztosító brit Japánban végül csak azért nem tudott második lenni, mivel a Ferrari egyenesbeli fölényével nem tudott mit kezdeni, pedig tisztán látszott, hogy sokkal gyorsabban tud haladni, mint a gumijaival már bajlódó Sebastian Vettel.
Egyébként a Merceces gumikezelési erőssége azért is érdekes, mivel a hirbird-éra előtti időkig, abszolút ez volt az ő gyengepontjuk. A 2013-ban pusztán ennek okán nem voltak képesek a nyolc időmérős elsőségükből háromnál többet győzelemre váltani.
Noha az Ezüst Nyilak ma már elmondhatóan jobban bánnak a Pirelli abroncsaival, azért azt is érdemes megjegyezni, hogy vannak helyszínek, ahol ilyen-olyan okból kifolyólag vagy túlságosan hamar elhasználják őket, vagy egyáltalán nem tudják őket működtetésre bírni.
Utóbbira leginkább Szingapúrban volt precedens, egészen tavalyi évig, mikor is ezen nehézségükre megtalálták a megoldást.
Előbbire pedig tavaly Mexikóban volt erre példa, ezért is volt érdekes, hogy idén mire lesznek képesek.
Aki mer az nyer
A pénteki napot követően még egyik pilóta sem mert úgy nyilatkozni, hogy a hétvége további részében lehet esélyük a győzelemre, a szombati időmérő edzést követően viszont Hamilton a negyedik helyezésével (amiből Verstappen büntetésével harmadik rajthely lett) teljesen megvolt elégedve, mivel egy jó stratégiával elérhetőnek látta a futamgyőzelmet.
"Úgy gondolom a hosszú etapok fogják meghatározni a holnapi futamot, amivel viszont mi szenvedtünk pénteken" - nyilatkozta az időmérőt követően.
"Tegnap a hosszú etapunk nem volt jó. Gyorsak voltunk ugyan, a tempónk is megvolt, azonban a gumikat feleannyi idő alatt elhasználtuk, mint a Ferrarik. Emiatt végeztünk pár módosítást, így bízom abban, hogy e téren jobbak leszünk holnap [a futamon].
"Szerintem a Red Bullok lesznek elől. Minden évben gyorsak itt. Azt nem tudom megmondani, miért, de nagyszerű kasztnival rendelkeznek, és nyílvánvalóan Maxnek is ez az egyik kedvenc versenypályája. Holnapra a cél a dobogó, de a győzelmet is megpróbálom megszerezni" - zárta mondandóját a brit.
Hamilton és a Mercedes végül vasárnap mégis csak összehozta a futamgyőzelmet, ami nem csak azért volt bravúr, mert előzetesen nem számítottak erre, hanem mert Hamilton autója a rajtot követően, a Max Verstappennel való 2-es kanyarban történő koccanás közben megsérült. Pontosabban a W10-es Mercedes padlólemeze.
Hogy ez mekkora hátrányt is jelentett a még ötszörös világbajnoknak, azt a csapat technikai igazgatója, James Allison magyarázta el a Mercedes futam utáni Youtube-videójában (ez egy olyan videósorozat, ahol a rajongók tehetnek fel kérdéseket a versenyhétvégével kapcsolatban, amikre a Mercedes egyik munkatársa szokott válaszolni). James Allison a padlólemez sérülése körönként 1 tizedet jelentett, amit ha megszorzunk hetvennel, akkor hét másodpercet kapunk, ami azért jelentős hátránynak nevezhetünk, főleg ha hozzátesszük, hogy Hamilton végül két másodperccel előzte meg Vettelt.
A Mercedes futamgyőzelmében, illetve Bottas harmadik helyezésének (ez is hatalmas teljesítmény volt a részükről, mivel vasárnapra egy teljesen új autót kellett építeniük úgy, hogy olyan elemeket ne cseréljenek ki, amikkel rajtbüntetést kapna pilótájuk) az egyik kulcstényező a megfelelő taktika megválasztása volt, amit valószínűleg már a futam előtt elterveztek.
A pénteki napot követően, a magas gumikopás miatt mindenki úgy nyilatkozott, hogy vasárnap minimum két kiállásos futamot fogunk látni. A Mercedes ez esetben nem nyerhetett volna, mert pozícióhátrányban voltak a Ferrarival szemben, de még Albonnal is, aki a rajt utáni keveredést kihasználva feljött a harmadik helyre. Max Verstappennel végül a holland rámenősége miatt nem keleltt számolniuk.
Albon és a Red Bull viszonylag korai kiállása a 15. körben arra sarkalta a Ferrarit, hogy Leclerc első helyét levédve azonnal hozták őt is a bokszba, kihasználva azt, hogy szegény Albon a kiállását követően beragadt Carlos Sainz mögé.
A Ferrarinál Sebastian Vettel megkapta a C-taktikát, ami az egy kiállásos taktikát jelentette. Erre nyugodtan mondhatjuk azt, hogy a Ferrari okosan, ezt a taktikai útat is próbálta levédeni. A Mercedesnél is számíthattak erre, akiknek ezután nem volt más választásuk, mint, hogy kockázatot vállaljanak, amit Lewis Hamilton kapott meg.
A második helyen haladó versenyzőjükkel 19-re lapot húzva a 24. körben cseréltek kereket, s tetették fel a kemény keverékű gumikat úgy, hogy ekkor mág több, mint 45 kör hátra volt a versenyből. Azaz majdnem kétszer akkora etapot kellett Hamiltonnak mennie a keményeken, mint a közepeseken.
Ezt a brit pilóta is érzékelte, nem hitte, hogy jó döntést hozott a csapata.
"Nem hiszem, hogy az előny elég nagy. Ha ő [Sebastian Vettel] kiáll, frisebb gumikon lesz. Szerintem túl hamar álltunk ki. Túl hamar álltunk ki! Túl sokat kell mennünk ezeken a gumikon" - mondta Hamilton pánikolva, a 28. körben.
"Igen Lewis, tudjuk, hogy nehéz lesz, de ha győzni akarunk, akkor meg tudjuk ezt csinálni" - igyekezte nyugtatni Marcus Dudley, aki az egészségügyi okokból távollevő Peter Bonnington helyettesíti mostani és a soron következő austini hétvégén.
Később a csapat főstratégája, James Vowles is igyekezte biztatni versenyzőjét: "Meg tudod csinálni."
Az élen álló Vettel-Bottas páros viszont még jó darabig nem álltak ki kerékcserére, ők igyekeztek a biztosra menni. A Mercedes végül Bottast a 37. körben hozta, Vettel pedig egy fordulóval később váltott kemény keverékű gumikra, s ezzel a négyszeres világbajnok csak Hamilton mögé, a második helyre térhetett vissza a pályára. Lemaradása sem volt túl nagy, csak két másodperc.
Hamilton aggodalma nem volt oktalan. Ekkora hátrányt egy 14 körrel frisebb gumikon könnyen le lehet dolgozni, hogyha alatta levő abroncsok elfogynak. Azonban a kemény keverékű abroncsok, szemben a közepesekkel és a lággyal, sokkal jobban bírta a strapát, csak nem akart elkopni, így végül Hamilton ezt a két másodperces differenciát megőrizve megszerezte karrierje második mexikói diadalát. Ez a győzelem pedig a Mercedesnek is különleges volt, mivel a csapat Forma-1 történetének 100. diadala volt. (Hamilton pedig a 100. Mercedes dobogós helyezését szerezte meg Mexikóban.)
Hogy a kemény keverékű gumik mennyire jól bírták, azt jól mutatja Daniel Ricciardo és Max Verstappen. Ricciardo a fehér oldafalú gumikon vágott neki a futamnak, s egészen az 51. körig ezeken is volt, mikor is közepesekre váltott. Volt Red Bullos csapattársa, Max Verstappen a korai kiállása végett 66 kört tett meg, jelentősebb teljesítményvesztés nélkül.
Ismét a kockázatvállalás hozta meg a sikert
Nem először fordult elő, hogy a Mercedes a győzelem megszerzése érdekében megmeri lépni a kockázatvállalást. Elég visszaemlékezni az augusztus eleji Magyar Nagydíjra, ahol Hamilton hasonló módon megvolt arról győződve, rosszul döntöttek.
Akkor annyiban volt másabb a helyzet, mint most, hogy ott Hamiltonnal egy helyett két kiállásos stratégiával gondolkoztak, ami annak volt köszönhető, hogy Verstappennel az élen teljesen lerázták magukról az üldözőbolyt. Hamilton végül a frisebb és lágyabb gumikon sokkal gyorsabban tudott haladni, mint az első helyen autózó Verstappen, akit aztán pár körrel a verseny vége előtt meg is előzött, megszerezve a győzelmet.
De a Hungaroring mellett Monacóban is hasonló tortúrát kellett kiállnia, ahol a csapat tévesen, rossz gumikat rakott fel az autójára, eggyel lágyabbat, mint amilyet a többiek. Ám köszönhetően a monacói pálya sajátosságainak, hogy nagyon szű, a brit versenyző ki tudta védekezni Verstappen támadásait, ezzel szintén futamgyőzelmet ünnepelve.
Mercedesnek ahhoz, hogy Mexikóban győzzenek kockázatot kellett vállalniuk, mivel más esetben a győzelem nem jöhetett volna össze. Ha a Ferrari két, illetve egy kiállásos taktikájára reagáltak volna, akkor azzal nem nyerhettek volna. Utóbbira Bottas révén pontos referenciánk is van, ugyanis a finn Vettellel egy időben állt ki kereket cserélni, és láthatjuk, ezzel nem lehetett legyőzni a németet. Nem, csak is azzal, amit végül a Mercedes bemert vállalni Lewis Hamiltonnal.
Szerencséjük is volt ezzel? Igen, mert a gumik nem koptak annyira, mint amire a pénteki nap alapján számítani lehetett volna, azonban szerencséje is csak annak van, akik tesznek is érte.
Nyári szünetet követően is ők szerezték a legtöbb pontot
Nem véletlen, hogy a Mercedes az utóbbi három hétvégén győzni tudott, és ha a világbajnokságot csak a nyári szünetet követően néznénk, akkor is mindkét tabellát ők vezetnék.
Egyéni bajnokság állása nyári szünet óta | ||
1 | Lewis Hamilton | 113 |
2 | Charles Leclerc | 104 |
3 | Valtteri Bottas | 101 |
4 | Sebastian Vettel | 74 |
5 | Alexander Albon | 58 |
Konstruktőri bajnokság állása nyári szünet óta | ||
1 | Mercedes | 214 |
2 | Ferrari | 178 |
3 | Red Bull | 97 |
4 | Renault | 34 |
5 | Racing Point | 33 |
Ez pedig leginkább a Ferrarinak és a Red Bullnak is egy fontos üzenet a következő szezonra nézve. Ugyanis a legutóbbi hétvégék is azt bizonyítják, ahhoz, hogy a Mercedest legyőzzék, nem elég szimplán csak egy jobb autót építeni náluk, hanem stratégiai szempontból is felül kell kerekedniük rajtuk.
Mert hiába már nem ők a legjobbak egy körön (a 2014-es hibrid-éra kezdete óta ez lesz az első év, ahol valamilyen mutatóban alulmaradhatnak), de az autójuk versenytempója továbbra is az egyik legerősebb, és ha pedig úgy kezdenek meg egy hétvégét, nem ők az első számú favoritok, akkor pedig képesek annyira magukra koncentrálni, hogy végül ott találják magukat a mezőny elején, mint most.
Nem restek beismerni, ha valamiben nem ők a legjobbak, egy-egy elrontott hétvégét követően (pl Németország) pedig képesek olyan erővel visszatérni, hogy a következő futamon már megint az ő hátukat nézi az egész mezőny.
Hibáikból folyamatosan képesek tanulni (sőt folyamatosan igyekeznek minden egyes hétvégén tanulni, még azokona hétvégeken is, mikor nyernek), két hétvégét pedig nem rontanak el egymás után. Mexikóban azt is láthattuk, hogy képesek a versenyt jól olvasni, s látva Ricciardo kemény gumikon való etapjait, megmerték kockáztatni azt, hogy Hamilton jóval előbb hozták kerékcserére, ezzel megcsinálva Vettellel szemben az elévágást.
Az évek alatt a Mercedes egy nagyon erős csapattá kovácsolódott össze, s jelenleg ez az a dolog, ami miatt továbbra is kiemelkednek. Ez jelenti azt a különbséget, amiben a Ferrarinak fejlődnie kell 2020-ra, mert a nyári szünetet követően az kiderült, hogy autójuk már van annyira erős, mint a Mercedesé, egy körön pedig már jobb is.
Viszont ez még nem elég, ha 2020-ban le szeretnék győzni a Mercedest, ahhoz csapatszinten is jobbnak kell lenniük náluk.
Forrás: f1.com
Képek: Mercedes-AMG F1, Youtube- Mercedes-AMG Petronas Motorsport (2019 Mexican Grand Prix F1 Debrief)