A gumitaktikáról szólt a 20. Mexikói Nagydíj, melyet végül Lewis Hamilton nyert meg, aki Bottas harmadik helye révén Austinban már egy nyolcadik helyezéssel hatszoros világbajnokká avanzsálhat.
Az előzetes időjárás jelentések még arról szóltak, hogy vasárnapi futamot eső zavarhatja meg, azonban a pilóták szerencséjére az eső elkerülte őket, így a 20. Mexikói Nagydíj száraz, napsütéses időben került megrendezésre. A levegő hőmérséklete 22, a pályáé 38 Celsius-fok volt a rajtot megelőző pillanatokban.
A futam egyik fő kérdése az volt, hogy sikerül-e Lewis Hamiltonnak itt megszereznie a hatodik világbajnoki címét, vagy a bajnokavatás Austinra csúszik-e?
A Mercedes szerelőinek nem volt egy nyugodt napjuk a szombati időmérő edzést követően, mikor is Valtteri Bottas csúnyán összetörte a Mercedesét. A szerelőknek sikerült a finn veresenyző autóját rendbe hozni a futamra anélkül, hogy bármilyen olyan elemet ki kellett volna cserélniük, ami esetleges rajtbüntetéssel járt volna, így a világbajnoki címért egyedüliként harcban maradó Bottas megtarthatta hatodik rajtpozícióját.
A pilóták gumiválasztása eléggé egy oldalú volt a közepes gumik javára. A csapatok és a pilóták tartva a nagy gumikopástól, próbálták elkerülni a piros oldalfalú, lágy keverékű gumikat, amikkel a Q3-ba jutó McLarenek és Toro Rosso versenyzőin kívül senki más nem kezdte meg a futamot. A mezőny maradék része a sárga oldalfalú, közepes gumikon rajtolt, egyetlen egy kivétellel, Daniel Ricciardo (tizenharmadik hely) ugyanis a mezőnyből egyedüliként a kemény keverkéű abroncsokat választotta.
A pole-ból rajtoló Charles Leclerc nagyon jó ütembe kapta el a piros lámpák kialvását, könnyedén meg tudta őrizni vezetői pozícióját. Mögötte viszont sok akció volt a rajtot követően.
Csapattársa, Sebastian Vettel noha jó ütemben kapta el a rajtot, s reagálva Hamilton remek rajtjára, egyből elkezdett feléje mozogni, egy pillanatra még le is terelte őt a pályáról, megőrizve ezzel a második helyezést.
A brit versenyzőt ezután az 1-es kanyarba menet Max Verstappen támadta, akivel az 1-es kanyar kijáratánál egy pillanatra össze is ért, melynek okán mind a ketten letértek a 2-es kanyarba menet a pályáról. Ezt kihasználva Alexander Albon és Carlos Sainz is elment a hatodik világbajnoki címéért hajtó Mercedes pilóta mellett, aki ezzel az ötödik helyig csúszott hátra.
Verstappen is rajta vesztett azon, hogy a 2-es kanyarban le kellett vágnia a pályát, ő Norris és Bottas mögé a nyolcadik helyen tért vissza a pályára.
Az első körben virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe a pályára kerülő törmelékek miatt, amit aztán a 3. kör kezdetére oldottak fel.
A remek startot vevő Carlos Sainz a 4. körig tudott a negyedik helyen haladni, mikor is a célegyenesben elment mellette Lewis Hamilton.
Egy picivel hátrébb a Mercedes másik versenyzője, Valtteri Bottas a McLaren másik versenyzőjét, Lando Norrist támadta a hatodik helyért, csakhogy a stadion részben, a 13-as kanyarban bevetődött mellé Max Verstappen, akinek ugyan sikerült megelőznie őt, csakhogy a Mercedes első szárnyához hozzáért a jobb hátsó kereke, mely gumi a célegyenesben defektet kapott. Verstappen pechére pont a kör elején kapta a defektet, így mire vissza tudott térni a bokszba a mezőny végére esett vissza.
Bottas miután visszaelőzte Verstappent, 1 körrel később Lando Norris mellett is elment, átvéve tőle a hatodik helyet. Két körrel később, a 8. körben a másik McLarent, Carlos Sainzot megelőzve már az ötödik volt.
Az élen Leclerc, Vettel, Albon és Hamilton szorosan követték egymást. Ők öten 5 másodpercen belül haladtak egymáshoz képest, míg nem a Red Bull a 15. körben nem hozta Albont közepes keverékű gumikért. Hiába volt gyors (2,2 másodperc) a kerékcseréje, kiállása után Carlos Sainz egyből megelőzte őt az 1-es kanyar előtt, akit hiába támadott a thai versenyző, visszaelőzni nem tudta, ezzel rengeteg időt veszítve.
Az élen haladó Charles Leclerc egy körrel később jött a bokszba szintén közepes gumikért, amikkel könnyedén tért vissza a negyedik helyre a pályára. Albon, aki a kiállása előtt négy másodpercre volt a monacóihoz képest, a kiállást követően már nyolc másodperc felett volt a lemaradása, ami jelzi, hogy milyen sok időt veszített Carlos Sainz mögött, aki aztán a kör végén behajtott kemény keverékű gumikért.
Sainz kiállása sokkal tisztában ment, mint csapattársának, Lando Norrisnak, aki a három körrel korábbam, a 13. fordulóban hajtott a bokszba kemény keverékű abroncsokért, csakhogy a kerékcseréjekor a bal első kerekét nem rögzítették jól, ami miatt meg kellett állnia a bokszutca végén. A szerelői ugyan visszatolták a McLaren garázs elé, ahol sikerült ezután rögzíteni a kereket, ám ezzel Norris visszaesett az utolsó helyre.
Hasonlóan rosszul járt a kerékcseréjekor Antonio Giovinazzi is, akinek a jobb hátsó kerekét nem rögzítették, s mikor leengedték autóját, a jobb hátsó kerék egyből leesett. Az olasznak ebben volt szerencséje, mivel az ő nem hagyta el a bokszát, így csapata egyből tudta rögzíteni a jobb hátsót. Igaz az olasz versenyző így is a mezőny végére esett vissza
Az élmezőnyben, a második helyen haladó Lewis Hamiltont a Mercedes a 24. körben hozta kemény keverékű gumikért, amikkel Albon elá a negyedik helyre tért vissza a pályára. Az élen első helyen haladó Sebastian Vettel továbbra sem tervezett a bokszba hajtani, aki korábban a csapatával "C"-taktikára váltott.
Vettelhez hasonló, azaz egy kiállásos taktikán volt Valtteri Bottas is, aki 5 másodperces lemaradásban követte a négyszeres világbajnokot a második helyen.
Míg ők ketten az élen haladtak, aközben az első kerékcseréjén már túl lévő Lewis Hamilton folyamatosan arról tájékoztatta csapatát, hogy szerinte túl hamar cseréltek kereket. Végül a csapat főstratégája, James Vowles nyugtatta őt meg, továbbra is van esélye a győzelemre.
Valtteri Bottast végül a 37. körben hozta csapata a kemény keverékű gumikért, amikkel az ötödik helyre tért vissza a pályára. Az első helyen haladó Sebastian Vettel elment még egy körre, míg a 38. körben ő is kemény keverékű gumikra váltott. A Ferrari versenyzője a Albon mögött a negyedik helyen folytatta a küzdelmet.
A 38. körben, az élen Charles Leclerc vezette a versenyt 8 másodperccel Lewis Hamilton előtt, ám a brit versenyzővel ellentétben neki még egyszer ekkor még ki kellett állnia kerékcserére.
Erre a 44. körig kellett várni, csakhogy a monacói kerékcseréje (szintén kemény keverékű gumikat kapott) nagyon rosszul sikerült, mivel a jobb hátsó kerekét nehezen tudták rögzíteni. Emiatt pedig a kerékcseréje 6 másodpercre nyúlt, így pedig a csak Bottas mögött az ötödik helyen folytatta tovább a versenyt.
Egy körrel később Sebastian Vettel által utolért Alexander Albon is teljesítette második kerékcseréjét, visszacsúszva ezzel az ötödik helyre, Charles Leclerc mögé, akinek jelezték az élen haladó Lewis Hamiltonnal van versenyben.
A futamot ekkor Lewis Hamilton vezette, mögötte bő 2 másodperces lemaradással Sebastian Vettel, akire körről körre igyekezett felzárkózni Valtteri Bottas.
A futam korai szakaszában, egy defekt miatt kiállni kényszerűlő Max Verstappen nagyszerű tempóban hámozta át magát a mezőnyön a kemény keverékű gumikkal. A holland versenyző több szép manővert is bemutatott, igaz a 22. körben volt egy kétes manővere Kevin Magnussennel szemben, akit végül az 5-ös kanyar bukóterében előzött meg, ám a versenybírák nem vizsgálták az esetet, mivel a 100. nagydíját teljesítő dán terelte le őt a pályáról.
A holland a 41. körben, egy szép manőverrel megelőzve Sergio Perezt már a hetedik helyen haladt. Az 51. körben pedig már a hatodik helyen autózott, miután az addig kiállás nélkül álló, a kemény keverékű gumikon rajtoló Daniel Ricciardo is teljesítette kötelező kerékcseréjét, ahol közepes gumikat kapott, s tért vissza csapattársa, Nico Hülkenberg elé a nyolcadik helyre a pályára. Ugyanebben a körben Lando Norris is behajtott a bokszba, de ő azért, hogy kiálljon a versenyből.
Az élen közben Valtteri Bottas annyira nyomta, hogy az 55. körben már DRS-nyitási távolságra volt Sebastian Vettelhez képest.
Miközben a finn versenyző próbált előzési közelségbe kerülni Vettelhez képest, aközben szépen lassan Charles Leclerc is utolérte őket. Ám végüla onacói végül nem tudott annyira felzárkózni Bottasra, hogy meg is támadja, ahogyan ez Bottasra is igaz volt, aki végül szépen lassan leszakadt Vettelről.
Vettel az utolsó körökben megpróbálta utolérni Lewis Hamiltont, azonban a brit 14 körrel viseletesebb gumikon is képes volt akkora tempót autózni, hogy a Ferrari versenyzője már ne kerüljön elég közel hozzá.
Ez pedig azt jelentette, hogy Lewis Hamilton idei tizedik, karrierje 83. futamgyőzelmét szerezte meg, mely közül ez volt a második sikere itt Mexikóban. Hamilton egyébként sérült autóval nyert most futamott, ugyanis Verstappennel való rajt utáni koccanásakor némiként megsérült a padlólemeze, melyből nem kis darab hiányzott.
Hamilton győzelme egyben a Mercedesnek is nagyon fontos volt, mivel ezzel a győzelemmel a csapat megszerezte a 100. futamgyőzelmét a Forma-1-ben!
Sebastian Vettel ért célba a második helyen, megelőzve Valtteri Bottast, akinek hátránya 74 pontra nőtt a világbajnokságban, ami azt jelenti, hogy Hamiltonnak Austinban elég lesz 4 pontot szereznie ahhoz, hogy karrierje hatodik világbajnoki címét ünnepelje.
Nem műkődött a két kiállásos stratégia, így Charles Leclerc-nek be kellett érnie a negyedik helyezéssel, ami némi vigaszt nyújthatott számára, hogy övé lett a leggyorsabb körért járó 1 pont.
Alexander Albon lett az ötödik, míg csapattársa, Max Verstappen a mezőny végére visszaesve végül a hatodik helyig tudott előrejönni.
A hazaiak hőse, Sergio Perez is egy nagyszerű versenyt teljesített, aki az utolsó körökben Daniel Ricciardo támadásait védekezte ki, ezzel a középmezőny legjobb helyezését, a hetedik pozíciót megszerezve. Ricciardo, aki egy alkalommal megpróbálkozott egy késői bevetődéssel az 1-es kanyar féktávjánál, azonban nem tudott befordulni, így be kellett érnie a nyolcadik helyezéssel, ami így is szép teljesítmény az ausztráltól azt követően, hogy a Japánban elért eredményüket utólag elvették.
A kilencedik helyért nagy csata folyt az utolsó kör, utolsó kanyarjáig Nico Hülkenberg és Danyiil Kvjat között, melynek végén végül a Toro Rosso orosz versenyzője megpöckölte ellenfele autóját, aki háttal a tecpro falnak csapódott, mely végett Pierre Gasly is megelőzte őt, és ő csak letört hátsó szárnnyal csak a tizenegyedik helyen látta meg a kockás zászlót.
Az esetnek azonban lett utózöngéje, Kvjat a manőveréért egy 10 másodperces időbüntetést kapott, amivel a tizenegyedik helyig esett vissza, s így az utolsó pontszerző helyet Nico Hülkenberg szerezte meg. A kilencedik helyet pedig ezzel Pierre Gasly örökölte meg.
Képek: Formula-1, Mercedes-AMG F1