Az izgalmas időmérő követően, egy igen izgalmas futamra van kilátás. A következő öt pontban pedig összegezzük, hogy miért is érdemes megtekinteni a 2019-es Mexikói Nagydíjat.
1. Nyer-e Szingapúr után ismét futamot a Ferrari?
Noha az időmérő edzésen most nem a Scuderia pilótái voltak a leggyorsabbak, azonban Max Verstappen felesleges hibájának köszönhetően mégis megőrizték makulátlan mérlegüket, mely a nyári szünetet követően tart. A futamokon viszont már nem ennyire hibátlan a mérlegük, ugyanis sem Szocsiban, sem Szuzukában nem sikerült az első rajtkockát győzelemre váltaniuk, ráadásul a legutóbbi szuzukai helyszínen rögtön az első métereken elbukták a vezetést, hiába indultak mind a két autójukkal az első rajtsorból.
Köszönhetően Verstappen büntetésének, a Ferrari most is mind a két autójával az első rajtsorból kezdhetik meg a futamot, ami a statisztika alapján több, mint kecsegtető a számukra. Ha csak a Hermanos Rodríquezre keresztelt pálya 2015-ös visszatérése óta számítjuk az adatokat, akkor az azóta megrendezett négy futamot mindannyiszor az első rajtsorból induló pilóta nyerte meg. 2015-ben és 16-ban a pole-ból induló Rosberg, majd Hamilton, a legutóbbi két évben pedig Max Verstappen a második helyről rajtolva aratott futamgyőzelmet. Ha pedig az összes eddigi versenyt vesszük alapul, akkor az eddigi 19 versenyből tizenhármat nyertek meg az első-két rajtkocka valamelyikéből indulva.
A statisztikák tehát a Ferrarik mellett vannak, akik pénteken a hosszabb etapokon is nagyon meggyőző teljesítményt nyújtottak, így nem lövünk mellé akkor, ha azt mondjuk, hogy a Leclerc-Vettel páros nagyon jó esélyekkel száll harcba a futamgyőzelemért.
2. Visszavág-e Max Verstappen?
Hiába ő volt a leggyorsabb a kvalifikáción, hiába autózott körrekordot, a sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt nem a pole-ból, hanem csak a negyedik rajthelyről kezdheti meg a 71 körös viadalt.
Noha a Mexikói Nagydíj 2015-ös visszatérése óta csak az első rajtsorból indulva nyertek futamot, ennek ellenére sem szabad a holland versenyzőt leírni, aki a mexikói pályát különösen jól érzi. Nem véletlenül nevezik egyesek ezt a hétvégét Maxikó Nagydíjnak, ugyanis Verstappen volt a közép-amerikai pálya Forma-1-es történetében az első, aki egymást követő két évben is nyerni tudott, ráadásul egy újabb győzelemmel ő válna a pálya legeredményesebb versenyzőjévé.
Verstappen még a negyedik rajthelye ellenére is a futam egyik fő esélyesének számít, s már csak dacból is hatjhatja a vágy, hogyha már elvették tőle a pole pozíciót, csak azért is megmutassa, ezen a pályán nincs nála jobb.
3. Megszerzi-e első dobogós helyezését Alexander Albon?
A futam során nem csak Max Verstappenre, hanem csapattársára, Alexander Albonra is érdemes odafigyelni, aki nagyon jó esélyekkel pályázika arra, hogy az ötödik rajtkockából indulva Forma-1-es karrierje első dobogós helyezését szerezze meg.
A thai versenyzővel kapcsolatban érdemes azt megemlíteni, hogyha a hétvége korábbi szakasza során összetöri az autóját, akkor vasárnap ezt a hibáját kijavítva egy nagyszerű versenyt szokott teljesíteni. Legutóbb Szocsiban láthattunk tőle egy nagyszerű felzárkózást a mezőny végéről rajtolva, amikor is ötödik lett.
Japánban elért negyedik helyezése eddig a legjobb F1-es eredménye, de látva a Red Bullok hétvégén nyújtott teljesítményét, simán benne van a pakliban, hogy ezt az eredményét most túlszárnyalja.
Albon versenytempója eddig sokkal meggyőzőbbnek tűnt az év során, így mikor, ha nem most szerezzen egy dobogós eredményt, amivel teljes mérétkben bebiztosíthatja helyét a Red Bullnál 2020-ra!
4. Avatunk-e világbajnokot?
A könnyelmű válasz erre a kérdésre a nem lenne, mivel ahhoz, hogy Lewis Hamilton zsinórban harmadik alkalommal is Mexikóban legyen világbajnok ahhoz 14 ponttal kell többet szereznie, mint csapattársának. Ehhez pedig mindenképpen az kell, hogy Hamilton legalább a dobogón állhason, amire előzetesen a Mercedes sem fűzőtt túl sok reményt.
A szabadedzéseken, illetve az időmérőn ki is derült, most nem vaklárma volt a Mercedes pánikolása, ezen a hétvégén a Ferrari és a Red Bull is meggyőzőbbnek tűnik náluk, így maga a dobogós helyezés megszerzése sem tűnik annyira egyszerű feladatnak. És akkor még nem beszéltünk arról, hogyha Hamilton dobogón is van, Bottas nem végezhet túlságosan közel hozzá.
Ennek tükrében igazából nem nagyon számítanak sokan arra, hogy már most bajnokot avatunk, azonban az időmérő edzésen látottak már jelezték, azért alakulhatnak úgy a dolgok, hogy Austinba Hamilton már világbajnokként utazzon.
Bottas a kvalifikáción túlságosan is erőltette, aminek a következménye lett a balesete. Idén nem ez volt az első alkalom, mikor a finn a túlzott akarásának esett áldozatául: Németországban, mikor csökkentenie kellett volna lemaradását a pontversenyben, a harmadik helyért üldözve Strollt hibázott, és esett ki, Magyarországon pedig a rajtot követően volt túlságosan is agresszív, amin szintén ő vesztett rajta.
Az időmérőn pedig újfent látszott, hogy ezen hibák továbbra is megvannak benne, s mivel ő van abban a pozícióban, hogy kockáztatnia kell, így benne van a pakliban, hogy egy újabb kokcáztatás esetén is rajta fog veszteni, amivel akár Hamilton már most bezsebelheti hatodik bajnoki címét.
Ám ehhez mindenképpen dobogón kell állnia, s a pénteki második edzés alapján ez nem ígérkezik egyszerű feladatnak, mivel ezen a hétvégén tényleg tűnik inkább harmadik erőnek a Mercedes, ám ettől még könnyen alakulhatnak Hamiltonnak megfelelően a körülmények, akinek elég csak a kivárásra autóznia.
5. Képes lesz-e a Toro Rosso legyőzni a McLareneket a középmezőny élén?
A hétvégén a középmezőnyből két csapat emelkedik ki igazán: a McLaren és a Toro Rosso.
Nem volt véletlen, hogy a középmezőnyből ez a két csapat volt az, amelyik a Q2-ben megpróbált a közepes keverékű gumikon bejutni a Q3-ba, hogy a futamot ezekkel az abroncsokkal kezdjék meg. Noha, ez végül nem jött össze, a lágyakon így is megvolt az előnyük a többiekkel szemben, így vélhetően a középmezőny legjobbja címért is ők ketten fognak majd harcolni.
A McLarenek már régóta egy kis lépéssel a középmezőny előtt vannak, s ha nincs semmilyen technikai vagy egyéb malőr, akkor gond nélkül a többiek előtt végeznek. Ezen a hétvégén viszont a Toro Rosso pilótái személyében kaptak egy erős kihívot, így az ő párharcukra is érdemes lesz odafigyelni a futam során.
+1 Szerez-e pontot a hazai hős?
A haza rajongók nagy bánatára, Sergio Perez végül 8 ezreddel maradt le a Q3-ról, s végzett a tizenegyedik helyen az időmérőn. Ugyan emiatt lehet egy picit csalódottak voltak a hazaiak, és maga Perez, azonban a futamnak így is nagyon jó esélyekkel vághat neki, már csak azért is, mivel ő a mezőnyben az első, aki szabadon megválaszthatja, hogy milyen gumikon vágjon neki a futamnak.
Ez azért is fontos, mivel a hétvége során kiderült a Pirelli abroncsai, különösen a lágyak nagyon hamar elszemcsésednek, emiatt is szeretettek volna a McLaren és a Toro Rosso pilótái is a közepes gumikon bejutni a Q3-ba, ami végül nem sikerült.
Így Perez velük szemben némi gumi előnnyel kezdheti meg a futamot, s akár az sem kizárt, hogy a hazaiak versenyzője borsot törve a két csapat orra alá a középmezőny legjobbja lehet.
Perezre már csak a hazai nézők miatt is különösen figyelni kell, aki legjobb hazai eredményét még 2017-ben, a Force India színeiben érte el hetedik helyezésével.
Rajtrács:
1. Charles Leclerc
2. Sebastian Vettel
3. Lewis Hamilton
4. Max Verstappen
5. Alexander Albon
6. Valtteri Bottas
7. Carlos Sainz
8. Lando Norris
9. Danyiil Kvjat
10. Pierre Gasly
11. Sergio Perez
12. Nico Hülkenberg
13. Daniel Ricciardo
14. Kimi Räikkönen
15. Antonio Giovinazzi
16. Lance Stroll
17. Kevin Magnussen
18. Romain Grosjean
19. George Russell
20. Robert Kubica
Képek: Formula-1, f1.com