A Forma-1 2019-es évadának egyetlen éjszakai, utcai versenyhelyszíne gyakran hozott izgalmas futamot, amire a mai nap is igen nagy esély mutatkozik. Az ázsiai Monacónak is kikiáltott versenypálya alapból az évad egyik legnehezebb versenyhelyszíne, így már csak ezért is érdemes lesz nyomon követni a közel két órás viadalt.
1. Triplázik-e Charles Leclerc és a Ferrari?
A nyári szünetet követően a Ferrari monacói versenyzője kirobbanó formában versenyez. Belgiumban és Monzában a pole-ból indulva pályafutása első két Forma-1-es diadalát szerezte meg, most pedig itt Szingapúrban minden esélye megvan arra, hogy zsinórban három futamgyőzelmet szerezzen. Utoljára Mika Häkkinen volt képes arra 1997 és 1998 között, hogy az első sikerét további kettő kövesse.
Leclerc győzelmi esélyeit növeli, hogy az eddigi 11 Szingapúri Nagydíjből nyolcat a pole pozícióból indulva nyertek meg. Ami pedig picit kérdésessé teszi az esélyeit, az a versenytempó és a gumiknak a kezelése.
Az Spában és Monzában is tudtuk, hogy a Ferrari a Mercedesszel ellentétben hamar elhasználja az abroncsait, ám azt csak sejteni lehet, kijelenteni még nem, hogy az olaszok ide hozott fejlesztései a gumikezelési problémájukat is orvosolni tudta-e, vagy sem. Az már hatalmas előrelépés volt a Ferraritól, hogy végr egy olyan pályán is tudtak gyorsak lenni, mely előzetesen a leggyengébb pályájuknak tűnt a 23 kanyar miatt, melynek többsége ráadásul lassú.
Abban az esetben, ha Leclerc zsinórban harmadik edzés elsőségét (karrierje és idei ötödik, amivel jelenleg ő szerezte a legtöbb pole-t) is képes lesz győzelemre váltani, akkor is fenntartásokkal érdemes kezelni az itteni eredményt, mivel 2015-ben Szingapúr szintén egy anomália volt a szezonban (akkor az egész évet végig domináló Mercedes visszaesett harmadik erőnek, ahol Vettel révén szintén a Ferrari nyert). Viszont már maga a pole pozíció megszerzése is hatalmas szó a Ferrarinak, s ha már ott vannak, akkor 2010 és 2015 után harmadik alkalommal is győzelemre váltanák.
2. Harmadik alkalomra sikerül-e legyőznie a Ferrarikat Lewis Hamiltonnak?
Mikor Lewis Hamilton az időmérőt követő sajtótájékoztatón megkérdezte Leclerc-től, hogy akkor most zsinórban harmadik alkalommal nyerte meg az időmérőt, mire a monacói igennel felelt, akkor a brit ugyan viccesen jegyezte meg 'fenébe', ám érezhető volt, hogy azért ennek az eredménynek nem örül, s szeretne mielőbb visszavágni a lassan 22. születésnapját ünneplő versenyzőnek.
Spában és Monzában hiába üldözte őt, előzni egyszer sem tudott. Monzában ráadásul egy igen izgalmas, a határokat feszegető párharcot vívtak egymással, aminek a második, de ha Spát is idevesszük akkor harmadik felvonása következik.
A Szingapúri Nagydíjak történetében eddig csak Sebastian Vettelnek siekrült zsinórban három alkalommal győzedelmeskednie, Hamilton újabb győzelmével beállítaná Vettel ezen rekordját, emellett itteni ötödik elsőségével a pálya történetének legsikeresebb versenyzője is lenne. Jelenleg pont Vettellel állnak az élen négy-négy győzelemmel.
A pénteki versenytempók alapján erre minden esélye megvan, mert akkor a Mercedes a verseny etapokon a legjobb volt. Viszont, hogy a pénteki adatokat mennyire nem szabad Szent Írásnak venni azt jól bizonyítja, hogy akkor a Mercedes előnye a Ferrarival szemben egy körön 1,2 másodperc volt, ehhez képest Leclerc 220 ezreddel legyőzte őket.
A kérdés, hogy az akkor látott verseny etapos tempójukban a Ferrari mennyit lesz képes fejlődni, s hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy legyőzzék a Mercedest, vagy Hamiltonnak ezúttal sikerül legyőznie a Ferrarikat?
3. Képes lesz-e Sebastian Vettel egyik legerősebb pályáján legyőznie csapattársát?
Ha a hétvége előtt megkérdezzük Sebastian Vetteltől, hogy elfogadná-e, hogy a harmadik helyről kezdhesse meg a futamot, akkor biztosan örömmel aláírta volna ezt az ajánlatot. Tegnap viszont korántsem volt elégedett, mivel az utolsó körök előtt ő állt a pole pozícióban, de mivel az utolsó körét nem fejezte be, így nem volt képes ezt az első helyet megvédeni- igaz a középső szektorig elmaradt a korábbi idejénél, csakhogy a harmadik szektora nem sikerült annyira jóra, ahol ráadásul a 19-es kanyar kijáratánál a falat is érintette.
Vettel emiatt csalódott volt a kvalifikációt követően, de ez még nem jelenti azt, hogy a harmadik rajthelye elveszi az esélyeit az első helyért folyó küzdelemben.
A négyszeres szingapúri győztes 2012-ben egyszer már megmutatta, hogy Szingapúrban a harmadik rajthelyről is lehet futamot nyerni, ráadásul abban az évben pont itt sikerült visszatérnie a világbajnoki küzdelembe, ahol addig nem állt túl jól.
2012-ben Szingapúr egy áttörés volt számára, s mikor, ha nem most hozhatna egy újabb áttörést számára, mikor arról beszélünk, hogy egy mély gödörben van?
Vettelt semmiképpen sem szabad leírni, még akkor sem, ha csapattársa indul a pole-ból ő pedig "csak" a harmadik helyről. Igaz taktikailag jelenleg ő áll rosszabbul, ráadásul ha a szükséges, akkor a Ferrarit őt áldozhatja be annak érdekében, hogy Leclerc-kel megnyerjék a futamot. Emiatt nincs kedvező helyzetben, de ha sikerül Fernando Alonso zseniális 2013-as rajtját megismételnie, akkor akár meg is előzheti fiatalabb csapattársát, s onantól kezdve már ő lesz a kezdeményezett. Ám ahhoz, hogy ez a futam végéig is így legyen, ahhoz mindenképpen az kell, hogy a verseny tempója jobb legyen Leclerc-nél, mivel Bahreinben egyszer ezt megcsinálta, csakhogy akkor a fiatal monacói minden téren jobb volt nála, így pár körrel később könnyedén visszaelőzte őt.
Vettelre mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a futamon, már csak azért is, mert négy futamgyőzelmével és hét dobogós helyezésével jelenleg ő a szingapúri pálya legeredményesebb versenyzője. Viszont ahhoz, hogy itteni győzelmeinek számát négyről ötre növelje, ahhoz elengedhetetlen, hogy a futam elején megelőzze csapattársát.
4. Beleszólhat-e Max Verstappen az első helyért folyó küzedelembe?
Az időmérőt követően Max Verstappen sem volt túlságosan elégedett a negyedik helyezésével. Nem véletlenül, mivel a Red Bull az utóbbi évek alapján is úgy készült, hogy ez a pálya az egyik legjobbjuk lehet, emiatt pedig úgy vágtak neki a szingapúri hétvégének, hogy a cél a futamgyőzelem.
A pénteki napot követően még úgy tűnt, hogy Lewis Hamiltonnal és a Mercedesszel csak Verstappen lesz képes tartani a tempót, csakhogy péntekről szombatra a Ferrari is odakeveredett az élre. Verstappennek így csak a negyedik hely jutott, s továbbra is kérdéses, hogy ő és a Red Bull lesz-e annyira erős, hogy beletudjon szólni a Ferrari és a Mercedes küzdelmébe.
Nézői szempontból abszolút az lenne a legjobb, ha igen, mert akkor az azt jelentené, hogy a győzelemért minimum négy, de ha Bottast is idevesszük, akkor öten is harcban lehetnek. Ez pedig egy igen izgalmas futamot vezethetnek fel, amit nem lenne érdemes kihagyni.
De vajon Verstappennek tényleg lesz esélye a győzelemért harcolni, ha pedig igen, képes lesz 2013 után ismét győzelemre vezetni a Red Bullt?
5. Ki nyeri a McLaren és a Renault összecsapását?
A középmezőnyben ezen a hétvégén az említett két csapat igencsak kiemelkedik, így a középmezőny legjobbja címért elsődlegesen ők pályáznak. A két csapat párharca azért is érdekes, mivel a gyári Renault szeretné legyőzni partnercsapatukat, akikkel szemben jelenleg 18 pont a lemaradásuk.
Monzában a Renault 2016-os visszatérésük elgjobb hétvégéjét teljesítették, s akkor 21 pontot sikerül faragniuk hátrányukból köszönhetően Norris tizedik helyének és Sainz kiesésének. Itt nem mutatkozik arra esély, hogy most is ennyi ponttal szerezzenek náluk többet, de arra van esélyük, hogy hátrányukon csökkentsenek.
Nem lesz egyszerű dolguk, mivel az időmérőn nyolcadik rajthelyet megszerző Daniel Ricciardót utólag kizárták, mivel a kvalifikáció Q1-es szakaszában az MGU-K egy pillanat erejéig több teljesítményt adott le, mint amennyit szabad (120 Kilowatt). Emiatt most Nico Hülkenberg egy személyes hadseregként lesz kénytelen harcba szállni a McLaren versenyzőivel, akik nagyon jól szerepeltek eddig Szingapúrban.
Az időmérőn főleg Lando Norris, aki a Q1-ben és a Q2-ben is a középmezőny leggyorsabbja volt, csakhogy az utolsó, mindent eldöntő szakaszban hibázott, így végül Hülkenberg mögé került. Csapattársa, Carlos Sainz viszont nem hibázott, s megszerezte a hetedik rajtkockát. Sainzról mindenképpen tudni érdemes, hogy a versenytempója az idei évben az egyik legjobb a mezőnyben, így Hülkenbergnek igazán nehéz dolga lesz ellene.
Ha esetleg az élen a küzdelem hamar eldőlne a középmezőnyt mindenképpen érdemes lesz nyomon követni, főleg a McLaren és a Renault házi versenyét, ami szintén izgalmasnak igérkezik. Nem beszélve arról, hogy vajon a mezőny végéről indulva Daniel Ricciardónak sikerül-e pontszerző helyig előrejönnie?
+ 1 Hozza-e a Szingapúri Nagydíj a hagyományokat?
A hagyományok alatt természetesen a biztonsági autós fázis értendő, mivel az eddigi 11 Szingapúri Nagydíjon egyaránt be kellett küldeni. Gyakran nem is a rajtot követő csetepatét követően, hanem azért, mert a futam során valaki összetörte autóját. Ez pedig itt nem meglepő.
A Szingapúri Nagydíj tudniillik a magas páratartalmával, az egymást követő 23 kanyarjával az egyik legnehezebb helyszín a versenynaptárban. Sok pilóta pont ezért szereti, vagy éppen nem kedveli ezt a pályát. Emellett azt is hozzá kell tenni, hogy itt a leghosszabb egy verseny, ahol nem egyszer a 2 órás időlimit lépett életbe. 2 óra versenyzés a katlanban pedig nem éppen jó móka a versenyzőknek, de nekünk nézőknek viszont egy igen jó garancia ahhoz, hogy egy izgalmas futamot láthassunk.
Ha a hagyományok idén sem szakadnak meg, akkor felkészülhetünk arra, hogy a közel két órás verseny során legalább egy alkalommal a biztonsági autót is megcsodálhatjuk.
Rajtrács
1. Charles Leclerc
2. Lewis Hamilton
3. Sebastian Vettel
4. Max Verstappen
5. Valtteri Bottas
6. Alexander Albon
7. Carlos Sainz
8. Nico Hülkenberg
9. Lando Norris
10. Antonio Giovinazzi
11. Pierre Gasly
12. Kimi Räikkönen
13. Kevin Magnussen
14. Danyiil Kvjat
15. Sergio Perez
16. Lance Stroll
17. Romain Grosjean
18. George Russell
19. Robert Kubica
20. Daniel Ricciardo
Képek: f1.com