Vonatozás, unatkozás, alvás, kettős Mercedes-siker. Előjáróban így lehetne felvezetni a 66. Monacói Nagydíjat abban az esetben, ha egy sima, minden eseménytől mentes futamunk lesz. Azonban ez itt Monaco, ahol nem egyszer fordult elő, hogy egy előzetesen unalmas futam végül izgalmasra fordult. Nézzük, hogy ezen a versenyen mik azok a dolgok, amikre érdemes lesz figyelni a 78 kör alatt.
1. Meglesz-e Lewis Hamiltonnak a harmadik monacói győzelem?
Bármennyire is hihetetlen, de Lewis Hamilton mindösszesen csak a második monacói pole-ját szerezte meg szombaton, és az eddigi tizenkettő itteni versenyéből kétszer tudod diadalmaskodni. Előbb 2008-ban, majd 2016-ban, mindkétszer félig esős körülmények között.
A Mercedes eddigi teljesítményét látva, mind a szezonra, mind csak a monacói hétvégére lebontva igen nagy meglepetésnek kellene történnie ahhoz, hogy ne az Ezüst Nyilak közül kerüljön ki a futamgyőztes.
Hamilton 2015-ben indult itt először az első rajtkockából, és akkor azt a versenyt végig dominálva vezette, míg nem Verstappen-Grosjean balesete miatt beküldött biztonsági autó olyannyira megzavarta a Mercedest, hogy kihívták a bokszba versenyzőjüket friss gumikért, aki csak akkori csapattársa, Nico Rosberg és Sebastian Vettel mögé a harmadik helyre tért vissza. Hiába voltak rajta frissebb gumik, a szűk, utcai pályán lehetetlen volt előzni, így ebben a pozícióban is intették le.
A futamgyőzeleméhez kis túlzással nem kell semmit sem csinálnia, mint jól rajtolnia, ahogyan tette azt legutóbb Barcelonában. Ha ez megvan, sikerül megőriznie a vezetést a rajtot követően, akkor igen csak jó pozícióba kerül ahhoz, hogy karrierje harmadik monacói sikerét megszerezze, amivel beérné a monacói győztesek listáján Stirling Mosst, Jackie Stewratot és volt csapattársát, Nico Rosberget, akiknek mind-mind három monacói győzelmük van.
2. Lesz-e rekordfelállítás a Mercedesnél?
Zsinórban hatodik kettős sikerére készül a Mercedes itt Monacóban. Ha van valami, amivel a héten elhunyt Niki Lauda a legjobban örülne, ha ez a siker összejönne utolsó csapatának. A Mercedes is a lehető legméltóbb módon szeretne a legendás háromszoros világbajnok előtt tisztelegni, így őket emiatt extrán fűti az a vágy, hogy kettős győzelmet szerezzenek, ezzel pedig egy újabb rekordot állíthatnának fel a Forma-1-ben.
Eddig még soha senkinek nem sikerült zsinórban hat kettős győzelmet aratni a sportágban. Ötöt is csak eddig két csapat ért el a sportág 1950 óta íródó történelme során. A Ferrari kétszer (1952-ben és 2002-ben), a Mercedes pedig a mostanit is beleszámítva háromszor jutott el öt kettős győzelemig.
A hat viszont abszolút rekord lenne, és ha másért nem is, Niki Laudáért mindent megtesznek, hogy hatra növeljék a kettős győzelmeik számát.
Tempójukat látva, erre minden sansz megvan, és ha van amire a leginkább lehetne fogadni, akkor az az újabb kettős siker lenne…
3. Max Verstappen képes lesz beleszólni a Mercedes küzdelmébe?
Ha van valaki, aki viszont ebbe belerondíthat, akkor az a pályafutása legjobb monacói rajtpozícióját megszerző Max Verstappen.
Persze neki sem lesz egyszerű dolga, mondhatni egy nagy lövése van, és az pedig a rajt. Ha ott sikerül legalább az egyik Mercedest lerajtolnia, akkor egy jó stratégiával, illetve némi szerencsével sikerülhet a Mercedes tavaly Brazília óta tartó győzelmi sorozatát megszakítani.
Persze erre kevés esély mutatkozik, azonban Max Verstappenre mindenképpen oda kell figyelni a versenyen, mert jelenleg ő tűnik az egyetlen versenyzőnek, akinek lehet esélye a Mercedesek ellen.
A holland versenyző mellett szól további két érv is, ami miatt a futam egyik fő „sztárja” lehet: az elmúlt években ő előzte a legtöbb versenyzőt itt, ami nagyban hozzájárult az is, hogy 2016-ban a Q1-ben 2018-ban pedig a harmadik szabadedzésen törte össze autóját, ami miatt az utolsó helyről kellett rajtolnia. A másik érv, hogy ugyan dobogóra itt nem állhatott (legjobb eredménye 2017-ben elért ötödik helyezés), azonban a tempója minden évben nagyon erős volt, és az, hogy még nincs monacói dobogója, az sokkal inkább rutintalanságának és forrófejűségének volt betudható.
Verstappenre már csak azért is érdemes lesz odafigyelni, mert ilyen előkelő helyről még egyszer sem kezdett meg egy futamot a hercegségben.
4. Meddig jöhet előre Charles Leclerc?
Nem ilyen hétvégét képzelt el magának hazai futamán Charles Leclerc. Hiába volt ő a leggyorsabb versenyző a harmadik szabadedzésen, az időmérőn már rögtön a Q1-ben kiesett, miután a Ferrari igen csúnyán elszámolta magát. A monacói versenyző, így -Giovinazzi büntetésével is- csak a tizenötödik helyről várhatja majd a piros lámpák kialvását.
A hétvége előtt talán egy dobogós helyezést tűzött ki célul, amiből szombat délután pontszerzés lett.
Sajnos a monacói pálya nem az a versenyhelyszín, ahol egy gyengén sikerült kvalifikációt követően is fel lehet zárkózni legalább a középmezőny elejéig. Nem, itt ahogyan azt Leclerc a kvalifikációt követően elmondta nem lehet előzni. Az előzéshez nagyon kockáztatni kell, amiben pedig benne van a baleset is.
A monacói versenyző két dologban bízhat igazából: az egyik, hogy káosz futam lesz sok biztonsági autós fázissal, a másik pedig az eső. Igazából egyikre sincs túl nagy esély, bár utóbbira 60%-ot jósolnak, azonban ezt érdemes fenntartásokkal kezelni. Pláne úgy, hogy a 2018-as Spanyol Nagydíjra 80%-ot jósoltak, a futam alatt pedig konkrétan nulla csepp eső esett.
Egy esetleges száraz futamon Leclerc-nek egyedül a pontszerzés jöhet össze, de az sem lesz könnyű. Viszont az elmúlt két évből Lewis Hamilton és Max Verstappen példája adhat némi bizakodásra okot arra, hogy pontszerzés nem lehetetlen dolog.
Hamilton 2017-ben egy igen balszerencsésen alakuló időmérőt követően a tizenharmadik helyről sikerült egy hetedik helyezést hoznia, míg tavaly Verstappen az utolsó, huszadik helyről végzett a kilencedik pozícióban. Úgyhogy ha más nem is, de hazai közönség előtt első pontjait szerezheti meg.
Érdekességképpen: Leclerc még egyszer sem látta meg a kockás zászlót hazája futamán. 2017-ben az F2-ben versenyzett, és mindkét futamon kiesett, ahogyan tavaly is fel kellett adnia a futamot, miután fékhiba miatt hátulról belement Brendon Hartley (Toro Rosso) autójába.
5. Kevin Magnussen nagy futama lehet? – Mire figyeljünk a középmezőnyben?
Kevin Magnussen volt Lewis Hamilton mellett az időmérő másik nagy ásza. A dán versenyző nemcsak, hogy a középmezőny legjobbja lett, de még a negyedik helyezett Sebastian Vettelt is megközelítette 162 ezredre, ami abszolút megsüvegelendő teljesítmény.
Ugyan az időmérőn hatodik lett, de Gasly Grosjean feltartásáért kapott háromhelyes rajtbüntetésének köszönhetően az ötödik helyről fogja megkezdeni a futamot, ami a 2018-as Ausztrál Nagydíj óta a legjobb rajthely számára. Pontosan emiatt a dán versenyzőnek és csapatának ez lehet az év eddigi legjobb futama, ahol nem elképzelhetetlen egy top 5-ös eredmény elérése.
Dobogóról beszélni talán felesleges, de ha az előtte rajtoló versenyzők közül ketten is kiesnek valamilyen okból, akkor még az is összejöhet, azonban önerőből az ötödik-hatodik hely lehet a maximum, ami így is a legjobb monacói eredmény lenne mind neki, mind csapatának.
A középmezőnyben azonban nemcsak ő brillírózott tegnap. Daniel Ricciardo Renault-s karrierje legjobb rajthelyéről a hatodikról fogja megkezdeni a futamon, és egy jó rajttal nemcsak megelőzheti Kevin Magnussent, de az idei év eddigi legjobb eredményét is megszerezheti. Eddig csak Kínában tudott pontot szerezni, csapata emellett Nico Hülkenberg révén még egyszer végzett a hetedik helyen az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon, így nekik különösen fontos lesz az, hogy a hercegségből pontokkal távozzanak.
Ez azért is lenne fontos a Renault-nak, mert jelenleg csak a nyolcadik helyen állnak a konstruktőri tabellán, ami kicsit sem hízelgő a számukra.
Még a kettős pontszerzésre is jó esélyük van, mivel másik versenyzőjük, Nico Hülkenberg a tizenegyedik helyről várja a piros lámpák kialvását.
A középmezőnyben nagyon fontos lesz odafigyelni a Toro Rossókra is. A faenzai alakulat a 2018-as Japán Nagydíj után kvalifikálta magát mindkét pilótájával a Q3-ba, ahol Kvjat a nyolcadik (Gasly büntetése miatt a hetedik helyről indul), Albon pedig a tizedik helyet szerezte meg.
A szabadedzéseken a Toro Rossók nagyon meggyőzően teljesítettek, így nagyon nagy esély mutatkozik arra, hogy a 2017-es Spanyol Nagydíj után ismét kettős pontszerzést érjenek el.
Szót érdemel még Carlos Sainz is, aki eddig az összes Monacói Nagydíjon bejutott a Q3-ba, illetve az összes eddigi futamon pontot tudott szerezni. A McLaren spanyol versenyzője ezúttal is a legjobb tízben zárta az időmérőt, és a kilencedik helyről indulva minden esélye megvan arra, hogy tovább folytassa a monacói pontszerző sorozatát. Ebben a McLarennél is bíznak, akik utoljára 2016-ban szereztek pontokat a hercegségben (akkor Alonso az ötödik, Button a kilencedik helyen ért célba).
+1 Kimi 300
Hogyan hagyhattuk volna ki a listából azt az embert, aki a hétvégén jubilál, még annak ellenére is, hogy ez őt a legkevésbé sem érdekli.
Kimi Räikkönen a 300. nagydíjára készül, ezzel belépve a Forma-1 igen szűk táborába, ahol eddig csak Rubens Barrichello (326 nagydíj), Fernando Alonso (314 nagydíj), Jenson Button (309 nagydíj) és Michael Schuamcher (308 nagydíj) tartózkodott.
Räikkönen az időmérőn csak a tizennegyedik rajthelyet tudta megszerezni, így elméletileg nincs sok esélye arra, hogy ezt a jubiláns futamot pontszerzéssel teljesítse, de aztán ki tudja?
Viszont mindenképpen érdemes lesz a 78 körös futam során nyomon követni az ő teljesítményét, már csak azért is, mert mióta az Alfa Romeónál versenyez, azóta minden futamon mutatott egy-egy klasszis manővert.
Rajtrács:
1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottas (Mercedes)
3. Max Verstappen (Red Bull)
4. Sebastian Vettel (Ferrari)
5. Kevin Magnussen (Haas)
6. Daniel Ricciardo (Renault)
7. Danyiil Kvjat (Toro Rosso)
8. Pierre Gasly (Red Bull)*
9. Carlos Sainz (McLaren)
10. Alexander Albon (Toro Rosso)
11. Nico Hülkenberg (Renault)
12. Lando Norris (McLaren)
13. Romain Grosjean (Haas)
14. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)
15. Charles Leclerc (Ferrari)
16. Sergio Perez (Racing Point)
17. Lance Stroll (Racing Point)
18. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)*
19. George Russell (Williams)
20. Robert Kubica (Williams)
* = 3 helyes rajtbüntetés időmérőn való feltartásért
Képek: formula1.com, Alfa Romeo Racing. Aston Martin Red Bull Racing