3. Azeri Nagydíj - Mire figyeljünk a futamon?

Bakuban az elmúlt két évben két nagyon izgalmas, őrült futamot láthattunk. Az idei futam előtt is egy hasonlóra van kilátás, nézzük is, mik azok a kérdések, amik miatt érdemes lesz megnézni a 3. Azeri Nagydíjat?

1. Lesz-e győzelem a pole pozícióból indulva?

Az idei szezon egyik különlegessége, hogy aki szombaton a leggyorsabb volt, az vasárnap már nem tudta megnyerni a futamot. Ráadásul még az első helyét se tudta megtartani a rajtot követően a pole-ból induló versenyző.

Ausztráliában Hamilton, Bahreinben Leclerc, Kínában Bottas volt az, aki a pole-ból indulhatott, azonban az 1-es kanyarban egyikőjük sem érkezett meg elsőként, hanem a második helyről induló csapattársuk. Közülük eddig Leclerc-nek sikerült a futam során visszaszerezni elvesztett első helyét, azonban a futamot műszaki hiba miatt ő sem tudta megnyerni, így eddig úgy állunk, hogy pole-ból 2019-ben még senki nem nyert futamot. Utoljára ilyen sorozat 2010-ben láthattunk, akkor ez a sorozat egészen az évad ötödik állomásáig, a Spanyol Nagydíjig elhúzódott.

Vajon idén is így lesz, vagy Bottas győzelemre tudja váltani karrierje első bakui pole-ját?

2Lesz-e történelemírás a Mercedesnél?

És ha már összejön Bottas győzelme a pole-ból indulva, vajon összejön-e a Mercedesnek zsinórban a negyedik kettős győzelem, amivel történelmet írhatnának. A Forma-1 1950 óta íródó történelme során még egy csapatnak sem sikerült az év első négy futamát négy kettős győzelemmel kezdenie, ehhez pedig most nagyon közel állnak az Ezüst Nyilak.

Az időmérőn nem várt módon kettős sikert arattak, így mind a két versenyzőjük az első rajtsorból kezdhetik majd meg az 51 körös futamot.

Bakuból kiindulva előre nem lehet kijelenteni azt, hogy a két Mercedes kettős győzelmet fog aratni, hiszen ez az a helyszín, ahol tényleg bármelyik pillanatban benne van a pakliban az, hogy káosz alakul ki, ahogyan arra is van lehetőség, hogy az egész futam 2016-hoz hasonlóan bármilyen izgalmas esemény nélkül fog lezajlani.

A Mercedesnél az utóbbiban bizakodnak, ám ha még minden gond nélkül is lezajlana, akkor sem lehet majd elmenni a pilótájuk közötti párharcról. Bottas idén nagyon felszívta magát, Kínában pedig láthattuk, hogy mennyire csalódott volt amiatt, hogy második helyezésével elvesztette első helyét a világbajnokságban. A finn versenyző tavaly is jól ment, és ha nincs a defekt pár körrel a vége előtt, akkor ő nyerte volna meg a futamot. Az idei futamnál biztosan hajtani fogja a vágy, hogy ami tavaly nem sikerült, az idén összejöjjön.

3. Tud-e végre futamot nyerni a Ferrari? Meddig tud előre jönni Charles Leclerc?

A téli teszteket követően már-már mindenki előre odaadta volna a világbajnoki serleget a Ferrarinak, akinek eddig nem úgy alakult a világbajnokság, ahogyan azt szerették volna. Ausztráliában és Kínában esélyük sem volt a Mercedes ellen, Bahreinben pedig egy műszaki hiba, és Vettel megforgása is megakadályozta őket a győzelem megszerzésében.

A szabadedzések alapján szintén úgy tűnt, hogy ez a hétvége a Ferrarié, azon belül is Charles Leclerc-é legyen, azonban a monacói versenyző a Q2-ben elkövetett hibájával összetörte autóját, Vettel pedig esélytelen volt szélárnyék nélkül harcba szállni a Mercedesekkel.

A futamon viszont még visszavághatnak. Vettel a harmadik helyről indulva jó pozícióban van ahhoz, hogy felvegye a kesztyűt a Mercedes versenyzőivel, míg Leclerc a közepes gumikon vág neki a futamnak köszönhetően annak, hogy ezzel a keverékkel jutott be a Q3-ba. Ez taktikailag még kifizetődhet neki, hiszen hosszabb ideig kint maradhat a pályán, és mint tavaly, egy számára jó ütembe pályára küldött biztonsági autó sokat segíthet neki abban, hogy az élmezőnyben találja magát. Tempó alapján ezen a hétvégén abszolút ő a favorit a Ferrarinál, azonban időmérős hibája miatt mégis ő az, aki hátrébbról kénytelen rajtolni. Egy-két biztonsági autó viszont sokat segíthet neki, és a Forma-1-ben, illetve az autósportban nem egyszer láttuk azt, hogy egy balul sikerült időmérő ellenére is másnap az adott pilóta nyert.

2018-ban Hamiltonnak sikerült a tizennegyedik helyről nyernie Hockenheimbe, de ha nagyon Bakuban akarunk maradni, akkor 2017-ben Daniel Ricciardo nyert itt úgy, hogy szombaton a Q3-ban ő is falnak vágta autóját. Úgyhogy Leclerc hiába indul a nyolcadik helyről, azért őt se vigyük ki a győzelemért esélyes pilóták listájából. (A monacói versenyző konkrétan már a futam előtt nyert két pozíciót, előbb Giovinazzi 10 helyes rajtbüntetésével, majd Kimi Räikkönen kizárásával.)

 4. „Once again guys! Once again!” – de lesz e harmadik alkalommal is once again?

Ha van versenyző, aki abszolút bakui specialista, akkor az Sergio Perez. A mexikói versenyző elképesztően jól érzi magát Baku utcáin, mind a három futamon, amit eddig itt megrendeztek, nagyon versenyképes volt. 2016-ban például a második leggyorsabb volt a kvalifikáción, azonban egy váltócsere büntetés miatt, azt a futamot a hetedik helyről volt kénytelen megkezdeni, és végzett a harmadik helyen.

2017-ben szintén jó pozícióban volt ahhoz, hogy felérjen a dobogóra egészen addig, míg nem ütközött akkori csapattársával, Esteban Oconnal.

Tavaly pedig a nyolcadik helyről indulva, megismételte 2016-os eredményét, és harmadik lett, megszerezve ezzel a Force India utolsó dobogós eredményét.

Perez az időmérőn megint nagyszerűen teljesített, az ötödik rajthelyet sikerült megszereznie, mely a legjobb rajtpozíciója eddig itt Bakuban. Ez pedig azt jelenti, hogy nagyon jó esélye van arra, hogy harmadik alkalommal is felállhasson pódiumra. Rá mindenképpen érdemes figyelni.

5. Lesz-e káoszfutam, és kik azok, akik meglepetést érhetnek el?

2017-ben és 2018-ban az év legőrültebb futamát láthattuk, így bőven benne van a pakliban, hogy idén is így lesz. Nekünk nézőknek ez mindenképpen csak jó lehet, főleg a kevésbé izgalmas, eseménydús Kínai Nagydíj után.

2017-ben három biztonsági autós fázis mellett piros zászló is volt a futamon, tavaly pedig kétszer kellett a biztonsági autót a pályára küldeni.

A hétvége eddig alakulása szintén azt vezetheti fel, hogy egy őrült futam vár ránk magyar idő szerint 14:10-kor.

Ha őrült futam, akkor mindig vannak olyan eredmények, amire előre talán számítottunk. És kik azok, akik meglepetést okozhatnak?

A győzelemért folyó küzdelmet nézzük, akkor Max Verstappen nevét is érdemes megemlíteni, aki az időmérőn nagyon közel tudott lenni a Mercedeshez és a Ferrarihoz. Ugyan öt tizeddel elmaradt Bottas idejétől, de ő végig „tisztán”, azaz szélárnyék nélkül teljesítette mért körét, amin elúszott a pole a holland versenyző szerint. 

Ha a Red Bull ma is hasonlóan versenyképes lesz, mint volt tegnap az időmérőn, akkor talán nem is akkora őrültség a hollandot is a futamgyőzelemre esélyes pilóták közé sorolni.

Perezt már említettük, aki egy kis szerencsével odaférhet a dobogóra, de a mexikói versenyző mellett Kvjatnak, Norrisnak, de akár Carlos Sainznak is sikerülhet ez. Persze reálisan nézve erre csakis akkor van esély, ha tényleg az elmúlt két évhez hasonlóan egy őrült futamot látunk. Normál körülmények esetén viszont a Mercedes, a Ferrari pilótái és Max Verstappen az, akik pályáznak a dobogós helyezésekért.

Azt viszont muszáj még megjegyezni, hogy eddig az összes bakui futamon a negyedik rajtsorból (7-8. hely) mindig valaki felállt a dobogóra. 2016-ban Perez a hetedik helyről, 2017-ben és 2018-ban Stroll és Perez a nyolcadik helyről végeztek a dobogón. Idén ebből a rajtsorból Lando Norris és Charles Leclerc fog indulni. Ha a bakui hagyomány nem változik, közülük valaki ma dobogós lesz. Nagyobb esély a monacóira van…

+ 1 Lesznek-e új pontszerzők?

Három futamot követően már csak öt versenyző neve mellett nem szerepel pont: Antonio Giovinazzi, Romain Grosjean, Carlos Sainz, George Russell és Robert Kubica. Közülük kettő pilóta az, akire azt lehetne mondani, hogy a futamot követően szintén feliratkozhat a pontszerzők közé. Ők Giovinazzi és Sainz.

Előbbi versenyző ugyan egy 10 helyes rajbüntetés miatt csak a tizenhetedik helyről várhatja a futam megkezdését, azonban a hétvégén mutatott tempója alapján bőven benne a pakliban, hogy Forma-1-es karrierje során először fejezzen be egy futamot a legjobb tízben, ezzel kritikusait is elhallgatatva.

Sainz már jó pár alkalommal szerzett pontot a Forma-1-ben, azonban idén ez még nem sikerült. Most viszont minden esélye megvan rá, az autó nagyon jónak tűnik, s ugyan az időmérőn nem sikerült bekerülnie a Q3-ba, Giovinazzi büntetésével és Kimi Räikkönen kizárásával (szabálytalannak találták az első vezetőszárnyát) így is a kilencedik helyről rajtolhat. Tavaly, még a Renault színeiben nagyon jól szerepelt, akkor az ötödik helyen intették le. Ha ezt az eredményt idén nem is sikerül megismételnie, a pontszerzés mindenképpen összejöhet neki.

 Rajtrács:

1. Valtteri Bottas

2. Lewis Hamilton

3. Sebastian Vettel

4. Max Verstappen

5. Sergio Perez

6. Danyiil Kvjat

7. Lando Norris

8. Charles Leclerc 

9. Carlos Sainz

10. Daniel Ricciardo

11. Alexander Albon

12. Kevin Magnussen

13. Lance Stroll

14. Romain Grosjean

15. Nico Hülkenberg

16. George Russell

17. Antonio Giovinazzi

Bokszrajt:

Robert Kubica

Pierre Gasly

Kimi Räikkönen

 

Képek: f1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása