RaceCoffee- Sikeres lehet-e a Vettel és az Aston Martin házassága?

Azt követően, hogy szerda este a közösség média oldalain Sergio Perez bejelentette, év végén távozik a Racing Pointtól már biztosra lehetett venni, hogy az Aston Martin Sebastian Vettel vezetésével tér vissza a Forma-1-be, aminek megerősítésére csütörtök délelőtt kilenc óráig kellett várni. 

 

Vettel az Aston Martinnál

 

A csütörtöki nap, és vélhetően a Toszkán Nagydíj hétvégéjének legnagyobb híre Sebastian Vettel átigazolása az Aston Martinhoz.

Az első és talán legfontosabb kérdés ezzel kapcsolatban, hogy jó döntés-e Vettel, illetve az Aston Martin részéről ez a házasságközés?

Vettel oldaláról szemlélve mindenképpen, hiszen az Aston Martint leszámítva nem volt olyan opciója a jövő évi rajtrácson, ami számára, mint egy négyszeres Forma-1-es világbajnoknak kifizetődő lehetett volna. 

Mire is gondolok? 

Nos, Vettel már több nyilatkozatában is hangoztatta, hogy csak azért nem akar a Forma-1-ben maradni, hogy versenyezzen. Bár szereti, imádja ezt a sportágat, ő dobogókért, futamgyőzelmekért és világbajnoki címekért akar harcolni. A Haasszal, az Alfa Romeóval és a Williamsszel erre a közeljövőben nem lenne rá esélye, és mint lehetséges opciónak már csak a Racing Point maradt, amely csapatot jövőre átmárkázzák Aston Martinná.

Vettel arra is mindig utalást tett, hogy csak olyan opciót fog elfogadni, amiről úgy gondolja, hogy sikeres lehet, így vélhetően ő is lát az Aston Martin Forma-1-es szereplésében olyan potenciált, amivel a közel jövőben újra a világbajnoki címekért harcolhat majd. 

Az Aston Martin oldaláról vizsgálva a dolgot, ahogyan 2015-ben a Honda visszatérésekor, marketing és PR-szempontból nagyon is fontos, hogy olyan pilótával térjenek vissza a sportágba, akivel egyből fel tudják magukra hívni a figyelmet, akire tudnak majd építkezni, aki a szponzorok számára is kecsegtető lehet, azaz aki jó reklámarc lehet a márka számára. Sebastian Vettel pedig egy ilyen pilóta, még akkor is, hogyha az elmúlt két és fél szezon azért rontott a megítélésén.

Marketing szempontból az Aston Martinnak nagyon jól jött, hogy a pilótapiacon volt egy elérhető világbajnok. Vélhetően, amint kiderült, hogy Sebastian Vettel távozik a Ferraritól, az Aston Martin új vezérigazgatója, a Racing Point csapat tulajdonosa, Lawrence Stroll egyből megkezdte a "hadjáratot" a leigazolásra, mert az a márka megítélésének is jót tesz, ha úgy kezdik a Forma-1-es kalandjukat, hogy van egy világbajnok, ráadásul egy négyszeres a fedélzeten!

Már most nyugodtan feltételezhetjük, hogy az Aston Martin nem körülnézni jön a Forma-1-be, hanem nyerni, és ehhez kell egy olyan versenyző, akire lehet építkezni. Sebastian Vettel pedig rövidtávon jó választás a csapat számára, feltéve, ha azt a Vettelt fogjuk látni, mint a Red Bullos és első Ferraris idényében.

Ha Vettel minden támogatást megkap csapaton belül, akkor én meg merem kockáztatni, hogy képes lesz újabb világbajnoki címet/címeket szerezni. Viszont azzal vélhetően ő is tisztában van, hogy legelőször majd a '22-es szabályváltozáskor lehet arra számítani, hogy a csapat élmezőny tagja lehet, mivel '21-ben is a jelenlegi autókkal fognak versenyezni. 2021-es szezon viszont pont arra lesz jó, hogy teljesen megismerje a csapatot, így mikor elindul a '22-es szezon, akkor azt egy stabil háttérrel kezdje meg. 

És a fő kérdés, hogy sikeres lehet-e a Vettel és az Aston Martin házasság?

Véleményem szerint abban az esetben igen, ha a Vettel megkapja azt a fajta támogatást a csapattól, amit megkapott Red Bullos, majd korai Ferraris időszakában, vagy amilyen támogatást jelenleg megkap Hamilton a Mercedestől és Verstappen a Red Bulltól. És mivel a csapat másik versenyzője Lance Stroll lesz, így házon belül sem biztos, hogy kell tartani a belpolitikától, még akkor sem, ha Stroll édesapja lesz a főnöke. Ugyanis Lawrence bár szereti a fiát, azért azt ő is tudja, hogy az első években még nem ő lesz az első számú versenyző, így nyugodtan épülhet a csapat Vettel köré, akire vélhetően az Aston Martin márka F1-es megjelenése is épülni fog.

Vettel és az Aston Martin kapcsolat igazán erős lehet, de ehhez az is kell majd, hogy azt a Vettelt láthassuk, aki négyszer is felért a csúcsra, más esetben a Forma-1-es pályafutásának végét is jelentheti ez a projekt. 

 

Hol köthet ki Sergio Perez?

 

A Vettel - Aston Martin házasság legnagyobb kárvallottja az a Sergio Perez, aki nélkül nem is biztos, hogy beszélnénk arról, hogy 2021-ben visszatér az Aston Martin a Forma-1-be. Perez volt ugyanis az a versenyző, aki csődeljárást indított 2018-ban saját, akkor még Force India néven induló csapata ellen, mivel már olyan súlyos anyagi gondokkal küzdöttek, hogy e nélkül nem is biztos, hogy túlélték volna a szezont. Ekkor jött Lawrence Stroll, aki felvásárolta a csapatot, és Pereznek egy több éves szerződést kínáltak, amit végül nem tölthetett ki.

Perez szerda esti közleményéből az jött le, amit a csütörtöki sajtónapon meg is erősített, hogy ő valóban úgy készült, hogy 2021-ben a csapatnál fog maradni, már Aston Martin név alatt.

Ez hatalmas sokk volt a mexikói versenyzőnek, aki leírta a közleményében, hogy nincsen jelenleg B opciója, és ha nem lesz, akkor könnyen lehet, hogy 2021-ben, mint volt Force Indiás csapattársa, Nico Hülkenberg, a partvonalra kerül. 

De milyen opciói lehetnek egyáltalán Pereznek?

A legkézenfekvőbb két opció az Alfa Romeo és a Haas. Előbbi csapatnál érdekes módon pont volt csapattársát, Nico Hülkenberget rebesgetik, mint lehetséges opciót, ha Kimi Räikkönen visszavonulna. 

Nagyobb eséllyel vélhetően nem az Alfa Romeo ülésére pályázhat, ugyanis figyelembe kell azt is venni, hogy az F2-es bajnokságban idén a Ferrari juniorok elképesztően jól mennek, a bajnokság megnyerésére hárman (Ilott, Shwartzman, Schumacher) is pályáznak, és aki közülük nyer, annak biztosan fog ülést biztosítani a Ferrari. Persze kérdés, hogy az Alfa Romeónál vagy éppen a Haasnál?

A Haasnál nagyobb esélyei lehetnek Pereznek, már csak a tőkeerős szponzorai miatt is, ami egy olyan csapatnak, mint a Haas nagyon jól jönne. Itt sem Grosjean, sem Magnussennek nincsen bebiztosítva a jövő évi ülése, ráadásul a csapatfőnök, Günther Steiner is utalt arra, adott esetben mindkét pilótától megválnak. 

Én nem tartom elképzelhetetlennek azt a forgatókönyvet, hogy a Ferrari három junior pilótájából (akik a bajnokság első három helyén is állnak) kettőnek is ülést biztosítana úgy, hogy az egyik az Alfában, a másik pedig a Haasban kapna lehetőséget egy rutinosabb F1-es pilóta mellett. 

Én Perezt a Haasnál tudom leginkább elképzelni a jövő évi szezonra, de 1% esélyt azért egy harmadik csapatnak is adjunk, még pedig a Red Bullnak.

A Red Bull helyzete azért nagyban fog függeni Yuki Tsunoda F2-es szereplésétől (ami nagyon meggyőző jelenleg). Mivel nagyon szoros a bajnokság, így nem lehet kijelenteni, hogy a japán a legjobb négy között zárja a bajnokságot (jelenleg itt áll), amivel meglesz az F1-es debütáláshoz szükséges szuperlicensz pontszám (bár rebesgetik azt is, hogy enyhítenek majd a pontrendszeren), és ha nem jön ez össze, akkor jövőre feltételezhetően nem kapja meg az AlphaTauri ülését. Így jön képbe az, ha Albon év végéig nem javít a teljesítményén, akkor a Red Bull valószínűleg nem fogja meghosszabbítani vele a szerződést, és visszaültethetik az AlphaTauriba Kvjat helyére és Gasly mellé. (Én úgy érzem, hogy Kvjat jövőre sajnálatos módon, de nem lesz a mezőny tagja.) Ezzel megüresedne egy hely Verstappen mellett, ezt pedig Perez megkaphatná. 

Vélhetően beállna második számú versenyzőnek, ráadásul olyan esélyt kapna, amilyet még soha, és egy szezonja lenne bizonyítani, hogy képes hozni azt a szintet, amit elvárnak a Red Bullnál.

Fontos kiemelnem, ezt csak egy gondolat, amire én magam is csak 1% esélyt adok, de ezt se húzzuk ki a képletből. Ebben a 2020-as esztendőben bármi megtörténhet. Én, mint fentebb is írtam, a Haasos lehetőséget egy nagyon jó opciónak tartom, már csak azért is, mert egy amerikai csapatban lenne egy közép-amerikai pilóta. 

Ha pedig egyik csapatnál sem lesz ülés, akkor az IndyCar egy remek opció lehet még számára. Perez egy nagyon jó versenyző, így bízzunk abban, hogy jövőre is itt fogjuk látni a Forma-1-ben. Ő egy olyan versenyző, akivel bármelyik jelenlegi csapat jól járna. Az már pedig már más kérdés, hogy az Aston Martin Vettel mellé nem őt, hanem Strollt választotta, amit bizonyos tekintetben meg lehet érteni.

 

 

Képek: formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása