Ez eddig Mercedes-dominancia - Első teszthét összefoglaló

Lezajlott a 2020-as Forma-1-es világbajnokság első előszezoni teszthete. Túl három tesztnapon egy dolog nagyon látszik mégpedig, idén is a Mercedes lehet az elsőszámú csapat.

 

Első nap- Mercedes dominancia :

 

2020-ra az előszezoni tesztnapok számát kétszer négyről kétszer három napra csökkentették költségcsökkentési okokból. Ennek révén egy-egy teszthéten csak három nap áll rendelkezésükre a csapatoknak ahhoz, hogy a lehető legjobb módon felkészüljenek a március közepén rajtoló új idényre.

A csapatok nem tétlenkedtek, már a legelső nap igyekeztek a lehető legtöbb időt eltölteni a Barcelona közelében található Circuit de Catalunya versenypályán. A nyitó nap ennek okán nagyon produktív volt mindenki részéről. Minden csapatnak sikerült 100 kör feletti körszámot elérnie, ami nem sűrűn szokott előfordulni a nyitótesztnapokon.

Az pedig pláne nem, hogy egy tesztnapon egy csapat két pilótája fussa meg a két leggyorsabb köridőt! A Mercedes viszont egyből egy kettős "győzelemmel" nyitotta az új esztendőt: Hamilton volt a leggyorsabb a C2-es gumikon teljesített 1:16.976-os köridővel, csapattársa Bottas pedig a C3-as abroncsokon elért 1:17.313-al a második. (A gumijelölés-magyarázó: C1 a legkeményebb keverékű gumi, a C5 a leglágyabb.)

A két Mercedes mögött is egy Mercedes, pontosabban a 2019-es Mercedes rózsaszín változata végzett Sergio Perez (1:17.375) révén. A riválisok nem voltak túlságosan elragadtatva, hogy a Racing Point kísértetiesen hasonlít a tavalyi világbajnok autóra, azonban a csapat technikai igazgatója, Andy Green elmondta, hogy a hasonlóság legfőbb oka az, hogy most már ők is a csillagosok szélcsatornáját használják, emellett motor, váltó és hidraulika mellett most már a felfüggesztést is tőlük vásárolják, így óhatatlanul is nehéz elkerülni azt, hogy hasonlítson egymáshoz a két autó. Ez természetesen nem szabálytalan, a szabályok bizonyos elemeket engednek megvásárolni csapatoktól, ahogyan a Haas is teszi a Ferrarival vagy most már AlphaTauri a Red Bullal. 

Az első nap túl sok akciót nem láthattunk a pályán, csak pár vezetői hibáról lehetett beszámolni: a délelőtt folyamán Kevin Magnussen pördült meg a 9-es kanyarban, a délutáni etap során Max Verstappen hibázott kétszer a 13-as kanyarban, de az aszfaltozott bukótérnek köszönhetően egyik kicsúszása sem volt végzetes. Ezt leszámítva egyébként a Red Bullnál nagyon pozitív volt a hangulat, ugyanis Verstappen volt, aki a maga 168 körével a legtöbb kört teljesítette a pályán (csak a Mercedes pilótái, akik váltóműszakban dolgoztak teljesítettek több kört.), ráadásul  C3-as gumikon teljesített 1:17.516-al a nap negyedik leggyorsabbja is volt.

Sok figyelem hárult a Scuderia Ferrarira is, ahol eredetileg Sebastian Vettel avatta volna fel az SF1000-re keresztelt autót, azonban rosszullét (lázas volt a négyszeres világbajnok) miatt nem tudta vállalni ezt, így a csapat másik versenyzője, Charles Leclerc tesztelt. A monacói versenyző köridő szempontjából csak az időlista végén (tizenegyedik hely) foglalt helyet, ám a monacói versenyző a nap végén elmondta, most az új autó megismerésével, az adatok összehasonlításával foglalkoztak. A paddockból is olyan hírek keltek szárnyra, hogy a Ferrari (beleértve a partnercsapataikat az Alfa Romeót és a Haast) szándékosan letekert motorral és megtankolt autóval tesztelt. Ennek is volt betudható, hogy az összes Ferrari-motoros pilóta az időlista végén végzett: tizenegyedik Leclerc (Ferrrari- 1:18.289), tizenharmadik Kubica (Alfa Romeo- 1:18.386), tizennegyedik Magnussen (Haas- 1:18.466), Giovinazzi (Alfa Romeo- 1:20.096).

Az első nap legnagyobb pozitív meglepetése mindenki számára a Williams volt. Egy évvel azután, hogy az első teszthétre nemcsak két nap késéssel érkeztek meg, de az akkori FW42-es autó még csak el sem készült teljesen, most ők voltak az elsők akik kihajtottak a pályára, ráadásul a nap ötödik legtöbb körét is teljesítette a Russell-Latifi páros.

erj3tv_x0aa7skt.jpg

 

Második nap- DAS:

 

Az első nap a tempó, a második nap egy új, innovatív rendszerükkel hívták fel magukra a figyelmet. Olyannyira, hogy az egész nap során a paddock sokkal inkább a DAS-ra keresztelt (Dual-Axist Steering - kéttengelyű kormányzás) rendszerükkel (ha a pilóta maga felé húzza a kormányt, akkor ezzel egy időben az első kerekek egymás irányába közelednek, mikor a pilóta visszatolja a kormányát az eredeti pozíciójába, a kerekek is visszaállnak) volt elfoglalva, mint sem a pályán történtekkel. Mindenkit az alábbi dolgok érdekelték: szabályos-e a rendszer, biztonságos, és ami a legfontossabb, mit tud? 

A csapatok továbbra is igyekeznek kitalálni, mire is jó pontosan a DAS, miközben az is nyilvánvalóvá vált, a csapat nagyon ügyesen kihasznált egy kiskaput a technikai szabálykönyvbe. A szabályzat ugyanis nem tiltja, hogy a kerekeket milyen irányba mozgatják, csak annyit, hogy a versenyző kettőnél többet mozgasson, és a kormány mozgatására sem voltak külön szabályok, hogy azt előre/hátra nem lehet mozgatni. Amire oda kellett a csapatnak figyelni, hogy a rendszer ne hidraulikusan működjön, hanem mechanikusan, és a DAS az utóbbi kategóriába sorolandó, mivel maga a pilóta változtatja meg a kerekek mozgását a kormány előre/hátra mozgatásával.

Míg mindenki a Mercedes megoldásaival foglalkozott, aközben a pályán folytatódott a tesztelés.

A második napon az Alfa Romeo világbajnoka, Kimi Räikkönen futotta meg a leggyorsabb kört 1:17.091-el, aminél az az igazán érdekes, hogy a finn versenyző ezt az időt a leglágyabb keverékű gumikon (C5) érte el. Egyébként Räikkönen neve mellé írandó a teszt első piros zászlója is, ugyanis negyedórával a tesztnap vége előtt autójával megállt a pályán.

Nap során megvolt az első komolyabb kicsúszás is Romain Grosjean személyében, aki a 4-es kanyarban veszítette el irányítását autója felett, és háttal egy picit el is találta a gumifalat. Szerencséjére csak a hátsó szárnya sérült meg némiképp, így saját lábon vissza tudott térni a bokszutcába. Ezt leszámítva egyébként a franciának nagyon jó napja volt, mivel 158 megtett körével ő teljesítette a legtöbbet. Nála csak a Mercedes pilótapárosa teljesített többet, akik összesen 183 kört teljesítettek úgy, hogy a délutáni programjuk Valtteri Bottas elektronikai hibája miatt rövidebbre sikeredett a tervezettnél.

Nem a Mercedes volt az egyetlen csapat, ahol műszaki hibák léptek fel. A Renault-nál a délután során voltak gondok, ami miatt sokáig ki sem tudtak hajtani a pályára, s ezzel ők lettek a nap során az egyetlen csapat, amelyik nem tudta elérni a 100 körös határt.

A Red Bullnál is volt némi gond, igaz Albon autójában elővigyázatosságból kellett motort cserélni. A Honda japán központjából, Szakurából jelezték, hogy lehet némigond a motorral, így azt a délután során kicserélték. Ezt leszámítva semmi gond nem volt egyik Honda-erőforrást használó csapatnál: Albon 134 körrel és a C2-es gumin elért 1:17.912-es köridővel a nap negyedik leggyorsabbja volt, Gasly pedig 147 megtett körrel és szintén C2-es gumin teljesített 1:18.121-el az ötödik helyen zárta a napot.

A betegség miatt a szerdai napot kihagyó Sebastian Vettel a délután során beülhetett a Ferrariba, ám a maranellóiak, most sem hívták fel magukra a figyelmet.

 

erpdqjlx0ae-9bh.jpg

 

Harmadik nap - Piros zászlókkal tarkított utolsó nap:

 

Ha az első két nap valaki hiányolta a piros zászlókat, akkor az pénteken kárpotólva lett: a nap során összesen négyszer is meg kellett lengetni az edzést megszakító jelzést.

Legelőször Sebastian Vettel motorhiba miatti megállásakor kellett meglengetni. A négyszeres világbajnok még a délelőtt során parkolt le a 12-es kanyarban, majd miután az autót visszavitték a garázsba, a csapat egyből nekilátott a motorcserének. A hibás egységet pedig visszaküldték Maranellóban, ahol kivizsgálják, mi okozta a meghibásodást. A nap további részében az új egységgel nem voltak gondok, azonban köridő szempontjából ezúttal sem tették oda magukat. Vettel a napot a C3-as keveréken elért 1:18.384-es idővel csak a tizenharmadik helyen zárta, 

Szintén motorcserére kényszerült a Williams is, miután újonc pilótájuk, Nicholas Latifi alatt megállt a célegyenesben az autó, ami végett második alkalommal is meg kellett szakítani a gyakorlást.

A harmadik megszakítás nem sokkal a délutáni etap megkezdése után történt. Ekkor Kevin Magnussen csúszott ki egy defekt miatt a 7-es kanyar kijáratánál a pályáról, és csapódott neki a gumifalba. Neki nem volt akkora szerencséje, mint előtte nap csapattársának, Romain Grosjeannak, mert autója annyira megsérült, hogy azzal nemcsak hogy nem tudott visszatérni a bokszutcába, de a csapat is jelezte, nem tudják időben megjavítani, így a nap ideje korán véget ért számukra. Ez azért is volt nagy csapás az amerikai istállónak, mely előtte nap a második legtöbb kört teljesítette, mivel így csak 52 körig tudtak tesztelni- ez pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a tesztidény első hetében ők teljesítsék a legkevesebb kört.

A negyedik leállás a délután autója ülő Daniel Ricciardo nevéhez fűződik. Az ausztrál pilóta alatt is műszaki hiba miatt állt meg az autó, de ezt a csapata képes volt gyorsan orvosolni, így a tréning végén ismét a pályán volt, hogy aztán az időmérős körének végén a 13-as kanyarban kicsússzon. Ahogyan szerdán Verstappen, úgy ő is az aszfaltozott bukótérbe csúszott, így azt leszámítva, hogy a 1:17.574-es idejénél nem tudott jobbat menni, nem történt nagyobb baj.

Ahogy az történt a nyitónapon, úgy a zárónapon is kettős Mercedes győzelem született, miután az Ezüst Nyilak a korábbi trendjeikkel ellentétben időmérős szimulációt is teljesítettek a leglágyabb, C5-ös gumikon. A napot most Valtteri Bottas nyerte meg 1:15.732-es köridővel, ami közel fél másodperccel volt gyorsabb idő, mint amivel tavaly Sebastian Vettel megnyerte téli tesztet (1:16.221), illetve csak 326 ezreddel maradt el a tavalyi körrekordjától (1:15.406), amit még az időmérőn autózott. Lewis Hamilton, szintén a C5-ös gumikon elért 1:16.516-os körrel végzett a második helyen.

A két Mercedes mögött a harmadik helyen a Renault francia versenyzője, Esteban Ocon végzett, aki az 1:17.102-es idejét a C4-es gumikon érte el, megelőzve a szintén C4-es gumikon legjobbukat elérő Strollt (1:17.338) és Kvjatot (1:17.427).

A nap legszorgalmasabb versenyzője Antonio Giovinazzi volt a maga 152 körével, míg a legtöbb kört ezúttal nem a Mercedes párosa, hanem a Red Bull és a Renault pilótái teljesítették. Alexander Albon és Max Verstappen ugyanúgy 169 kört tettek meg a 4655 méter hosszú pályán, mint Esteban Ocon és Daniel Ricciardo. A Mercedes összességében a napot a negyedik helyen zárta e tekintetben, mert Giovinazzi 152 körével az Alfa Romeo is megelőzte őket.

A pénteki nappal zárult az előszezoni teszt első hete, mely majd jövő hét szerdán, február 26-án fog folytatódni. 

 

Képek: Formula 1 (Twitter), formula1.com

Autosport Racing

Friss topikok

Címkék

70. Évforduló Nagydíj (10) Abu Dhabi Nagydíj (4) Alexander Albon (59) Alfa Romeo (19) AlphaTauri (20) Amerikai Nagydíj (3) Antonio Giovinazzi (14) Artem Markelov (3) ART Grand Pirx (5) Aston Martin (1) Ausztrál Nagydíj (1) Azeri Nagydíj (5) Bahreini Nagydíj (2) Baku (4) Baumgartner Zsolt (1) Belga Nagydíj (11) Beszámoló (3) Brazil Nagydíj (6) Brit Nagydíj (13) Callum Ilott (31) Carlin (2) Carlos Sainz (46) Charles Leclerc (80) Christian Lundgaard (21) DAMS (4) Daniel Ricciardo (41) Danyiil Kvjat (14) Dan Ticktum (21) Eifel Nagydíj (3) Elemzés (1) Emilia Romagna Nagydíj (1) Értékelő (4) Esteban Ocon (24) Felipe Drugovich (10) Felipe Massa (2) Felvezetés (2) Fernando Alonso (3) Ferrari (23) Főfutam (7) Forma-1 (107) Forma-2 (37) Francia Nagydíj (4) Futam (16) George Russell (37) Gondolatok (1) Guanyu Zhou (16) Haas (21) Hamilton (1) Hitech Grand Pirx (6) Holland Nagydíj (1) Honda (3) Időmérő edzés (36) Jackes Hughes (1) Jack Aitken (6) Jakes Hughes (1) Japán Nagydíj (5) Jehan Daruvala (6) Jenson Button (1) Jüri Vips (9) Kanadai Nagydíj (4) Kevin Magnussen (13) Kibeszélő (1) Kimi Räikkönen (29) Kínai Nagydíj (1) koronavírus (1) Lance Stroll (37) Lando Norris (41) Leclerc (1) Lewis Hamilton (110) Liam Lawson (1) Louis Deletraz (8) Luca Ghiotto (11) Magyar Nagydíj (19) Marcus Armstrong (10) Marino Sato (2) Max Verstappen (99) McLaren (42) Mercedes (95) Mexikói Nagydíj (5) Michael Schuamcher (3) Mick Schumacher (31) Monaco (2) Monacói Nagydíj (2) MP Motorsport (4) Mugello (3) Német Nagydíj (2) Nicholas Latifi (12) Nico Hülkenberg (25) Nico Rosberg (2) Nikita Mazepin (15) Nobuharu Matsushita (4) Olasz Nagydíj (12) Orosz Nagydíj (8) Osztrák Nagydíj (6) Pierre Gasly (48) Pirelli (2) Portugál Nagydíj (1) Prema Racing (9) RaceCoffee (6) Racing Point (45) Red Bull (86) Renault (41) Robert Kubica (3) Robert Shwartzman (28) Romain Grosjean (19) Roy Nissany (8) Saját vélemény (4) Scuderia Ferrari (59) Sean Gelael (2) Sebastian Vettel (86) Sergio Perez (35) Spanyol Nagydíj (14) sprintfutam (7) Stájer Nagydíj (8) statisztikák (3) szabadedzés (19) Szingapúri Nagydíj (3) Teszt (5) The Next Generation (6) Toro Rosso (12) Toszkán Nagydíj (6) Uni-Virtuosi (5) Valtteri Bottas (93) Vettel (2) Vietnámi Nagydíj (1) What iF1 (2) Williams (21) Yuki Tsunoda (21) Címkefelhő
süti beállítások módosítása