Összességében egy nagyon unalmas versenyhétvégén vagyunk túl, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne pár téma, amiről nem lehetne picit hosszabban beszélni.
Ferrari nevetséges bizonyítéka
Már javában bentvoltunk a Francia Nagydíj történéseiben, amikor is hivatalosan még mindig nem ért véget a két héttel korábbi Kanadai Nagydíj.
Azt már a kanadai futamot követően is lehetett tudni, hogy a Ferrari nem fogja annyiban hagyni az ott történteket, és mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy bizonyítsák igazukat. A csapat ezért a Sportkódex 14.1.1-es pontjára hivatkozva kérvényezte az FIA-t arra, hogy vizsgálják felül a futamot. Ez azonban csak akkor lehetséges, hogyha a Ferrari képes előállni olyan döntő fontosságú bizonyítékkal, ami nem állt a kanadai versenybírák rendelkezésére mikor is meghozták ítéletüket.
Az FIA első körben azt vizsgálja meg, valóban rendelkezésre áll-e a döntés meghozatalakor még figyelembe nem vett döntés, ha igen, akkor eshet szó arról, hogy újra összeültetik a kanadai versenybíróságot ítéletük felülvizsgálására.
A Ferrari ügyét pénteken, a két szabadedzés között 14:15-kor tárgyalták újra. Ekkor az olaszoknál még úgy nyilatkoztak, hogy elsöprő erejű bizonyítékuk van, megdönthetetlen, ha ezt megmutatják az FIA-nak, akkor nemcsak újra fogják tárgyalni az esetet, de még bocsánatot is fognak kérni tőlük, amiért megbüntették Vettelt. Jó, a vége már nem igaz, de az eleje igen, a csapat valóban megdönthetetlennek nyilvánította az egyik bizonyítékukat, de arról nem ejtettek szót, hogy melyik is az.
Nos, a tárgyalás lement pénteken, majd nem sokkal a második edzés végét követően jött a hír, hogy az FIA elutasította a Ferrari újra tárgyalási követelését, miután megállapították, nincs új, releváns bizonyítékuk.
És, hogy mik voltak a bizonyítékuk?
1. Vettel telemetriai adatainak elemzése, beleértve az autó pozícióját rögzítő csatornák adatai
2. videós elemzés több kameranézet alapján (elülső-, felső kameranézet, Vettel és Hamilton belső kamerája) melyeket a futamot követően készítettek elő
3. Karun Chandhok Sky Sportos videós elemzése a verseny után
4. Vettel fejét rögzítő kamera, melyet az F1 Limited a futamot követően hozott nyilvánosságra
5. verseny után készült videófelvételek
6. Hamilton és Vettel által választott ívek elemzése a GPS-adataik segítségével a kérdéses körben, és az azt megelőző körökben
7. Vettel tanúvallomása
Ha megnézzük, akkor van egy pont, ami finoman fogalmazva is érdekes. Igen, a hármas pontról van szó.
Ugyan azt elismerték, hogy ez egy új bizonyíték, de mivel ez egy "harmadik fél" véleménye, így nem tekinthető relevánsnak.
Ez mindent elmond arról, hogy a Ferrari mennyire is vissza akarta kapni a győzelmet, ezért olyan bizonyítékokat is megpróbáltak felhasználni, ami inkább megmosolyogtató, mintsem releváns. Viszont ha már elindultak ezen az úton, igazán összegyűjthették volna az összes korábbi Forma-1-es pilóta, illetve más sorozat versenyzői véleményét, hogy rávilágítsanak legalább arra, hogy az ítélettel azért is van baj, mert mindenre van valamilyen szabály, ami megöli a versenyzést.
Ettől függetlenül Chandhok véleményét felhozni, mint releváns bizonyíték eléggé nevetséges próbálkozás volt.
A korábbi Forma-1-es pilóta, miután megtudta, hogy az ő videós elemzését is felhasználták bizonyítékként, azonnal kiírta közösségi média felületére, hogy akkor kell-e küldeni számlát a Ferrarinak: "Ööö... Akkor küldjem a számlát, Ferrari? Mármint, az ügyvédek mindenképpen számláznak, akár megnyeri az ügyet, akár nem...!!"
Feltámadt a McLaren és egy új csillag született
Miután a Forma-1-es paddock túl volt a Ferrari ügyén, mindenki elkezdhetett koncentrálni a Francia Nagydíjra. Mivel a Mercedes végig dominálta a hétvégét, a Red Bull se igazán tudta megszorongatni a Ferrarit, így a tekintett a középmezőnyre szegeződött, ahol aztán volt is meglepetés!
Ezt pedig a McLaren, azon belül is Lando Norris szolgáltatta.
A McLaren 19 éves versenyzője nagyon ráérzett a paul richardi versenypályára, hiszen a vasárnapi futamig minden egyes edzésen gyorsabbnak bizonyult, mint spanyol csapattársa, Carlos Sainz.
Már a szabadedzésen jelezték, hogy ez a hétvége róluk fog szólni, ugyanis az első tréningen hetedik-nyolcadik, a másodikon ötödik-hetedik, a harmadikon pedig a hetedik-kilencedik időt autózták meg. Ami viszont még inkább érdekes volt, hogy a McLarenek végig ott voltak a Red Bullok sarkában, akik az időmérőre egy versenyzős csapattá változtak.
Hogy mennyire versenyképes volt ezen a hétvégén a McLaren, azt nagyon jól mutatja, hogy az időmérő középső szakaszában a közepes keverékű gumikon sikerült a legjobb tíz között végezni anélkül, hogy a kiesés szele fenyegette volna őket. Ráadásul Lando Norrisnak sikerült még Max Verstappent is megelőznie egy tizeddel.
A Q3-ban Verstappennek sikerült visszavágnia, de Norris csak kilenc ezreddel maradt alul jó barátjával szemben, és végzett az ötödik helyen, ami eddigi Forma-1-es karrierje legjobb rajtpozícióját is jelentette.
Carlos Sainzról sem szabad elfeledkezni, aki pedig Norris mögött a hatodik rajthelyet szerezte meg, ezzel kisajátítva a McLaren számára a harmadik rajtsort, amire utoljára 2014-es Olasz Nagydíjon volt példa.
Norris remekül alakuló hétvégéje a futamon nem folytatódott tovább. A rajtnál Sainz megelőzte őt, s ugyan a verseny egy pontjánál kérte csapatát, hogy szóljanak rá spanyol csapattársára tempójának növelése céljából, mivel feltartja, azonban egy hidraulikai hiba miatt kérdésessé vált, hogy egyáltalán képes lesz-e befejezni a futamot.
Mérnöke előbb arra utasította, hogy semmiképpen se használja majd a DRS-t, mivel azzal csak tetézik a problémát.
"Egyre csak rosszabb és rosszabb lett" - nyilatkozta a futamot követően Norris. "Az autót egyre nehezebb volt vezetni, eléggé kiszámíthatatlanná vált, főleg fékezéskor. A fel- és leváltások szörnyűek voltak, ráadásul kezdett elszállni a szervó."
Norrisnak emiatt az utolsó körök igencsak embert próbálóak voltak. Főleg azután, hogy előbb Daniel Ricciardo, majd a Kimi Räikkönen-Nico Hülkneberg páros is megérkezett a nyakára. Ám ennek ellenére igen jól tartotta magát, és úgy tűnt így is sikerül megőriznie hetedik helyét, azonban három körrel a verseny vége előtt a versenyirányítás egy elszabadilt bója miatt pár másodperces virtuális biztonsági autós fázist rendelt el. Ebből pedig Norris nagyon rosszul jött ki, így az utolsó két körben Ricciardo már támadási közelségbe is került hozzá képest.
Az ausztrál végül az utolsó körben kísérelt meg egy előzési kísérletet ellene a 8-as kanyarban. A Renault versenyzője lecsúszott a pályáról, és mikor visszatért a pályára, Norris automatikusan inkább levágta a következő balos fordulót, ahonnan visszatérve mindhárom riválisa megelőzte őt. Végül így a tizedik helyen intették le, de Ricciardo utólagos büntetését követően kilencedik helyen értékelték.
"A sok probléma miatt végül fel kellett adnunk a hetedik helyet, ami eléggé frusztráló. A csapat miatt nagyon jó lett volna a hatodik-hetedik helyen célba érni, igazán megérdemelték volna ezt az eredményt" - tette hozzá Norris, akit aztán a rajongók megválasztották a Nap Versenyzőjének elismervén ezzel az egész hétvégén nyújtott nagyszerű teljesítményét.
Ugyan Norris hidraulikai problémája miatt egy picit csalódottak lehettek a futamot követően a McLarennél, azonban Carlos Sainz hatodik helyezése és úgy a hétvége egészét tekintve ez nagyon elégedettek lehetnek, hiszen úgy tűnik a McLaren 2015 óta tartó kálváriáját követően végre kezd révbe érni.
Ezután pedig csak remélni lehet, hogy Andreas Seidl és James Key vezényletével a 2021-es szabályváltozásokat követően a McLaren ismét ott lesz a futamgyőzelemre esélyes csapatok között.
Büntetés, büntetés, büntetés
A Francia Nagydíj futama sem múlt el időbüntetések nélkül. Az unalmas futamon három olyan eset volt, amiért büntetést róttak ki egy versenyzőre, ezek közül az egyik legérdekesebb egyértelműen, mikor Sergio Perezt azért büntették, mert azt tette, amit előírnak.
Az eset a rajtot követően történt, mikor is Perez a 3-as kanyarban lesodródik a pályáról, majd a bukótéren keresztül, az előre kijelölt útvonalon, a táblát megkerülve visszatért a pályára, ahogyan azt vélhetően a versenyzői eligazításon megbeszélték. Nos, Perez az előírásoknak eleget tett, azonban volt egy kis bibi, mégpedig az, hogy a menekülőút gyorsabbnak bizonyult, mint az eredeti vonalvezetés, ezzel pedig megelőzte azt az Albon-Magnussen párost, akik a pályaelhagyása pillanatában még előtte volt. Ezért Perez egy öt másodperces időbüntetést kapott, amit a kerékcseréjekor kellett letöltenie.
A Racing Point mexikói versenyzője ennek ellenére nem értett egyet büntetésével, arról ugyanis nem tehet, hogy az FIA olyan menekülő útvonalat alakított ki, ahol gyorsabban lehetett haladni.
"Az én szemszögemből lehetetlen megállapítani, hogy előnyt szereztem-e, vagy sem. Ez az első körben történt, amikor is sok autó van körülötted. A menekülő útnak lassabbnak kell lennie, mint a rendes vonalvezetés, így pedig nem szerezhetsz előnyt, ha pedig igen, akkor az már nem az én hibám. A büntetés tönkretette a versenyemet. Megvolt a lehetőségünk arra, hogy pontokat szerezzünk, de ez elvette."
Perez csalódottsága jogosnak tekinthető, ugyanis most azért kapott büntetést, mert a szabályok szerint járt el. Persze attól még a büntetés olyan téren jogos, hogy ezzel a manőverével jogtalanul két pozíciót is nyert, de azon azért el lehet vitázni, hogy az ilyen esetekben mennyire vonható felelősségre az a versenyző, aki a szabályoknak megfelelően jár el?
A másik eset a futam utolsó körében történt. Mondhatni az 53 körös viadal két legérdekesebb momentumát az első és az utolsó körben láthattuk.
Daniel Ricciardo az utolsó körben került elég közel ahhoz, hogy megtámadja az addigra az autójával küzdő Lando Norrist. A 8-as kanyarban, a külső íven próbálkozott meg az előzéssel, azonban lesodródott a pályáról, ahonnan pont Lando Norris mellé tért vissza, aki kénytelen volt a következő kanyart levágni.
Az első öt másodperces időbüntetését ezért kapta az ausztrál versenyző.
Hogy jogos volt?
A szabályok szerint igen. Ricciardo elhagyta a pályát, ahonnan nem biztonságosan tért vissza, ezzel leszorítva Lando Norrist. Így leírva nem csoda, hogy megkapta az öt másodperces időbüntetést Ricciardo.
Viszont, és egyben az érdekes rész az, hogy maga a sértett fél, Lando Norris sem gondolja úgy, hogy ezért meg kellett volna büntetni az ausztrált, mivel kicsúszott a pályáról.
Ennél az esetnél valóban el lehet vitatkozni arról, hogy Ricciardo büntetése jogos volt-e vagy még esetleg belefért-e a versenyzés kategóriájába?
Nehéz megítélni igazából az esetet. Ugyanúgy el lehetett volna ezt engedni, mint ahogyan nem.
A problémás dolgot az jelentette, hogy Ricciardo a 8-as kanyar féktávja előtt ugyan megelőzte Norrist, de csak fél autóval volt előrébb a brit versenyzőnél, ami miatt úgy kellett befordulnia a kanyarba, hogy neki is hagyjon elég helyet. Ricciardo aztán négy kerékkel lecsúszott a pályáról, ahonnan igyekezett minél biztonságosabban visszatérni. Igyekezett minél szűkebben befordulni a 9-es kanyarba, miközben tért vissza a pályára, hogy ezzel ne zárja le az utat Lando Norris elöl, azonban pont abban a pillanatban tért vissza a pályára, mikor már Norris ott volt mellette, amit már a versenybírák veszélyes visszatérésnek értékeltek.
Az eset második fele a leszorítás. Ezzel sokkal jobban lehetetne vitatkozni, és ez volt az a rész, ahol Norris is azt nyilatkozta, hogy nem Ricciardo miatt tért le a pályáról, hanem mert megcsúszott alatta az autó.
A felvételeken a látszik, hogy a két autó nagyon közel van egymáshoz, így lehet erre azt mondani, hogy Norris valóban a baleset elkerülése véget hajtott le a pályáról.
Nehéz ebben a szituációban jó ítéletet hozni, de ha hozzátesszük, hogy Norris így veszít el két további pozíciót, akkor jogosan lehet azt mondani, hogy ezért járhat a büntetés. Persze, ha a versenyzés szempontjából vizsgáljuk az esetet, lehet az ilyeneket hagyni kellene... (De erről ne Romain Grosjeant kérdezzük meg.)
A második eset viszont már sokkal egyértelműbb volt. Itt nem is volt kérdés, hogy az ausztrál büntetést fog kapni, ugyanis mielőtt elment volna Räikkönen mellett négy kerékkel a pálya vonalán túl volt. Persze azon lehet joggal vitázni, hogy egy olyan pályán, ahol csak aszfaltozott bukótér van ott miért rendeznek versenyt?
Félreértés ne essék, a paul richardi pálya vonalvezetésével nincsen gond, egyedül csak azzal, hogy az egész pálya tulajdonképpen egy nagy aszfaltozott bukótér, ahol fehérvonallal kialakítottak egy pályát. (Persze ebben van túlzás, de a lényeg szerintem átjön.) Pont ezért nehéz a pálya valós határait behatárolni, de ettől függetlenül Ricciardo itt sokkal egyértelműbben volt bűnös, mint a másik esetnél.
Az eset ezen az oldalon mind a négy szereplő szemszögéből visszanézhető.
A kérdés viszont, hogy mennyire tesz jót a versenyzésnek az, hogy ennyi szankció van?
Forrás: f1.com, motorsport
Képek: f1.com, McLaren